Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
34 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Iband måste man testa marknadens reaktion. 3:an verkar bli dyrare än föregående modeller. Jag tror inte Sony vågade göra kameran så påkostad förrän de fått en känsla för marknaden. Vissa kameror som hamnar högt i pris blir svårsålda, exempelvis Nikon Coolpix A.
Jo jag kan ha viss förståelse för det, men 1:an var ju inte direkt billig, köpte man den så var det ju för att man ville ha det bästa i liten förpackning, så man känner sig lite lurad när man köpte den och så spottade dom ut en ny version nästan omgående med allt det man saknade :) Pengarna i sjön.
Men denna verkar riktigt toppklass. Ser fram memot en recension när ni får tag på den!
Ja, RX100 II kändes lite som en modifiering av RX100 II. Samtidigt är nog erfarenheterna av RX100 en förutsättning för RX100 II.
Hej
Jag tycker Sony är tokiga, komma med en ny RX100 III och så har dom tagit bort den viktiga tillbehörsskon.
Tänker på möjligheten att ansluta både Blixt och extern stereo-mikrofon.
Det som är bra med 3'an är att vidvinkeln blivit bättre 24 mm.
Hade den varit kvar, så skulle jag nog funderat på ett köp, trots det höga priset.
Taskigt för alla som köpt RX 100 II, hade jag köpt en sådan så hade jag blivit rosenrasande.
Vinklingsbar LCD kan man va utan, man köper en LCD Viewfinder Extender
http://www.ebay.co.uk/itm/261467441148?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Jag begär fyra saker av en kamera, den skall ha minst 24 mm vidvinkel och WiFi med NFC samt uttag för extern mikrofon/blixt
Den skall även ha stor bländare, gärna 1,4
Objektivljusstyrka 1:1,4? Det kan du omöjligt få över hela brännviddsomfånget ifall du vill ha både en liten kamera och en (i sammanhanget) stor sensor.
.
Håller med, Sony är duktiga och har överraskat de senaste åren. Jag kör Nikon på systemkamera, men har aldrig blivit riktigt nöjd med deras kompakter, där har jag valt Canon och Sony. Blir kanske en uppgradering här med :)
Men något som är lite märkligt, när et kommer fler pixlar på systemkameror typ D800 så klagar folk på filstorlekar. Här kommer video Full HD at 50 Mb sekund! Snacka om gigantiska filer!
1,44 miljoner bildpunkter
hoppas det inte är för snålt tilltaget.
/ Bengt
0.39-type electronic viewfinder (OLED), 1,440,000 dots; magnification approx. 0.59x with 50mm lens at infinity, -1m-1(diopter) (35mm equiv.), retractable type
Det verkar vara samma sökare som i A6000, men med en lägre förstoring (av utrymmesskäl gissar jag). Förhoppningsvis är det en gedigen konstruktion så den håller ett tag också :)
Tack då vet jag För lite på plussidan för min syn.
/ Bengt
Du är allvarlig nu?
Jag är jätte allvarlig.
Det hade förstås varit kul, men förmodligen inte så lätt att få till i det där formatet.
De kanske fått ner distorsionen tack vare det kortare omfånget på denna? Jag har testat att öppna bilder från min RX100 II i RawTherapee, och de ser ju inte jätteroliga ut - det blir dock bra efter korrigering.
Det är snarare ett år mellan modellerna. Sony verkar inte bara se kamerorna som efterträdare till varandra utan som parallella modeller med olika priser. RX100 III verkar bli dyrare än RX 100 II (som i sin tur är dyrare än RX100).
Förmodligen inte så avgörande stor skillnad. Skärmen har en större ljuseffekt, vilket gör att den antagligen drar aningen mer. Men tänk på att själva visningen på skärmen/EVF:en bara är en mindre del av ekvationen, det som antagligen drar mest effekt är sannolikt utläsningen från sensorn och den kontinuerliga bearbetningen av den signalen till något som kan visas på skärmen/EVF:en.
Det verkar som man får typ 240 bilder med EVF och 320 eller vad det var med stora LCD-skärmen som alltså drar mindre ström än den lilla EVF:en - där finns ju transistorer på varje pixel men LCDn har ju strömsnålare kristaller och bakgrundsbelysning (med lysdioder).
.
Uppfällbar EVF tycker jag verkar vara en smart lösning, den finns alltid med och nedtryckt blir den väl skyddad.
Den 5-axlade stabiliseringen tror jag de menar är i videoläget (när man fimar) - då har man ju många bilder som man kan jämföra med varandra och sensorn har lite extra marginaler i kanterna som gör att man kan välja ut en aningen mindre delbild som matchar de föregående
En sak som är borta från RX100 III är (den uråldriga gamla förbaskade...) ISO-bilxtskon. Har fördelen att RX100 III, liksom RX100, lätt kan glida ner i fickan utan att haka i nånstans.
Det får ju inte plats någon blixtstilla :)
Jag har aldrig stött på att den hakar i något med mix Mk II - har du? Jag skulle dock gärna ha den nya även om den saknar skon.
"Blixtstilla"? Det ordet säger mig inte vad du menar.
Kanske du menar att med uppfällbar EVF, uppfällbar blixt och knapparna på ovansidan så finns det inte plats även för en blixtsko på III:an. Och så är det ju.
Eller att det är svårt att få plats både med en liten kamera och en stor blixt i fickan, eller att det i alla fall blir klumpigt.
Nej, jag har aldrig råkat ut för att RX100 II:ans blixtsko har hakat upp sig i nån ficka - men anledningen är att jag inte har denna kamera...
Men visst har jag råkat ut för att kantiga blixtskor har hakat upp sig i fickor och annat, längre tillbaka i tiden. Efter att Minolta införde sin moderna och mycket väl genomtänkta iISO-blixtsko (den var bl.a. helt försänkt i kamerakroppen) har det aldrig hänt. Sony övertog iISO-skon men har nu (beklagligtvis) övergivit den.
Blixtskon på RX100 II ser dock ut att vara ganska låg och inte så vass och kantig, så det kanske inte är några problem.
.
Blixt skulle det stå, men autukorrekt "rättade" det. På RX100 II sticker den inte alls upp mycket, och med skyddet i stör den inte alls. På A6000 är skon helt försänkt i linje med ovansidan av kameran, så visst går det att få till.
Det är lite synd att skon saknas för de som vill filma (vilket kameran är mycket bra på).
Auto-korrekt? Något sådant har jag ALDRIG sett...
Men gott om auto-incorrection-system.
Gläder mig att Sony fortfarande har kvar en del "Minolta-tänkande", som att uppstickande vassa blixtskor är ett otyg.
Bl.a. videointresserades önskemål talar för min "teori" tidigare om att Sony kommer fortsätta med att tillhandahålla RX100 II.
.