Annons

Mingelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt okej bilder tycker jag. Men den första bilden (den i det första inlägget med bilder) tycker jag känns underexponerad. De andra tycker jag känns mer "party", så jag håller inte med dem ovan som tyckte bäst om de första. Men visst kunde bakgrunden lyftas fram ännu mer i de mittersta bilderna med snäppet högre iso eller större bländare. De sista är bäst.

Tycker generellt att det skulle kännas lite osäkert med 1/2s slutartid och iso 100, jag skulle definitivt välja en kortare slutartid och högre iso (och/eller större bländare). Det för att undvika framträdande rörelseoskärpa som skapas av den långa exponeringstiden av det befintliga ljuset. (detta syns i den näst sista bilden på den övre mannans huvud, det ser aningen suddigt ut).

Det är mycket riktigt, den första är underexponerad. Jag valde bara lite fel bilder till "mittenbilderna".

Fast har du en slutartid på 1/2 sek och blixten på någonstans runt 0- +1 så får du inte rörelseoskärpa, inte på de du fotar. Att det är lite rörelseoskärpa bakom gör ju inget, det är ju Party? Det förstärker ju bara känslan av festen!

Ska pröva lite olika metoder nu i helgen då jag ska jobba helt nykter, det blir en liten experiment-kväll =)
 
Fast har du en slutartid på 1/2 sek och blixten på någonstans runt 0- +1 så får du inte rörelseoskärpa, inte på de du fotar.

Jo det får du faktiskt. Allt som rör sig under exponeringstiden kommer också att registreras av sensorn. Sen kommer blixten och pangar på och fryser ett visst ögonblick rakt ovanpå "den tidigare bilden" (samma sak sker förresten oberoende av om blixten är i början eller slutet). Rörelserna har dock ingen större inverkan på bilden om bilden utan blixt skulle bli kraftigt underexponerad. Däremot om ½ sekund skulle räcka till för att få en hyfsat korrekt exponering så kommer du helt klart se effekten av den långa slutartiden även på förgrunden.

Ska pröva lite olika metoder nu i helgen då jag ska jobba helt nykter, det blir en liten experiment-kväll =)

Låter som en bra idé. :)
 
Mingelfotograf.

Hojhoj, såg att nordblom hade skrivit här så tänkte jag också kunde dela med mig av mina kunskaper!

När det gäller inställningsväg är det som alltid att man får ta det som passar läget.
Jag brukar variera mellan lite olika.
Grunden är
200-400 ISO.
0.5 - 1/15 sek.
f/3.5-6.3
blixten kör jag i de flesta fall på ETTL.

Jag brukar gå utanför detta men man kan säga att det är runt där jag rör mig mest.

Min utrustning är:
Canon Rebel XTi
430EX II
Batterigrepp (Rekommenderar detta för ibland blir det MÅNGA exponeringar + det är riktigt skönt att ha.).
oftast kör jag med 18-55'mm kitobjektivet, pga man gärna vill ha mycket vidvinkel, men ibland blir det både 50mm för att man vill ha hög ljuskänslighet och mitt 28-105 f/3.5-4.5.
Jag vill säga att ett 17-55 f/2.8 vore det ultimata.

Exempel kan ses på följande länkar.
http://blog.rudstrom.com/?p=157 Club Pressure
http://blog.rudstrom.com/?p=35 Björnes, Mariestad
http://blog.rudstrom.com/?p=39 John Dahlbäck, Sliver
http://blog.rudstrom.com/?p=10 Natalie Parker, Sliver
Ex med 50mm f/1.8.
http://farm5.static.flickr.com/4043/4283222598_240b855013.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2739/4283238622_de2bbfb567.jpg
övr. längre slutare:
http://farm5.static.flickr.com/4037/4283222874_f9b49ed146.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2718/4282494781_9ac6df5760.jpg

Även jag brukar försöka få i mig lite alkohol, även fast jag blivit för full någon gång har det gått bra. Tror det gäller att kunna sin kamera i ryggmärgen vid ett sådant tillfälle.

I övrigt så tycker jag det är bra att man tar några öl innan man fotar så man kommer in i känslan på nattklubben och vågar lite mer.

Att prova sig fram är det bästa.

Med detta säger jag, TUTA och kör!
 
Senast ändrad:
Härligt Benji =)

Tänkte kolla med er som fotar vimmel/mingel, hur ser ekonomin ut?

Vad är en vanlig lön för en mingelfotograf på,

1. större klubbar, t.ex. Café Opera, Solidaritet etc (har inte så bra koll)
2. Medelklubbar, t.ex. städer som Karlstad etc..
3. Mindre städer, t.ex. Mariestad, Skövde mm (~25-50 000 inv.)

Skiljer det sig mycket mellan dem?

Är det vanligt med svart betalning? Eftersom det är ganska förekommande inom krogbranschen lär vimmelfotograferna få mycket svart också?

I större städer har jag förstått att man fotar på flera klubbar under samma kväll, hur går det till?
Hur vanligt är det att klubben/arbetsgivaren står för utrustning? Om något händer, står fotografen eller klubben för kostnaderna? (förstår att detta är en försäkringsfråga men det kan vara intressant att prata om ändå!)

Det var några av de många tankar jag tänkte att vi kunde diskutera vidare om, mycket har jag gått och funderat på utan att få svar, och vart ska jag fråga om inte i mingelfoto-tråden! =)


Det vore också kul om man fick in en mer erfaren mingelfotograf från de lite större klubbarna i t.ex. Stockholm! Finns det någon här på Fotosidan? =)
 
Härligt Benji =)

Tänkte kolla med er som fotar vimmel/mingel, hur ser ekonomin ut?

Vad är en vanlig lön för en mingelfotograf på,

1. större klubbar, t.ex. Café Opera, Solidaritet etc (har inte så bra koll)
2. Medelklubbar, t.ex. städer som Karlstad etc..
3. Mindre städer, t.ex. Mariestad, Skövde mm (~25-50 000 inv.)

Skiljer det sig mycket mellan dem?

Är det vanligt med svart betalning? Eftersom det är ganska förekommande inom krogbranschen lär vimmelfotograferna få mycket svart också?

I större städer har jag förstått att man fotar på flera klubbar under samma kväll, hur går det till?
Hur vanligt är det att klubben/arbetsgivaren står för utrustning? Om något händer, står fotografen eller klubben för kostnaderna? (förstår att detta är en försäkringsfråga men det kan vara intressant att prata om ändå!)

Det var några av de många tankar jag tänkte att vi kunde diskutera vidare om, mycket har jag gått och funderat på utan att få svar, och vart ska jag fråga om inte i mingelfoto-tråden! =)


Det vore också kul om man fick in en mer erfaren mingelfotograf från de lite större klubbarna i t.ex. Stockholm! Finns det någon här på Fotosidan? =)

Hej,

Jobbar som vimmelfotograf i Göteborg för stureplan.se & aveny.se

Tror inte det är speciellt vanligt att krogar betalar dig svart då det oftast inte är krogen som är din arbetsgivare.. När det gäller utrustning så får du stå för den själv just i och med att du är frilans, tror inte det är någon av dom större sidorna som bidrar med sådant.

Ditt arvode är generellt väldigt lågt oftast (500-1000kr plus moms för ett jobb) realistiskt så kan man fota kanske 5 ställen på en vecka (ons,fre,lör) går alltid att fota mer men om man ska se hur en snittvecka ser ut.

Är det något du vill satsa på så rekommenderar jag dig att försöka jobba för någon av dom lite större sidorna (stureplan.se, finest.se, aveny.se) Finns säkert flera stora sidor i andra städer men jag har bara koll på Göteborg och Stockholm.

Ett annat tips kan vara att försöka hålla en hög standard på sina bilder, lägg inte ut bilder på folk som gör konstiga miner, är för fulla eller om det skulle vara så illa att bilden är oskarp.. sånt händer! Oftast är det inte det sidan du fotar är ute efter. En annan grej kan vara att ta namn på samtliga du fotar och lägga upp tillsammans med bilden, folk har en tendens att vilja veta vilka det är som blir fotade gång på gång..

