Proffsfoto

Panasonic Lumix GH5 höjer 4K-kvaliteten

4K-video med hela sensorbredden och 10 bitars intern lagring är den största nyheten i Panasonic Lumix GH5. Men kameran kommer att fortsätta utvecklas och Fotosidan kan avslöja att kameran även kommer att få 6K-video.

Redan från säljstart kommer Panasonic Lumix GH5 kunna ta 30 stillbilder per sekund i 6K-storlek (18 megapixel). Detta är möjligt tack vare en intern 6K-hantering av videosignaler. Vid 4K-lagring (DCI eller UHD) samplas bildinformationen ned från 6K. Det går att lagra 60 bildrutor per sekund som mest.

Detta är möjligt tack vare en ny sensor med 20 megapixel och en ny bildprocessor. Sensorn har 1,7 gångers snabbare utläsning än 16-megapixelsensorn i GH4 och saknar lågpassfilter. Den nya processorn är är mer än dubbelt så kraftig som den i GH4.

Framöver kommer Panasonic att utveckla videolägen för 6K, men först efter två planerade firmwareuppgraderingar. I april, i samband med NAB-mässan, får GH5 intern lagring av full-HD med 10 bitars bitdjup och 4:2:2-färg. Till sommaren kommer 4K med 10 bitar och 4:2:2. Den maximala datamängden är 400 Mbit/s. Vid den andra uppgraderingen kommer också funktioner som anamorfisk lagring och ett HDR-läge för 4K. För den som vill styra gammakurvan vid videotagning kan denna funktion köpas som tillbehör.

Eftersom en större sensoryta används vid 4K-tagning än med föregångaren GH4 så är brusegenskaperna cirka ett steg bättre vid högre ISO enligt Panasonic.

Dual-IS och tystare slutare

Det senaste året har Panasonic lanserat flera modeller med inbyggd bildstabilisering och denna funktion har även letat sig in i Lumix GH5. Genom att kombinera bildstabiliseringen i kamerahuset och objektivet uppnås extra hög effektivitet. Panasonic kallar detta för Dual-IS. En rad befintliga objektiv kommer att få stöd för Dual-IS genom en firmware-uppdatering som kommer i februari.

Panasonic har även utvecklat en ny och väldigt tyst slutare under 2016, men denna kommer inte i GH5 eftersom den inte kan ge så korta slutartider som 1/8000 sekund. Istället har Panasonic modifierat slutaren från GH4 med så kallad flytande upphängning vilket reducerar de mekaniska ljuden. Slutaren är testad för 200 000 exponeringar.

Det går att ta 12 bilder per sekund med låst fokus (AF-S eller MF) och 9 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus (AF-C).

Den snabbare datautläsningen från sensorn uppges ge snabbare autofokus. I likhet med Canon och Fujifilm har Panasonic skapat ett antal olika förinställda AF-lägen för olika typer av motiv. En joystick bak på kameran ska underlätta valet av fokuspunkt. 

Det har blivit populärt med hörlurar som har aktiv brusreducering. Panasonic Lumix GH5 använder en liknande teknik för att förbättra ljudet från de inbyggda mikrofonerna. Bland annat så kan funktionen ta bort ljud från bildstabiliseringen.

För den som vill lagra ljud med extern mikrofon går det att fästa ett tillbehör i blixtskon som har professionella XLR-mikrofoningångar.

Lagring av bilder och video kan ske internt på två SD-kort av UHS-II-typ. Det går att välja att speglad lagring eller att separera video och stillbilder på olika kort. Upp till 100 råfiler kan lagras utan avbrott vid snabb serietagning.

Video kan även lagras externt vid HDMI-kabel. För att underlätta detta har GH5 fått en fullstor HDMI-kontakt (typ A). En kabelhållare som gör att HDMI-kabeln inte lossnar medföljer kameran.

Den elektroniska sökaren har fått högre upplösning och större förstoring. Även den bakre skärmen är ny och har vuxit 0,2 tum till 3,2 tum och fått fler bildpunkter.

Kamerahuset är liksom GH4 vädertätat men ska klara kyla bättre.

Säljstart för Panasonic Lumix GH5 sker under första veckan i april. Det rekommenderade priset för kamerahuset är 22 999 kronor. Med det nya objektivet 12-60 mm f/2,8–4 hamnar priset på 29 999 kronor. Med den enklare normalzoomen 12-60 mm f/3,5–5,6 är priset 24 999 kronor.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-01-04. Läst av 5873 personer.




