Annons

Fujifilm X10

AFJ

Aktiv medlem
Det här skall bli intressant att följa. Att Fuji tar fram en ny sensor för nytillverkade kameror är kanske något de är tvingade till för att tvätta sin image en aning.
Att vi som redan köpt skall få utbytt sensor eller ny kamera tror jag inte riktigt på.
Vi konsumenter har ju olika skydd i olika länder. I länder som USA och UK har man ganska långtgående regler och gruppstämningar mm. Här i Sverige har vi ett ganska dåligt skydd.
Fuji måste ha sålt 10 000-tals kameror vid det här laget och att byta sensorn på alla dem måste vara ett mammut-jobb och kosta enorma summor.
Skulle Fuji-teknikerna i Sverige klara av det jobbet på ett år? Säg att det tar en timme per kamera och att det sålts 4 000 kameror i Sverige.
I så fall är det över 2 manår i tid och till det skall läggas kostnaden för sensorn och annat material.
Nej jag betraktar nog detta som ett rykte för tillfället.
Visst är ett utbyte kostsamt men tror du verkligen att det har sålts så mycket som 4000 X10 i Sverige? Dessutom, hur stor andel av köparna är medvetna om problemet och kommer vara medvetna om att det går att åtgärda?

Att man nu gått ut och sagt att man jobbar på en ny sensor tyder väl på att man tänker sig någon form av åtgärdsprogram? Annars hade det väl varit enklare att ligga lågt, vänta något halvår och släppa "X11" men ny sensor och någon liten mer finess.

Men det är bara mina gissningar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Efter vad andra nämner här så verkar man ju faktiskt beredd att byta sensorn.
Jag tyckte att 4000 var en ganska låg siffra med tanke på att den länge var slut nästan i alla butiker.
Fast volymerna har kanske varit små.
Vi får väl snart veta mer om vad det hela innebär och hur länge man blir av med kameran.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Konsumentlagen

Det är ju bra med vänner som har kpl ...

Tja, konsumentlagen säger tre års reklamation om felet fanns från
början! Om det nu kan kallas fel...
 

AFJ

Aktiv medlem
26 registrerade ägare på fotosidan. Om "mörkertalet är 75%" så har vi 100 ägare på fs vilket innebär att 97,5% av ägare av X10 inte är med på fs.

Nja, jag tror det har sålts betydligt färre X10 i Sverige än 4000.

Någon som vet hur många kompakter som säljs totalt i Sverige på ett år?
 

AFJ

Aktiv medlem
Som sagts tidigare, i LR 4 tycker jag det går att hantera RAW-filerna rätt så bra från X10.

Här är ett exempel på hur mycket mer nyanser man kan få ut ur en RAW jämfört med en
JPG.

Överst hela bilden, mellan utsnitt JPG, nederst utsnitt RAW med alla reglager i default lägen.
 

Bilagor

mazeson

Aktiv medlem
Fujifilms svar

Är det någon som har kontaktat Svenska Fuji och hört vad de säger? Orb problemet existerar förvisso och ställer till det ibland. Fast det är för mig inget stort bekymmer.
Jag skulle vara mer tillfreds om de kunde få raw-filerna mer lätthanterliga i LR eller andra raw-konverterare.
Hej,
Kontaktade Fujifilm igår och frågade om man kommer att göra samma som i USA o GB, och fick följande svar igår kväll:
"Vet inget idag. Återkommer så fort jag kan ge ett konkret svar. Men något liknande blir det även här i Europe."

Så jag tolkar det som att de kommer att byta ut sensorerna till alla som ber om det.

DPR har blivit livade en preproduktuion av x10:an med den nya sensorn, för att jämföra med den gamla. Tyckercdet säger något om hur viktigt för varumärkets rykte DPR är. Läser Fujifilm Sverige Fotosidans forum också?
 

light

Aktiv medlem
Som sagts tidigare, i LR 4 tycker jag det går att hantera RAW-filerna rätt så bra från X10.

Här är ett exempel på hur mycket mer nyanser man kan få ut ur en RAW jämfört med en
JPG.

Överst hela bilden, mellan utsnitt JPG, nederst utsnitt RAW med alla reglager i default lägen.
Ja, men raw ser lite brusigare ut samt svagare färger jämfört med jpeg. Fast det går väl säkert att ordna det också i raw?

En fråga till x10 ägare, kan man få den att vara helt ljudlös när man tar bilder?
 

yamahafj

Aktiv medlem
Ja, men raw ser lite brusigare ut samt svagare färger jämfört med jpeg. Fast det går väl säkert att ordna det också i raw?

En fråga till x10 ägare, kan man få den att vara helt ljudlös när man tar bilder?
Det går att brucreducera i RAW.

