Merläsning
Test: DJI Mavic 4 Pro – kraftfull och mångsidig
Fotosidan testar
Plus
DJI Mavic 4 Pro är en kraftfull och mångsidig drönare för den som utför professionella uppdrag och för den som gör egna kreativa projekt. Det är en rejäl pjäs som är både större och tyngre än sin föregångare – men också med ny gimbal, bättre flygegenskaper och högre precision i tracking och hinderavkänning.
Läs mer...































24 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Känner igen umbäranden att vara utan kamera. Min Nikon D800 har varit hos Nikon 5 gånger med en sammanlagd servicetid på 6 månader. 4 ggr förra året och en gång detta. Två gånger var Nikon orsak till felen.
Bengt
Jag håller på min tills jag vet att jag kan vara utan den.
Det värsta är att inte veta hur lång tid det tar innan man får tillbaka kameran, vill ju ut och plåta...
D600 skulle väl också ha stoppats, men dom lärde sig av misstagen. så bra gjort av Nikon att hejda D810 för ett tag.
Dom som säljer allra mest får väl av naturliga skäl också mest felprocent antar jag.
Om felprocenten hos alla tillverkare är densamma så blir resultatet fler felaktiga kameror från den tillverkare som säljer mest.
Något samband mellan felprocent och försäljningssiffror tror jag knappast existerar.
Där tror jag att du har fel, exemplet med D600 visar klart på det tycker åtminstone jag, modellen blev snabbt mycket populär, vi mins alla vad överraskad man blev över prissättningen, och försäljningen tog fart.
Andra tillverkarklassiker är väl att under vissa perioder mata kunderna med Firm Ware för att rätta till olater med kameran, så det går nog undan på fabriken i bland.
Jo, ett samband kan förstås finnas, men korrelationen är tveksam.
Till slut lyckades man glömma att boka frakten så att paketet vandrade omkring i Sverige mellan olika Schenkerombud.
Efter fem veckor kom så kameran, rengjord och fin tillbaka. Inte ett ord till ursäkt eller beklagande.
Tyvärr kan jag inte rekommendera Nikons service.
Vad jösses baserar dom de på? Kameran måste ju uppenbart va så defekt att den måste bytas ut om den ska servas va 3000 exponering.
Hade en D80 för ett antal år sen som gick 60 000 exponeringar innan ja bytte ut den, hade aldrig några problem och fungerar fortfarande.
Har inte Nikon lovat att byta ut alla D600 som inte går att laga mot D610?
Det löftet har jag inte hört och har inte fått något sådant erbjudande. Ska ta upp det med återförsäjaren. Min D90 har varit helt problemfri och den r mkt väl använd. En toppenkamera enligt mig. TACK för tipset om D600:an!
Här står det på Nikons webplats om problemet med D600:
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/60030
TACK för tipset, men det förändrar ju ingenting. Har inte lust att lämna in kameran var 3000e exponering. Jag har kontaktat Nikon och inväntar med spänning deras svar.
Det står inget om att du behöver lämna in kameran efter var 3000:e exponering.
Så här står det (bl.a.) i stycket "Lösning":
"De ger din kamera service, inklusive besiktning, rengöring och byte av slutare och andra relevanta delar."
och
"Men om flera dammfläckar fortfarande är märkbar i bilder som har tagits med en D600 på vilken ovanstående tjänst har utförts flera gånger, kommer Nikon att ersätta den med en ny D600 eller en motsvarande modell."
Ett slutarbyte har stor chans att eliminera problemet, och om det inte gör det så står det ju att Nikon byter ut kameran.
Nya D600 tror jag är sällsynta numera. Den enda motsvarande modellen som finns är D610.
Det var informationen jag fick från Nikons service verkstad när jag hämtade den senast.
Det är ca 40% på kamerans pris.
Därför kan den "grå makrnaden" sälja till mycket lägre pris.
Då reparerar de inte felen, bara byter ut mot ny kamera och
tar förlusten själva.