Denna annons syns inte för plusmedlemmar (som är inloggade).
Annons

Canonchef om spegellöst och framtidens proffskameror

Canonchefen Michael Owen har mer insyn i utvecklingen av Canons proffskameror än någon annan europé. I en öppenhjärtlig intervju med svenska journalister berättade han en hel del om framtiden för fullformat och spegellösa kameror.

Under de senaste sju åren har Michael Owen varit djupt involverad i utvecklingsarbetet av varje pro-klassad modell från Canon. Han är Canons ögon och öron mot den europeiska marknaden. Jag frågade honom varför Canon Eos 1D Mark IV fick APS-H-sensor och inte småbildssensor (fullframe) som Nikon D3.

– Det var två anledningar. För det första fanns inte Nikon D3 då vi var igång med utvecklingen av kameran. Det fanns inga andra liknande kameror med fullframe då och kunderna frågade inte efter det. Även idag finns det många fotografer som aldrig använt småbildsformatet och som gillar den snävare bildvinkel som APS-H ger vid telefotografering. Vi var även tvugna att se till kostnaden.

Håller du med om att en större sensor är lösningen för att få optimal bildkvalitet när det gäller brus?

– Det handlar om mer än storleken på sensorn. Det finns uppenbart fysiska lagar som säger att en större sensor med större pixlar kan fånga mer ljus och ge bättre bildkvalitet. Varje pixel är en som en hink och en större hink fångar mer ljus. Canon jobbar för att varje sensor ska vara optimerad för kamerahuset och det valda prisläget. Det finns en uppenbar efterfrågan efter fullframe just nu som vi tittar närmare på.

Ursprungligen var APS-H-sensorerna de största som gick att konstruera utan att behöva sammanfoga flera sensorer. Sensorn i Nikon D3 består av två delar. Michael Owen uppger att Canon nu kan bygga fullframesensorer i småbildsformat i ett stycke, så kallad oneexposure-sensor.

Canon Eos 1Ds och 1Ds Mark II hade väldigt kostsamma multiexposure-sensorer som bestod av tre delar. För att kunna få ner priset på 5D utvecklade Canon en sensor som bestod av två delar. Sedan 1Ds Mark III består alla fullframe-sensorer av en del. Lösningen var att göra om steppermaskinerna som tillverkar sensorerna.

Canon tycks förbättra exponeringsmätningen en aning för varje modell. Men varför går bildfrekvensen på 7D ner om man riktar AF-punkten mot en mörk yta även om exponering och fokusering är manuell? Det tycks ha med det nya mätsystemet ifcl att göra?

– Det stämmer att vi förbättrar exponeringssystemen med små steg hela tiden. Det gäller både för befintligt ljus och för blixtljus. Balanseringen mellan blixt och befintligt ljus har också blivit bättre. Med 7D skedde en stor förbättring genom det nya ifcl-systemet. Tyvärr upptäckte vi också problemet som du nämner. Vi har skrivit om det i manualen och tittar närmare på problemet.

Michael ville inte svara på om lösningen skulle komma till den befintliga modellen eller till efterföljaren till 7D.

HD-filmning oväntat populärt
Filmning har blivit väldigt populärt och Canon förväntade sig inte det. Det är anledningen till att filmfunktionen utvecklats efter hand.

– När vi förberedde pressmaterialet inför lanseringen av 5D Mark II skulle vi lista ett tiotal viktiga nyheter. HD-filmningen kom först på 7-8 plats när vi värderade nyheterna. Tanken var att göra en funktion för pressfotografer som behövde göra webb-TV. Därför satte vi bildfrekvensen till 30 bilder per sekund för att passa. När Vincent Laforet senare visade man kunde göra med kameran blev vi tagna på sängen av resultatet och reaktionerna.

Många kvinnliga yrkesfotografer tycker att 1D-husen är alltför tunga och frågar efter en proffig, men mindre modell lik Nikon D700. Samtidigt finns det antagligen många hobbyfotografer som gärna vill ha ett lite lättare och billigare hus där bildkvaliteten är viktigast. Kan ni inte bredda modellprogrammet för fullframe?

– Det är i alla fall vad marknaden vill ha och vad vi rapporterar till Canon Inc. Sedan är det en frågan om vad som är möjligt att göra. I slutändan ska vi tjäna pengar på vad vi gör.

Finns det någon marknad för en dedikerad videokamera i Eos-systemet?

–Det finns en ansenlig marknad för videoprodukter med stora sensorer. Tittar vi på de senaste modellerna från Panasonic och Sony så finns det uppenbart en marknad. Vi behöver studera mer exakt vilka behov som finns på marknaden.

Fokusering vid filmning har blivit en fråga. Vissa fotografer använder bara manuell fokusering och vill ha stöd för det medan andra använder autofokusen som idag är ganska långsam. Michael Owen berättade att man jobbar en hel del på att snabba upp autofokusen.

