Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Play > Tala om bilder! - del 4 - Peter Gehrke

Tala om bilder! - del 4 - Peter Gehrke

I denna delen så talar Bo Bergström och Stefan Ohlsson om Peter Gehrkes reklambild för Volvo. En mycket givande diskussion om en bild som vann priset som årets reklambild av tidningen Resumé.

Publicerad 2013-05-02.

37 Kommentarer

silfver 2013-05-02 10:15  
Intressant snack! Kändes mycket givande och bilden är otroligt bra. Har länge beundrat Peters bilder på gatupratarna i stan men inte sett denna uppe ännu.
Bo Bergström 2013-05-02 10:51
Man tackar, ja, Peter är värd beundran, känslig, tydlig, proffsig
Martinro 2013-05-02 10:35  
Fantastisk bild!
gatosi 2013-05-02 13:49  
Håller med om att bilden tar lån av ett religiöst bildspråk, både när det gäller ljus och motiv. Man behöver inte ens åberopa traditoner inom konst. Såg någon gång av ren nyfikenhet en av mormonernas "reklamfilm" (eller vad de nu säger i stället för reklam). Inte helt olikt.
Antingen så är jag inte Volvos målgrupp så att jag inte riktigt grips av bilden, eller så hoppar reklambyråerna bara på tomrummet i människornas religiösa liv och fyller den med reklam i stället.
Själv börjar jag bli trött på reklamens eviga dramatik. Undrar när trenden vänder. Och hur.
/Katja
Bo Bergström 2013-05-02 16:48
Intressant resonemang. Du har rätt, konstanspelningen är tydlig och jag kan förstå att mormonernas film hade mycket av denna storslagenhet i sig. Tror nog personligen inte att dramatiken försvinner från reklamen, den är alltför effektiv för det.
Hälsningar
Bosse
solsson75 2013-05-02 19:58  
Tycker bilden är väldigt vacker.

Men har alltid tyckt att bilen ser digitalt påklistrad på bilden.
Den ser inte naturlig ut om man ser till helheten av bilden.
Samma gäller cyklarna.

Men dock är bilden väldigt vacker.
Bo Bergström 2013-05-03 00:58
Ja, håller med, en mycket vacker bild. Sedan kan man ju diskutera detta med äkthet och manipulation. Detta är ju en reklambild, som ju är ett tydlig partsinlaga, man vill ju sälja bilen. Kanske har vi kommit dithän att vi inte kräver äkthet i en bild som kommersiellt ska påverka oss. Vi alla ser att det är reklam och... ja, så är det. Eller?
solsson75 2013-05-03 17:48
Bo Bergström: Håller fullständigt med att en reklambild självklart ska fokusera på det som faktiskt ska säljas.
Och det vet nog oftast betraktaren, speciellt dom som är fotointresserade som har ett mer analyserande av bilder än "normal"-betraktaren.

Det jag menar är att bilden ser digitalt påklistrad ut, att den faktiskt inte har stått där när bilden togs. Och det är lite detta som jag tycker förstör liiiite av tjusningen av bilden.

Frågan är om det hade gått att tex lysa upp bilen med reflektorer eller någon typ av strålkastare. Och frågan är om det kanske hade blivit samma resultat i slutändan...
Men det är klart, det är inte alltid lätt med "studio"-fotografering uppe på ett berg. :-)

Åter, bilden är fantastiskt vacker. Och framförallt som reklambild är det underbart att det läggs ner så stor energi på ett kort.
Bo Bergström 2013-05-03 19:09
Ok, lite påklistrad, kanske, och håller med om att det förmodligen är svårt med en studioplåtning högst uppe på berget. som helhet dock, en bra och vacker bild tycks vi vara överens om, trevlig helg. Bosse
Tobias Arnesson 2013-09-17 15:22
Bilden är tagen på Åreskutan, nära Örnnästet/Hummeln. Man kan se vindflöjeln som skärmflygarna använder. Inte direkt nationalpark med känslig natur alltså...

Åreskutan är cykelpark om somrarna så cyklarna passar väl in (det är dessutom cyklar som gör sig bra _utför_ det berget).

Det är serviceväg ända fram så det går nog att ta sig upp med nästan vilken bil som helst, garanterat utan att bryta mot några terrängkörningslagar.

Registreringsnumret stämmer f.ö. på bilen.
Anjou 2013-05-03 09:43  
Svårt att våga ha en åsikt om den som fotografi när man inte vet hur mycket som är gjort på plats och vad som är gjort i dator. Men jag har svårt att tro att den skulle kvala in som "ej manipulerad". Men som bild är det ju snyggt.

På frågan om vi ska kräva äkthet över något som "bara" ska påverka oss kommersiellt så är det väl just då vi ska kräva äkthet! Antingen går det att köra bilen till den platsen eller så går det inte.

Kan bara gratulera fotografen till att ha lyckats trycka av precis när ljuset bryter igenom molnen ;-)
Bo Bergström 2013-05-03 11:44
Antingen går det att köra bilen till den platsen eller så går det inte. Bra kommentar. Enligt en artikel i Resumé framgår det att man hittade den optimala platsen för bilen och därmed antyder man att den verkligen kunde köras upp dit. Vi får tro arbetsgruppen bakom. Men sedan tillkom kanske en del "förbättringar".
Wolfgang 2013-05-04 10:48  
Den här reklambilden funkar inte alls för mig!
Färgen i landskapet har samma färg som galla, men framförallt så reagerar jag negativt som fjällvandrare för en bil i fjällvärlden - i väglös land.
Bildkompostionen är däremot bra, men cyklarna "too much".
En spontant fotofråga jag även ställer mig är om den har lyfts dit per helikopter eller per Photoshop.
Jag tycker att Volvo gör bra bilar, men visar dåligt miljöomdöme, när man väljer sådan reklambild.
Bo Bergström 2013-05-04 13:52
Ok, färger har en sällsam förmåga att få oss att associera, ibland positivt ibland negativt, galla, så illa. Förstår din miljöinvändning mot bilannonsen eftersom du själv är fjällvandrare och förmodligen inte vill stöta på en bil under dina utfärder. Helikopter eller Photoshop? Se tidigare resonemang. Bosse
Wolfgang 2013-05-04 15:41
Tack för Din svar! Jag tycker också att fotografen har fullständigt misslyckats med budskapet i bilden, dvs göra positiv reklam för ett bilmärke, när han visar en bild av en bil i miljökänslig terräng och med domedagsstämning.
Och kommentaren i ovannämnda filmklippet verkar otroligt konstruerat och det pratas om gyllene snittet, när sådant inte finns i en avlång bild.
Vänligen
Wolfgang
Bo Bergström 2013-05-04 15:56
Miljökänslig terräng kan jag hålla med om. Innebär kritik från många. Domedagsstämning, nja, hänförande ljusspel bland sol och moln tycker nog de flesta och blir berörda. Något overkill för min del kanske, men jag gillar trots det annonsbilden. Gyllene snittet, varför skulle det inte finnas i en avlång bild? Fyra linjer kan väl appliceras på vilken yta som helst enligt italienske forskaren Fabonnaci på 1100-talet, om jag nu minns rätt.
Wolfgang 2013-05-04 16:56
För Gyllene snittet måste även bildens format stämmer. I en kvadratisk bild finns inte heller gyllene snittets matematik. Svenska flaggan är ett perfekt exempel på Gyllene snittet där alla linjer och fält inkl det gula korset stämmer matematiskt överens med Gyllene snittet.
