Annons

Gyllene snittet vs tredjedelsregeln

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej

Nu har jag tillbringat några timmar för att komma åt skillnaden på dessa två. Jag förstår en del av förfarandet men för att göra det lite mer konkret så kommer jag med ett litet problem:

Om jag skulle fotografera en flaggstång mot en ganska intetsägande bakgrund så skulle jag kunna placera stången utifrån tredjedelsregeln, alltså till exempel en tredjedel till höger. Väljer jag gyllene snittet så hamnar flaggsången lite mer intill mitten, med en proportion på 1.6....

Först och främst, kan jag tänka så om dessa regler eller är det något jag har missat på vägen? Alltså, kan jag använda gyllene snittet i frågan om flaggstången?
Om det nu går, vad säger ni blir för skillnad i kompositionen, Gyllene snittet vs tredjedelsregeln? Skillnad i känsla osv.

Läste lite överallt att gyllene snittet är mer en skillnad i proportioner? Men jag fattar inte, vad är det för skillnad mot tredjedelsregeln i så fall?

Skulle vara trevligt om tråden kunde handla om vad, hur och varför, gyllene snittet eller tredjedelsregeln. Inte en diskussion om man ska följa regler eller inte när man skapar.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Kolla och jämför den svenska flaggan. Dess proportioner, linjer och fält, är uppbyggda enligt Gyllene snittet.
 

mrpimmy

Aktiv medlem
Kom igen nu. Jag är ju intresserad av vad det är för skillnad, samt varför. Och på vilka olika sätt de är bra, och varför.
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Kom igen nu. Jag är ju intresserad av vad det är för skillnad, samt varför. Och på vilka olika sätt de är bra, och varför.
Gyllene snittet är en kompositionsprincip som innehåller så mycket mer än det du tar upp. Gyllene snittet är konstruerat så att det hela tiden uppstår nya geometriska möjligheter desto mer man bygger vidare på det, det är alltså mycket dynamiskt medans tredelningsregeln är starkt begränsad och väldigt statisk. Jag råder dig att titta på någon sida som beskriver principen med gyllene snittet, det finns många såna, så förstår du bättre vad det hela handlar om!
Christer
 

erro.se

Aktiv medlem
En "enklare" variant är Fibonaccis talserie. Nästa tal är summan av de två föregående...

0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765, 10946, 17711, 28657, 46368, 75025, 121393, 196418, 317811, ... o.s.v.

Förhållandet mellan två tal närmar sig hela tiden det gyllene snittet: 1,618 (eller tvärtom 0,618)
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Kom igen nu. Jag är ju intresserad av vad det är för skillnad, samt varför. Och på vilka olika sätt de är bra, och varför.
Vad då "Kom igen nu" ?

Titta på svenska flaggan och dela flaggan i 3 lika stora fält på längden och på höjden, så ser Du skillnaden mellan Gyllene snittet som flaggan är uppbyggd på och 3-dels-regeln.
Det finns även en komplicerad matematisk formel och den kan Du läsa i en uppslagsbok, i fotoböcker eller på nätet.
Fassaderna på många klassiska byggnader är uppbyggda efter Gyllene Snittet.
Kolla sådana.
På 1800-talet tog även målarkonsten den till sig och därefter fotografin och reklamen.

Med gyllene snittet får man en harmonisk komposition om man nu vill ha en sådan.
 

mrpimmy

Aktiv medlem
Gyllene snittet är en kompositionsprincip som innehåller så mycket mer än det du tar upp. Gyllene snittet är konstruerat så att det hela tiden uppstår nya geometriska möjligheter desto mer man bygger vidare på det, det är alltså mycket dynamiskt medans tredelningsregeln är starkt begränsad och väldigt statisk. Jag råder dig att titta på någon sida som beskriver principen med gyllene snittet, det finns många såna, så förstår du bättre vad det hela handlar om!
Christer
Tack Christer. Ja, jag får väl gå ner mig i snittet helt enkelt.

Men när jag gjort det så tror jag ändå att jag kommer att ha kvar frågan om hur fotografer tänker i tanken runt tredjedelsregeln vs gyllene snittet. Vilken regel används när osv?

Tack Wolfgang för ditt förslag på vad jag skulle titta på. Har också sett en del bilder när man följer gyllene snittet eller tredjedelsregeln. Frågan jag har är mer åt varför det ena eller den andra? Tankar på vad det blir för "känslosam" skillnad och hur många tänker, om man nu skulle tänka i baner kring antingen gyllene snittet eller tredjedelsregeln.
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
här är en bra text som går igenom lite av skillnaderna, den är däremot på engelska.
http://japanorama.co.uk/2011/07/10/composition-101-the-basic-rules/

Tredjedelsregeln är en aproximation av gyllene snittet, det är alltså gyllene snittet bara inte riktigt, men den är enklare att tillämpa. du kan lätt peka ut ungefär var tredjedelarna går... men kan du peka ut var förhållandet är 1:1.618034?

vad jag vet så är det vad som skiljer dem.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tack Christer. Ja, jag får väl gå ner mig i snittet helt enkelt.

Men när jag gjort det så tror jag ändå att jag kommer att ha kvar frågan om hur fotografer tänker i tanken runt tredjedelsregeln vs gyllene snittet. Vilken regel används när osv?

Har också sett en del bilder när man följer gyllene snittet eller tredjedelsregeln. Frågan jag har är mer åt varför det ena eller den andra? .
Alltså. Båda två är samma sak!. Kärt barn barn många namn. Men förklara hur man delar upp en bild i 3:e delar och ungefär var man bör placera motivet för en harmonisk bild är enklare än att förklarar det gyllene snittet rent matematiskt.
När du behärskar de allmänna reglerna för komposition är det dags att bryta dom ändå ;)

/Stefan
 

cls

Aktiv medlem
Hej, jag ser den här delen av bildlära som intressant men kanske inte helt nödvändig att ha järnkoll på för praktiskt fotograferande. Det är liksom osannolikt att man skulle ta fram räkneboken och komponera på decimalen efter gyllene snittet "i fält". Det troligare är väl att man komponerar en bild som på något sätt känns behaglig och/eller intressant i sökaren. Om man däremot skulle göra en noggrann efterhandsanalys av de där bilderna som man känner sitter lite extra bra så är det nog inte osannolikt att man skulle kunna påvisa att de i någon mening har en komposition enligt gyllene snittet.
 

HåGe

Aktiv medlem
Det finns krångliga sätt att förstå Gyllene snittet (om man är matematiker) med geometriska figurer som utmynnar i långa talserier. Själv har jag förstått Gyllene snittets proportioner på ett väldigt enkelt sätt med hjälp av talet 1,6 (med flera decimaler). En given sträcka förhåller sig till en annan som talet 1 förhåller sig till 1,6. Flera inlägg nämner också detta. Tillämpat på en bildyta så innebär det att om bredden är 10 cm så ska höjden vara 16 cm för att följa Gyllene snittet (ett vanlig A4 har ett trubbigare format). Inom bildytan placeras bildelement och avstånd ungefär enligt samma princip, med de variationer som passar motivet. Det är lätt att lära sig uppfatta det här utan att börja mäta.

Så har jag fattat Gyllene snittets princip men det kanske inte är riktigt korrekt. Synpunkter?

Sedan är det förstås spännande att läsa om hur tydligen det mesta i naturen lär följa Gyllene snittets princip från stort till smått. Spännande. Som exempel brukar man nämna solrosens blomma osv.
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Det finns krångliga sätt att förstå Gyllene snittet (om man är matematiker) med geometriska figurer som utmynnar i långa talserier. Själv har jag förstått Gyllene snittets proportioner på ett väldigt enkelt sätt med hjälp av talet 1,6 (med flera decimaler). En given sträcka förhåller sig till en annan som talet 1 förhåller sig till 1,6. Flera inlägg nämner också detta. Tillämpat på en bildyta så innebär det att om bredden är 10 cm så ska höjden vara 16 cm för att följa Gyllene snittet (ett vanlig A4 har ett trubbigare format). Inom bildytan placeras bildelement och avstånd ungefär enligt samma princip, med de variationer som passar motivet. Det är lätt att lära sig uppfatta det här utan att börja mäta.

