Canonchef om spegellöst och framtidens proffskameror

Canonchefen Michael Owen har mer insyn i utvecklingen av Canons proffskameror än någon annan europé. I en öppenhjärtlig intervju med svenska journalister berättade han en hel del om framtiden för fullformat och spegellösa kameror.

Under de senaste sju åren har Michael Owen varit djupt involverad i utvecklingsarbetet av varje pro-klassad modell från Canon. Han är Canons ögon och öron mot den europeiska marknaden. Jag frågade honom varför Canon Eos 1D Mark IV fick APS-H-sensor och inte småbildssensor (fullframe) som Nikon D3.

– Det var två anledningar. För det första fanns inte Nikon D3 då vi var igång med utvecklingen av kameran. Det fanns inga andra liknande kameror med fullframe då och kunderna frågade inte efter det. Även idag finns det många fotografer som aldrig använt småbildsformatet och som gillar den snävare bildvinkel som APS-H ger vid telefotografering. Vi var även tvugna att se till kostnaden.

Håller du med om att en större sensor är lösningen för att få optimal bildkvalitet när det gäller brus?

– Det handlar om mer än storleken på sensorn. Det finns uppenbart fysiska lagar som säger att en större sensor med större pixlar kan fånga mer ljus och ge bättre bildkvalitet. Varje pixel är en som en hink och en större hink fångar mer ljus. Canon jobbar för att varje sensor ska vara optimerad för kamerahuset och det valda prisläget. Det finns en uppenbar efterfrågan efter fullframe just nu som vi tittar närmare på.

Ursprungligen var APS-H-sensorerna de största som gick att konstruera utan att behöva sammanfoga flera sensorer. Sensorn i Nikon D3 består av två delar. Michael Owen uppger att Canon nu kan bygga fullframesensorer i småbildsformat i ett stycke, så kallad oneexposure-sensor.

Canon Eos 1Ds och 1Ds Mark II hade väldigt kostsamma multiexposure-sensorer som bestod av tre delar. För att kunna få ner priset på 5D utvecklade Canon en sensor som bestod av två delar. Sedan 1Ds Mark III består alla fullframe-sensorer av en del. Lösningen var att göra om steppermaskinerna som tillverkar sensorerna.

Canon tycks förbättra exponeringsmätningen en aning för varje modell. Men varför går bildfrekvensen på 7D ner om man riktar AF-punkten mot en mörk yta även om exponering och fokusering är manuell? Det tycks ha med det nya mätsystemet ifcl att göra?

– Det stämmer att vi förbättrar exponeringssystemen med små steg hela tiden. Det gäller både för befintligt ljus och för blixtljus. Balanseringen mellan blixt och befintligt ljus har också blivit bättre. Med 7D skedde en stor förbättring genom det nya ifcl-systemet. Tyvärr upptäckte vi också problemet som du nämner. Vi har skrivit om det i manualen och tittar närmare på problemet.

Michael ville inte svara på om lösningen skulle komma till den befintliga modellen eller till efterföljaren till 7D.

HD-filmning oväntat populärt
Filmning har blivit väldigt populärt och Canon förväntade sig inte det. Det är anledningen till att filmfunktionen utvecklats efter hand.

– När vi förberedde pressmaterialet inför lanseringen av 5D Mark II skulle vi lista ett tiotal viktiga nyheter. HD-filmningen kom först på 7-8 plats när vi värderade nyheterna. Tanken var att göra en funktion för pressfotografer som behövde göra webb-TV. Därför satte vi bildfrekvensen till 30 bilder per sekund för att passa. När Vincent Laforet senare visade man kunde göra med kameran blev vi tagna på sängen av resultatet och reaktionerna.

Många kvinnliga yrkesfotografer tycker att 1D-husen är alltför tunga och frågar efter en proffig, men mindre modell lik Nikon D700. Samtidigt finns det antagligen många hobbyfotografer som gärna vill ha ett lite lättare och billigare hus där bildkvaliteten är viktigast. Kan ni inte bredda modellprogrammet för fullframe?

– Det är i alla fall vad marknaden vill ha och vad vi rapporterar till Canon Inc. Sedan är det en frågan om vad som är möjligt att göra. I slutändan ska vi tjäna pengar på vad vi gör.

Finns det någon marknad för en dedikerad videokamera i Eos-systemet?

–Det finns en ansenlig marknad för videoprodukter med stora sensorer. Tittar vi på de senaste modellerna från Panasonic och Sony så finns det uppenbart en marknad. Vi behöver studera mer exakt vilka behov som finns på marknaden.

Fokusering vid filmning har blivit en fråga. Vissa fotografer använder bara manuell fokusering och vill ha stöd för det medan andra använder autofokusen som idag är ganska långsam. Michael Owen berättade att man jobbar en hel del på att snabba upp autofokusen.

– I och med att man använder kontrastavkännande autofokus på en kamera som har betydligt fler pixlar än på en vanlig videokamera blir det mycket mer data att analysera. I en del videokameror använder vi en extern autofokus sensor hjälper till att snabba upp fokuseringen. Vi tittar på lite olika lösningar.

Varför kan man inte välja mellan H.264 och motion-jpeg vid filmning. Motion-jpeg kan ju vara smidigare för familjefotografer och vid fotografering i svagt ljus?

– Problemet med motion-jpeg är att det skapar väldigt stora filer. Filmkomprimeringen kräver en hårdvaruanpassad processorn. Då måste vi bygga in komprimeringen i processorn vilket stjäler kraft eller så måste vi ha en processor till i kameran.

Jag saknar möjligheten att använda en motordriven zoom och kunna kontrollyssna på ljudet med hörlurar. Jag föreställer mig att nu kunde göra en EF-S 18-200 med inbyggd motorzoom och fjärrstyrning?

– Vi har tagit till oss synpunkterna om ljud. Det är en viktig del vid filmning och vi vet att Canon inc jobbar med det här. De är också medvetna om att motorzoom kan efterfrågas, men man måste tänka på formfaktorn. En spegelreflexkamera är byggd på ett annat sätt än en videokamera och balansen blir annorlunda. Ergonomiskt är en motorzoom inte idealiskt och vi måste titta på hur mycket folk verkligen vill att våra systemkameror ska vara fullfjädrade videokameror.

Den frågan Michael Owen fick av alla på senaste Photokina var när Canon skulle satsa på spegellösa kameror. Han kunde inte svara på den frågan i dag heller, men kan ändå ge vissa besked.

– Vi var inte först med film i en systemkamera, men vi var bäst. Canon är sällan först. Det var samma sak med autofokusen. Vi kom efter något år och slog alla. Samma sak med CMOS-sensorerna.

– Vi måste fråga oss varför folk vill köpa de här kamerorna. Är det för att de är små? För att de är snygga? Eller för att det är en ny teknik? Jag tror att ingenjörerna på Canon Inc gör det rätta. De studerar behoven och sen får vi se vad Canon kan förse marknaden med.

– Både marknaden för spegelreflexkameror och spegellösa systemkameror växer idag. Vi ser att folk ser kameror alltmer som elektronikprodukter i allmänhet än som särskilda verktyg för fotografering. Då spelar varumärket stor roll och elektronikjättar som Samsung och Panasonic har nytta av detta. Hur stor den här effekten är varierar mellan olika marknader. Sen finns det också en snobbfaktor.

Ni tycks ha en fördel att alla era objektiv skulle kunna användas på ett mindre kamerahus med ny bajonett med en adapter och full funktionalitet?

– Det stämmer.

På Micheal Owens egen agenda under mötet stod att prata om den nya antireflexbehandlingen SWC. Han beskrev hur beläggningen sitter på insidan av vissa graftigt böjda linselement och gör att ljuset inte ska studsa och orsaka ghost och flare.

– Jag får ofta höra från journalister att Nikon är bättre med sin Nano chrystal coating, men jag skulle säga att Nikons antireflexbehandling mer påminner om den SSC-antireflexbeläggning som vi har haft på våra objektiv under lång tid. SWC är något helt annat.

Utläggningen om antireflexbehandlingen var också en del i försvaret av de höga priserna på de nya superteleobjektiven som Canon presenterat.

–Det kostar en hel del att utveckla de här objektiven. Men tittar man på prissättningen och jämför vad de gamla kostade vid introduktionen så är det inte så stor skillnad.

Appar i kameran?
Fotosidanmedarbetaren Martin Agfors undrade varför man inte kan ansluta en extern hårddisk till en kamera och om det är möjligt att fristående tillverkare av GPS-enheter, studioblixtar med mera kan konstruera applikationer för en kamera?

– Det går redan att ansluta en hårddisk eller annat minne om man använder en kamera med sändare. Via sändaren går det också att plugga in en bluetooth-adapeter skicka bilder till en mobil enhet som en Ipad eller för att ansluta till en GPS och spela in GPS-information till exif-data. Det går också att styra kameran från en Iphone eller liknande. Via en kabel eller trådlöskoppling går det också att styra kameran helt från Canons programvara.

– Att lägga in applikationer i en kamera är teoretiskt möjligt. Men det skulle kräva ett internminne och våra militära kunder är inte helt förtjusta i det på grund av säkerhetsrisken med okända programvaror i kameran.

Slutligen undrade jag varför Canon ännu inte ger stöd för de snabbaste SD-kortet enligt den nya UHS-1-standarden som medger en ökning av skrivhastighet från 25MB per sekund till 104MB/s.

– Jag vet inte riktigt när standarden kom eller hur vi fått information från minneskortstillverkarna. Om det inte finns hårdvarubegränsningar som databus-hastighet kan det säkert justeras via firmware-uppgradering.

Samtalet begränsades till två timmar. Flera frågor blev därför obesvarade och vi hoppas få intervjua Michael Owen vid fler tillfällen.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-03-30. Läst av 31598 personer.
2011-03-30 11:00   onj
Takk for interessant artikkel!
Ønsker mer om utviklingen av video... særlig i forhold til filformat og utnyttelse av brikken i kamera... kan det for eksempel tenkes et raw-format for film?

(Har du brukt PluralEyes for å synke opp videointervjuet?)
Svar från froderberg   2011-03-30 11:30
Varken Dual eyes eller Plural eyes. Det funkade inte perfekt sist jag provade eftersom jag lider av 99.99%-problemet. Så jag finjusterade manuellt.
2011-03-30 11:05   SvenJonsson
Nice. Sätt dock på ett puff/vindskydd på Zoomen.
Svar från froderberg   2011-03-30 11:31
Blev överraskad av vindljudet. Men nu har jag fått min riktiga intervjumikrofon att funka så jag ska slippa använda zoomen.
2011-03-30 11:14   macrobild
Bygg en 24x36mm stor sensor med en pixel upplösning så har Canon den största hinken på marknaden.

Innan du ber om fler intervjuer så läs på lite angående sensorstorlek, pixelstorlek, egenskaper / ytenhet /upplösning/resultat av en given bildstorlek . Hans uttalanden kan ses som lite märkliga och motsägesfulla med tanke på vad Emil Martinec, John Sheehy, Eric Fossum mfl skriver och att vi inom några år har APS med 50Mpixel. Canon har ju historiskt pyttsat ut flest kameror med mindre enskilda pixlar och högst upplösning från en given APS yta , skall dom nu frångå detta koncept?

Frågade någon honom vad Canon har för svar angående hög upplösning=små enskilda pixlar och lågt läsbrsus, att jämföra med Sonys kolumnvisa utläsningslösning och A/D på varje kolumnrad .
Vad har Canon för svar?

http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#bitdepth
Svar från froderberg   2011-03-30 11:29
Dom ska inte frångå sitt koncept. Han svarar ju att det inte bara handlar om sensorns storlek, men att man inte kan komma ifrån att storleken på pixlarna har betydelse.
2011-03-30 11:49   macrobild
Jo jag läste det och har skickat en utmärkt länk, text skriven av Emil Martinec.
http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#bitdepth
2011-03-30 14:13   Num Wistbacka
Kan någon vänlig här berätta för mig vad hypen med spegellöst är? Varför är det så bra?

Visst: Kamerahusen blir mindre, men när det gäller SLR, så tycker jag det är en viss nackdel. Varför? Objektiven blir ju inte mindre. Okej.. Kanske lite mindre, men dom är ändå stora jämfört med en kompakt. När man sett Panasonics och Sonys teleobjektiv för sina spegellösa, så känner jag bara obalansen i den kombinationen. Dessutom, när de är små, så kan jag även tänka mig att greppen på kamerona inte heller är det mest ergonomiska.

I kombination med ett 28mm pankaksobjektiv förstår jag vitsen med dom, men utöver det, så tycker jag att det bara är opraktiskt.


Bra reportage, Magnus! Mera sådant!

P.s. När släpps nästa nummer av Kamera&Bild med "Allt om Nikon"? D.s.

/Num
2011-03-30 16:19   Olle
Några fördelar med spegellösa kameror som jag ser det.
Du slipper en spegel som låter och orsakar vibrationer.
Du slipper ett prisma som kostar och väger.
Vidvinkelobjektiven behöver inte ha retrofokus. Jämför t ex de 35/1,4-objektiv som finns till SLR-kameror med motsavarande för mätsökarkameror. Det är en enorm skillnad i storlek.

Det finns säkert ytterligare ett antal fördelar liksom det även finns nackdelar.
Num Wistbacka   2011-03-30 19:18
Förlåt för kanske självklar fråga, men vad menar du med retrofokous vs mätsökning???

Vibrationer av spegeln är knappt något att bry sig om, speciellt på snabba kameror där dom roterar runt en axel. Fast kanske super makro fotografering är känsligt... jag vet inte..

/Num
Olle   2011-03-30 19:57
Num, SLR-kamerornas spegel gör att avståndet mellan objektiv och sensor blir större än brännvidden för vidvinkelobjektiv. För att lösa det konstruerar man objektiv med s k retrofokus. Jag kan tyvärr inte förklara hur det fungerar optiskt.

Mätsökarkameror är t ex de kända Leica M-kamerorna. De har inte heller någon spegel och man slipper problemet ovan, liksom med de nya spegellösa digitalkamerorna.

Vibrationer från spegeln kan man få vid t ex långa brännvidder och relativt långa slutartider. Det är därför man på många kameror kan fälla upp spegeln i förväg. Det kunde man även på många analoga kameror där man inte behövde fälla upp spegeln för att kunna rengöra sensorn.
2011-03-30 18:23   Conny Johansson
...men om man vill se det som objektivet ser, behöver man då inte en spegel och ett prisma då?
Olle   2011-03-30 20:01
Conny, om man använder s k live view eller elektronisk sökare, som på spegellösa kameror, kommer bilden från kamerans sensor, som också ser genom objektivet.
Conny Johansson   2011-03-30 20:42
Jo, jag förstår. Men om man inte vill använda displayen blir det ju svårt.
Michael f8   2011-03-30 22:50
Nej igen, då använder du den elektroniska sökaren, precis som Olle skriver till dig, så spegel och prisma är inte nödvändigt, men har sina fördelar kontra nackdelar.

Michael -Vill man inte, så vill man inte -
2011-03-30 21:23   Anhill
Tack
Det var lite matnyttig läsning.
Nu återstår det bara att se om det är lika stor skillnad på de nya långgluggarna som det var på det nya 70-200:at? Om så är fallet så kan jag bara säga, go canon go!

/ Andreas Hillergren
2011-03-30 23:14   macrobild
Du sprider en gammal myt Magnus Fröderberg

vad har nu de enskilda pixlarnas storlek för betydelse om vi talar om en och samma sensorstorlek exv APS eller 24x36mm stor sensor?

För mig är det helt obegripligt att man inte frågar denne Canonman, vad skall Canon göra för att få ner läsbrsuset till de låga nivåerna som hos exv Sony sensorerna
2011-03-31 00:14   ekfeldt
Maila och fråga.
2011-03-31 00:40   macrobild
Maila vem?

Canon har inte hängt med vad det gäller läsbrus, per ytenhet så står sig sensorn som sitter i 1dmk4 mycket väl mot Sony mfl.

Men varför Canon står och stampar runt 11.5 stegs dynamiskt omfång sedan 2003 när APS stora sensorer från Sony har idag runt 14 steg kan väl vara en adekvat fråga att ställa till en Canon representant som så öppenhjärtligt ställer upp för en intevju.
Svar från froderberg   2011-03-31 01:10
Jag provade att ställa en del detaljerade tekniska frågor som hur den digitala zoomen på 600D är konstruerad, men det kunde han inte svara på. Owen är inte produktspecialist utan produktstrateg så det fick styra valet av frågor. Sen finns det vissa frågor som man aldrig får svar för.
2011-03-31 01:21   Num Wistbacka
Nu när jag faktsikt lyssnat på interjuven, inte bara läst, så väcktes en viss fråga: Varför kräver konsumenter mer och mer megapixlar hela tiden? Exempelvis: Nu är 1D Mk4 16mpxl, 10 fps och APS-H. Folk kräver nu snabbare kamera, större sensor och fler megapixlar på en gång. Varför? 16 megapixlar är tillräckligt, likaså 10fps. Vore det inte effektivast för alla att dom nu satsade på en 15 - 18 mpxl FF sensor med 10 fps? Det skulle ge bättre resultat än 5d MkII, då "hinkarna" som fångar ljuset blir större. Visst: Inte lika hög upplösning, men bättre bild. Och även skapa DIGIC5

Det skulle jag iaf välja; 1D Mk5: 16mpxl FF 10 fps ISO 102 400 DIGIC5 (Förbättrat; ISO 204800 är onödigt... förbättra de redan angivna värdena istället.) Även få in petat 100% 1x täckning av sökaren likt 7D. Lite bakvänt att 7D har det, men inte dyraste modellen.
ArtbyRyman   2011-03-31 08:14
Kan inte det där vara en "konsumentrelaterad" ovetandes faktor ?