Om vi ska prata inställningar så fotar jag oftast på bländare 2.8-4.5 lite beroende på hur dom står. samma avstånd till kameran då blir det 2.8 olika avstånd = 4.5 för att få ett längre skärpedjup.

iso- nästan uteslutande 640-1200

slutartid: 1/4s - 1/20s.

Vid "DJ-bilder" när du kanske vill måla med ljuset för att få massa häftiga sträck så är det oftast iso 100-200 bländare 2.8 slutartid på 2s. ungefär.

Jag säger inte att det är så man ska göra eller att det är så här det är för alla men min erferanhet ser ut ungefär så här.
 
Jag tänkte lyfta upp den här tråden igen istället för att skapa en ny.

Det är så att jag har tänkt att köpa helt ny Canon-utrustning för vimmel/nattklubbs-fotografering.
Vilka kamerahus, blixt och objektiv skulle ni rekommendera mig?

Tack på förhand!
 

Valfritt 17-50/2,8 eller likande, 430EX II blixt och en kamera (gärna så ny som möjligt) som ryms i budgeten. Alternativt kunde en begagnad 5D med ett ca 35mm fast objektiv (eller en billig begagnad 2X-70 och valfri blixt vara ett riktigt bra alternativ, men det kan vara tajt att få in den i budgeten.

Själv är jag f.ö. Nikonist så jag kan inte så värst mycket om alla Canon-modeller.
 
Valfritt 17-50/2,8 eller likande, 430EX II blixt och en kamera (gärna så ny som möjligt) som ryms i budgeten. Alternativt kunde en begagnad 5D med ett ca 35mm fast objektiv (eller en billig begagnad 2X-70 och valfri blixt vara ett riktigt bra alternativ, men det kan vara tajt att få in den i budgeten.

Själv är jag f.ö. Nikonist så jag kan inte så värst mycket om alla Canon-modeller.

Tack för ditt svar.

Skulle detta kunna vara något?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=585650
eller vad är skillnaden mellan det objektivet och 17-/50/2,8?

med denna blixt:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=302602
 
Jag tänkte lyfta upp den här tråden igen istället för att skapa en ny.

Det är så att jag har tänkt att köpa helt ny Canon-utrustning för vimmel/nattklubbs-fotografering.
Vilka kamerahus, blixt och objektiv skulle ni rekommendera mig?

Tack på förhand!

Jag kör på riktigt billiga saker jag. Köpte en sony a200 med 18-70 för 3000 och sen en HK-blixt för 400, detta funkade utmärkt ibörjan och sen har det blivit en originalblixt. Jag tycker det känns bättre att ha billiga saker på krogen då man inte vet hur folk beter sig riktigt.

Bilder som jag tagit finns här: http://uppsalavimmel.se/events.sear...month_id=0&location_id=0&photographer_id=1330

Från den 25/9-10 är det originalblixten, innan dess körde jag blixten helt manuellt :)

/A
 
Tack för ditt svar.

Skulle detta kunna vara något?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=585650
eller vad är skillnaden mellan det objektivet och 17-/50/2,8?

med denna blixt:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=302602

Den kameran och blixten blir säkert utmärkt. Objektivet funkar nog bra om du använder blixt på alla bilder, annars är det för ljussvagt för att fotografera med i mörkare miljöer. Sen kan jag nog tycka det är lite onödigt att ha ett så stort zoomomfång som 18-135mm om man tänker använda kameran mest för mingelfoto. Jag skulle jag prioritera brännvidderna kring 20-50mm. Gärna också bra ljusstyrka, men det är nödvändigtvis inte jätteviktigt då man kanske ändå behöver blända ner ett ljusstarkt objektiv för att inte skärpedjupet ska bli för kort (kan behövas med fler människor på bild). 17-50/2,8 är ca 1-2 steg ljusstarkare än zoomen på kameran du föreslog. (f/2,8 genom hela zoomomfånget mot f/3,5-5,6). Stort zoomomfång och hög ljustyrka går inte ihop. Lågt f-tal hjälper till att fånga upp bakgrundsljuset väl utan att behöva ta till alltför långa slutartider eller höja iso onödigt högt.
 
