Fler avsnitt
Hårda tider för fotografer - hur ser framtiden ut?
Fotosidan Poddradio
Kan en vandrare också bli hemmablind? Göran Segeholm träffar Mats Andrén som är på tillfälligt besök i Stockholm, men egentligen<br>
ägnar sin tid åt att vandra över halva jorden. Hittills har han tillryggalagt 14 000 kilometer <br>
<br>
Dessutom: Många fotografer misströstar över dagens<br>
ekonomiska villkor, då allt färre får anställningar och allt fler arbetar som s<br>
tändigt konkurrensutsatta frilansar. Hur kan fotograferna möta den situationen?
Läs mer...
2
Starstruck – om konsten att ta kändisporträtt
Fotosidan Poddradio
Som fotograf hamnar du förmodligen förr eller senare i ett läge där den som står framför kameran är mycket mer van vid situationen än du. Från att ha varit ”den som vet”, när du fotograferat din familj och dina polare, så förvandlas du i ett slag till nybörjare. Kanske blir du nervös. Kanske uppstår en dragkamp om vem som ska styra bilden – en kändis som vet exakt vad hen vill, eller du som har din egen idé.
Läs mer...
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Stadsmuseeum har ställt ut hennes bilder - kolla in dem! Här med en inledande text: http://www.stadsmuseet.stockholm.se/Utforska/Samlingar/Fotografier/Fotosamlingar-och-fotografer/Ragnhild-Haarstad/
Mer om Haarstad och utställningen finns i Gaudeamus:
(http://www.gaudeamus.se/2009/04/stockholm-som-pressfotografiskt-motiv/):
"Vem var då SvD:s första kvinnliga pressfotograf? Få känner igen henne vid namn, än mindre till utseende, men hennes bilder väckte sensation på sin tid. Dokumentärfotografen Ragnhild Haarstad, bland annat utbildad vid Fotoskolan i Stockholm under Christer Strömholms ledning, började först som kopist i slutet av 1950-talet men övergick successivt till fotograferandet. Det var reportaget om en söndagsskola i Bromma som blev startskottet i hennes karriär och hon fick både första sidan och sitt namn utskrivet – något som fotografer sällan uppmärksammades med. Haarstad lockades även med sin Leica till de större händelserna, bland annat när Essingeleden invigdes 1966. Som första kvinna i Sverige emottog hon den prestigefyllda utmärkelsen Årets fotograf 1971. Men Haarstad fick kämpa hårt för att bli accepterad både på och utanför arbetsplatsen då hennes fotografiska kunskaper ofta ifrågasattes på grund av hennes kön. I den kommande utställningen kan du få en djupare inblick i hur det var att göra karriär inom en så mansdominerad bransch, eller ta en titt i Haarstads arbetsdagbok."
Man hittar också information i SvD, denna artikel från förra årets utmärkelser:
http://www.svd.se/prisregn-over-svds-fotografer-i-arets-bild-5WmE
"Också när utmärkelsen årets fotograf delades ut första gången 1971 gick priset till SvD:s Ragnhild Haarstad, som på Svenska Dagbladet blev Sveriges första fast anställda kvinnliga fotograf 1960. Hon är den enda kvinnan som fått utmärkelsen årets fotograf. Men hon hade kvällspasset och fick inte ledigt för att gå på festen eftersom hennes manliga kollegor skulle gå"
10 av hennes bilder i SvD:
http://www.svd.se/forsta-kvinnliga-pressfotografen-fyller-80-ar#sida-10
Haarstad fyller 81 den 30 mars - varför inte intervjua henne i en Podd!?
http://www.svd.se/svd-fotografen-som-skrevpresshistoria/om/kultur
"Ragnhild Haarstad var inte bara murbräcka när en manlig bastion intogs. En annan förändring hon både sett och bidragit till är synen på bilden i tidningen, där fotograferna gick från att ta kort på gubbar som skakar hand till att förmedla sin upplevelse av handslaget - alltså subjektiv fotografi."
Det är pinsamt att jag inte mindes det här, med tanke på att jag intervjuade Ragnhild Haarstad för tio år sedan.
Vi får väl se om vi kan återkomma i ämnet.