Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håkon, du gör rätt att försvara en vän och det är hedervärt att inte vända en vän ryggen. Men faktum är att det är många som anser sig ha lidit skada av Terjes agerande. T.ex. böcker som har köpts för dyra pengar och nu har noll och intet värde. PhotoNatura, som fick kassera sin nytryckta bok. Föredrag och kurser som helt har mist sin betydelse, för de som betalat pengar för att delta.
 
Håkon, du gör rätt att försvara en vän och det är hedervärt att inte vända en vän ryggen. Men faktum är att det är många som anser sig ha lidit skada av Terjes agerande. T.ex. böcker som har köpts för dyra pengar och nu har noll och intet värde. PhotoNatura, som fick kassera sin nytryckta bok. Föredrag och kurser som helt har mist sin betydelse, för de som betalat pengar för att delta.

Så alla här och på flashback (samma folk?) som mobbar Terje jobbar för PhotoNatura??? Är det därför, och är det motivet bakom förföljelsen?

Hur kan böcker bli värdelösa?

Hur kan föredrag mista sin betydelse?
 

Jo detta nämnde du ju som "PhotoNatura, som fick kassera sin nytryckta bok". Det är ju inget som drabbat alla som häcklar och förföljer Terje. Eller hur?

Men vad menar du för böcker med detta uttalande "Men faktum är att det är många som anser sig ha lidit skada av Terjes agerande. T.ex. böcker som har köpts för dyra pengar och nu har noll och intet värde."?

Hur kan dessa böcker vara värdelösa?
 
Du undrade hur böcker kan bli värdelösa, jag visade ett exempel där 100.000 kr blev noll. Ett annat exempel är mina egna Terje-böcker som gick till pappersåtervinningen, totalt värdelösa för mig.
 
Jo detta nämnde du ju som "PhotoNatura, som fick kassera sin nytryckta bok". Det är ju inget som drabbat alla som häcklar och förföljer Terje. Eller hur?

Men vad menar du för böcker med detta uttalande "Men faktum är att det är många som anser sig ha lidit skada av Terjes agerande. T.ex. böcker som har köpts för dyra pengar och nu har noll och intet värde."?

Hur kan dessa böcker vara värdelösa?

Kanske för att många inser eller misstänker att de kom till genom "klippa och klistra" och inte genom idogt arbete i ett gömsle i skogen.

/K
 
Du undrade hur böcker kan bli värdelösa, jag visade ett exempel där 100.000 kr blev noll. Ett annat exempel är mina egna Terje-böcker som gick till pappersåtervinningen, totalt värdelösa för mig.

I fallet med förlagets förlust är det en sak mellan dem och Terje. Det är ingen anledning för alla andra som häcklar och mobbar Terje.

Vad det gäller dina böcker så är det exakt samma bilder och samma material som när du köpte böckerna. Förändringen ligger hos dig för att du känner dig lurad. Böckerna i sig är oförändrade. Du vet väl inte om någon bild i böckerna är en klippt och klistrad bild?
 
I fallet med förlagets förlust är det en sak mellan dem och Terje. Det är ingen anledning för alla andra som häcklar och mobbar Terje.

Vad det gäller dina böcker så är det exakt samma bilder och samma material som när du köpte böckerna. Förändringen ligger hos dig för att du känner dig lurad. Böckerna i sig är oförändrade. Du vet väl inte om någon bild i böckerna är en klippt och klistrad bild?

Då är det inget problem att klippa och klistra och sedan ljuga då? Förändringen ligger ju hos betraktaren! Dra mig baklänges...
 
Håkon, du gör rätt att försvara en vän och det är hedervärt att inte vända en vän ryggen. Men faktum är att det är många som anser sig ha lidit skada av Terjes agerande. T.ex. böcker som har köpts för dyra pengar och nu har noll och intet värde. PhotoNatura, som fick kassera sin nytryckta bok. Föredrag och kurser som helt har mist sin betydelse, för de som betalat pengar för att delta.

PhotoNatura sin bok har vel ingen her inne tapt noe på? Jeg har boken og kan ikke se at jeg har blitt fattigere etter at de valgte å dra den tilbake. Om de er så sikker at bildene i den er klipp og klistre bilder så er det jo rart at de ikke krever erstatning fra Terje. Kanskje bevisene på de bildene ikke er gode nok?

De som har vært på kurs og foredrag og som mener de lærte noe har vel ikke plutselig mistet lærdommen de fikk nå i ettertid? Har de som tidligere ble inspirert av Terje plutselig mistet inspirasjonen og sluttet og fotografere?
 
Då är det inget problem att klippa och klistra och sedan ljuga då? Förändringen ligger ju hos betraktaren! Dra mig baklänges...

Du kan väl för sjutton inte lasta Terje för att du tycker något blivit värdelöst utan att du kan peka på en klippt och klistrad bild i någon bok!
Även om en bild vore klippt och klistrad förtar den inte alla de andra bilderna. Så värdelös kan inte någon bok blivit, inte så att det kan ligga Terje till last.

Så varför häckla och mobba Terje?
 
Det är väl precis likadant som att Lance Armstrong skulle skriva en bok om cykling utan doping, eller om Refat El-Sayed skulle skriva en bok om hur man doktorerar. De skulle nog också vara tämligen värdelös nu.

/Karl
 
Håkon & Anders, har ni inte förstått något?

"Hä löns int’ förklar’ för dem som int’ begrip."
Ingemar Stenmark
 
Det är väl precis likadant som att Lance Armstrong skulle skriva en bok om cykling utan doping, eller om Refat El-Sayed skulle skriva en bok om hur man doktorerar. De skulle nog också vara tämligen värdelös nu.

/Karl

Skillnaden är att Terje kan fotografera och är duktig på det.

Refat El-Sayed hade inte doktorerat och kan följaktligen inte skriva en bok om hur man doktorerar.

Armstrong hade troligen aldrig vunnit en etapp utan doping.
 
Skillnaden är att Terje kan fotografera och är duktig på det.

Refat El-Sayed hade inte doktorerat och kan följaktligen inte skriva en bok om hur man doktorerar.

Armstrong hade troligen aldrig vunnit en etapp utan doping.

Att fuska utan att behöva göra det är ett väldigt märkligt beteende. Jag tror inte på den förklaringen.

/Karl
 
Lance Armstrong är säkert en väldigt duktig cyklist han också.

/Karl

Men det räcker inte med att vara duktig cyklist. Det finns hundratals duktiga cyklister i eliten som aldrig vinner en etapp i touren.

Terje är uppe i eliten, bland de bästa fotograferna. Innan han klippte och klistrade på några bilder hyllades han medan han efter mobbas och häcklas. Detta trots att 99,9% av hans bilder med största sannolikhet är helt oklippta och klistrade om man bortser från dubbelexponeringar vilka han aldrig stuckit under stolen med.
 
Terje är en duktig fotograf. Han blir klassad som en av de bästa.
Men det visar sig att han manipulerat många av alla bilder o hittat på historier om dem.
Självklart undrar de som beundrar honom o hans teknik?

Terje hade nog vunnit på att berätta varför han manipulerat sina bilder.

Det är så omfattande med lodjuren, mårdhund, nära möten...

Kan förstå hetsen att ta "bra" bilder o hitta de "unika tillfällen" o kryssen... Men går man över gränsen får man nog gå till sig själv ...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS