Prylnytt
Makroobjektiv som klarar skala 1:1 finns det gott om, men objektiv med rejälare förstoring är det ont om. Nu kommer ett alternativ: Mitakon 85/2,8 1-5X Super Macro
Zhongyi Optics som tillverkar Mitakon 85/2,8 1-5X Super Macro framhäver att objektivet ger relativt stort arbetsavstånd mellan motiv och objektiv. Det gör det enklare att ljussätta och minskar risken för att objektivet stör eller skuggar motivet. Vid skala 1:1 är det fria arbetsavståndet 27 centimeter och vid skala 5:1 är det 10 cm.
Den optiska konstruktionen är apokromatisk för att minska kromatisk aberration och består av 12 linelement i 8 grupper.
Objektivet väger 750 gram och är 67 mm långt. Filterdiametern är 58 mm. Det går bara att använda objektivet på makroavstånd. Fokuseringen är manuell.
Med Mitakon 85/2,8 1-5X Super Macro följer ett roterbart stativfäste som är Arca Swiss-kompatibelt och en LED-belysning.
Objektivet kommer att säljas med en lång rad fattningar: Canon EF, Nikon F, Sony FE, Sony Alpha, Pentax K, Sony E, Micro Four Thirds samt Fujifilm X. Det rekommenderade priset är 500 US-dollar.
Exempelbilder från Zhongyi Optics

Foto: Jie Ge

Foto: Gua Ge. Bilden är stackad.

Foto: Richard Wong
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Bildexemplen är fina men jag är skeptiskt till att de bara är tagna med detta objektiv. Det känns som att det varit lite fokusstackning med tillhörande utrustning också.
Trevligt att se att de gjort stativfästet ARCA-kompatibelt och inte bara den vanliga 1/4" gängan.
Jag antar också att ljusstyrkan gäller för det längsta avståndet, det är ju det vanliga. Det står inget om detta i specifikationerna. Minsta bländaren är f/32.
Det anges att en av bilderna är stackad.
Nu ser jag att det står att andra bilden är stackad. Missade det.
Är inte ljusstyrkan samma rent tekniskt, fast exponeringen blir lägre för att utdraget är större? Om brännvidden och ingångspupillen inte ändras med förstoringsgraden så borde det fortfarande vara f/2,8.
Brasklapp för att jag inte har nån koll på makrofoto:-) Men jag vet att exponeringen blir lägre och varför.
Det stämmer nog att f-värdet är konstant men t-värdet sjunker. Fast brännvidden brukar också ändras.
Laowa hade något liknade 2,5-5x, men det var ganska vidvinkligt och ger väl därför kortare arbetsavstånd. Har för mig också att Laowa var helt manuell även bländaren, men här verkar det inte finnas någon bländarring så det borde vara att den bländar ner automatiskt
Den smala ringen längst fram är bländarringen. Det syns på denna film: https://www.youtube.com/watch?v=cs2OBA2hQOs
Ok, det var ju synd att behöva blända ner inför varje bild. Troligen går det inte att sätta fokus med en DSLR i nedbländat läge, blir väl för mörkt skulle jag tro, men kanske med en spegelfri? de kanske kan kompensera lite för ljusförlusten i sökaren?
Ja, lite tråkigt, men objektivet skulle väl bli en hel del dyrare om det hade elektrisk koppling för bländaren.
Mitakon borde dock ha byggt objektivet med en nedbländningsring som man vrider på för att snabbt blända ner till förvald bländare. Sådant var ganska vanligt på objektiv avsedda för spegelreflexer på 1950-talet.
De kanske helt enkelt inte kände till den sortens bländarkonstruktion.
För makrofoto är det som regel lättast att gunga in skärpan. Ett mer kontrollerat sätt att göra det på är att använda en fokuseringssläde.