Annons

Proffsfoto

Panasonic Lumix GH5 höjer 4K-kvaliteten

4K-video med hela sensorbredden och 10 bitars intern lagring är den största nyheten i Panasonic Lumix GH5. Men kameran kommer att fortsätta utvecklas och Fotosidan kan avslöja att kameran även kommer att få 6K-video.

Redan från säljstart kommer Panasonic Lumix GH5 kunna ta 30 stillbilder per sekund i 6K-storlek (18 megapixel). Detta är möjligt tack vare en intern 6K-hantering av videosignaler. Vid 4K-lagring (DCI eller UHD) samplas bildinformationen ned från 6K. Det går att lagra 60 bildrutor per sekund som mest.

Detta är möjligt tack vare en ny sensor med 20 megapixel och en ny bildprocessor. Sensorn har 1,7 gångers snabbare utläsning än 16-megapixelsensorn i GH4 och saknar lågpassfilter. Den nya processorn är är mer än dubbelt så kraftig som den i GH4.

Framöver kommer Panasonic att utveckla videolägen för 6K, men först efter två planerade firmwareuppgraderingar. I april, i samband med NAB-mässan, får GH5 intern lagring av full-HD med 10 bitars bitdjup och 4:2:2-färg. Till sommaren kommer 4K med 10 bitar och 4:2:2. Den maximala datamängden är 400 Mbit/s. Vid den andra uppgraderingen kommer också funktioner som anamorfisk lagring och ett HDR-läge för 4K. För den som vill styra gammakurvan vid videotagning kan denna funktion köpas som tillbehör.

Eftersom en större sensoryta används vid 4K-tagning än med föregångaren GH4 så är brusegenskaperna cirka ett steg bättre vid högre ISO enligt Panasonic.

Dual-IS och tystare slutare

Det senaste året har Panasonic lanserat flera modeller med inbyggd bildstabilisering och denna funktion har även letat sig in i Lumix GH5. Genom att kombinera bildstabiliseringen i kamerahuset och objektivet uppnås extra hög effektivitet. Panasonic kallar detta för Dual-IS. En rad befintliga objektiv kommer att få stöd för Dual-IS genom en firmware-uppdatering som kommer i februari.

Panasonic har även utvecklat en ny och väldigt tyst slutare under 2016, men denna kommer inte i GH5 eftersom den inte kan ge så korta slutartider som 1/8000 sekund. Istället har Panasonic modifierat slutaren från GH4 med så kallad flytande upphängning vilket reducerar de mekaniska ljuden. Slutaren är testad för 200 000 exponeringar.

Det går att ta 12 bilder per sekund med låst fokus (AF-S eller MF) och 9 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus (AF-C).

Den snabbare datautläsningen från sensorn uppges ge snabbare autofokus. I likhet med Canon och Fujifilm har Panasonic skapat ett antal olika förinställda AF-lägen för olika typer av motiv. En joystick bak på kameran ska underlätta valet av fokuspunkt. 

Det har blivit populärt med hörlurar som har aktiv brusreducering. Panasonic Lumix GH5 använder en liknande teknik för att förbättra ljudet från de inbyggda mikrofonerna. Bland annat så kan funktionen ta bort ljud från bildstabiliseringen.

För den som vill lagra ljud med extern mikrofon går det att fästa ett tillbehör i blixtskon som har professionella XLR-mikrofoningångar.

Lagring av bilder och video kan ske internt på två SD-kort av UHS-II-typ. Det går att välja att speglad lagring eller att separera video och stillbilder på olika kort. Upp till 100 råfiler kan lagras utan avbrott vid snabb serietagning.

Video kan även lagras externt vid HDMI-kabel. För att underlätta detta har GH5 fått en fullstor HDMI-kontakt (typ A). En kabelhållare som gör att HDMI-kabeln inte lossnar medföljer kameran.

Den elektroniska sökaren har fått högre upplösning och större förstoring. Även den bakre skärmen är ny och har vuxit 0,2 tum till 3,2 tum och fått fler bildpunkter.

