Prylnytt
Nikon FM2 är en av de mest omtycka och vackraste kamerorna i Nikons historia. Den nya spegelfria kameran Nikon Z fc är tydligt inspirerad av FM2.
Nikon FM2 lanserades 1982 och blev en populär kameran bland proffs och hobbyfotografer. Kamerahuset och den tillhörande motorn var mindre och lättare än för toppmodellen F3. Dessutom fungerade FM2 utan batteri.
Formatet, vikten och batterioberoendet gjorde Nikon FM2 till ett självklart val för många som ville upptäcka världen med sin kamera.
Populariteten gjorde att Nikon FM2 tillverkades fram till 2001 då både den och systermodellen FE2 ersattes av FM3 A.

Nikon Z fc har många yttre likheter med Nikon FM- och FE-modellerna. De hade även den digitala spegelreflexkameran Nikon Df som lanserades 2013. Kombinationen av FX-sensor, spegel och skärm gjorde Nikon Df lite klumpig, det problemet kommer Nikon runt nu genom att slippa spegel och använda en mindre DX-sensor.
I grunden är Nikon Z fc en Nikon Z50 med 20 megapixels DX-sensor (APS-C), men med fullt vridbar skärm. Till det yttre är dock skillnaderna stora.

Två retro-objektiv
Nikon Z fc kan köpas i paket med två olika objektiv, Z 16-50 mm f/3,5-6,3 och Z 28 mm f/2,8, som utseendemässigt anpassats för att likna Nikons manuellt fokuserade AI-S-objektiv.
Kamerahuset kostar 10.990 kronor inklusive moms. Med 16-50-zoomen är priset 12.590 kronor och med 28/2,8 kostar ett paket 13.690 kronor. Det finns ännu inget paket med de två retroobjektiven, däremot går det att köpa kamerahuset med 16-50 och en 50-200-zoom för 15.190 kronor. Det finns också ett paket med superzoomen 18-140 mm som kostar 15.290 kronor.
49 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Visst skulle man antagligen få skippa IBIS. Kylningen blir kanske lite sämre än i en Z5. Men ändå?
Kameran är urläcker men tyvärr är de moderna kamerorna mer ergonomiska. Jag skulle köpa den om jag hade obegränsat med pengar bara för att ta den ut ibland för gatufotografering. Under tiden får jag nöja mig med modernare hus. :-)
Håller med dig i detta, med autoISO och läge M så har man tid och bländare på två hjul och en knapp för exponeringskompensation, allt utan att släppa sökaren. Det är ju lite det som är vitsen med segelfri och digitalfoto att man lätt justera in exponeringen och ser allt i sökaren. Att jag hade dessa rattar på de gamla analoga kamerorna var ju också rätt för där var ju inget man skulle bedöma i stunden utan några veckor efter bilden är tagen
Att ha två olika sensorer blir nog lite klumpigt ;) däremot säger Nikon att de inte utesluter en fullformatsversion.
Ok fattar, men tekniken för det bör finnas! :) ;)
Det är ju bara att jämföra med vilken spegellös APS-C som helst. Det skiljer lite mellan dem men är absolut tystare än en spegel.
Du vet att spegellösa kameror funnits i rätt många år nu och tagit över efter DSLR va? :P Så det är ju bara testa vilken spegellös kamera som helst så märker du. Visst, ljudet varierar ju såklart lite mellan olika kameror, men en spegellös är ju alltid tystare än en DSLR.
Jo, jag känner till att spegellösa kameror låter betydligt mindre än vad DSLR-kameror gör. Men det finns en del spegellösa kameror som ändå låter. Därför så undrade jag specifikt om slutarljudet på denna Nikon Z fc.
Jo, det kan ju som sagt variera, men de är ju alla tystare än vad nån DSLR är. Sen så har ju även spegellösa elektronisk slutare som ju eliminerar ljudet helt. Elektronisk slutare har ju dock både sina för- och nackdelar.
Precis, det var det jag också tänkte. Att jag vill gärna slippa använda den elektroniska slutaren, även om den är väldigt tyst, för den också har en del nackdelar (något jag märker av då jag fotar med min Iphone).
Elektronisk slutare är inte bara väldigt tyst, den är helt ljudlös :) Men som sagt så har den ju vissa nackdelar som t.ex rolling shutter.
Ja, elektroniska slutare kan vara helt ljudlösa. Men ofta har de ett pålagt "slutarljud" som preset/förinställt, som man såklart stänger av. Det gör jag också på iphonen. Där kommer dessutom det pålagda ljudet med lite fördröjningen, strax efter bilden är tagen ;) Ja, rolling shutter var framför allt det problemet jag tänkte på. Vet inte hur moderna kameror klarar av det, men iphonen är värdelös då det gäller rolling shutter. Nåt man märker av då man, som jag, gillar att ta ögonblicksbilder.
Det är ju dock bara som sagt artificiellt pålagda ljud, en elektroniskt slutare är i sig alltid ljudlös då det inte finns några rörliga delar.
Det är en av anledningarna till att jag föredrar mekanisk slutare, älskar ljudet :)
Sen hur stort problem rolling shutter är beror på vad man fotar. Det uppstår ju när man fotar saker i rörelse och/eller panorerar.
Det varierar ju också mellan kameror/sensorer. Problemet kommer ju dock inte vara helt eliminerat förrens vi har sensorer med global shutter.
Ja, smaken är ju olika ;) Slutarljud (mekaniska) kan vara vackra tycker jag med (t ex det låga slutarljudet från en m-leica), men då jag gillar att ta gatufoton, så vill jag helst vara så diskret som möjligt.
