Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

No52

Avslutat medlemskap
Hej, nu är det så att min kära kamera har börjat visa spår utav hur den har blivit behandlad under sin livstid. Detta i form utav smuts på sensorn som jag inte riktigt vet hur jag kan få bort. Hittils har jag försökt borsta bort det med min gamla blåsbälg men jag har bara lyckats flytta runt smutset och skapat nya intressanta mönster i bilderna...

Hur ska jag göra för att få bort det? Kan jag vara riktigt "hårdhänt" när jag försöker borsta bort det?

Jag vill helst undvika att lämna in den men hur mycket kan det kosta att få den rengjord professionellt?
 

Minita

Aktiv medlem
Börja med att blåsa bort så mycket det går med en blåsbälg från Hama. Det fungerar säkert bra med andra fabrikat men just Hamas har jag fått bäst resultat med. Hjälper inte det så är nästa steg att borsta. Jag kör med tryckluft på själva borsten för att ladda den och sedan stryker på sensorn. Hjälper inte det så kan jag rekommendera ett kit. "Dust-Aid" Dust-Wand Kit. Liquid Cleaning for dslr sensor filters. Kostade i min lokala fotobutik 449.- och innehåller allt du behöver. Där använder du en spatel med duk och vätska. Stryk så hårt över sensorn så att spateln flexar lite. Jag fixade till ett hus förra veckan där smutsen verkligen satt fast. Nu är den som ny igen.

Just ovanstående kit innehåller spatlar för alla sensor storlekar. Perfekt för dem som har många hus. Enda smolken i bägaren är att det är ett Nikon hus på framsidan...........
 

lyfalix

Aktiv medlem
Jag kör med en gummi tuta för öronvaxlösare, för att blåsa bort det värsta. Sedan så har jag en flaska Isopropanol och topps.

Öroncax tutan kostar 20kr på apoteket tror jag, sedan så kostar en liter isopropanol 100-200kr beroende på var du köper det. Hur många tvätar det räcker till kan du ju räkan på enkelt, hur mycket vätska får plats i en topps, och kanske 3 topps för en censor = det räcker ett bra tag.

Sedan så kan du andvända isopropanol till att regöra linser etc också.

Vart tippas om det av en gammal fotograf som kört på det så länge han kunde minnas, och jag har gjort det sedan han tippsade mig om det, och vi är nöjda.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Militär precision.

Jag kör med en gummi tuta för öronvaxlösare, för att blåsa bort det värsta. Sedan så har jag en flaska Isopropanol och topps.

Öroncax tutan kostar 20kr på apoteket tror jag, sedan så kostar en liter isopropanol 100-200kr beroende på var du köper det. Hur många tvätar det räcker till kan du ju räkan på enkelt, hur mycket vätska får plats i en topps, och kanske 3 topps för en censor = det räcker ett bra tag.

Sedan så kan du andvända isopropanol till att regöra linser etc också.

Vart tippas om det av en gammal fotograf som kört på det så länge han kunde minnas, och jag har gjort det sedan han tippsade mig om det, och vi är nöjda.
När jag jobbade åt försvaret fick jag gå en optikkurs på dåvarande miloverkstaden i Sollefteå.
Många av dom hade sysslat med diverse militär optik i mer än trettio år.
Där fanns bl a somliga som varit ner till tyskland på Zeiss service avdelning för utbildning, dom hade nog fått frossa eller snuva kanske feber om dom läst rådet att använda tops. Vi (eleverna) trodde också att tops är väl bra. Icke det, enligt dessa "proffs" så innehåller tops från "Ica" diverse blekmedel mm som är som slipmedel.
Dom gjorde egna "tops" av en buxbom pinne och kemiskt ren bomull köpt på apoteket. Vätskan var Eter också inhandlad på apoteket. Vi blev också lärda att använda mårdhårsborste så långt detta var möjligt och "våtrengöring" som sista åtgärd. Alla optiska ytor ska "torkas" enbart i en riktning aldrig cirkulerande rörelser. ALL rengöring sliter på skikten av olika beläggningar som görs för att förbättra optikens egenskaper, beläggningar som är tusendelar av en millimeter. Huruvida filtret på sensorn är behandlad eller inte vet jag inte, men det finns säkert nån som vet. Jag har kollat med Canon RCC i Mölndal och dom hade inga invändningar på ovanstående "recept". Men jag håller med Minita att en spatel är bättre utformad för en sensor än en tops.
Gnugga försiktigt !

ThomasR
 

lyfalix

Aktiv medlem
Ja, våtrengörning är ju alltid en sista väg. Men jag kan tucka att en kamera idag kommer inte hålla lika länga som en kamera från för. Så om man sparar pengar på att slita lite på sina ytor så tror jag inte att det kommer ge en synbar skada innan kameran är ut tjänad.

Vad gäller linser så har jag fått en lång försklaring till varför isopropanol är såpass svagt at det inte sliter nämnvärt på belegningar etc. Nu ska jag itne säga att jag förstod vad som sades, men det är fler än en som har försökt förklara detta för mig genom åren.