Bo Bergström 2013-05-04 18:23
Som jag fick lära mig en gång i tiden är tredjedelsindelning på millimetern och gyllene snittet inte exakt samma sak men ligger nära varandra. Grundmatematiken är väl 0,62, dvs nästan tredjedelar. Om varje sida i ett rektangulärt, obs rektangulärt, format delas in enligt gyllene snittets regelverk, den lilla delens står i samma relation till den stora som den stora står till helheten, så får vi på varje sida, långsidor och kortsidor, en indelning som vi kan dra linjer genom ytan utifrån. Och då blir det en indelning i nio delar, fyra linjer, fyra kryss och något som visar att tredjedelsindelning och gyllene snittet ligger nära varandra. Volvobiien i annonsen är inte riktigt placerad enligt mitt resonemang men ganska nära. Din åsikt?
Wolfgang 2013-05-05 00:20
Det är rätt som Du säger. Svenska flaggan har dessa matematiska mått.
Det går inte att räkna exakt fram det Gyllene snittet i Gehrkes avlånga bild. Jag tycker att Volvobilen ligger utanför det Gyllene snittet. Även utanför när det gäller tredjedelsregeln som inte är samma sak som Gyllene snittet. Det ser man med blotta ögat, men bilen är för oss i västvärlden ändå perfekt balanserad i bilden, eftersom vi läser från vänster till höger. Den högra sidan är svagare, men blir starkare genom bilens placering och för att få balans så krävs det den stora ytan mellan bilen och vänstra kanten. Och det är vi ju överens med.
När allting kommer omkring så tycker jag att bilden är så pass avskräckande att den skulle passa bättre för en Greenpeace-annons.
Jag har kollat fotografens andra Volvobilder och de är mycket bra!
Bo Bergström 2013-05-05 09:43
Ja, bilen är djärvt placerad utanför både gyllene snittets och tredjedelsindelningens regler. Helt ok, tycker jag, och spänning blir det. Greenpeace, ja, så kan man se det.
gatosi 2013-05-05 09:59
Man behöver ju inte slaviskt tänka i gyllene snitts mått. Gjorde en övning någon gång med en bildklass. Två elever delade ett papper och målade växelvis streck, punkter eller ytor på varsin hälft så att det alltid skapades en viktmässig balans mellan hälfterna. Om jag reducerade Gehrkes bild på sträck och punkt så skulle solstrålarna bli två sneda nästan parallella streck. "Nästa elev" skulle då kanske sätta en punkt eller ring på precis det ställe där bilen i fotot står. Lite lägre kanske men det går inte med tanke på cykeln som ska separeras från himmeln som Stefan påpekade.
Också ett sätt att tänka komposition.
Wolfgang 2013-05-05 10:44
Du har helt rätt. Det är också spännande att bryta mot den regeln, vilket ju fotografen har gjort. Därför tyckte jag att det var märkligt att Stefan nämnde Gyllene Snittet. Jag tycker att bilen inte är i närheten av det.
solsson75 2013-05-05 11:08
Wolfgang Gerlach: Du kan ju även få känslan av att bilen är så ren och lite påverkan på miljön att man utan att skämmas kan köra upp i naturkänsliga områden.

