Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotoböcker i fokus på Hasselblad Center

Fotoböcker i fokus på Hasselblad Center

Fotoböcker är inget nytt, men det är däremot det stora intresset för fotoböcker. Hasselblad Center berättar fotobokens historia genom att visa cirka 200 fotoböcker, från 1860-talet till idag. Utställningen heter "Publicerat" och är uppdelad i tre centrala teman inom fotografi: Samhället, Jaget och Bilden. 

En av de starkaste tendenserna inom fotografin idag är det stora intresset för fotoböcker. Skälen till att många fotografer väljer att visa sina arbeten i bokform är flera. Den tekniska utvecklingen är en viktig aspekt, och med digitaliseringen har det blivit både enklare och billigare att producera böcker med hög bildkvalitet.

Boken ger också fotografen stora möjligheter att själv bestämma hur bilderna presenteras och sammanställs. Genom att kombinera enskilda bilder eller serier av fotografier uppstår nya sammanhang. Från ett redaktionellt perspektiv är både bildernas storlek och pauserna viktiga komponenter och tyngdpunkten kan vara antingen visuell eller av mer berättande karaktär.

Bokens materialitet har en stor betydelse, vilket är synligt i den omsorg som finns i valen av papper, omslag, format och alla andra delar som faller inom ramen för den grafiska formgivningen. Även detta är ett område där samarbeten är vanliga och resultatet är som regel beroende av både fotografens och formgivarens kunskaper och idéer.

Fotoböcker är dock inte något nytt fenomen. Boken och den fotografiska bilden har en gemensam historia som sträcker sig från fotografins etablering på 1840-talet till idag, men det är först under det tidiga 2000-talet som fotoboken har uppmärksammats på allvar, både i Sverige och internationellt.

Några böcker ut utställningen. Foto: Kalle Sanner

Även om det har gjorts åtskilliga böcker och utställningar om fotobokens historia – sett ur såväl nationella som internationella perspektiv – är Publicerat den första utställningen och boken som belyser fotoboken i Sverige. Projektet spänner från de första exemplen med inklistrade fotografier från 1860-talet, via de olika strömningar som präglade fotoboken under 1900-talet, fram till dagens omfattande och rika utgivning.

Utställningen innehåller 200 titlar och urvalet är gjort utifrån tre teman: SamhälletJaget och Bilden. Begreppen speglar övergripande frågor som spelar en stor roll inom fotografin och avgränsningarna samlar böcker som behandlar och gestaltar de specifika ämnena och perspektiven.

I kategorin Samhället handlar det om arbete, boende, fritid, utanförskap och innanförskap, och det offentliga rummet. Gestaltandet av olika identiteter, den subjektiva blicken, personliga erfarenheten och livsberättelsen utgör kärnan i Jaget. I Bilden står motivet mer i centrum än berättelsen och det finns en synbar fascination för tingens fenomenologi, men också för fotografins och bokens estetiska sidor.

Istället för att visa böckerna i montrar är Publicerat en öppen utställning där besökaren fritt kan bläddra, titta i och läsa de utställda böckerna. Den handfull titlar som är för ömtåliga eller värdefulla för att ligga framme i utställningen finns tillgängliga i Hasselbladstiftelsens bibliotek, dit besökaren är välkommen. Dessutom lyfts den litterära sidan av fotoböckerna fram genom att valda texter har lästs in och kan lyssnas på i utställningen.

Syftet med Publicerat är att presentera fotobokens historia i Sverige och de många former som den publicerade fotografin kan ta, men den är samtidigt en presentation om hur den fotografiska bilden skildrar och formar människan och samhället. Utställningen är del av det pågående forskningsprojektet Photography in Print & Circulation, som är ett samarbete mellan Hasselbladstiftelsen och Akademin Valand. Projektet avslutas hösten 2018 med en omfattande publikation om fotoboken i Sverige.

Curator: Niclas Östlind, Akademin Valand i samarbete med Elsa Modin och Louise Wolthers, Hasselbladstiftelsen.

Utställningen visas 24 februari – 6 maj 2018



Publicerad 2018-02-15.

10 Kommentarer

luminousoctaves 2018-02-16 08:38  
Riktigt spännande! Fint koncept och fint urval svenska böcker. Nästan lite uppfriskande att man INTE har tagit med Anders Petersen Café Lemitz, eller något från Petersen överhuvudtaget.

[EDIT] Är iallafall inte med i bilden...
Alf-Magnus 2018-02-16 10:50
Håller helt med dig Erik om Petersen, han är bra men det är på tiden att gå vidare. Tror att det är ett medvetet drag från Niclas Östlind, han ar ex kritiserat Moderna och Anna Tällgren för att betona Fotoskolans roll i Svensk fotohistoran.
luminousoctaves 2018-02-16 11:32
Östlind är bra. Ifrågasätter mycket som andra tar för givet. Passionerad fotoälskare!
Alf-Magnus 2018-02-16 12:13
Sen har han gått och gift sig me en av landets bästa fotocurator :-) bådar gått. Tänker bar på det lilla men fina samarbetet mellan Pace/Macgill New York och Åmells i Stockholm som let till flera små underbara utstälningar som borde få vissa att rodna.
Alf-Magnus 2018-02-16 09:36  
Kull, kommer i håg diskussion på 70-talet där frågan var, när är fotografiet klar på pappret eller i tryck. Jag tillhör no de som tycker den tryckta boken är det absolut bästa sättet att tadel av fotografi. Me en del av bockformgivarna borde ta del av Dieter Rams tankar kring formgivning.
luminousoctaves 2018-02-16 11:38
Max Ström ser ut att dominera högen ovan (en del från Journal också).

Jag tycker Max Ströms böcker är skittråkiga. Förutsägbar form, standardpapper och standardformat. De gör verkligen böcker för den stora massan. De borde lära av förlag som MACK, som betraktar varje bok som en helt ny livsform. Fantastiska pappersval och spännande formspråk.

Svenska fotoböcker är ärligt talat inte jättespännande. Gillar Journals kompromisslöshet, men man saknar en avantgarde som vågar göra oväntade grejor. Antar att problemet är obefintlig marknad.
Alf-Magnus 2018-02-16 12:09
Håller helt med, ser Max Ström som en förlängning av Fotografisk. De satsar på kända namn utan att våg presentera det okänd. Sune Jonsson var/är en katastrof, har aldrig sett en så sotig reproduktion. Det intressant är att det är utländska förlag som Hatje Cantz och Steidl so har ståt för några av de mer intressanta publiceringarna av svensk fotografi men inte att förglömma Art and Theory Publishing.
Alf-Magnus 2018-02-16 12:28
PS nu över driver du inte ser jag så mycket Max böcker, tillexempel till min stora överraskning Catarina Gotby på eget förlag
luminousoctaves 2018-02-16 13:46
Minst fem böcker ju!
Alf-Magnus 2018-02-16 14:07
Va fem souvenirböcker kan inte var stiftelsens pressbild, drygt 15% ja jo
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS