Tre premiumkompakter från Nikon

Framgångarna för Sonys RX100-serie har inte undgått Nikon. Nu lanserar Nikon en nya serie kallad DL med 20 megapixels 1-tumssensorer som kan filma i 4K.

Det är samma typ av sensor (CX-format) som sitter i systemkamerorna i Nikon 1-serien. Nikon har valt att lansera tre DL-modeller på en gång: DL18-50, DL24-85 samt DL24-500. Siffrorna i modellbeteckningen indikerar zoomomfånget jämfört med småbildsformatet. DL24-85 ger alltså samma bildvinkel som en D610 med en zoom med brännvidden 24-85 mm.

Oavsett vilken av Nikons DL-kameror fotografen väljer går det att ta stillbilder jpeg- eller råformat och filma i 4K/UHD med 30p/25p.

De tre modellerna har Nikons nyutvecklade trådlösa bildöverföring Snapbridge som med hjälp av blåtandsteknik låter kameran vara uppkopplad mot en mobil enhet under längre tid. När väl bilder ska skickas används en snabbare wifi-överföring.Kamerorna har också en vinklingsbar OLED-skärm.

Kamerorna är utrustade med blixtsko och fungerar med Nikons modernare Speedlite-blixtar.

Nikon DL24-85 är standardmodellen med sin normalzoom. Objektivets ljusstyrka är  f/1,8-2,8. Rekommenderat pris är 6 890 kronor.

Nikon DL18-50 bjuder på ultravidvinkel. Ljusstyrka f/1,8-2,8. Rekommenderat pris är 8 590 kronor.

Nikon DL24-500 är en superzoom och ett svar på Canon G3 X. Ljusstyrkan är f/2,8-5,6. Kameran har en inbyggd elektronisk sökare. Rekommenderat pris är 9 390 kronor.

Säljstart i början av sommaren.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-02-23. Läst av 7576 personer.

Nikon DL18-50 och DL24-85 kan användas med extern elektronisk sökare. Merkostnaden för kamerorna i paket med sökaren är 1500 kronor.


 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-02-23 11:15   MrKarisma
Dödsstöten för Nikon 1 systemet.. Helt ok för mig, här får man jättemånga ljusstarka brännvidder + kameran fast billgare. De här kamerorna kommer bli en hit!
2016-02-23 12:58   valleyman
Nikon DL 18-50 verkar mycket intressant. Idag använder jag mycket 16mm på min D600 så ett vidvinkligt och ljusstarkt objektiv på en kompaktkamera...... Instressant. 4K är ju ingen nackdel heller. Hoppas på en bra sensor.
2016-02-23 13:17   ztenlund
Den bakre ringen runt objektivet på de två mindre kamerorna ser ut som en intressant sak. Med tanke på utseendet kan man misstänka att det är så att man kan välja "fasta" brännvidder med den, eller ställa den i W-T-läget för att zooma som brukligt på kompaktkameror. Funktionen som sådan är ju i så fall inte helt ny, utan den har ju funnits på vissa kompaktkameror, men då som ett val i menyn och sedan har zoomen gått stegvis istället. Att kunna göra på detta vis, om det är så det är tänkt, är dock helt klart ett steg i rätt riktning om de fått till ringen på ett bra sätt, tycker i alla fall jag.
2016-02-23 14:41   Sabud
Intressant!
DL 18-50 väcker ett visst habegär, skulle bli en bra fortsättning på min gamla LX3.
Dock, optiken måste hålla samma klass.

/Stephan
2016-02-23 16:08   martinot
Trist att det inte kom några nya kompakter med APS-C som tar efter Coolpix A. Tycker också att det 2016 borde vara standard med EVF på alla bättre och dyrare kompakter. I övrigt så ser de relativt OK ut. Tror dock att de får tuff konkurrens ifrån både Sony och Canon här.
MrKarisma   2016-02-24 10:52
Det jag tycker är löjligt och konstigt är att det inte sitter aps-c sensor i alla entusiast och semi-proffs-kompakter som släpps år 2016.. Förstår inte varför tillverkarna bara vägrar?!
Grevture   2016-02-24 11:22
Daniel ... Jag vet inte riktigt om du riktigt menar allvar, men om vi antar att du faktiskt gör det:

Har du reflekterat över hur stora "kompaktkameror" med motsvarande bildvinklar som de här (eller Sonys RX100-varianter, RX10, Canons G3/5/7/9 X-modeller) skulle bli om de var byggda runt en ap-c-sensor? Och hur dyra sådana kameror skulle bli?

Det finns liksom en orsak att de kompaktkameror med aps-c-sensor som hittills släppts (Leica X, X-2, Coolpix A, Ricoh GR, Fujifilm X70) har haft fast brännvidd , inte zoom. Och att de kameror som har hyfsat stora (men ändå mindre än aps-c) sensorer som Canons G1 X eller Panasonic LX100 har ganska begränsade zoomomfång.
ztenlund   2016-02-24 13:45
Leica har ju byggt en zoomkompaktkamera med APS-C, men ljusstyrkan på den stannade på tämligen blygsamma värden... Vidare värst liten blev det ändå inte.
Grevture   2016-02-24 15:22
Ah, den glömde jag bort. Men den är ju ganska talande för var problemet ligger: den var ju lika stor och tung som vilken spegelfri aps-c-kamera som helst med kitobjektiv. Och inte direkt billigare heller, men det kan ju ha haft med varumärket att göra :-)
martinot   2016-02-24 17:15
Håller med på bägge punkterna. Dvs dels att det inte är någon större poäng i sig själv att gå upp på en större sensorstorlek om man samtidigt sätter på en ljussvagare och klumpigare optik som tappar bort den ljusfördelen eller kompaktheten, och dels att Leica ibland/ofta (egen debatt i sig) kan vara ett överskattat varumärke i förhållande till priset.
schaki   2016-02-25 01:39
Sen finns det också Ricoh GXR A16 zoom, some kanske inte exakt är en kompaktkamera men ändå bra nära.
Den har en liknande bra men också ljussvag zoom som Leica X-Vario. 24-85mm för Ricohn och 28-70mm för Leican.
schaki   2016-02-25 01:49
Det finns minst en anledning varför Nikon än så länge inte har släppt någon uppföljare till Coolpix A. Den anledningen är troligtvis att A kanske inte sålde riktigt så väl som Nikon hade hoppats, vilket delvis kan tillskrivas det inledningsvis något höga priset. Men också Ricoh GR som släpptes kort därpå och inledningsvis kostade mindre.
Ricohs GRD kompakter hade dessutom sedan tidigare ett ganska stort följe som sannolikt bidrog till att många valde GR.
Sen har ju Ricoh hållit på med deras GRD kompakter i många år och vet vad deras användare vill ha samt eventuella fallgropar som bör undvikas. För Nikon var det ny mark när de tillverkade Coolpix A men dem gjorde det ganska bra ändå och det vore roligt om den får en uppföljare. Antingen en med 28 eller 35mm och lite snabbare AF.
2016-02-23 20:19   Kent Helgesson
9.390 :- för en kompakt...nja....en aning tveksam.
D7100 för strax under 8 k känns mer ok .

Kan detta verkligen locka en större publik?
ztenlund   2016-02-23 20:36
Jag vet inte hur just din D7100 fungerar, men min erfarenhet av andra spegelreflexkameror från Nikon är att det går mycket bättre med ett objektiv monterat... Om du tror att du klarar dig bara med ditt kamerahus så är det här tydligen inte kameran för dig, men det finns säkert andra kunder. Huruvida de tycker att just den här kameran eller andra med liknande koncept är det bästa alternativet återstår att se.
Grevture   2016-02-24 08:38
En liknande kompakt som också har entumssensorer och som sålt bra:
Canon G3 X - 8000 kr
Jämför du Canon G3 X och DL24-500 så har Nikons variant 100 mm kortare maxbrännvidd, men i gengäld inbyggd sökare och 4k-video. Ett ganska bra pris skulle jag säga.

De övriga DL-modellerna kan du ju jämföra med följande entumskompakter ...
Sony RX100 IV - 10500 kr
Sony RX10 II - 15300 kr
2016-02-23 21:23   esbtse
Om det var APS-C och 24 Mpix så har det varit intressant att ersätta min LX3. Nu väntar jag
2016-02-24 10:41   Fatherof4
Ser fina ut, men det jag längtar efter är sensorn från nya D500 i ett kompakt hus med fast objektiv motsvarande 28 eller 35 mm FF.
martinot   2016-02-24 12:12
Jo, det hade varit riktigt intressant och kul om de fick till en bra modern utmanare till Fuji och Richo.
2016-02-24 11:56   Wolfgang
Hur mycket förlängning har en 1-tums sensor? Om vi antar att den har 2x, så blir standardmodellen glugg 48-170 mm. Det kallar jag inte för en normalzoom.
Och den där "ultravidvinkeln" på Nikon DL18-50 blir blygsamma 36 mm.
Hur kul är det?
Monty   2016-02-24 12:03
Citat från artikeln ovan: Siffrorna i modellbeteckningen indikerar zoomomfånget jämfört med småbildsformatet. DL24-85 ger alltså samma bildvinkel som en D610 med en zoom med brännvidden 24-85 mm.
jpgrahn   2016-02-24 12:04
Nä, det vore ju inte så kul.
Men nu har DL18-50 ett objektiv som motsvarar bildvinkeln för ett 18-50 på en 24x36.
Verklig brännvidd blir något i stil med 6,7-18,5 om jag inte minns fel.
2016-02-24 12:15   Wolfgang
Hej, Thomas och Johan, det var ju bra! Nu är jag lugn! Tack för info!
2016-02-24 13:38   lonian
Vad står dessa i dynamiskt omfång mot Canon G7 X ?
Svar från froderberg   2016-02-24 13:55
Alla (Sony, Nikon, Panasonic och Canon) tycks använda liknande 20 megapixelsensor från Sony. Så det dynamiska omfånget är nog i praktiken samma. Den första Sony RX100-modellen har en sensor utan BSI-teknik, så den är kanske aningen sämre i det här avseendet.
2016-02-24 22:04   larsborg
Sony kom redan 2012 med sin RX100, en verkligt innovativ konstruktion, en trendsättare, sedan hänger Canon på långt senare med en ren kopia, nu hänger Nikon även på med två kopior. Canon och Nikon kan tydligen inte komma med något eget nytt, även sensorn är troligen från Sony. Sony är vaken, Canon och Nikon är trötta, att kopiera visar att man är slagen.
Svar från froderberg   2016-02-24 22:13
Så kan man se det, men det är faktiskt rätt dumt att inte ta efter det som visar sig vara framgångsrikt. Det som kunderna bevisligen vill ha.

Sen har Nikon annat som säkert Sony kan vara avundsjuka. Nikon vet hur man bygger professionella kamerahus som håller att plågas år in och år ut och Nikon vet hur man gör en effektiv autofokus (D5 och D500).
ztenlund   2016-02-24 22:43
Man kan samtidigt notera att Nikon var före Sony med 1"-sensor, men de valde att stoppa den i en liten systemkamera utan spegel. En som också hade någorlunda vettig autofokus.

PS.
Magnus, hur skulle det vara om ni gjorde något åt Kents inlägg ovan? Förslagsvis raderas både mitt namn såväl i modifierad tillmälesform såväl som i dess riktiga form.
DS.
martinot   2016-02-24 23:08
Visst var Sony före Canon och Nikon här med 1"-kameror, iaf om vi tänker på kompaktkameror/fasta objektiv (minns inte när den första Nikon 1 kom i tid jämfört med RX-100 ver 1).

Det tror jag Sony fortfarande tjänar på idag att vara först med både PR-mässigt och försäljningsmässigt, och med Canon på en förmodad stark andraplats.

Tror det kan bli väldigt svårt för Nikon att slå sig in här, men bra att de iaf försöker (och har ju lite egen design/variant på de, precis som Canon).

Tycker dock att Sony fortfarande leder totalt sätt genom den inbyggda EVF:en på alla deras modeller (iaf ver 3 och senare). Kanske inte alltid nödvändigt för all typ av fotande, men jag tycker iaf att det är ett stort plus och väldigt trevligt att den finns där om man behöver den.
larsborg   2016-02-24 23:11
Magnus, jag kan hålla med dig, hade även den tanken, - vad kunden vill ha skall man som tillverkare, Canon och Nikon, även hänga på med. Men jag upplever Sony, som pigga och innovativa, vågar pröva nya konstruktioner, Canon och Nikon något konservativa, men tillverkar utan tvekan prima produkter.
martinot   2016-02-25 00:11
Jag kan bara hålla med dig där Lars. Sony är nog enligt även mig den mest kreativa och innovativa kameratillverkaren totalt sätt. Svårt att ta ifrån dom det tycker jag.
Grevture   2016-02-25 07:09
Lars: Man kan ju se det ur en annan vinkel, de som har en ganska stark och bra position på marknaden kan låta andra göra experiment och så hänger man på om de hittar något som visar sig fungera :-)

Men jag håller med om att Sony gjorde mycket rätt med RX100 (och med RX1 som ju faktiskt dök upp i samma veva). De hittade en mycket lyckad och trevlig designfilosofi och en stil som de sedan mycket konsekvent hållit sig till och som dessutom spridit sig till deras systemkameror.

Rent tekniskt skulle jag kalla RX100 ett logiskt steg snarare än en stor innovation, det hade ju under några år funnits en trend med lite större sensorer (främst 1/1,7) i kompaktkameror som sålde bra. Och med tanke på att Nikon J1/V1 faktiskt sålde bra i början (de kom ju ett knappt år före RX100) hade ju Sony en indikation att marknaden accepterade entumssensorer.
Grevture   2016-02-25 07:14
Martin T: Jag skulle hävda att den med bred marginal mest innovativa kameratillverkaren är GoPro :-) Dels har deras kameror ofta varit tekniskt innovativa. Men framför allt uppfann de en marknad ingen av de andra tänkt på och de har uppfunnit ett par (mycket framgångsrika) marknadsföringsmetoder som ingen av de andra heller hade tänkt på. Med det har de på några få år gått från noll till att i perioder varit en av världens 4-5 största kameratillverkare mätt i försäljningsvärde. Inte illa med tanke på hur nischat deras produktutbud ändå är.
martinot   2016-02-25 09:59
@Martin A:

Jag har iofs kommit att tänka på att det egentligen nog var Canon som var innovativa (i just detta fallet) och lite av en trendsättare på området. Detta pga att de nog får sägas ha startat hela trenden med fokus på kvalitetskompakter med släppet av PowerShot S90 år 2009, och efterföljande S95, S100, etc. Sedan fortsatte denna trenden med egentligen exakt samma koncept ifrån Sony och Canon, men med den lite större 1"-sensorn.

Den lilla EVF:en som Sony dock lyckats klämma in på RX100 ver. 3/4 tycker jag dock iaf är tekniskt kreativt och innovativt. Även om den ibland är lite praktiskt krånglig att fälla in och ut så imponeras jag av kompaktheten och tekniken, och uppskattar att den finns där om man behöver den.

Jo, gällande video så kan jag 100% hålla med dig om GoPro, och att de faktiskt skapat ett helt nytt segment på marknaden för sig själva. Där har ju Sony snarare försökt att kopiera GoPro och hänga på exakt samma koncept (men inte alls lika framgångsrikt). Så kan helt köpa, att inkluderar man som sagt video, så har nog de varit absolut mest innovativa på marknaden.
larsborg   2016-02-26 22:16
Martin Agfors skrev: "Man kan ju se det ur en annan vinkel, de som har en ganska stark och bra position på marknaden kan låta andra göra experiment och så hänger man på om de hittar något som visar sig fungera :-)"

Jag anser, det kan vara riskabelt, att låta en annan tillverkare gå först "över bron"!
Kan lika gärna gå så långt, att den som tittar på och inväntar, inte alls hinner ifatt!
Ett bra exempel, Nokia trodde inte på känsliga tryckskärmar, till sina mobiltelefoner, lätt alla de andra testa först, - de hann aldrig ifatt konkurrenterna, loppet var kört!
martinot   2016-02-27 22:08
Håller med. Både Nokia och Microsoft gjorde exakt detta misstaget (samt även BlackBerry, men de var ju mest vanliga i USA).
2016-02-25 23:13   Jeremiah2
Återstår att se om den är KUL.

Kör som sagt en skräpkamera idag, för att den är ROLIG att fotografera med.
Tar sopebilder, men en massa skitkul filter, effekter osv. Det är roligt fotografera.

Alla dessa kameror som tar såååå perfekta bilder och inte knappt har en enda
effekt/filter är ju ungefär lika kul som kolla när färg torkar.

Fullkomlgt tappat lusten för "perfektfoto".
2016-02-26 22:15   Teheimar
Jag har en Nikon V1 med kitobjektiven och den lilla vändbara blixten.
När det systemet kom hängde jag på alla andra och tyckte det verkade som något riktigt dåligt.
Sen blev jag nyfiken när jag läste om några fågelfotografer och lite andra som använde V1 och sen V2. Så jag köpte ett begagnat paket med V1, kitzoomar och blixt.
Tog ett tag att vänja sig... men jag måste säga att rätt skött upplever jag att min V1 och min antika D2Xs inte har några problem att vara rätt jämna. Vad gäller bruset ser de ungefär lika ut. Så 7-8 års utveckling kanske innebar att man lyckades krympa APS-C sensorn från 2005 till en 1"-sensor år 2011 typ.

Fördelen med de kamerorna (inte DL som inte testats utan V1/V2//V3 och J1-5 och S1/2 torde vara att även om inte är tekniskt lika bra för "perfekt brusfritt" foto sätter de bilden rätt bra. Autofokusen är väldigt snabb för det mesta. Bästa fördelen är att den kameran funkar perfekt för socialt foto. Diskret, skrämmer inte de flesta och är tyst.

Sen har ju den sina nackdelar.

Vad gäller fortsättningen på Nikon 1" sensor... dessa får mig att känna mig lite kluven. Jag vill kunna byta objektiv. Men är de så kompakta som det ser ut är det givetvis rätt bra. Nackdelen är alltid densamma, Nikon sätter priset på dem rätt högt.

De har infört nackdelen: går ej att byta objektiv
Men åtgärdat:
- Snurrhjulet
- FOCUS PEAKING! Är inte det första Nikon kamerorna med Fokus peaking?
- Blixt kompatibilitet.. tog bara 5 år för Nikon att komma dit.
De två senare borde ha varit en firmware update för de tidigare 1-kamerorna.

Nu lovar de mycket i denna reklamfilm https://www.youtube.com/watch?v=XAK4lvh3gGc&ebc=ANyPxKpYTK-IY01QsQvjqc1Au3KVleiW3PIsxCIGqTWWTdUYQwgPs5O5PTpTyLGpf46M9KPlXKp2_nRO3tAyWLuicJcVpDlOYQ , återstår att se om de klarar av att rulla ut firmware uppdateringar i samma takt som Samsung och om deras app är bra.
Nikon är dock sena av sig, så jag håller med dem som tycker Sony är mer innovativt.

Lite intressant fea
ztenlund   2016-02-26 22:40
När Nikon 1-systemet kom så tyckte jag att det brusmässigt påminde ganska mycket om den D80 jag köpte när den kom*, men bruset är inte allt och framför allt är det större sensorerna också bättre numera. Vad som man tycker är tillräckligt bra är en annan femma. :)

Vad gäller blixtarna så är det inte så enkelt som en uppdatering. Det krävs en adapter, i och med att Nikon 1 har en annan blixtsko.

*Mätmässigt är de första Nikon 1 något sämre än D80, kanske kan tilläggas. Dock uppför de sig nog lite mer städat.
2016-03-02 05:38   Bengf
Ja Gopro är en videokamera, och en framgång på sitt område, ett bra val samtidigt som man slipper säga något negativt om innovationen hos andra modeller, jag kan dock undra varför inte Canon betydligt tidigare stoppade in en 1 tums sensor redan efter S95 eller nått, man måste väl ha förstått att man inte kunde harva vidare med G16-17-18 och 1/1,7 sensorer i evighet. Canon kan ju inte sakna varken pengar eller duktiga ingenjörer, första EosM visade nog på att det inte är så lätt att få till det även om man i åratal varit världsledande. Kopiera varandra har man väl gjort i alla tider inom dom flesta områden, det går ju att söka detaljer på vilken kamera som helst och påstå att man härmat än den ena och den andra.
martinot   2016-03-03 09:24
", ett bra val samtidigt som man slipper säga något negativt om innovationen hos andra modeller, jag kan dock undra varför inte Canon betydligt tidigare stoppade in en 1 tums sensor redan efter S95 eller nått, man måste väl ha förstått att man inte kunde harva vidare med G16-17-18 och 1/1,7 sensorer i evighet. Canon kan ju inte sakna varken pengar eller duktiga ingenjörer, första EosM visade nog på att det inte är så lätt att få till det även om man i åratal varit världsledande."

Canon gör inte sina egna sensorer för kompaktkameror, utan är beroende av vad Sony gör här. Vid tidpunkten för S95/S100 så fanns förmodligen inte Sonys 1"-sensor att tillgå till rätt pris och i rätt kvantiteter (om än alls).

Merläsning

Vi pratar blixtteknik med Profoto

Fotosidan besökte Profotos monter på Photokina och kikade på deras nya snabba D2 och ännu snabbare Pro-10, men passade samtidigt på att prata lite allmän blixtteknik. Läs mer...

Vi tittar närmare på Hasselblad X1D

Fotosidans reporter har pratat en lång stund om Hasselblad X1D med produktchefen Ove Bengtsson. Vi pratade även lite om företaget Hasselblad och vad som hänt där de senaste 15 åren. Läs mer... 8
Annons

Intervju med Nikon

Den nya Key Mission-serien är i fokus för Nikon på Photokina. Men vi passade även på att fråga Mattias Hjortzberg, produktchef hos Nikon för kompakt- och actionkameror, om de försvunna DL-kamerorna. Läs mer... 6

Poddradio: Ny fotoelit dissar digitalt

Unga konstfotografer intresserar sig mer för gamla tekniker än nya. Göran intervjuar tre makthavare i fotovärlden om aktuella trender. Dessutom: Glädjen och sorgen med ett sprillans 70-200-objektiv. Läs mer... 8

Vi tittar närmare på nya Olympus E-M1 II

Att det skulle komma en Olympus E-M1 II var ingen överraskning, men specifikationerna fick nog en och annan att höja på ögonbrynen. 60 bilder per sekund i topphastighet och 18 bilder per sekund med följande fokus är en rejält steg uppåt i prestandaligan. Läs mer... 1

Sony svarar på Fotosidans frågor

Hur ser Sony på A-systemet, på relationen mellan Zeiss-objektiven och de nya GM-objektiven och tekniken bakom den fina oskärpan hos GM-objektiven? Det är några av frågorna som får svar när Fotosidan riktar micken mot Sony-chefen Yann Salmon-Legagneur. Läs mer... 4

Därför gör Sandisk allt extremare minneskort

Fotosidan träffade Sandisk på Photokina och pratade om utvecklingen av minneskort. Vilka tekniska problem som behöver övervinnas för att uppnå ännu rymligare minneskort? Läs mer...

Fotosidan provar Sony A99 II

Fotosidan träffade Sony på Photokina och fick en mer detaljerad genomgång av Sony A99 II. Vi provfotograferade och fick några första intryck av kameran. Läs mer... 11

Intervju om Canon Eos M5 och Eos 5D Mark IV

Fotosidans reporter intervjuar Anders Sävås om Canon Eos M5 och 5D Mark IV. Några av frågorna rör vädertätning och 4K video. Läs mer... 1

Vi snackar 8K med Canon

Mark Fensome från Canon Europa förklarar varför Canon satsar på 8K video. Läs mer...