Merläsning
Test: DJI Mavic 4 Pro – kraftfull och mångsidig
Fotosidan testar
Plus
DJI Mavic 4 Pro är en kraftfull och mångsidig drönare för den som utför professionella uppdrag och för den som gör egna kreativa projekt. Det är en rejäl pjäs som är både större och tyngre än sin föregångare – men också med ny gimbal, bättre flygegenskaper och högre precision i tracking och hinderavkänning.
Läs mer...





























8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det går att använda fristående kalibratorer, men här är ett paket med kalibrator. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007155933/eizo/bildskaerm-24-coloredge-cs240cal-svart-ex
Tack! Den missade jag när jag tittade på SPs webplats. Bara 500 kr dyrare än utan kalibrator måste väl sägas vara rätt bra?
i1 Display? Googlat lite men hittar inget bra svar.
I1Display PRO är en riktigt bra kalibrator. Den som följer med i paketet är en Spyder 4 eller Spyder 5. 4:an har en lite större variation från exemplar till exemplar än i1Display Pro. Hur det är med Spyder5 vet vi inte än, eftersom den är,så ny.
Ju mörkare färgen är, desto mer förlorar den i mättnad. Här tappar skärmprofien något lite mera än arbetsfärgrymden. Resultatet är ändå alldeles utmärkt. Du ska se andra skärmar, som anges täcka in 100% av Adobe RGB. Där är det stora grå fält som visar att skärmen inte alls klarar detta.
Tänk på att en mörk del av bilden är en del där du släpper fram mindre ljus, och det är ljuset som överför bilden och färgerna till oss.
För att göra en grov analogi: Ju lägre någon pratar (lägre ljudvolym), ju svårare blir det att återge budskapet exakt och det blir helt enkelt svårare att höra vad personen säger. Det blir lite samma i en skärm: När du sänker ljusvolymen tillräckligt långt blir det svårt att exakt återge färger.
Lcd-skärmar har dessutom det problemet att de har en fast lysande bakgrundbelysning (du kan tänka dig lcd-panelen som ett stort förändringsbart diapositiv på ett ljusbord). Man åstadkommer svagt ljus (mörka delar av bilden) genom att strypa ljusflödet, ju närmare svart man kommer, ju svårare blir det att göra detta exakt.
Jag vet inte om Stefan har haft chansen att mäta upp någon bra oled-skäm ännu (jag har inte gjort det), men i teorin borde det bli lite enklare att återge mörka toner bra där i och med att pixlarna så att säga är enskilda dioder som inte bara kan växla färg utan också öka och minska sin ljusstyrka.
Men grundproblemet att det alltid blir svårt att urskilja budskapet (i det här fallet färgen) när signalen (i det här fallet ljusstyrkan) är svag kvarstår - den delen är lite ofrånkomlig.
Jo, jag har mätt upp en skärm med OLED. Och den var ju rätt bra, men så kostade också ett sexsiffrigt belopp. Används framförallt för videoredigering, där man har stora krav på återgivningen av de mörka valörerna.
när man bildredigerar ?
/Morgan
Den högre upplösningen är det som ofta kallas 4K, och där kommer det ju fler och fler skärmar som har den upplösningen. Jag skrev om för- och nackdelar med dessa skärmar i denna artikel.
http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/skarmar-med-hog-upplosning-och-stort-fargomfang