Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Olympus PEN-F: Retrokamera med ny sensor

Olympus PEN-F: Retrokamera med ny sensor

Stärkta av framgångarna med OM-D-serien flyttar Olympus över teknik till PEN-serien. Olympus PEN-F får 5-axlig bildstabilisering och elektronisk sökare. PEN-F är dock först med den nya 20 megapixel-sensorn.

Kombinationen av den avancerade bildstabiliseringen och den nya sensorn gör det möjligt att ta bilder med 50 megapixel. Kameran flyttar sensorn halv pixel i olika riktning för varje exponering och sätter sedan samman en mer högupplöst bildfil.

Den som istället prioriterar snabbhet kan ta upp till 10 bilder per sekund.

Dagens digitala Olympus PEN-F är mycket tydligt inspirerad av 60-talets analoga Olympus PEN F som hade det udda negativformatet 18x24 mm. även kallat halvformat eftersom negativet är hälften så stort som ett småbildsnegativ.

I likhet med OM-D-modellerna, men till skillnad från tidigare PEN-modeller, så har PEN-F en inbyggd elektronisk sökare (2,36 miljoner bildpunkter). Utformningen av kameran gör att den kommer att jämföras en del med Panasonic GX8 som också har en Four Thirds-sensor med 20 megapixel.

Olympus var tidiga med kreativa effektlägen. Med ett vred på framsidan går det att välja mellan fyra olika lägen.

Den kortaste mekaniska slutartiden är 1/8000 sekund. Det går också att använda elektronisk förstaridå för minimera skakningar eller helt elektronisk slutare för att göra kameran ljudlös.

Kameran har inbyggd wifi-funktion som kan användas för överföring av bilder eller för att fjärrstyra kameran.

Videofunktionen ger full-HD-storlek med 60 bildrutor per sekund. Det går även att skapa time lapse-filmer i 4K-storlek utifrån en serie stillbilder tagna med den inbyggda intervallfunktionen.

Olympus PEN-F saknar inbyggd blixt och därför ingår en extern blixt (FL-LM3). Kameran säljs i svart eller silverutförande. Det rekommenderade priset är 13 500 kronor för kamerahuset och 15 900 med vidvinkeln 17 mm f/1,8. Leveransstart i februari.



Publicerad 2016-01-27.

41 Kommentarer

popboydeluxe 2016-01-27 07:32  
Helt underbar kamera att använda!
luminousoctaves 2016-01-27 07:36  
Sensorstorlek? Hittar inte i texten.

Svårt att undgå designen på originalet, vilken skönhet!
Franz Airiman 2016-01-27 07:47
Det är en Olympus så jag gissar vilt nu - 4/3 sensor? ;)

Vilken snygging!
Benganbus 2016-01-27 08:26  
Nu börjar digitalkamerorna som ut som "riktiga" kameror! ;)
Kul och trevligt!
Och i svart utförande!!! :)
/B
joakim d 2016-01-27 08:41  
Snygg kamera men retro-looken är bara ursäkt för att slippa vara innovativ vad gäller design.
luminousoctaves 2016-01-27 09:44
Håller med, dessutom lyckas de sällan förbättra gammal design, varken till funktion eller utseende.

Kan du ge ett exempel på en snygg och innovativ kameradesign?

Alla exempel jag kommer på är smått obscena misslyckanden… Lytro, Sigma DP-2, Hasselblad Stellar osv
lje 2016-01-27 10:31
Fuji XT 10?
luminousoctaves 2016-01-27 14:38
Känns inte Fuji XT 10 välidgt retro? Snygg visserligen, men inte innovativ, eller?
Linmajon 2016-02-02 19:27
Minns ni när de första digitalkamerorna kom? Det saknades inte ideer om hur kameror skulle se ut och det fanns kameror i alla tänkbara varianter. Platta, delvis platta/vridbara, rörformade, kameror man höll på tvären, längden och bredden.
Intressant att nu se att i princip alla kameror ser ut 'som på den gamla goda tiden'. Varför? - jo för att det är en i princip lika fulländad design som gaffeln.
Jag tror kameror kommer att se ut som idag i åtminstone 50 år till. De ser EXAKT likadana ut som för 30 år sedan (Canon EOS 650) eller 50+ år sedan (Olympus Pen)
Alf-Magnus 2016-01-27 08:45  
Men vadå den har ju inte ens spegelreflex vadå retro :-)
hornavan 2016-01-27 11:16
Det hade inte orginalet heller.
Alf-Magnus 2016-01-27 11:31
Jo då, det hade den vist. Det fans en med spegel och bajonett och några modeler med fast optik och genomsiktssökare.
hornavan 2016-01-27 13:38
Som var orginalet till Pen-F?
luminousoctaves 2016-01-27 14:39
Olympus PEN F hade absolut spegelmekanik, tror den rörde sig horisontellt istället för vertikalt (har aldrig ägt en PEN F själv).

