Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax över axeln

Bofoto2

Aktiv medlem
Lyser solen in så funkar nog K20 och Sigman utan blixt.
Men när det är mulet så kan det bli knepigt, iso 800 kanske du
tycker är en gräns och livliga ungar kräver 1/125 sek för att frysa
dom flesta rörelser.
Men när dom är lugna kan 1/30 sek funka och då funkar det utan blixt.
Fast med extern blixt så blir det oftast inget problem med blandljus.
För du har kanske både lysrör och halogen, lysrör och solen som
lyser in är inte så roligt. Men lysrör går att stänga av...
Blixt och solljus går ganska bra ihop.

Såg att bilderna på ungarna ovan blev lite gula...
 

holmbo

Aktiv medlem
palmberg94;1998836 Jag söker nu lite erfarenhet från er på FS om hur man får till den "perfekta" barnbilden? mvh Martin[/QUOTE sa:
Hej,
Kan dela med mig lite av mina erfarenheter. Jag har två bilder på sidan innan (18/1). Den första är tagen med extern blixt riktad upp i taket. Kameran är i X-läge (motsvarar Manuellt läge med 1/180). ISO 400 och bländare 5,6 på 50 mm. Jag förfokuserade på flicka när hon inte såg mig och ropade på henne. Där satt den bilden även om bakgrunden inte blev den bästa.

Jag föredrar annars naturligt ljus vilket är lättare att kontrollera. Inomhus får man dra upp ISO en del.

Den andra bilden är tagen i naturligt ljus dels från taklampan och ljus från fönstret. Flickan och pojken är inte medvetna om att jag sitter med kameran, vilket ger en lugn och fin stämning. Ljuset kräver lite mer av kameran (och fotografen). ISO 1600, 1/13 och bländare 2,8 med 50 mm. Det här funkar nog inte så ofta på ett dagis där barnen rör sig mycket och kortare slutartider behövs.
Med ett tele på 200-300 mm kan man få fina bilder på barnen utomhus när dom är sysselsatta med något så dom inte märker kameran. Kan också funka inomhus med blixt.

Lycka till

//Lars
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hur fungerar zoomen 20-40/2.8-4 WR, finns det några tester utförda som man kan ta del av ?

MVH

Wilhelm
Hej!

Den funkar mycket bra! Skarpa bilder, lätt och smidig att använda (även med handskar). Men dyr. Kanske inte det 1a objektivet man ska köpa. DA18-55WR eller DA18-135WR är nästan lika bra, men mycket billigare, och dom har större zoomomfång. Men dom är ju inte Pentax Limited... ;-) Det är väl det man betalar för? -> Byggkvaliteten (metall) och silver bling bling. Det slår allt annat. :)

Mera exempelbilder finns här:
http://www.pentaxforums.com/forums/122-lens-clubs/247859-da-limited-zoom-club-4.html
 

Björkhult

Aktiv medlem
Köldtest: -25 C! K-3 och DA20-40Ltd

Och allt funkar utmärkt, trots att jag har stora tjocka handskar, och hoppar in och ut ur en varm taxi, under flera timmar. Downtown Harbin är full med folk, trots kylan.
Sankta Sophia-katedralen är byggd av ryssar i början på 1900-talet.
 

Bilagor

Lawson

Aktiv medlem
Testkörde K3:an med F*300/4,5. Det verkar som fokus sitter, och jag måste säga att den verkar snabbare och tvekar inte utan sätter fokus direkt. Nästan så man funderar på ett nyare 300/4 då skruvdrivningen skriker hysteriskt. Kraftigare motor än i K5:an?

Micke.
 

Bilagor

bony

Aktiv medlem
Testkörde K3:an med F*300/4,5. Det verkar som fokus sitter, och jag måste säga att den verkar snabbare och tvekar inte utan sätter fokus direkt. Nästan så man funderar på ett nyare 300/4 då skruvdrivningen skriker hysteriskt. Kraftigare motor än i K5:an?

Micke.
Perfekt skärpa på härligt fångat motiv. Har själv K-5 och F*300... ytterligare motivering att bli dags att uppgradera till K-3! :) // mvh Bosse
 

Lawson

Aktiv medlem
Fast du får ta det som vanligt fotosidansvammel då jag inte har mätt upp hastigheten ;-) Det är bara en känsla efter ett femtiotal bilder.
Men den har ju ett mer anpassningsbart fokussystem som förhoppningsvis hjälper en att ta bättre bilder.

Micke.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ledigt och bra väder, då åkte jag till muren:
Häftigt att det är så lite folk där...

Var ute och provade K3an och Tamron 70-200/2,8.
Precis som Tamron makro 90 har dom svårt för motljus, här en med
70-200 och samma som jag har dragit upp nivån till 130 med, funkar hyggligt.
Lönnen har väl varit i knopp länge, men trots allt vårtecken.
Och Barken är oxå tagen i makroläget, på eller nära närgränsen.

Ps inlägget http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2002168&postcount=163
hamnade inte som jag först hade tänkt här, men ...
 

Bilagor

Senast ändrad:

Bofoto2

Aktiv medlem
Några nattbilder från utkanten av Uppsala med mitt nya Pentax Da 14/2.8
Nu blev jag inspirerad att ta nattbilder med stativ.
Tror jag skaffar GPS enheten, så kan man köra lite längre tider.
Var nära att köpa 14/2,8, men blev en beg. Pentax 12-24/4 till bra pris.
Men ljusstyrka är bra.
Antar att dom blir uppdaterade med HD och WR snart
 

VisualD

Aktiv medlem
Nu blev jag inspirerad att ta nattbilder med stativ.
Tror jag skaffar GPS enheten, så kan man köra lite längre tider.
Var nära att köpa 14/2,8, men blev en beg. Pentax 12-24/4 till bra pris.
Men ljusstyrka är bra.
Antar att dom blir uppdaterade med HD och WR snart
De borde bli det. Zoomen finns ju redan på kartan över kommande och det blir nog en vädertätad version med motor. Undrar om det bir en ombyggd Tokina igen? Deras 11-16/2.8 är ju redigt hyllad och lägg till WR och DC och det lär bli rejält attraktivt.

För längre tider måste jag cykla längre ut från Uppsala, ljuset från staden var fortfarande begränsningen.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
De borde bli det. Zoomen finns ju redan på kartan över kommande och det blir nog en vädertätad version med motor. Undrar om det bir en ombyggd Tokina igen? Deras 11-16/2.8 är ju redigt hyllad och lägg till WR och DC och det lär bli rejält attraktivt.

För längre tider måste jag cykla längre ut från Uppsala, ljuset från staden var fortfarande begränsningen.
Enligt roadmapen så kan 12-24 zoomen bli runt 12-28, jag gillar inte för stora
zoom områden, men vi får se vad det blir. Jag byter inte ut 12-24an i första taget.
Limited finns ju i 15,21 och 35mm, men av dom ljusstarka utöver 14/2,8 saknar jag
ett par st. som tex 24/2 och 28/1,4. Fast Sigma har nu kommit med 30/1,4 A för PK
(som står på önskelistan) och 20/1,8, 24/1,8 och 28/1,8 kommer nog som Art snart.

Är förkyld och låg i badbaljan i söndags med K3an, tog ett självporträtt och
lekte lite med kamerans framkallning.
Den röda gillar jag och den sista "etiketten" kan jag kanske skriva ut och
klistra på en flaska.
 

Bilagor

ANNONS