Det är en extremt tyst kamera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja, men raw ser lite brusigare ut samt svagare färger jämfört med jpeg. Fast det går väl säkert att ordna det också i raw?

En fråga till x10 ägare, kan man få den att vara helt ljudlös när man tar bilder?
Absolut, jag har inte lagt på någon bruserducering alls, detta var bara för att illustrera vilken skillnad det faktiskt kan vara mellan JPG och RAW. JPG-filerna från X10 är bra men som synes ger RAW större möjligheter.

Om jag applicerar lätt brusreducering i LR så blir bilden renare OCH nyansern finns kvar.

Färgerna är ett eget kapitel. Jag brukar ofta fota sambons röda bil eller en röd coca-cola burk för att testa. Det är slående hur olika röda färger framhävs med olika profiler. På X10 kan jag bara välja Adobe Standard som profil men på t ex min 7D har jag flera olika profile som Camera Standard, Camera Neutral etc. Valet påverkar enormt, speciellt röda färger kan få helt olika nyanser.

I det här fallet tycker jag nog JPG-filen ligger närmare verkligheten än RAW-filen men det går förstås även där att justera i RAW efter tycke och smak.

Fortfarande tycker jag att skärpan inte är så justerbar i RAW på X10 i LR. Jag lämnar den oftast i default läge. Är också försiktig med clarity verktyget.

Som sagt, X10 är en tyst kamera om man vill.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Givetvis kan man reducera både brus och öka färgmättnad mm i LR.

Vad gäller brus så har kameran kraftigt reducerat detta i JPG. Tydligen har alla kameratillverkare lärt sig att konsumenter gluttar på sina bilder i 100%. Eftersom brus ser illa ut i de flestas ögon så har man därför oftast en onödigt kraftig brusreducering vilket gör att de fina detaljerna försvinner eller smetas ut.
Om man tänker använda sina bilder till något annat än enorma utskrifter så bör man kolla bruset på ungefär 50% förstoring max. Ser man inget störande brus där så kan man också vara lugn för att det inte syns i ett bildspel, en fotobok eller en utskrift i A3+.
Viktigare är att Anders har detaljerna i baklyktan kvar i raw-bilden medan de är utsmetade och borta i JPG-bilden. En skillnad som klart kommer framgå i en utskrift.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sorry Anders. Jag var straxt efter dig där och såg inte ditt svar.
Kan komplettera med att jag har skapat färgprofiler med Colorchecker passport också för X-10. Det gör att färgerna nu stämmer bättre. Fast så är det med mina Canon kameror också.
Nu har jag märkt att de profiler jag haft ett bra tag inte fungerar lika bra i LR4 . Så jag skall föra om dem i LR4 och se om de blir bättre.
 

AFJ

Aktiv medlem
Intressant med egen profil. Jag har inte riktigt hängt med där. Den profil du gör, blir den specifik för din kamera eller är den användbara för andra med samma kamera modell?

EDIT: Här gäller det att hänga med i postandet! :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vistt. Jag kan maila dem till dig. De väger inte in på mer än några Kb.
Jag skall nu ut med hunden och samtidigt skapa en ny Dual profile vilket är den som är mest användbar.
Där fotar man av colorchecker kortet i både solljus och skugga. Sedan skapar programvaran en profil från de båda bilderna. Jag återkommer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Då har vi varit ute hunden och jag. Han har gjort sitt och jag har gjort mitt.
Jag kapade en ny Dual-profile som stämmer bra för dagsljus men som efter min erfarenhet också fungerar i andra ljusförhållanden även om man bör ha en profil för varje typ av ljus.
Helst skall man ta en profil för varje fotosession. Fast det gäller mest kritiska bilder som mode eller porträtt eller andra situationer man vill ha total kontroll på vitbalans och färgåtergivning.

För att visa på före och efter kommer två bilder. Båda har grundinställningarna i LR förutom olika kameraprofil.

Här kommer första bilden är Adobe Standard.
Skall väl lägga till att lite av skillnaden jag ser även i JPG på min skärm brukar blekna när man postar den till fotosidan av någon underlig anledning.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Som vanligt syns skillnaden dåligt på fotosidan. Den är klart kraftigare även sedd på min latop-skärm på macen i både LR och i Preview.
Jag skickar gärna dessa båda små 400px filer till er så kan ni titta själva.

Skicka mig ett mail, så skickar jag profilen tillbaka till er. Samt bilderna.

Mats
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skulle vara kul om någon av moderatorerna kunde svara på varför det blir skillnad om jag tittar på dessa bilder direkt i Safari eller om jag först laddar upp dem till fotosdan och sedan tittar på dem i Safari.
Komprimeras filerna ytterligare på servern eller vad händer? I alla händelser verkar nyanser försvinna på vägen-
 
ANNONS