Vanligt folk har ju sällan koll på vad de behöver eller varför utan de tror och efterfrågar säkert den typ av prestandasiffror som de begriper...och det "lurar" tillverkarna att racea vidare? ( få där ute är ju iaf experter som risedal = ) )

Kan du plåta & tekniken, behöver du ju inte det värsta, typ..
2011-03-31 07:34   macrobild
Om man nu tror att att större hinkar skulle ha en betydelse vilket är en myt, det betyder bara lägre upplösning, sämre dettaljåtergivning.

DET är sensorytan och verkningsgraden per ytenehet som är viktigast, till det är det inte fel med högre upplösning.
Vad Canon inte behärskar som exv Sony är att ha hög upplösning och dessutom ett lågt läsbrsus

Därför klassas idag av bla DXO, Imaging-Resource samtliga senaste Nikonkameror högre pga bättre lågisoegenskaper= stort dynamiskt omfång och likvärdiga eller bättre högisoegenskaper.

Det är alltså inget fel med mindre och fler "hinkar" =högre upplösning
Det är signalomhändertagandet som Canon bör förbättra .
Num Wistbacka   2011-03-31 13:52
Min poäng var att låt företagen sätta tid på ett problem i taget, kanske två, istället för att kräva 8 saker på en gång. Det är inte direkt någon lätt ingenjörskonst att skapa nya sensorer.


Sen började jag fundera:
Fast upplösningen på en 1Ds MkII "bara" är 16mpxl så är nog detaljåtergivningen och bildkvaliteten långt bättre än på min 550D. (Säkert bättre avläsning på 1Ds MkII också..). Torde inte det bero mest på sensorstorleken då? Att den är FF. Samma sak gäller EOS 5D. Betydligt färre pixlar, men betydligt bättre bilder än 550D. OCh då beaktar man att 550D är nyare än de båda andra kamerona.
2011-03-31 08:05   macrobild
Morgondagen innebär mycket mindre pixlar och förbättrad upplösning oavsett vi talar om mobiltelefoner (där utvecklingen går snabbast) till 24x36mm stora sensorer

Läs detta , det öppnar kanske ögonen på vissa personer och leder förhoppningsvis till insikt till att mindre pixlar och allt högre upplösning inte är av ondo..

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=37472402
ArtbyRyman   2011-03-31 08:38
Den artikelns förträfflighet kan väl du förklara är du snäll...

Vilken bild kommer från vilken, varför är den ena visade i 100% o den andra i 330%...