2017-01-04 21:37   kiwi
Vad har egentligen Canon som kan tävla med dessa videofunktioner i den prisklassen? Canon Mk IV blev iaf en besvikelse, både vad gäller pris och videofunktioner...
Svar från froderberg   2017-01-04 22:49
Nej, varken Canon, Nikon, Pentax eller Olympus har något i närheten. Panasonic och Sony är de som satsar hårdaste på 4K- video i vanliga systemkameror. Det kanske finns någon form av samband med att dessa företag även tillverkar TV-apparater med 4K. Canon har än så länge mer satsat på 4K när det gäller proffskameror, ex C300 Mark II.
Haris   2017-01-04 23:40
Canons 5D IV är inte längre en kamera för video-fotografer. Canon vill att denna yrkeskategori skall välja någon av deras Cinema-modeller. Därav den försämrade video-funktionaliteten i Mark IV:an.
Det jag undrar kring är prissättningen på GH5:an. Hur kan ett kamerahus som kostar lika mycket som Olympus E-M1 II i USA kosta 4000 kronor mer än den kameran här i Sverige?!
Svar från froderberg   2017-01-05 00:06
"Hur kan ett kamerahus som kostar lika mycket som Olympus E-M1 II i USA kosta 4000 kronor mer än den kameran här i Sverige?!"

Panasonic Nordic hänvisar till extra tullavgifter på grund av att inspelningstiden överstiger 30 min. Sen tycker de antagligen också att marknaden är beredd att betala det pris de satt.
Haris   2017-01-06 04:24
De bör vara ärliga och säga att de vill ha så mycket betalt de bara kan då något sådant saftigt påslag finns inte i t.ex. Storbrittanien där priset ligger på ca 19000 kronor. Där är importpåslaget för "videokameror" 3,7% mot 5,6% i Sverige så Panasonic Nordics förklaring känns snarare som en borförklaring.
lyn42   2017-01-07 15:02
Priser i USA anges utan säljskatt som ligger på ca 7 - 10% beroende på i vilken delstad du handlar.

I Sverige anges priserna inkl moms, som är 20% av säljpriset, ca 4000 kr i detta fall
martinator   2017-01-07 15:12
I ärlighetens namn från 0-10%. Det finns stater som inte tar ut skatt på försäljning alls. New Hampshire är en sådan.
Haris   2017-01-09 12:15
Men snälla läs vad jag skrev.
Vad har momsen att göra med priser i USA där bägge kameror jag nämnt har samma listpris?
Oavsett om man lägger på den svenska momsen eller den statliga skatten är grundpriset på dessa två kameror i USA fortfarande detsamma!
Om du nu vill blanda momsen och import, försvinner dessa från E-M1 II:an när den simmar över havet?
2017-01-05 00:40   Mats Lillnor
Härligt. Panasonic levererar ju verkligen mycket i sina uppgraderingar. Långt ifrån medvetna strypningar av funktioner för att differentiera modeller som Canon håller på med, eller ogenomtänkta konstigheter som Sony. Känns som ett bra beslut jag gjort att lämna Sony och satsa på MFT (och Canon). GH4an får räcka en stund tills priset dalar lite på GH5an (om det nu gör det...).
kiwi   2017-01-05 12:09
En liten »strypning« har Panasonic ändå gjort, tydligen: Vlog kommer, precis som hos GH4, att vara en uppgradering som kostar pengar. :(

Men ja, det känns som om även jag får behålla fyran ett tag till. Fyran finns dessutom att köpa nu för 7.000 kronor, vilket innebär att jag får tre helt nya exemplar av den för samma pris som för en enda GH5..!
Mats Lillnor   2017-01-05 12:21
Ja, jag reagerade också på att V-log kostar 1000 kr extra. Lite märkligt, men så är det ju till GH4 också (jag har inte köpt det och kommer inte att göra heller till GH4). Känns lite snålt och de kunde utan problem höjt priset sisådär 300 på huset och lagt med det och ändå fått samma intäkter om man räknar med att ungefär var tredje kommer att köpa tillägget, samt slippa besvär med olika varianter och all hantering runtomkring. Dumsnålt av Panasonic.

Jag köpte GH4an nu på rea för 6990 kr. Hade nog inte gjort det och bytt från Sony om inte rean hade varit, men nu är jag fast :-). Kameran känns mycket bra och GH5an verkar fantastisk, milt sagt.

Att de andra firmwareuppgraderingarna som ska ge högre bitrate och färgutrymme presenteras nu och är schemalagda längre fram kan tyckas märkligt, men det beror tydligen på att de kräver den nya codecen H.265 som inte är lanserad än.
2017-01-05 05:42   Bengf
Rejäl uppgradering av EVF på pannan GH5, blir spännande att se hur den tar sig ut. Hur kan förhållande vis lilla Panasonic satsa så pass, ingen billig mass konsument kamera är det eller. Lite tröttsamt med Canonförklaringar om att bästa 4K fins i C300 Mark II, Panasonic och Sony har också 4K filmkameror. Canon säljer ju betydligt bättre än Sony, Oly och Pannan tillsammans vad gäller kameror det vet ju alla. Ändå övertygad om att nästa 7DMK3 kommer att få 4K av bra klass, APS-C har sin fördel av att klara av högre Iso inställningar.
2017-01-05 12:01   J O Härnström
Många godbitar.
Video 4K utan att sensorn beskärs är förträffligt för vidvinkel. Cropfaktor 2 i stället för 2,3 gör faktiskt skillnad. I kombination med nya Panasonic 12mm f:1,4 blir kameran säkert suveränt bra.
Jag undrar över ljudet från den inbyggda mikrofonen. Man försöker förbättra kvaliteten genom att filtrera bort det ständigt störande brummande ljudet från en kamera med stabilisering. Visserligen bör man använda extern mikrofon men den inbyggda bör ju ändå fungera något så när.
Svar från froderberg   2017-01-05 12:37
Det är väl just för att den inbyggda ska fungera något så när som man inför aktiv oljudsreducering.
2017-01-05 12:03   huheeje
Jag är själv inge filmfotgraf, men underar över AF-funktionaliteten. Mig tyckes Sony och Canon ha visat på sistone att fasdetekterande autofokus på sensorn har stor användbarhet vid videofilmning, även på professionell nivå (jag antar till exempel vid event- och dokumentärfoto). Men som jag fattar det är detta ett område där MFT ligger efter lite?
Svar från froderberg   2017-01-05 12:36
Olympus har fasdetekterande AF i E-M1 och E-M1 Mark II. Panasonic har satsat på en annan teknik som jag har för mig kallas DFD men som inte funkar med alla MFT-gluggar.
Mats Lillnor   2017-01-05 12:36
AF är bättre på Sony och Canon utan tvekan.

Jag hävdade precis som du länge att AF vid filmning var jättebra, men har fått massor av mothugg av de som säger att det är manuell fokus som gäller vid filmning.

Desto mer jag filmat har jag kommit till insikt om att det är rätt kasst med AF vid filmning. Det blir fruktansvärt fult när AF justerar om under en inspelning och det går nästan inte att undvika i längre sekvenser. Att fokus ligger fel en stund kan man komma undan med om man gör en snygg dragning rätt. AF är kan nog vara bra för några få speciella fall, men det är absolut ingen showstopper.

Jag har skaffat en DEC Lensregain-adapter, vilket gör att jag kan använda Canon EF-objektiv (t.ex. Sigma 18-35/1,8) med speedbosterfunktion och ha tillgång till trådlös fokusering och bländarstyrnin i ett smidigt handtag. Funkar kalasbra!
Haris   2017-01-09 12:18
Hur många yrkesfotografer, i detta fall film-fotografer, använder AF vid filmning?
2017-01-05 20:46   bentelkalb
4k i 60 fps vore ju härligt att ha. Hellre än 6k.Ni när Panasonic är där kanske det kommer hos övriga.
Svar från froderberg   2017-01-05 20:58
Panasonic är inte ensam om 4K med 60p. Det går också med Canon Eos-1D X Mark II, men den kostar förstås rätt mycket mer.
2017-01-06 18:30   Bengf
Kräver inte 60fps mera utrymmen på minneskortet, och bör man ställa in snabbare tider, dubbla 60fps ger 120fps och slowmotion effekt, vad är så bra med 60fps och 4K, 30 minuter film med den farten hur blir det, högre fps är ofta tidsbegränsad för att det tar plats.
Svar från froderberg   2017-01-06 18:39
60/50 fps ger mjukare rörelser än 30/25/24 och erbjuder dessutom möjlighet till slowmotion om man vill.

120 fps fungerar som regel utan ljud och är bara fört kortare slowmotioneffekter.

Visst kan högre bildfrekvens ge större filstorlekar, men det är ofta ett mindre problem vid videoproduktioner.

Merläsning

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 16

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 48

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1