Så har jag fattat Gyllene snittets princip men det kanske inte är riktigt korrekt. Synpunkter?

Sedan är det förstås spännande att läsa om hur tydligen det mesta i naturen lär följa Gyllene snittets princip från stort till smått. Spännande. Som exempel brukar man nämna solrosens blomma osv.
En av finurligheterna med gylle snittet i praktisk användning är att man inte alls behöver hålla på att räkna ut annat än just 1,6 förhållandet i siffror. Har man väl hittat den linjen i bildrutan så räcker det sedan att dra diagonaler i de nya kvadrater som hela tiden uppstår när man drar dessa diagonaler. Det är detta som gör principen så dynamisk. Det är väldigt enkelt men lite omständigt att förklara i ord. Det är däremot inte svårt att hitta hemsidor där detta beskrivs med figurer.
Christer
 

mrpimmy

Aktiv medlem
Ja, jag får böja mig, tredjedelsregeln verkar vara en förenkling av gyllene snittet. Jag vet att jag läste två som tog upp att det inte var samma sak, men nu orkar jag inte leta upp dem igen, men det kommer väl.

Jag tycker fortfarande att mitt problem med flaggstången står kvar däremot.
QUOTE=mrpimmy;1748184]

Om jag skulle fotografera en flaggstång mot en ganska intetsägande bakgrund så skulle jag kunna placera stången utifrån tredjedelsregeln, alltså till exempel en tredjedel till höger. Väljer jag gyllene snittet så hamnar flaggsången lite mer intill mitten, med en proportion på 1.6....

[/QUOTE]

I detta fall så blir det, vad jag tycker, en ganska stor skillnad i vart flaggstången hamnar i bilden. Och då blir frågan: Vad och varför är det som är bra och dåligt i de båda situationerna, med de båda reglerna?
 

erro.se

Aktiv medlem
Gyllene snittets faktor 1,6 (eller 0,6 om man ser det från "andra hållet") ligger ju inte särskilt långt ifrån tredjedelsreglens faktor 1,66 (eller 0,66). Det är väl därfår man kan "förenkla" gyllene snittet till att ungefär motsvara tredjedelar.

Om man delar in en bildruta i nio delar (tre på höjden och tre på bredden) så får man fyra skärningspunkter placerade 1/3 in i bilden:

Källkod:
+-----+-----+-----+
|     |     |     |
+-----+-----+-----+
|     |     |     |
+-----+-----+-----+
|     |     |     |
+-----+-----+-----+
Tanken är att de intressanta delarna av ens motiv ska placeras vid (eller nära) någon/några av skärningspunkterna.

Skärningspunkterna enligt gyllene snittet hamnar något närmare bildens centrum.
 

PMD

Aktiv medlem
Svar till inlägg #17.

Det är väl en smaksak?

Det finns knappast något objektivt bättre eller sämre med en av metoderna. Rätt många (men inte alls!) tilltalas dock mer av en komposition som följer gyllene snittet.
 

erro.se

Aktiv medlem
I detta fall så blir det, vad jag tycker, en ganska stor skillnad i vart flaggstången hamnar i bilden. Och då blir frågan: Vad och varför är det som är bra och dåligt i de båda situationerna, med de båda reglerna?
För det första så är det inga regler.

För det andra så är det gyllene snittet som är "regeln" och tredjedelen är bara en förenkling.

Grundtanken är väl helt enkelt: bort med motivet från mitten av bilden, för att på så sätt skapa lite dynamik och händelse i bilden.

Som vanligt är regler till för att brytas, och inget som man måste följa slaviskt. Vissa bilder mår bra av centrerad symmetri, andra vinner på placering åt nån sida.
 
ANNONS