Kamerahuset är liksom GH4 vädertätat men ska klara kyla bättre.

Säljstart för Panasonic Lumix GH5 sker under första veckan i april. Det rekommenderade priset för kamerahuset är 22 999 kronor. Med det nya objektivet 12-60 mm f/2,8–4 hamnar priset på 29 999 kronor. Med den enklare normalzoomen 12-60 mm f/3,5–5,6 är priset 24 999 kronor.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-01-04. Läst av 4449 personer.




Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-01-04 21:37   kiwi
Vad har egentligen Canon som kan tävla med dessa videofunktioner i den prisklassen? Canon Mk IV blev iaf en besvikelse, både vad gäller pris och videofunktioner...
Svar från froderberg   2017-01-04 22:49
Nej, varken Canon, Nikon, Pentax eller Olympus har något i närheten. Panasonic och Sony är de som satsar hårdaste på 4K- video i vanliga systemkameror. Det kanske finns någon form av samband med att dessa företag även tillverkar TV-apparater med 4K. Canon har än så länge mer satsat på 4K när det gäller proffskameror, ex C300 Mark II.
Haris   2017-01-04 23:40
Canons 5D IV är inte längre en kamera för video-fotografer. Canon vill att denna yrkeskategori skall välja någon av deras Cinema-modeller. Därav den försämrade video-funktionaliteten i Mark IV:an.
Det jag undrar kring är prissättningen på GH5:an. Hur kan ett kamerahus som kostar lika mycket som Olympus E-M1 II i USA kosta 4000 kronor mer än den kameran här i Sverige?!
Svar från froderberg   2017-01-05 00:06
"Hur kan ett kamerahus som kostar lika mycket som Olympus E-M1 II i USA kosta 4000 kronor mer än den kameran här i Sverige?!"

Panasonic Nordic hänvisar till extra tullavgifter på grund av att inspelningstiden överstiger 30 min. Sen tycker de antagligen också att marknaden är beredd att betala det pris de satt.
Haris   2017-01-06 04:24
De bör vara ärliga och säga att de vill ha så mycket betalt de bara kan då något sådant saftigt påslag finns inte i t.ex. Storbrittanien där priset ligger på ca 19000 kronor. Där är importpåslaget för "videokameror" 3,7% mot 5,6% i Sverige så Panasonic Nordics förklaring känns snarare som en borförklaring.
lyn42   2017-01-07 15:02
Priser i USA anges utan säljskatt som ligger på ca 7 - 10% beroende på i vilken delstad du handlar.

I Sverige anges priserna inkl moms, som är 20% av säljpriset, ca 4000 kr i detta fall
martinator   2017-01-07 15:12
I ärlighetens namn från 0-10%. Det finns stater som inte tar ut skatt på försäljning alls. New Hampshire är en sådan.
Haris   2017-01-09 12:15
Men snälla läs vad jag skrev.
Vad har momsen att göra med priser i USA där bägge kameror jag nämnt har samma listpris?
Oavsett om man lägger på den svenska momsen eller den statliga skatten är grundpriset på dessa två kameror i USA fortfarande detsamma!
Om du nu vill blanda momsen och import, försvinner dessa från E-M1 II:an när den simmar över havet?
2017-01-05 00:40   Mats Lillnor
Härligt. Panasonic levererar ju verkligen mycket i sina uppgraderingar. Långt ifrån medvetna strypningar av funktioner för att differentiera modeller som Canon håller på med, eller ogenomtänkta konstigheter som Sony. Känns som ett bra beslut jag gjort att lämna Sony och satsa på MFT (och Canon). GH4an får räcka en stund tills priset dalar lite på GH5an (om det nu gör det...).
kiwi   2017-01-05 12:09
En liten »strypning« har Panasonic ändå gjort, tydligen: Vlog kommer, precis som hos GH4, att vara en uppgradering som kostar pengar. :(