Jag är själv fjällvandrare och ser inte bilen som något smutsigt i bilen...
Wolfgang 2013-05-05 11:31
Det finns säkert olika synsätt på det.
Men i en reklambild så gäller det första intrycket och där är vi människor olika.
För min del fick jag direkt dåliga vibbar, när jag såg bilen i väglös land.
I Abisko fick jag lära mig att man inte skall lämna stigarna i nationalparken, eftersom man sliter på markvegetationen som inte kan återhämta sig på grund av den korta sommaren i norr. På Kungsleden finns många spänger just för att skydda den känsliga marken.
Jag reagerade också för att diskussionen i ovannämnda clip var så ytlig.
Bo Bergström 2013-05-05 16:14
Katja, Håller verkligen med dig,man måste våga bryta mot regler och finna sig själv i ett eget sätt att skapa. Men det kan också vara roligt att veta vad man bryter emot. Intressant med dina elever. Bosse
marmit 2013-05-05 08:03  
Tack för ytterligare ett intressant avsnitt i en lärorik serie. Det är alltid utvecklande att lyssna till andras tankar och samtal om bilder och bildskapande.

Om jag finge önska något ytterligare så vore det litet mer diskussion än dialog. I de efterföljande kommentarerna framkommer ibland synpunkter där Bo och Stefan får mothugg. Det skulle ge serien en extra krydda om ni valde bilder där ni inte är 100% samstämmiga och på så sätt skapade mer diskussion i videon - naturligtvis utan att för den skull "dissa" bilden eller fotografen.
Bo Bergström 2013-05-05 09:52
Tack för kommentar. Du har en point där, vad gäller upplägget i samtalsserien. Det finns ju mycket grovt indelat två dramaturgiska tekniker för mediediskussioner, motsats/konflikt där olika förhållningssätt prioriteras, konsensus där samstämdhet råder. Vi valde den senare för att fokusera till 100% på bilden. Men vi kan givetvis tänka oss en ändring inför framtiden (eller hur Stefan? Han är för närvarande på Kola-halvön för att hålla kurs i bildbehandling). Extra krydda, ja, kanske.
stefohl 2013-05-09 10:08
Eftersom vi har valt bilder som vi tycker är bra exempel på vår tes att bilders tekniska utförande ska samspela med den upplevelse som fotografen vill kommunicera, så blir det ofta att vi puffar varandra framåt. Något som Bosse säger gör att jag upptäcker något som jag vill tillägga. Blir inte så mycket till konflikt då.
Kan kanske vara värt att tillägga att dessa inspelningar är helt orepeterade och att vi inte har klippt ut några »godbitar«. Vi har slagit oss ner framför kameran och tagit fram en bild, Anders har slagit på kamerorna och så börjar vi snacka. Helt utan manipulering, alltså :-)

Stefan
Bengf 2013-05-05 09:09  
Väntade på en fråga om valet av bilens färg, om dom provat med olika färger, men vit är väl en Ängels färg annars, och man hör nästan Gud tala när man tittar på bilden.
Bo Bergström 2013-05-05 09:55
Skarp iakttagelse, vitt som en ängel, och gud skymtar med sin röst i bakgrunden, håller med.
lasse magnusson 2013-05-10 15:56  
En oerhört bra och effektiv bild! Det var intressant att lyssna på erat resonemang om bilden och fotografens förmodade tänk vid fotograferingen. Det hade varit kul att få reda på hur Peter har gått till väga vid fotograferingstillfället, om det är mycket redigerat och i så fall hur.
Bo Bergström 2013-05-14 13:36
Lasse, ett tips, mejla till Peter Gehrke och ställ dina frågor direkt till honom. Fotografer blir alltid glada över reaktioner som kommentarer och frågor. Hälsningar Bosse
fotomojje 2013-05-25 14:23  
Hur är bilden fotograferad?
Är det två bilder ihopfogade med himlen för sig och bilen för sig eller såg det så magiskt ut just när bilden togs?

Hur mycket arbete i photoshop är det, hur såg orginalbilden ut innan. Det är frågor jag ställer mig som fotograf då jag vill förstå tillvägagångssättet. Oftast är det mer spännande för en fotograf att förstå tillvägagångssättet och diskussionen däromkring och fram till den slutliga bilden som levereras till kunden.

mvh
Morgan Larm
stefohl 2013-05-25 15:55
Hur det gått till här vet jag inte. Men idag är det rätt vanligt att man först fotograferar miljön, i detta fall hela landskapet. Sedan ställer man en kamera där bilen ska befinna sig i den färdiga bilden. Kameran är en så kallad 360° kamera, så den tar en bild hela varvet runt. Sedan läggs bilen in i efterhand. Bilen behöver alltså inte existera, utan genereras från en 3D-modell. Den andra bilden används för att man ska kunna lägga in speglingar och reflexer på modellen. Fördelarna är många, inte minst att man slipper frakta omkring bilar som är extremt hemliga och därför kräver en massa säkerhetspersonal. Det ger ju inga störningar på miljön heller.
Men som sagt, om denna teknik har använts i detta fall vet jag inte. Omöjligt att se på bilden.
Men om Peter
fotomojje 2013-05-25 22:36
Lite klipp och klistra då med andra ord.
En sån bild skulle jag som fotograf tacka nej till att ta. Gillar inte att man ska bygga ihop en bild så.
Känns inte äkta i min värld. Men smaken är olika
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS