Annons

Installera photoshop på en annan hårddisk än C:?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hittan

Ny medlem
Hejsan!

Min dator har för lite utrymme på C-disken, och jag vill därför installera Photoshop på en annan hårddisk, men när jag väljer en annan än C: säger datorn att det inte går på grund av att utrymmet är för litet (testat med olika och alla har utrymme på över 100 GB) eller så säger den att "hårddisken är för lång" eller något liknande, vad den nu menar med det?

Någon som vet hur man gör, eller är det ens möjligt att installera PS på en annan hårddisk?

Mvh
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Ja det går bra att installera ett program på en annan hårddisk, bara att välja den vid installationen. Använd en stationär disk.

Att en hårddisk är för lång har jag aldrig hört talas om. Hur stor är den disk du vill installera på och hur mycket ledigt utrymme finns det på den?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Min dator har för lite utrymme på C-disken, och jag vill därför installera Photoshop på en annan hårddisk, men när jag väljer en annan än C: säger datorn att det inte går på grund av att utrymmet är för litet (testat med olika och alla har utrymme på över 100 GB) eller så säger den att "hårddisken är för lång" eller något liknande, vad den nu menar med det?

Någon som vet hur man gör, eller är det ens möjligt att installera PS på en annan hårddisk?

Mvh
Även om man installerar Photoshop på annan disk än C-disken så lägger Photoshop en del filer på C:. Det låter som att det är den disken som fortfarande är för liten, och inte den nya disk du valt. Även om du har 100 GB ledigt på den nya disken så krävs ett visst utrymme på C: för att överhuvudtaget kunnat installera Photoshop.
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Även om man installerar Photoshop på annan disk än C-disken så lägger Photoshop en del filer på C:. Det låter som att det är den disken som fortfarande är för liten, och inte den nya disk du valt. Även om du har 100 GB ledigt på den nya disken så krävs ett visst utrymme på C: för att överhuvudtaget kunnat installera Photoshop.
Det går att råda bot på detta genom att flytta sin så kallade temporära mapp till en annan disk.
Högerklick på den här datorn -> egenskaper -> avancerat -> miljövariabler -> Här väljer du en ny sökväg på lämplig disk, exempelvis Temp: D:\temp\ TMP: D:\temp\
 

perhel

Aktiv medlem
Det går att råda bot på detta genom att flytta sin så kallade temporära mapp till en annan disk.
Högerklick på den här datorn -> egenskaper -> avancerat -> miljövariabler -> Här väljer du en ny sökväg på lämplig disk, exempelvis Temp: D:\temp\ TMP: D:\temp\
När du talar om att flytta temp mappen...menar du då windows temp mapp eller Photoshops?

/perhel
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
När du talar om att flytta temp mappen...menar du då windows temp mapp eller Photoshops?

/perhel
I datorns egna miljövariabler pratar jag troligen om windows tempmapp.
För att ändra photoshops temp misstänker jag att du ska in i photoshop -> edit -> performance, vilket du dock ej når innan installation ;)
 

perhel

Aktiv medlem
I datorns egna miljövariabler pratar jag troligen om windows tempmapp.
För att ändra photoshops temp misstänker jag att du ska in i photoshop -> edit -> performance, vilket du dock ej når innan installation ;)
Ok jag flyttar altså tempmappen efter inst.av PS till ex D: på hd.
Innebär detta då att jag inte belastar C:partionen alls?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Ok jag flyttar altså tempmappen efter inst.av PS till ex D: på hd.
Innebär detta då att jag inte belastar C:partionen alls?
Det är alltså inte windows/temp som är den mapp som Photoshop använder, så Filips råd är lite förvirrande.

Photoshop placerar filer på andra ställen på C-disken. Windows temp-mapp är inte det jag avser i mitt tidigare inlägg.
 

perhel

Aktiv medlem
Det är alltså inte windows/temp som är den mapp som Photoshop använder, så Filips råd är lite förvirrande.

Photoshop placerar filer på andra ställen på C-disken. Windows temp-mapp är inte det jag avser i mitt tidigare inlägg.
Men går Ps att installera så att det inte lägger några filer alls i C:
Jag skulle vilja ha allt samlat på en annan partion ex. D: ?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Därav mitt andra råd som ska råda bot på detta. Läs ovan ;)
Men det rådet gäller något helt annat än att Photoshop installerar egna filer på C-disken, vilket ju är grundproblemet här.

Det är inte Photoshops arbetsfiler utan vissa programfiler som hamnar på C-disken. Att man kan byta mapp för arbetsfilerna är helt korrekt, men ingen lösning på det här problemet.
 

Tell

Aktiv medlem
Photoshop lägger filer i c:\program files\common files\ oavsett var man installerar photoshop. Det går att få den att lägga filerna på en annan disk genom att koppla om program files mappen till en annan disk, men hur kommer jag dock inte ihåg. Gjorde det iaf i somras när jag skulle installera photoshop på en liten netbook (som för övrigt är ganska svår att arbete i ps på :p)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag vill Installera Adobe Creative Cloud med Photoshop och Lightroom på en annan disk.
Jag har en separat SSD-disk för ändamålet, Avinstallerade allt Adobe för att lägga det på en annan disk-
Installerar allt på nytt och lik förbannat hamnar allt på C:\ som i stort sett är Full. Får ju inte ens en möjlighet att välja annan disk. Varför??
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Om du inte har plats nog på C: så att du kan installera photoshop måste datorn vara jobbig att använda. Mina Dokument, skrivbordet...allt ligger där default.

Kanske dags för storstädning av program och filer? Eller uppgradera hårddisken? Disk är billigt idag.
Fast SSD som behövs är inte jättebilligt. :) Och det är ett helvete att installera om hela datorn som man får göra om man byter disk, jag har samma problem, premiere pro behöver ännu mer utrymme ledigt på C, närmare 100 gb. Fast förr eller senare behöver man nog göra det, kanske i samband med uppgradering till win 10 :)

Men tycker det är mycket märkligt att adobe tvångslägger saker på C..... Man borde såklart få välja helt själv.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Fast SSD som behövs är inte jättebilligt. :) Och det är ett helvete att installera om hela datorn som man får göra om man byter disk, jag har samma problem, premiere pro behöver ännu mer utrymme ledigt på C, närmare 100 gb. Fast förr eller senare behöver man nog göra det, kanske i samband med uppgradering till win 10 :)

Men tycker det är mycket märkligt att adobe tvångslägger saker på C..... Man borde såklart få välja helt själv.
Minska virtuella minnet, rensa bland program, ta bort loggfiler, töm browsercachen, töm LR-cachen etc etc etc, det finns massor att göra, hårddiskar blir inte fulla av sig själva :)

Att installera om datorn är knappast helvete, nuförtiden går det snabbt, själva windows installerar ju på 10 minuter. Ny hårddisk gör att allt är slimmat och inga rester pga gamla program som inte avinstallerats ok. Dessutom degraderar SSD-prestanda över tiden.
 

afe

Aktiv medlem
Jag håller med. Jag brukar installera om mina datorer lite då och då i stället för att lägga energi på att rensa dem. Jag har rätt mycket spel i datorn, och de tenderar ta plats ...

För att underlätta har jag en checklista med allt jag vill ha från start, vilka inställningar som ska göras och länkar till program som ska hämtas från nätet. Det brukar totalt ta ett par timmar få in alllt jag behöver.

Det första jag gör för att frigöra utrymme är att stänga av hibernering och flytta virtuella minnet till stora snurrdisken (med 32GB RAM används det sällan, men tar mycket plats på SSD:n). Jag har hittills aldrig kommit i närheten av att fylla min 250GB SSD, trots att jag har haft spel på den för att snabba upp laddningstiderna.
 
ANNONS