Näringsliv
Scanpix upptäckte 2008 att Googles nyhetssida publicerade deras bilder utan tillstånd. Sedan dess har företagen fört en dialog. Nu har Scanpix tröttnat och stämmer Google.
På Google News visas nyheter från olika tidningar, tv och radio. Där visas också bilder tillhörande dessa artiklar och inslag. På Scanpix menar man att Google inte har tillåtelse att visa det bildmaterial som är upphovsrättsskyddat av Scanpix. Därför har en dialog först mellan företagen under ett antal år.
– Vi upptäckte det 2008, och nu har vi nått vägs ände så att säga, berättar Tim Utkutug som är försäljningschef på Scanpix.
Han menar att Google kontinuerligt publicerar bilder från Scanpix – något företaget inte gett sin tillåtelse till.
– Nu stämmer vi dem, eftersom de verkar ha ett annat sätt att se på det här än vi, säger Tim Utkutug.
Enligt tidningen Resumé stäms Google på 1 miljon kronor per år plus en ränta. Sista december 2011 var därför summan på 4,9 miljoner kronor.
På Google säger man att företaget respelterar upphovsrätten och att man med enkla medel kan kontrollera vad som ska visas på Google och inte.
– Vi har bett dem ta bort våra bilder, men de har de inte lyckats med, säger Tim Utkutug.
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det går att få rätt mot stora bolag. Men de kanske kan ta den smällen.
Jag lurar på om Google kan hänvisa till att publiceringen inte skett i Sverige och därmed hänvisa till ett annat lands lag som är till deras fördel.
Magnus, jag antar att du med publicering menar att servern som innehåller Googles nyhetssidor (med innehåll) inte står i Sverige.
Men man måste väl ändå räkna det som publicering här i Sverige då Google gör bilderna tillgängliga för internetanvändare i Sverige?
Ingen aning hur man räknar, men materialet är väl inte bara tillgängligt i Sverige? Wikileaks servrar står i Sverige för att omfattas om svensk lag.
(Eller rättare sagt varje nyhetsmedia)
Scanpix säljer bilden till tidningarna, google indexerar tidningarna och återpublicerar nyheterna och bilderna i tumnagelstorlek på news.google.com. Tidningarna vill ju vara synliga i google så de kan inte använda robots.txt.
Man kan tycka att det skulle vara som att aftonbladet återpublicerar SvDs nyheter, vilket också görs, men inte bilderna, dvs de använder den vanliga citaträtten.
Nu väljer google att även inkludera en tumnagel av bilderna viket ingen av tidningarna brukar göra. Vad som är intressant här är att bilderna är små och det faktiskt är ett sökindex. Dvs om man klickar på en nyhet så hamnar man på respektive sajt.
Vanliga google bildsök ger större bilder. Protesterar Scanpix mot detta också?
En annan intressant detalj är att bilderna lagras direkt på news i HTML-koden som data, dvs bilden är inte inlänkad utan är en del av sidan.
har ni inte läst deras policy bör ni kolla in. Kort och gott är det att dom kan ge ut all info om dig och vad du gör till vem dom vill. Förra året gav dom 93% ja till de som ville ha info. Det är allt ifrån dina mail till sökningar och massa detaljer om det. Google får ta o rycka upp sig :)
Google ger inte ut information om dig till tredjepart. Och den nya policyn innebär bara att de kan använda informationen internt mellan sina egna tjänster.
Om du inte vill värdera dina bilder högre än så är det förstås upp till dig, men Scanpix lever på att sälja nyhetsbilder för andra priser än t.ex. stockbilder (även om de är inblandade i sånt också).
En fotograf eller bildbyrå som vill sälja en bild kan sätta vilket pris som helst, och det är upp till de som använder bilden att avgöra om de vill betala det priset. Använder man bilden utan att följa dess villkor kan säljaren begära vilket pris som helst, och det kan bli upp till en domstol att besluta om priset är rimligt eller inte - oftast slutar det dock i förlikning.
Priset för dagspress-bilder är 750 kronor plus moms enligt BLF:s prislista. Den är accepterad av alla dagstidningar genom organisationen Tidningsutgivarna. De tidningar som använder mycket Scanpixbilder har årsavtal. Ett sådant avtal är inte billigt. Kan tänka mig en mille.
Scanpix är rätt flexibla och har många olika slags avtalsformer. Priset per bild eller år beror på spridning, storlek, utgivningstakt etc etc. En mille låter rätt mycket, jag tror man kan få ett årskontrakt på långt under 100.000 kr.
(Men detta är ju en annan diskussion förstås.)