http://www.ultrasomething.com/photography/photos/blogphotos/2013.Q3/Vertical-Mirror.jpg
jelu1661 2016-01-27 23:03
Den borde ha en stående aps-c-sensor också, som originalet.
luminousoctaves 2016-01-28 08:50
Ja faktiskt, det är trist att det inte vågas mer i kamerabranschen, ingen går mot strömmen. En kamera med stående sensor skulle kännas härligt anarkistiskt.
Wolfgang 2016-01-27 11:14  
Utseendet är ju retro, och i mina ögon snyggt. Ett dyrt ekipage dock!
Frågan är hur stor sensorn är och vilken förlängning objektiven får.
hornavan 2016-01-27 11:17
Det är en micro 4/3 sensor, ca 13x18 mm.
Wolfgang 2016-01-27 11:38
Tack för informationen, Johan! 13x18 cm känns liten för det priset. Jag hade i alla fall hoppats på en APS-C.
Mvh Wolfgang
Svar från froderberg 2016-01-27 11:46
Olympus PEN-F matchar Panasonic GX8 på många punkter. Troligen samma sensor och flera liknande funktioner. GX8 kostade 13 995 kronor vid introduktionen i höstas, men är nu några tusen billigare i butik. Det är troligt det blir liknande prisutveckling för PEN-F.
Franz Airiman 2016-01-27 14:31
... nja, sensorn heter som jag skrev 4/3, micro har med objektivfattningen att göra, det är dock fortfarande en 4/3 sensor :)
Svar från froderberg 2016-01-27 15:27
Wolfgang: Att hoppas på aps-c från Olympus är som att hoppas på en V12:a från Skoda. Inte omöjligt, men högst osannolikt. :)
MrKarisma 2016-01-27 11:22  
Jättekul idé, men 15900 med ett normalobjektiv är väl ändå extremt överprissatt? Ok, om den hade haft en global slutare så den fick ett fungerande tyst läge, då hade den haft nåt som en systemkamera inte har.. men som det är nu?
Svar från froderberg 2016-01-27 11:47
Olympus PEN-F liknar Panasonic GX8 till funktion och pris. Skillnaderna är att PEN-F är snyggare och att GX8 har 4K video. Som det går för GX8 går det antagligen för PEN-F.
RWE 2016-01-27 15:56
Gx8 är ju väderskyddad vilket är en stor fördel mot nya Pen F, plus att den elektroniska sökaren verkar vara klart bättre i Gx8 så de har inte så många likheter förutom sensorn, riktar sig mot olika typer av fotografer tror jag.
jens_a 2016-01-27 12:50  
Vet inte om det bara är mig, men - bilderna från Pen-F verkar mycket bättre (skärpa, färg, kontrast mm) en förgående m43 och 4/3. Har tittat lite rund på nätet på kamerabloggernas och review-siternas bilder. Hade tänkt sälja av mina m43 grejer men tror nog jag behåller dom. Verkar lovande!
hornavan 2016-01-27 13:40
När det gäller förbättrad bildkvalitet skall du nog inte ha så stora förhoppningar. Robin Wong som jobbar för Olympus erkänner att han inte ser någon större skillnad mot tidigare OM-kameror. När man tittar på hans bilder känns det nog som bildkvaliteten är tillräckligt bra för de flesta.
http://robinwong.blogspot.co.il/2016/01/olympus-pen-f-review-part-1.html
Svar från froderberg 2016-01-27 14:17
För Panasonic GX8 innebar den nya 20 megapixel-sensorn i stort sett bara fler pixlar. Redan den gamla 16 megapixel-sensorn är ljuseffektiv och det krävs mer än 25 procents ökning av antalet pixlar för att ge en tydlig skillnad i detaljåtergivningen. Men det finputsas hela tiden och kamerorna blir generellt bättre på brusreducering vid höga ISO. Processorerna blir ju kraftfullare.
jens_a 2016-01-28 00:55
Kanske bara det jag så - att det var tillräckligt bra! Sedan jag började använda Olympus E410 och en del olika m43 kameror, har jag alltid varit osäker på om resultatet ville vara tillräckligt bra. Visst, m43 och 4/3 kan vara lysande bra - om man har jättebra lins 75/1.8 tex. Eller man jobbar fram det i datorn, eller har tur med ljuset;)
The_Crow 2016-01-27 17:30  
Spontant kändes denna väldigt spännande som "gatukamera", tills jag förstod att den inte är vädertätad... Tråkigt måste jag säga då den såg rätt så intressant ut i övrigt.
Svar från froderberg 2016-01-27 17:54
Det är naturligtvis ett plus om en kamera är vädertätad, men personligen har jag inte känt det behov av en vädertätad gatufotokamera. Alla klarar ju lite regn.
The_Crow 2016-01-27 19:40
Allt är ju relativt. När jag kör digitalt så har jag främst brukat en Ricoh GR och inte för att jag har råkat ut för problem när det ösregnar eller när snön vräker ner, men jag är också rätt så duktigt på att skydda den när det väl tilltar. Det hade ju varit trevligt att slippa tänka på detta och jag anser att det hade varit ett önskvärt tillägg för priset som den faktiskt kostar.
zingiber 2016-01-27 22:22
Ricoh-kameran kan som bekant enkelt användas med endast högerhanden -- så håll ditt paraply i vänster! ;)
The_Crow 2016-01-28 05:32
Jo, det kan man helt klart även om jag alltid föredrar tvåhandsfattning...Men paraply är för quitters och någon jag själv sällan använder ;)
robsch 2016-01-27 17:49  
Ingen 4K, ingen inbyggd blixt och nästan 15000kr för en 4/3 kamera, för vara hur mycket retro som helst men pulsen stiger inte direkt.
joakim d 2016-01-27 20:55
Varför bedöms alla kameror efter 4K nuförtiden, det finns knappt en kameraartikel nuförtiden där inte detta måste tas upp i en kommentar som om det var det enda som är viktigt med en kamera nuförtiden?
robsch 2016-01-27 22:23
Kan nog hålla med om att går inflation angående 4K. Alla vill ha det men hur många använder sig av det?
zingiber 2016-01-27 22:46  
"Kameran flyttar sensorn halv pixel i olika riktning för varje exponering och sätter sedan samman en mer högupplöst bildfil."
Sensorn flyttas motsvarande en halv pixel, men två gånger i varje riktning, dvs totalt ett shift om en hel pixel.
Detta medför att alla tre (fyra om man räknar de gröna separat) kanaler samplas över hela sensorytan och eventuella moire-effekter försvinner!
Jacobssons 2016-01-28 07:59  
Min första tanke var "åh!" och min tätt därefter följande tanke var "nee". 20 mpix som jag förstått det. Tyvärr går den helt bort för mig om den har samma menysystem som tidigare kamera i m43-segmenet. Helt förvånansvärda bökiga att jobba i. Har haft två kameror från Olympus...men aldrig vant mig. Känner att menyerna de fakto hämmar mig och mitt fotograferande. Det blir aldrig helt och fullt "trevligt" att jobba med kameran. Håller tummarna att Olympus tänker rätt och gör om. =)

Instämmer till fullo gällande priset. Hade det varit någon mer än form och några pixlar till som lockade, så skulle den kanske ha kunnat vara prisvärd. Men nu ligger den ju prismässigt med andra kameror, låt säga X-T1 som har en trevligare sensor, bättre sökare (osäker på sökaren på denna nya kamera iofs).
x-country 2016-01-28 17:54  
Man får TVÅ stycken av den senaste Fujifilm X-E2S till det priset!
Storleksjämförelse: http://j.mp/1PVx0jT
Specifikationsjämförelse: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=olympus_penf&products=fujifilm_xe2s
popboydeluxe 2016-01-28 19:08
Men har den inbyggd bildstabilisering i huset för stillbild samt video? nej!
x-country 2016-01-28 20:32
Sant men det har ju Sony A7II som kostar lika mycket!!! http://j.mp/23whvJ5
nrdlnd 2016-02-02 00:09  
Hej!
Jag hade den allra första Olympus Pen-F som jag köpte i Japan 1965 när jag var på sjön. Det var alltså en halvformat spegelreflex (så kallat porroprisma) med utbytbara objektiv. Slutaren var cirkulär med en spalt (ungefär som på en del filmkameror). Till den hörde en lös ccd-exponeringsmätare som sattes fast med bajonett på ratten på framsidan som om jag kommer ihåg rätt var slutarinställningen. Jag kommer inte ihåg om man var tvungen att överföra bländarvärdet i ett fönster på ovansidan manuellt till objektivet, men jag tror att det var så. Senare kom modeller med integrerad ljusmätare. Den här kameran tog utmärkta bilder!

En kommentar till den digitala Pen-F: ser mycket trevlig ut, men undrar över sökarförstoringen som är mindre än på t.ex. E-M1 och sökaren VF-4 till P5. Bra att Olympus äntligen har förbättrat videon med 25 och 50 bilder per sekund som passar vårt PAL-system. Synd att det inte finns kontakt för extern mikrofon dock. Olympus bildstabilisering är dock utan konkurrens och vid videofilmning är det som att använda steadycam. Min uppfattning är att det saknar motstycke i kameravärlden! E-M1 har nu fåttt ny firmware med 25p och 50p och är ett vasst alternativ för video!
nrdlnd 2016-02-02 00:49
Jag vill lägga till men vill inte låta som en så kallad "fan boy" som dyker upp då och då för att försvara diverse etablerade kameramärken och förespråka korta skärpedjup såsom någon stor och avgörande fördel vid fotografering. Jag har en E-M1 och det är ett mycket bra fotograferingsverktyg. För det mesta önskar jag ett ännu större skärpedjup, men det går också att få ett litet skärpedjup med en stor bländare och då med bibehållen toppskärpa med de objektiv jag har. MFT har kommit ikapp sig själv med de sensorer som nu finns och jag kan trycka upp bilder med utmärkt kvalité åtminstone upp till A2-format. På bildskärm går det att förstora upp ännu mycket mer. 20 megapixel som den nya sensorn har är naturligtvis ingen nackdel om den håller samma kvalitét i övrigt men 16 Mp räcker långt.
nrdlnd 2016-02-11 22:58
Hej igen!
Det fanns något annat i den nya firmware 4.0 till OM-D E-M1; Nämligen ""Focus Bracketing" och "Focus Stacking". Det senare är speciellt intressant eftersom kameran tar flera bilder med olika skärpeläge som sedan sammanfogas automatiskt till en bild med utökat skärpedjup. Det är speciellt intressant vid makrofotografering. Fint av Olympus att nästan göra en ny kamera med den senaste uppgraderingen!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS