Hasselblad vill hjälpa fotografer att få ut maximal bildkvalitet. Därför ger de ut en serie häften med tips. Först ut är tips för reproduktion av konstverk.
Det finns standarder för reprofotografering och det pågår arbete med att ta fram en ISO-standard. Det gör att att museer och liknande institutioner kan arbeta på samma sätt.
Scott Geffert har arbetat med standardiseringsarbetet. Hasselblad har bett honom att ta fram en detaljerad beskrivning över hur man använder Hasselblads råkonverteringsprogram Phocus vid reprofotografering.
Broschyren kan även vara intressant för dem som använder andra kameramärken eftersom den beskriver ljussättning och ger förståelse för färghantering och färgverifiering.
Bilden påminner mig om en bok som handlar om ljussättning:
Light science and magic. En bok som inte barar ritar hur du ska ställa upp belysning men oxå förklarar varför och vad du gör om du inte kan ställa upp dom på "rätt" sätt.
Jag trodde det var liknade häften som Hasselblad gav ut på 70/80-talet där dom beskrev hur man skulle använda Hasselbladsystemet för att få ut maximalt av det.
Nu verkar det vara redigering som det hänger på och inte om och hur man tänker då man exponerar...????
Redigering? Den handlar ju inte ett dugg om redigering/bildbehandling. Den handlar om hur du får till rätt färger. Dvs. en ganska så relevant åtgärd vid denna typ av fotografering.
Jag är också undrande. Det handlar ju mest om hur man skall bildbehandla en bild på tavlor än om hur man skall fotograferar dem!
Titeln och grafiken i dennan artikel fångade mitt intresse om kunskap på att fota och ljussätta i samband med fotograferingen av tavlorna. Texten och länken handlar om något helt annat.
Om någon kan hänvisa till någon hemsida där själva fotograferingen av tavlor beskrivs vore jag tacksam.
Hej! Utan att fördjupa mig i broschyren vill jag bara påpeka att det finns ett uppenbart problem med föreslagen ljussättning. Många tavlor har djupa ramar, som kastar fula slagskuggor vid optimal ljussättning. Ett annat problem är glasade bilder. Om man inte får/kan ta ut bilderna från ramarna så ger båda dessa saker problem. Jag har ibland använt softboxar, för att få mjuka övergångar av ramskuggor och även jämna ut effekter av textur i tjocka målningar. Även ett väl tilltaget, svart sammetstyg eller motsvarande, som man gömmer sig bakom, så att bara objektivet sticker ut, minimerar problemet med speglingar i glasade alster.
Kloka synpunkter Ingvar! Har själv gjort sådant här under många år och det svåraste var nog Sveriges största altarskåp - med alla skulpturer i guld. Jättestora softboxar och stora reflexskärmar var lösningnen.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
//Miche
Light science and magic. En bok som inte barar ritar hur du ska ställa upp belysning men oxå förklarar varför och vad du gör om du inte kan ställa upp dom på "rätt" sätt.
Nu verkar det vara redigering som det hänger på och inte om och hur man tänker då man exponerar...????
-- Olof
Titeln och grafiken i dennan artikel fångade mitt intresse om kunskap på att fota och ljussätta i samband med fotograferingen av tavlorna. Texten och länken handlar om något helt annat.
Om någon kan hänvisa till någon hemsida där själva fotograferingen av tavlor beskrivs vore jag tacksam.