Verkar lite haltande för mig iaf, vad ska den egentligen påvisa ?! Att en canon är bättre än en casio? =)
Num Wistbacka   2011-03-31 13:58
Nej inte till ondo, men om man överdriver ökningen utan att tekniken hinner med, så får vi en massa recensioner som alla klagar på "Varför släpper Canon/Nikon/Sony etc.. ut kameror med så mycket pixlar som dom inte klarar av att få brusfria?"
Lite den trenden jag känner med telefonkamerorna. Tänk på Nokia N8. Revolutionerande stor sensor. Men vad gör idioterna? Slänger in 12mpxl, vilket resulterar i en lika hög pixeltäthet som alla andra skit-kameror i telefonerna. Skulle ha hållt sig på 8mpxl nivån. Då skulle vi ha fått telefonernas motsvarighet till FF. Nya E7 har 8mpxl, men vad jag inte vet är om det är samma sensor teknik och samma storlek på den, som men N8. I såfall torde den vara bättre. Men har dom återgått till mini-sensorerna så är det +/-0..
bEPH   2011-03-31 18:29
Jag tror att tanken är att den ena bilden är 330% förstorad för att den ska ha samma _fysiska_ upplösning och innehåller liknande brus som den som är 100%.
Skillnaden är att den ena bilden har mycket högre upplösning och den andra är lågupplöst med liknande/samma brusmängd.
Så frågan blir vill du ha en lågupplöst brusig bild eller en högupplöst lika brusig bild.
Jag vill definitivt ha en högupplöst lika brusig bild.
2011-03-31 10:19   Sten Ch
Var det ingen som frågade hur länge vi ska behöva vänta på en uppföljare till 1Ds M III? Det är väl snart två år sedan jag beställde nästa modell, börjar bli trött på att vänta.
Svar från froderberg   2011-03-31 11:18
Det är inte lönt att fråga om saker man inte får svar på. Men utifrån vad han säger kan jag fundera på om inte en Eos 1D Mark V kommer att ersätta både 1Ds Mark III och 1D Mark V.
2011-03-31 12:09   MWPhoto
Jag vill kunna spela in ljudet separat. Värdelöst att det stängs av bara för att man slutar filma.
2011-03-31 13:15   Christian Falk
Intressant intervju med Canon chefen, men dåligt filmad. 1. Felkomponerad - i 16:9 ska man ha mycket luft framför ansiktet, huvudet bör ligga i ena ändan av bilden, i detta fall till vänster. 2. Ljussättningen - skuggsidan bör vara mot kameran. 3. Ljudet - Kraftiga ljudstörningar pga att puffskydd saknas mikrofonen.
Christian Falk
Num Wistbacka   2011-03-31 13:45
Wow.... Jag tror du liksom missade den "intressanta intervjun" när du hann kritisera allt det där. Detta är inte direkt någon studio-intervju. Håller dock med dig på alla punkter, om man skall vara kritisk. Men inget av det där stör. Möjligen ljudet. Sedan gissar jag att Magnus känner till allt detta. Han är inte direkt någon nybörjare vad gäller komponering och ljussättning.
Kakrafoon   2011-03-31 14:26
Hjälp vilket brinnande behov av att få hävda sig.
2011-04-03 09:34   Merlin
Intressant intevju! Vad är det för sändare som det pratas om på slutet?
Svar från froderberg   2011-04-03 22:13
Det är Canons wifi-sändare.

Nya artiklar

Göran Strands nattbilder blir frimärken

Göran Strands vackra norrskensbilder kommer i slutet av året ut i form av frimärken. Det är en serie med fem bilder som samtliga är tagna i Jämtland. Läs mer...

Drömjobbet: Bröllopsfotograf i Paris

Magdalena Martin ”nyper sig i armen varje dag” – för med en blandning av hårt arbete, talang och en dos våghalsighet lever hon sin dröm som bröllopsfotograf i romantikens högborg Paris. Läs mer... 1
Annons

Organiska sensorer ger större dynamiskt omfång

Panasonic presenterar en ny sensorteknik för snabba videosensorer med global slutare. Tekniken är byggd runt ett tunt organiskt ljuskänsligt lager. Den nya tekniken ger bland annat drastiskt bättre dynamiskt omfång. Läs mer... 4

Elitens favoriter – fotoböcker med spets

Vem vinner Svenska fotobokspriset? Vi tippar. Gregory Crewdson gör ny bok och utställning – Cathedral of the Pines. Fortfarande få kvinnor nominerade till priserna i Årets bild. Läs mer... 3

Livet i Malmö visas i jubileumsutställning

Fotografiska Föreningen i Malmö (FFIM) firar 80 år med en jubileumsutställning på Scandinavian Photo i Malmö. FFIM är känd för sin omfattande internationella verksamhet. Läs mer...

Annika von Hausswolff på Hasselblad Center

Annika von Hausswolff är en av Sveriges ledande fotokonstnärer. Hennes nya separatutställning på Hasselblad Center visar ett urval arbeten från de senaste tio åren. Läs mer...

Tre proffsobjektiv från Sony

Under samlingsnamnet "G Master" lanserar Sony tre ljusstarka proffsobjektiv med E-fattning och två telekonvertrar. Läs mer... 7

Sony A6300: 24 megapixel och snabb autofokus

Ersättaren till Sony A6000 heter varken A6100 eller A6200 utan A6300. De tydligaste nyheterna är 4K video, 24 megapixel och 425 autofokuspunkter. Läs mer... 16

Vi har provat Canon 1D X Mark II

Fotosidan har fått möjlighet prova nya Canon EOS-1D X Mark II sida vid sida mot föregångaren 1D X. Här är våra första intryck av den nya toppmodellen. Läs mer... 9

Radiostyrd TTL-automatik från Phottix

Phottix rullar snart ut andra generationens system för blixtstyrning, Odin II. Systemet kan hantera fem blixtgrupper, 32 kanaler och fungerar med Canon, Nikon och Sony. Läs mer...
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen
Senaste kommentarerna


Annons

Aifo AB - Lastolite Skylite Rapid Reflexskärmar