– I och med att man använder kontrastavkännande autofokus på en kamera som har betydligt fler pixlar än på en vanlig videokamera blir det mycket mer data att analysera. I en del videokameror använder vi en extern autofokus sensor hjälper till att snabba upp fokuseringen. Vi tittar på lite olika lösningar.

Varför kan man inte välja mellan H.264 och motion-jpeg vid filmning. Motion-jpeg kan ju vara smidigare för familjefotografer och vid fotografering i svagt ljus?

– Problemet med motion-jpeg är att det skapar väldigt stora filer. Filmkomprimeringen kräver en hårdvaruanpassad processorn. Då måste vi bygga in komprimeringen i processorn vilket stjäler kraft eller så måste vi ha en processor till i kameran.

Jag saknar möjligheten att använda en motordriven zoom och kunna kontrollyssna på ljudet med hörlurar. Jag föreställer mig att nu kunde göra en EF-S 18-200 med inbyggd motorzoom och fjärrstyrning?

– Vi har tagit till oss synpunkterna om ljud. Det är en viktig del vid filmning och vi vet att Canon inc jobbar med det här. De är också medvetna om att motorzoom kan efterfrågas, men man måste tänka på formfaktorn. En spegelreflexkamera är byggd på ett annat sätt än en videokamera och balansen blir annorlunda. Ergonomiskt är en motorzoom inte idealiskt och vi måste titta på hur mycket folk verkligen vill att våra systemkameror ska vara fullfjädrade videokameror.

Den frågan Michael Owen fick av alla på senaste Photokina var när Canon skulle satsa på spegellösa kameror. Han kunde inte svara på den frågan i dag heller, men kan ändå ge vissa besked.

– Vi var inte först med film i en systemkamera, men vi var bäst. Canon är sällan först. Det var samma sak med autofokusen. Vi kom efter något år och slog alla. Samma sak med CMOS-sensorerna.

– Vi måste fråga oss varför folk vill köpa de här kamerorna. Är det för att de är små? För att de är snygga? Eller för att det är en ny teknik? Jag tror att ingenjörerna på Canon Inc gör det rätta. De studerar behoven och sen får vi se vad Canon kan förse marknaden med.

– Både marknaden för spegelreflexkameror och spegellösa systemkameror växer idag. Vi ser att folk ser kameror alltmer som elektronikprodukter i allmänhet än som särskilda verktyg för fotografering. Då spelar varumärket stor roll och elektronikjättar som Samsung och Panasonic har nytta av detta. Hur stor den här effekten är varierar mellan olika marknader. Sen finns det också en snobbfaktor.

Ni tycks ha en fördel att alla era objektiv skulle kunna användas på ett mindre kamerahus med ny bajonett med en adapter och full funktionalitet?

– Det stämmer.

På Micheal Owens egen agenda under mötet stod att prata om den nya antireflexbehandlingen SWC. Han beskrev hur beläggningen sitter på insidan av vissa graftigt böjda linselement och gör att ljuset inte ska studsa och orsaka ghost och flare.

– Jag får ofta höra från journalister att Nikon är bättre med sin Nano chrystal coating, men jag skulle säga att Nikons antireflexbehandling mer påminner om den SSC-antireflexbeläggning som vi har haft på våra objektiv under lång tid. SWC är något helt annat.

Utläggningen om antireflexbehandlingen var också en del i försvaret av de höga priserna på de nya superteleobjektiven som Canon presenterat.

–Det kostar en hel del att utveckla de här objektiven. Men tittar man på prissättningen och jämför vad de gamla kostade vid introduktionen så är det inte så stor skillnad.

Appar i kameran?
Fotosidanmedarbetaren Martin Agfors undrade varför man inte kan ansluta en extern hårddisk till en kamera och om det är möjligt att fristående tillverkare av GPS-enheter, studioblixtar med mera kan konstruera applikationer för en kamera?

– Det går redan att ansluta en hårddisk eller annat minne om man använder en kamera med sändare. Via sändaren går det också att plugga in en bluetooth-adapeter skicka bilder till en mobil enhet som en Ipad eller för att ansluta till en GPS och spela in GPS-information till exif-data. Det går också att styra kameran från en Iphone eller liknande. Via en kabel eller trådlöskoppling går det också att styra kameran helt från Canons programvara.

– Att lägga in applikationer i en kamera är teoretiskt möjligt. Men det skulle kräva ett internminne och våra militära kunder är inte helt förtjusta i det på grund av säkerhetsrisken med okända programvaror i kameran.

Slutligen undrade jag varför Canon ännu inte ger stöd för de snabbaste SD-kortet enligt den nya UHS-1-standarden som medger en ökning av skrivhastighet från 25MB per sekund till 104MB/s.

– Jag vet inte riktigt när standarden kom eller hur vi fått information från minneskortstillverkarna. Om det inte finns hårdvarubegränsningar som databus-hastighet kan det säkert justeras via firmware-uppgradering.