Och topps tfån ica kanse är det sista jag skulle ansvända också, dom "noppar". Var lite otydlig, men det finns rena topps på apoteket. Sådana som man ska ha till sårrengörning tex.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
jag har använt tops från ica! blåste med bälgen först sen strök VÄLDIGT försiktigt över sensorn. ser ingen försämring.

:D
 

lyfalix

Aktiv medlem
allt går, bara man är upmärksam. Helt ärligt så drog jag nog alla topps över en kam när jag sa ica. Jag har aldrig använt ica specifikt, så det finns säkert flera modeller som är bra och inte noppar/luddar.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
det som inte går bort med tutan sitter ofta inte speciellt hårt så det är ju inte fråga om att gnugga på något sätt för att få bort det. :)
 

lyfalix

Aktiv medlem
Justja, en som jag lärde mig av egen läxa är att hålla kameran framotlutad (alltså med sensorn mot golvet), annars kommer smutsen bara virvla runt, och du riskerar att få ÄNNU mer skit på sensorn (sådant som legat bredvid tidigare).
 

Chewbacca

Aktiv medlem
Justja, en som jag lärde mig av egen läxa är att hålla kameran framotlutad (alltså med sensorn mot golvet), annars kommer smutsen bara virvla runt, och du riskerar att få ÄNNU mer skit på sensorn (sådant som legat bredvid tidigare).
japp. samma gäller också vid objektivbyte :)

PS. Ibland är det skit på spegeln också, det kan göra att man tror sensorn är skitig. Ett bra sätt att kolla om sensorn är smutsig är att ta ett kort rakt upp mot himmelen, helst utan moln, på typ f20 och sedan kolla fotot. Är det prickar då så har man lite skit på sensorn.
 

Vanheden

Aktiv medlem
Isopropanol, fungerar den bra? Har en liten otrevlig fläck som jag tänkte råda bot på.

Har haft ett digi-pad kit med spatlar och vätska, men vätskan har tyvärr försvunnit någonstans i lägenheten. Jag misstänker starkt att min pedantiska sambos plockaundan-mani har något med saken att göra.

Isopropanolen kostar ca 50kr för 100ml här på lokala apoteket.
 

lyfalix

Aktiv medlem
Isopropanol, fungerar den bra? Har en liten otrevlig fläck som jag tänkte råda bot på.

Har haft ett digi-pad kit med spatlar och vätska, men vätskan har tyvärr försvunnit någonstans i lägenheten. Jag misstänker starkt att min pedantiska sambos plockaundan-mani har något med saken att göra.

Isopropanolen kostar ca 50kr för 100ml här på lokala apoteket.
Saker ska ligga framme så man ser det man någon gång kan tänkas behöva behöver =)

Isopropanol är skitbra, det är gämfört med andra saker(aseton och bensin tex) milt och skonsamt mot ytorna, och väldigt rent gämnfört med t-sprit etc.
 

Vanheden

Aktiv medlem
Saker ska ligga framme så man ser det man någon gång kan tänkas behöva behöver =)

Isopropanol är skitbra, det är gämfört med andra saker(aseton och bensin tex) milt och skonsamt mot ytorna, och väldigt rent gämnfört med t-sprit etc.
Nog kunde man ju ge sig på att digi-pad spatlarna var bortstädade... jag misstänker starkt att det finns ett lönn-rum i lägenheten med alla mina saker i.

Hur som haver, isopropanolen och tryckluft efteråt för att bli av med hinnan verkar vara lösningen (hah!) vad jag läst mig till. Men nu är det nog lika bra att beställa ett helt nytt kit med eqlipse och spatlar. Tops är jag inte så pigg på att prova :)
 

TH-56

Aktiv medlem
Jag kör i nämnd ordning:Tryckluft,spatel med vätska,torr spatel,tryckluft.
Blir soperent!
 

beasten

Aktiv medlem
Rengöring av sensor

Jag kör med visble dust spatlar och isopropanol . Kit köpt från England och till nästan halva priset jmf sverige... Fördelen med rätt spattel är att det ofta räcker med ett drag över sensorn för att lossa även hårt sittande dammkorn och hela ytan regörs direkt....

Jag kör i nämnd ordning:Tryckluft,spatel med vätska,torr spatel,tryckluft.
Blir soperent!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag kör på en budgetvariant. Labbmetanol, spatlar tillklippta av plastkort och fin microfiberduk som jag klipper till en engångsbit av varje gång. Utöver billig blåsbälg för torrengöring förstås. Totalt under hundralappen. Inga problem.
 

quarc

Aktiv medlem
Ja detta är skumt. Har för första gången upptäckt att jag har nåt klägg på sensorn. Har kollat runt och ingen har våtrengöring för APS just nu. Har kollat Fotokungen, Scandinavian, Cyber, Kameradoktorn, Photax , Atphototech,kjell, conrad, kaffebrus och Rajala. De flesta verkar ha haft, men nu är det slut... Är det för många som lyckats mixtra sönder sina kameror när de leker själva så butikerna gjort någon överenskommelse? Men Pentax SP-belagda sensor är jag inte det minsta orolig för att skada den, men utan rätt utrustning är det ju risk man får ränder.
 
Senast ändrad:
ANNONS