Men ja, det känns som om även jag får behålla fyran ett tag till. Fyran finns dessutom att köpa nu för 7.000 kronor, vilket innebär att jag får tre helt nya exemplar av den för samma pris som för en enda GH5..!
Mats Lillnor   2017-01-05 12:21
Ja, jag reagerade också på att V-log kostar 1000 kr extra. Lite märkligt, men så är det ju till GH4 också (jag har inte köpt det och kommer inte att göra heller till GH4). Känns lite snålt och de kunde utan problem höjt priset sisådär 300 på huset och lagt med det och ändå fått samma intäkter om man räknar med att ungefär var tredje kommer att köpa tillägget, samt slippa besvär med olika varianter och all hantering runtomkring. Dumsnålt av Panasonic.

Jag köpte GH4an nu på rea för 6990 kr. Hade nog inte gjort det och bytt från Sony om inte rean hade varit, men nu är jag fast :-). Kameran känns mycket bra och GH5an verkar fantastisk, milt sagt.

Att de andra firmwareuppgraderingarna som ska ge högre bitrate och färgutrymme presenteras nu och är schemalagda längre fram kan tyckas märkligt, men det beror tydligen på att de kräver den nya codecen H.265 som inte är lanserad än.
2017-01-05 05:42   Bengf
Rejäl uppgradering av EVF på pannan GH5, blir spännande att se hur den tar sig ut. Hur kan förhållande vis lilla Panasonic satsa så pass, ingen billig mass konsument kamera är det eller. Lite tröttsamt med Canonförklaringar om att bästa 4K fins i C300 Mark II, Panasonic och Sony har också 4K filmkameror. Canon säljer ju betydligt bättre än Sony, Oly och Pannan tillsammans vad gäller kameror det vet ju alla. Ändå övertygad om att nästa 7DMK3 kommer att få 4K av bra klass, APS-C har sin fördel av att klara av högre Iso inställningar.
2017-01-05 12:01   J O Härnström
Många godbitar.
Video 4K utan att sensorn beskärs är förträffligt för vidvinkel. Cropfaktor 2 i stället för 2,3 gör faktiskt skillnad. I kombination med nya Panasonic 12mm f:1,4 blir kameran säkert suveränt bra.
Jag undrar över ljudet från den inbyggda mikrofonen. Man försöker förbättra kvaliteten genom att filtrera bort det ständigt störande brummande ljudet från en kamera med stabilisering. Visserligen bör man använda extern mikrofon men den inbyggda bör ju ändå fungera något så när.
Svar från froderberg   2017-01-05 12:37
Det är väl just för att den inbyggda ska fungera något så när som man inför aktiv oljudsreducering.
2017-01-05 12:03   huheeje
Jag är själv inge filmfotgraf, men underar över AF-funktionaliteten. Mig tyckes Sony och Canon ha visat på sistone att fasdetekterande autofokus på sensorn har stor användbarhet vid videofilmning, även på professionell nivå (jag antar till exempel vid event- och dokumentärfoto). Men som jag fattar det är detta ett område där MFT ligger efter lite?
Svar från froderberg   2017-01-05 12:36
Olympus har fasdetekterande AF i E-M1 och E-M1 Mark II. Panasonic har satsat på en annan teknik som jag har för mig kallas DFD men som inte funkar med alla MFT-gluggar.
Mats Lillnor   2017-01-05 12:36
AF är bättre på Sony och Canon utan tvekan.

Jag hävdade precis som du länge att AF vid filmning var jättebra, men har fått massor av mothugg av de som säger att det är manuell fokus som gäller vid filmning.

Desto mer jag filmat har jag kommit till insikt om att det är rätt kasst med AF vid filmning. Det blir fruktansvärt fult när AF justerar om under en inspelning och det går nästan inte att undvika i längre sekvenser. Att fokus ligger fel en stund kan man komma undan med om man gör en snygg dragning rätt. AF är kan nog vara bra för några få speciella fall, men det är absolut ingen showstopper.

Jag har skaffat en DEC Lensregain-adapter, vilket gör att jag kan använda Canon EF-objektiv (t.ex. Sigma 18-35/1,8) med speedbosterfunktion och ha tillgång till trådlös fokusering och bländarstyrnin i ett smidigt handtag. Funkar kalasbra!
Haris   2017-01-09 12:18
Hur många yrkesfotografer, i detta fall film-fotografer, använder AF vid filmning?
2017-01-05 20:46   bentelkalb
4k i 60 fps vore ju härligt att ha. Hellre än 6k.Ni när Panasonic är där kanske det kommer hos övriga.
Svar från froderberg   2017-01-05 20:58
Panasonic är inte ensam om 4K med 60p. Det går också med Canon Eos-1D X Mark II, men den kostar förstås rätt mycket mer.
2017-01-06 18:30   Bengf
Kräver inte 60fps mera utrymmen på minneskortet, och bör man ställa in snabbare tider, dubbla 60fps ger 120fps och slowmotion effekt, vad är så bra med 60fps och 4K, 30 minuter film med den farten hur blir det, högre fps är ofta tidsbegränsad för att det tar plats.
Svar från froderberg   2017-01-06 18:39
60/50 fps ger mjukare rörelser än 30/25/24 och erbjuder dessutom möjlighet till slowmotion om man vill.

120 fps fungerar som regel utan ljud och är bara fört kortare slowmotioneffekter.

Visst kan högre bildfrekvens ge större filstorlekar, men det är ofta ett mindre problem vid videoproduktioner.

Nya artiklar

Fler detaljer om Fujifilm GFX 50s

Nu är Fujifilm GFX 50s färdigutvecklad och de fulla specifikationerna har blivit officiella. Priset är också klart och är lågt för att vara en mellanformatskamera. Läs mer... 24

8K-skärm från Dell med full AdobeRGB-täckning

Nu kommer 8K! Dell UP3218K är en 32 tumsskärm med 33 miljoner bildpunkter och 100 procents täckning av färgrymden Adobe RGB. Läs mer... 16

Kodak återupptar tillverkning av klassisk diafilm

Kodak Ektachrome 100 var en av de vanligaste diafilmerna, men tillverkningen lades ned 2012. Nu återupptar Kodak tillverkningen. Läs mer... 56

TEST: Canon EOS 5D Mark IV

När Canon efter fyra år ersätter sin professionella allroundkamera 5D Mark III är förväntningarna högt ställda. 5D Mark IV bjuder på en en lång rad nya funktioner och förbättringar. Samtidigt är allt som vi gillar med Mark III bevarat. Läs mer... 9

TEST: Sony FE 70-200/2,8 GM OSS

Sony objektivserie Grand Master (GM) är en ambitiös satsning. Vi har testat den nya ljusstarka telezoomen Sony FE 70-200/2,8 GM OSS och kan konstatera att Sony gjort sin hemläxa ordentligt. Läs mer... 7

TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

Tamron vill inte längre vara ett billigare och sämre alternativ till märkesobjektiven. Tamrons nya tele SP 85/1,8 är bättre än både Canons och Nikons motsvarigheter. Dessutom har Tamron vädertätning och bildstabilisering. Och kostar mer. Läs mer... 4

TEST: Canon 600EX II-RT

Allt fler systemkameror kan ta riktigt snabba bildserier. Det ställer hårdare krav på blixtarna. Canon Speedlite 600EX II-RT klarar att ta 50 procent fler bilder i en serie än sin föregångare. Med batteri­packet CP-E4N går det att öka antalet bilder med ytterligare 100 procent. Läs mer... 2

Ljusstyrka f/0,95 för fullformat

De anrika optikföretaget Meyer-Optik-Görlitz har utvecklat ett extremt ljusstarkt normalobjektiv som tecknar ut småbildsformatet. Objektivet kallas Nocturnus 50 mm f/0,95 II och har Sony E-fattning. Läs mer... 19

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass. Läs mer... 9

TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

Vi börjar med slutsatsen: Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art är en av världens bästa vidvinklar. Läs mer... 18