Samtalet begränsades till två timmar. Flera frågor blev därför obesvarade och vi hoppas få intervjua Michael Owen vid fler tillfällen.



Av Magnus Fröderberg 2011-03-30
Läst av 29544 besökare
2011-03-30 11:00   onj
Takk for interessant artikkel!
Ønsker mer om utviklingen av video... særlig i forhold til filformat og utnyttelse av brikken i kamera... kan det for eksempel tenkes et raw-format for film?

(Har du brukt PluralEyes for å synke opp videointervjuet?)
Svar från froderberg   2011-03-30 11:30
Varken Dual eyes eller Plural eyes. Det funkade inte perfekt sist jag provade eftersom jag lider av 99.99%-problemet. Så jag finjusterade manuellt.
2011-03-30 11:05   SvenJonsson
Nice. Sätt dock på ett puff/vindskydd på Zoomen.
Svar från froderberg   2011-03-30 11:31
Blev överraskad av vindljudet. Men nu har jag fått min riktiga intervjumikrofon att funka så jag ska slippa använda zoomen.
2011-03-30 11:14   macrobild
Bygg en 24x36mm stor sensor med en pixel upplösning så har Canon den största hinken på marknaden.

Innan du ber om fler intervjuer så läs på lite angående sensorstorlek, pixelstorlek, egenskaper / ytenhet /upplösning/resultat av en given bildstorlek . Hans uttalanden kan ses som lite märkliga och motsägesfulla med tanke på vad Emil Martinec, John Sheehy, Eric Fossum mfl skriver och att vi inom några år har APS med 50Mpixel. Canon har ju historiskt pyttsat ut flest kameror med mindre enskilda pixlar och högst upplösning från en given APS yta , skall dom nu frångå detta koncept?

Frågade någon honom vad Canon har för svar angående hög upplösning=små enskilda pixlar och lågt läsbrsus, att jämföra med Sonys kolumnvisa utläsningslösning och A/D på varje kolumnrad .
Vad har Canon för svar?

http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#bitdepth
Svar från froderberg   2011-03-30 11:29
Dom ska inte frångå sitt koncept. Han svarar ju att det inte bara handlar om sensorns storlek, men att man inte kan komma ifrån att storleken på pixlarna har betydelse.

Nya artiklar

Krönika: "Fotografen och den personliga integriteten"

Juristen Catharina Ekdahl skriver i sin krönika om den nya lagen om kränkande fotografering. Läs mer... 5

Juristen svarar: "Får jag måla av ett foto"

Varje månad svarar juristen Catharina Ekdahl på Ekdahls Juridik & Föreläsning på två av läsarnas juridiska frågor. Här svarar hon på vad som gäller om man vill måla av någon annans fotografi. Gäller speciella regler för porträtt? Läs mer... 4

Kan bildformatet BPG ersätta JPG?

Det nya bildformatet bpg ger ungefär halva filstorleken vid samma bildkvalitet som jpeg. Men det finns även andra fördelar med formatet. Läs mer... 35

HSS-teknik ger blixt vid alla slutartider med Profoto B1

HSS – High Speed Sync – innebär att man kan använda kortare slutartider vid blixtfotografering än den ordinarie blixtsynktiden. Då kan man använda en större bländare och få kortare skärpedjup. För att klara detta skjuter Profoto B1 ut 25.000 blixtar per sekund. Läs mer...

Yrke i fokus: Fotograf ombord ISS

Donald Pettit är fotograf och astronaut. I den här filmen berättar han om att fotografera från rymdstationen ISS. Läs mer... 10

Poddradio om stimulerande fotoprojekt och julklappar åt fotografer

Vi pratar om att ta en bild om dagen som en stimulerande projekt. Och vad önskar sig fotointresserade i julklapp? Tobias Fischer ger några snabba ljussättningstips. Läs mer... 10

Bakom kulisserna: Produktfotografering

Så här ser det ut när vår fotograf och skribent Erik Thor tar en läcker bild till det aktuella numret av Fotosidan Magasin. Läs mer...

Hasselblads objektiv till Alexa 65

Arri Alexa 65 är värstingkameran i spelfilmsbranschen - en ny 6K-videokamera med mellanformatssensor. Objektiven delar optisk konstruktion med Hasselblads HC/HCD-objektiv. Läs mer... 18

Bildradion fyller 100 avsnitt

Bildradion firar sitt hundrade avsnitt med att prata om kvalitet, kulturministern och kvotering. Bland annat, Lyssna här ... 3

Flera fotografer på Helsingborgs Dagblad tvingas sluta

Sedan sammanslagningen av Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad har det stått klart att ett antal tjänster ska bort. Nu är det klart hur många som måste sluta på HD. Även Sydsvenskan kan komma att drabbas. Läs mer... 6
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen
Senaste kommentarerna