Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Through Tinted Glasses, Bryan Adams
Utställning
Som självlärd fotograf inledde Adams sin karriär med att dokumentera sitt eget arbete på turné innan han blev professionell fotograf i slutet av 1990-talet. Adams har fotograferat många kollegor och personer i vår tid, inklusive dagens mest hyllade och älskade musiker, skådespelare, modeller, idrottsmän och politiker.
Läs mer...
Test: OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 150-600mm f/5-6,3 IS - för dig som vill komma nära
Fotosidan testar
Plus
För Micro Four Thirds-systemet motsvarar 150-600 ett utsnitt jämförbart med upp till 1200 mm för småbild, ett imponerande omfång. För den som är intresserad av sportfoto eller att komma riktigt nära fåglar och andra små djur kan detta stabiliserade objektiv av rekordlängd vara högintressant. Men frågan är om det är värt strax över 30 000 kr?
Läs mer...
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag förundrade mig också över att intervjuaren aldrig gjorde någon jämförelse med det digitala mörkrummet. Stackars Ansel fick ju slita häcken av sig med slavgörat i mörkrummet - och rätt ned med fingarna i soppan var det också. :/
Det blir nog en resa till hans labb någon gång i framtiden.
mvh Hans-Peter
att utgå från att det finns något rätt eller fel inom området fotografering och efterbehandling är att begränsa möjligheterna till bra bilder. allt ligger i betraktarens ögon, det finns inget rätt eller fel.
För naturfoto finns också problem med trovärdigheten. Men att mörka och ljusa handlar ofta om framhäva känslan som man upplevde. Kameran klarar inte av att fånga allt rakt av.
Allt är i betraktarens ögon och ingen har egentligen någon rätt att döma ut något bara för att det inte stämmer överens med en mall som egentligen bara finns som något spöke.
Journalistiken bryr sig inte heller om den tekniska kvalitén på samma sätt som annan fotokonst gör, huvudsaken är att bilden säger något, medan Ansels bilder säger något pga av den tekniska kvalitén olika sidor av samma mynt.
Jag har dessutom i min senaste bloggpost (om mörkrum) efterlyst mer mörkrumssnack. Lyfter på hatten och tackar!
F