Det är väl ändå så att det är de långa slutartiderna som fångar upp bakgrundsljuset...:)

Riktigt så enkelt är det inte, det är ju bara ett av tre möjliga sätt. Att höja iso ett steg (dubblera talet) eller öppna upp bländaren ett steg (gå från t.ex. f/4 till f/2,8) har exakt samma inverkan på ljusheten i bilden som att förlänga slutartiden med ett steg (dubblera tiden).
 
Jag tänkte lyfta upp den här tråden igen istället för att skapa en ny.

Det är så att jag har tänkt att köpa helt ny Canon-utrustning för vimmel/nattklubbs-fotografering.
Vilka kamerahus, blixt och objektiv skulle ni rekommendera mig?

Tack på förhand!

Jag har med följande när jag fotar vimmel:

Canon EOS 40D
Samyang 8/3,5 fisheye
Samyang 14/2,8
Canon EF 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF 50/1,8 II
Canon EF 70-200/4L USM
Canon Speedlite 430EX II

Huvudsakligen kör jag med 18-55, blixten sitter alltid på. För att få lite galna överblicksbilder över dansgolvet kör jag med 8mm fisheye. Blixten slår jag i taket, inställningarna brukar ligga på: 0"3 till 1 sekund, f/5,6, ISO 100-400. När vi har artist på scen börjar jag först uppe vid scenen med 18-55 och 8mm fisheye i fickan, tar massa bilder på artisten och fisheyet så att jag får med både artist och publik. Efter halva spelningen går jag bort och byter till 70-200, stänger av blixten och höjer slutartiden till 1/100 om det går, f/4 och ändrar ISO-talet efter detta. Tar några bilder där man ser artisten på scen och publiken i nederkant. När jag fått de bilderna går jag tillbaks och försöker få lite på publiken, kanske går rätt in i vimlet och tar några galna bilder. 50mm används i princip aldrig, 14mm använder jag ibland, men mest 18-55 och 8mm fisheye. 70-200 vid artist, blixt alltid.

Bilderna hittas endast på facebook, sök på "Statt Mariestad". Jag vet inte om man kan se dem om man ej är vän, men prova :)

Jag skulle föreslå min utrustning. Hitta en 40D begagnad, de är billiga och väldigt prisvärda, jag säljer aldrig min för så lite som den säljs för på fotosidan. Försök köpa den med ett 18-55, gärna med IS. Köp därefter blixten, och om du vill rekommenderar jag Samyangs 8mm, det blir väldigt häftiga bilder (om man nu vill ha dem, en del vill ha mer stil på bilderna, rena mingelbilder, men de vi (jag delar helgerna med en annan fotograf) tar är rena "galna festbilder".

40D 4000:-
18-55 800:-
430EX II 1600:-
Samyang 8mm 2300:-
= 8700:-

Sedan behövs kanske en väska, filter, bouncer till blixten för att se häftigare ut, microfiber duk etc så några hundringar extra, låt oss säga totalt 10 000:-

Mina 5 cent
 
Riktigt så enkelt är det inte, det är ju bara ett av tre möjliga sätt. Att höja iso ett steg (dubblera talet) eller öppna upp bländaren ett steg (gå från t.ex. f/4 till f/2,8) har exakt samma inverkan på ljusheten i bilden som att förlänga slutartiden med ett steg (dubblera tiden).

Nu menade jag att ljusa upp bakgrunden i förhållande till det blixtbelysta motivet...!
 
Nu menade jag att ljusa upp bakgrunden i förhållande till det blixtbelysta motivet...!

Om du kör blixten på exakt samma styrka så är ju enda sättet att ljusa upp bakgrunden i förhållande till det blixtbelysta motivet att ändra slutare.

Men oftast fotar man väl med blixten på ttl mätning, och då kan du lika gärna höja iso eller öppna bländaren, då slår blixten svagare och du får med mer av bakgrunden.

Höja iso = mer brus
Öppna bländaren = kortare skärpedjup
Längre slutartid = Mer rörelseoskärpa (påverkar dock oftast bakgrunden när man fotar vimmel)
 
ANNONS