Tack för infon iaf. Vi får se hur utvecklingen blir, hur det blir med sensorer med global shutter.
Inget slår ljudet från en Pentax 67. En stor hallspegel som ska upp och vända :-)
Annars är väl största problemet att det knappt finns några objektiv till denna serie. En fast glugg med en bländare som motsvarar 4,2 på fullformat är knappast upphetsande. Öppnar Nikon inte upp för tredjepartsleverantörer så har deras nya dx linje ingen chans mot konkurrenterna som har tillgång till många prisvärda f1.4 och 1.8 gluggar från Sigma, Viltrox och Samyang.
Jag tror Nikon inte har som avsikt att hänge sig DX med mer än några enstaka DX-basobjektiv matchande grundbehoven. Istället tycks Nikon vilja öppna för en enklare övergång till småbild för de som vill uppgradera. Det tycks som 28mm-objektivet tecknar ut småbild. Befintliga 1.8-objektiv till Z passar och gör sig bra, om än till ett något högt pris i relation till huset.
Att ett så billigt kamerahus saknar bildstabilisering är naturligt. Nikon provar marken och reaktionerna på utseende och design tycks överväldigande positivt även på ställen retro-snacket tidigare sågats.
Retro-konkurrenten saknar också bildstabilisering. Fujifilms fördel är att de har fler dedikerade objektiv. Nikon kan nog bredda sitt utbud i Z-serien framöver med en DX-kamera med IBIS, precis som Fujifilm gjort.
Men kanske trycker dom in en fullformat oh har lite fler objektiv att välja på i framtiden..kanske :)
Småbildssensor i det huset för 11 000 kronor hade varit idiotbilligt.
Det går säkert att modifiera.
Hur have avsaknad av Bayer påverkat street?
Utan Bayer-filter: enbart svartvitt. Högre ljuskänslighet. Åtminstone i princip blir varje sensorpixel en bildpixel utan interpolation mellan olika pixlar, till skillnad från när man interpolerar fram pixelfärg med ett färgfilter.
...fast det slår mig att jag vet inte hur det blir om man enbart tar bort färgfiltret fast kamerans mjukvara tror att det fortfarande sitter ett filter där.
Mest för att jag föredrar strrefoto i svartvitt.
Det finns flera instruktioner på nätet för hur man skrapar bort färgplupparna, men det känns högst vanskligt att ge sig på. Plåtar man i RAW så gör kameran inget med datat. Kanske det blir större risk för övermättnad när det inte sitter ett filter och dämpar ljuset. Men det är ju enkelt att hantera.
Men ärligt talat, Fujifilm startade retro-trenden med X100 för över tio år sedan. Det är dags att släppa taget och gå vidare nu.
Iaf att inte kopiera samma sak om och om igen utan isåfall göra något mer unikt av det, kanske en retro av en annan modell? Skulle vilja säga att Df var mer unik i sådant fall och verkligen en roligare kamera på alla sätt. Gå vidare tycker jag däremot inte tror många gillar att fotografera med retro kameror och gillar den analoga känslan de får av den. Personligen skulle jag inte ta i de vanliga Z husen med tång ;)
Handhavandet är mycket av behållningen. Men kamerabranchen är som bilbranschen, konservativ. Det hämmar nytänkande och utveckling. Det är därför försäljningen avtar, mobiltillverkarna dödade kompaktkamerorna och tar mycket även från detta segment. Det blir så när man är konservativ, bekväm och trött.
Manuella rattar är väldigt intuitivt och roligt att fota med, så det handlar ju verkligen inte bara om det estetiska eller nån trend. Jag skulle gärna se att flera tillverkare gjorde kamerahus med manuella rattar och objektiv med bländarring.
Jo, automatiska rattar är nog ganska ointuitiva. :-)
Visst är det kul med kameror som flörtar med kameragränssnitten från 1980-talet och tidigare. Jag gillar både Fujis kameror och Nikons Df.
Moderna (från cirka 1990 och framåt) kameragränssnitt är dock allt annat än ointuitiva. Om inmatningsrattarna sitter så de passar ens händer (vilket varierar med kamera/fotograf-kombinationerna) så är den sortens gränssnitt mycket snabbarbetade.
Visst är det så, men FM2 var en större succé.
De billiga TTArtisan och 7Artisan-gluggarna blir också mer intressant med detta hus tycker jag.
Finns 7artisans-gluggarna med z-bajonett? Själv har jag ett på min Xt100 och älskar allt med förutom den fruktansvärda kuddformiga distorsionen som i stort sett förstör varenda bild.. 🙁
De har släppt några stycken med Z-fattning, likaså TTartisan. Sen har Laowa släppt ett par också och Sirui har sina anamorfiska så det börjar komma lite roliga gluggar.
Nej. Vi har inte fått priser på tillbehören än.
Ja, eller som en Fujifilm X-E4 eller X-T30.
Jag visste inte att det var Olympus som tillverkade FM-kamerorna...
@Janne Nikon borde verkligen be sig själva om ursäkt för att ha inspirerats av sin egen kamera.
Kommer säkert locka nya kunder samt även de som redan är inne i Z systemet. En liten smidig kamera att ha med sig när man tex är hos kompisar etc...
Håller med om det, nästan märkligt att man inte tycker det när man sitter där och tänker igenom den. Men dom kanske tänker att det är en vanesak och att man blir ”avtrubbad” efter ett tag 🤷♂️😅
Kopplingen till lanseringartikel avseende Nikon Z fc från 2021 frågas?