Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

AFJ

Aktiv medlem
Så som jag fattar det så sker en omkomprimering om originalet är över 100 kb. Om inte så läggs den upp som den är.

För min del brukar jag inte se någon skillnad mellan visning på fotosidan gentemot lokalt, men jag skall erkänna att jag inte kollat så extremt noga.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Cyberphoto skriver på sin hemsidan om Fokusproblem med denna kamera men ni verkar inte råkat ut för det vad det stör.
 

AFJ

Aktiv medlem
Cyberphoto skriver på sin hemsidan om Fokusproblem med denna kamera men ni verkar inte råkat ut för det vad det stör.
Det är förhållandevis många som talar om fokusproblem i diverse tester och forum. Samtidigt är det många som inte upplever några problem.

Min slutsats är att det måste variera mellan exemplaren.

Själv är jag nöjd med hur AF funkar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag reagerar ibland på att jag tycker bilderna blir mindre färgmättade och att en del nyanser försvinner. Fast normalt tanker jag inte heller på detta eftersom jag inte jämför.
Fast när jag också tidigare har lagt upp samma bild där bara färgprofilen skiljer har jag reagerat på att den skillnad jag ser på både min externa skärm med Adobe RGB färgrymd och på laptopen med cirka sRGB profil. Båda profilerade.
För att jämföra använder jag då Safari precis som jag gör när jag tittar på fotosidan.
När jag öppnar original jpg bilderna i LR, Preview eller Safari ser jag samma sak. Det är en markant skillnad mellan de 2 bilderna med olika färgprofil.
När jag sedan tittar på resultatet på fotosidan har skillnaden nästan helt försvunnit. Ungefär som om färgprofilen försvunnit.
Nu kan det inte vara det eftersom Safari ändå använder sRGB om ingen information finns.
Så det måste vara något annat.
Det allvarliga är väl att om vi sitter och jobbar med att få till bästa möjliga resultat i jpg-bilden för fotosidan så kommer de nyanser vi jobbat med försvinna när vi laddat upp bilden.
Om det inte var en sida för just foto hade jag inte reagerat men eftersom nu fotosidan vänder sig till många med profilerade skärmar och kunskap om färghantering så tycker jag det är dåligt att man inte kan visa bilderna som fotografen redigerat dem. Nu blir det istället en något urvattnad version.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är förhållandevis många som talar om fokusproblem i diverse tester och forum. Samtidigt är det många som inte upplever några problem.

Min slutsats är att det måste variera mellan exemplaren.

Själv är jag nöjd med hur AF funkar.
Instämmer med Anders. Visst händer det att inte fokus sitter men det gör det lika ofta på mina Canon kameror också.
Min dotter använde kameran en del i Kiruna och hon fick klart fler missar än vad jag brukar få. Så i hennes fall ar helt klart bristande erfarenhet som låg bakom.
Jag kör alltid bara centrumpunkt för AF. Den som inte då är van att sätta skärpan och sedan komponera om gör ofta missar.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Jag kör alltid bara centrumpunkt för AF. Den som inte då är van att sätta skärpan och sedan komponera om gör ofta missar.
Gör som du, centrumpunkten och komponerar. Trots det har jag råkat ut för att X10 jagar skärpa. Mer oskarpa bilder än min förra kompakt, Leica D-LUX 4. Den visste jag var jag hade rent tekniskt!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Eftersom det har varit en hel del klagomål på AF och samtidigt ännu fler som säger att de inte har några problem så kan man väl misstänka att det kan finnas något tekniskt problem med en del kameror.
De första versionerna av mjukvaran hade ett problem som jag tror rättades till i version 1.2.
Jag är som sagt mest van vid dSLR kameror som har en fördel i sin AF och reagerar direkt när skärpan inte sitter rätt.
Så för att vara en kompaktkamera med konstrastfokus tycker jag mitt ex. fungerar utmärkt och behöver verkligen inte slänga många bilder av den orsaken.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
JAg kan inte säga att jag heller upplevt autofokusen som direkt osäker, visst den är inte lika snabb och säker som på en DSLR men det är ju en orättvis jämförelse.
 

Rayman

Medlem
Kontaktade Fujifilm om hur sensor bytet kommer att administreras. Så här lyder svaret.

Hej!
Tack för ditt mail angående din Fujifilm X10.
Vi har registrerat dina kontaktuppgifter, så snart vi fått direktiv från Fujifilm Japan kommer vi att återkomma till dig med vidare information hur vi skall kunna lösa problemet med din kamera.
Varje kamera kommer att testas individuellt av Fujifilms tekniker och en bedömning av ett eventuellt sensorbyte kommer tidigast att ske i slutet på maj.
Vi återkommer med vidare information.
Med vänliga hälsningar

Fujifilm Sverige AB
Kameraverkstaden
 

Matsiponken

Ny medlem
Hmm, låter inte riktigt så som de svar som de fått som kontaktat Fujifilm i England och USA. Där har det inte varit fråga om något test av någon tekniker. Det är ju subjektivt hur stort man tycker att problemet är. Det här var inte svaret jag ville höra.
 

AFJ

Aktiv medlem
så snart vi fått direktiv från Fujifilm Japan kommer vi att återkomma till dig med vidare information hur vi skall kunna lösa problemet med din kamera.
Varje kamera kommer att testas individuellt av Fujifilms tekniker och en bedömning av ett eventuellt sensorbyte kommer tidigast att ske i slutet på maj.



Först säger man man avvaktar direktiv, sedan att man skall testa dem individuellt och att anger en ungefärlig tidpunkt.

Låter lite märkligt. Hur kan man veta att man skall testa dem individuellt om man ännu inte har fått direktiv från Japan?

Nåväl, det löser sig nog till slut. OM man nu ger sig in i ett utbytesförfarande vore det väl vansinnigt att uppmana de som har problem att skicka in kameran bara för att sedan skicka tillbaka den med svaret "inget fel på din kamera". DÅ - om inte förr - lär man ju få missnöjda kunder!

Att testa kameran och kanske hamna i en tidsödande diskussion med kunden kan mycket väl vara dyrare än att bara byta ut sensorn utan vidare frågor.

Jag tror det löser sig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Typiskt svenskt och ett utslag av vårt konsumentskydd som är ganska svagt.
Att det bara skulle vara vissa kameror som har detta problem är nonsens.
Under svåra förhållanden använder jag inte denna enkla kamera utan tar till något mer kapabelt som min 5DMKII. Normalt skulle jag inte ta besväret att släpa ut denna knatte och sätta den på stativ och ta nattbilder.
Fast nu provade jag i Kiruna att fota just det eftersom jag inte kunde somna och LKAB låg klart synligt från vårt hotellfönster. De kör ju dygnet runt så de har ordentliga strålkastare.
Eftersom det var -15 ute fotograferade jag genom fönstret vilket ger de konstiga effekterna ovanför strålkastarna. 3 glasfönster och reflexer.-). Den lila missfärgningen kommer från Scandics reklamskylt och skall inte skyllas på kameran.
Fast de Orbs man får i denna typ av bild gäller nog alla hittills producerade kameror. Så för att kunna bevisa att jag har problemet så har jag behållit denna usla bild.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här kommer nu först 2 länkar som visar på skillnaden mellan Adobe standard och egen profil. Den här gången länkad till SmugMug eftersom Fotosidans teknik inte kan visa på skillnaderna på nyans skillnader. Det kan däremot SmugMug.
(Så jag hoppas du läser detta Magnus Frödeberg och fixar så ni inte ligger i bakkant av teknologin och får skämmas)
Länk 1. Adobe standard.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-32Bqp8W/0/L/Adobe-standard-L.jpg
Länk 2. Egen kamera profil.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-DVwHGmW/0/L/X-10DualDaylight-L.jpg

Ladda upp dessa i 2 olika flikar så ni snabbt kan växla mellan dem så ser ni skillnaden.

Den tredje filen visar det Orbs problem man vill testa. Gå ut oc prova något liknande själva och ni kommer se att era kameror har samma problem. Vanlig gatubelysning kan man klara om man exponerar rätt, det måste mer vara strålkastare för det skall synas tydligt.

Länk 3.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-47WtqSw/0/L/Flygande-tefat-2-L.jpg
 

mazeson

Aktiv medlem
Instämmer med Anders. Visst händer det att inte fokus sitter men det gör det lika ofta på mina Canon kameror också.
Min dotter använde kameran en del i Kiruna och hon fick klart fler missar än vad jag brukar få. Så i hennes fall ar helt klart bristande erfarenhet som låg bakom.
Jag kör alltid bara centrumpunkt för AF. Den som inte då är van att sätta skärpan och sedan komponera om gör ofta missar.
Jag har testat två X10, och haft samma fokuseingsproblem på bägge. Kanske har jag haft otur med bägge, men som sagt så ärdet flera som rapporterat samma sak. Det går att få till rät fokus,på de sätt som ni beskriver och jag gör likdant. Men att använda enbart sökaren och förlita sig på att kameran sätter fokus gör jag inte längre vilket förtar mervärdet med att ha en sökare. I skarpt solsken kan det vara svårt att se skärmen dock.
Annars är jag mkt nöjd med kameran och använder den flitigt. Den är betydligt roligare o snabbare att plåta med än min S90 som jag hade som min handkamera förut.
Inte minst är den mycket kapabel i dåligt ljus vimlet jag gillar.

Är det någon som använder kameran med permanent filter på?
 

JOLidman

Aktiv medlem
Är det någon som använder kameran med permanent filter på?
Använder alltid motljusskyddet med monterat UV-filter.

Fujifilm Motljusskydd till X10 inkl. adapterring LH-X10 - 449:-

Dörr UV 52mm Digital high grade Super Protect - 295:-

Nyfiken varför du frågar / Jan-Olof

**************************************************************************************

Nedan står att läsa vad Cyberphoto skriver:

''Super Protect''- behandling
Förutom DHG-behandling på båda sidor så är den hårdhetsbehandlad för att vara reptålig. Dessutom har den en vatten- och smutsavvisande yta som underlättar rengöring.

- Ultratunn, minskar risken för vinjettering
- 99,5% ljusinsläpp tack vare DHG-behandling
- Gängad även framtill för att kunna ha fler filter på varandra
- Tillverkad i Japan

DHG
Digital High Grade. En bättre filterserie. Anpassad för digital fotografering men fungerar alldeles ypperligt även för analog fotografering. Skillnaden mot 'vanliga' filter är ett bättre glas, en bättre antireflexbehandling och att filterringen är något tunnare för att minska risken för vinjettering.

Nödvändigt skydd
UV-filtret har en helt neutral färgton och tar bort ultraviolett strålning, men viktigast av allt är att det skyddar din optik från repor, stötar och smuts. Får du en skada, byt filter för några kronor istället för optik för tusentals kronor. En billig försäkring. Lättare att hålla rent en plan glasyta än en kupad lins. Förhindrar slitage på yttre linselementet.
 

yamahafj

Aktiv medlem
Hur gick det Björn? Fick du något personligt svar på Fejan eller väntar du som jag att de skall svara på din fråga i sin logg?
Inget svar ännu. Men det är väl någon här i forumet som har fått svar via mail tror jag.

Jag kommer i vilket fall avvakta tills dess att Dpreview har jämfört gamla vs nya sensorn. Man vill ju inte byta ner sig bildkvalitetsmässigt.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Så om ni bara kör mittpunkten är fokus helt okej medan om nu använder andra/alla funkar det inte så bra? Förstod jag er rätt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta är inte mitt skäl att använda mittpunkten. Det beror snarare på att jag ofta använder sökaren för att jag håller kameran stadigare på det sättet. Eftersom sökaren inte har någon indikering så är det lättast att uppskatta var den mäter om jag vet att det är i mitten.
Jag kör så för det mesta också med andra kameror.
Sedan händer det att jag i vissa fotosituationer väljer en annan punkt. Att mittpunkten på X-10 skulle vara bättre än andra har jag inte märkt.
Däremot är det ofta så på en dSLR.
Det man däremot bör undvika på de flesta kameror är det som i X-10 heter multi. Det vill säga att alla punkter är aktiverade och att den själv väljer med vilken punkt den sätter skärpan.
 
ANNONS