Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ändrar man färgerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Har sett många bilder där himlen är blåare än blåast (ibland andra färger också) medan resten av bilden har sina naturliga färger. Kan man göra sånt direkt i kameran när man tar bilden eller måste man använda bildredigeringsprogram efteråt? Har ändrat vitbalansen och fått väldigt blåa eller grön/bruna bilder som inte är i närheten av dom bilder jag sett andra tagit.
 

HenryB

Aktiv medlem
Har sett många bilder där himlen är blåare än blåast (ibland andra färger också) medan resten av bilden har sina naturliga färger. Kan man göra sånt direkt i kameran när man tar bilden eller måste man använda bildredigeringsprogram efteråt? Har ändrat vitbalansen och fått väldigt blåa eller grön/bruna bilder som inte är i närheten av dom bilder jag sett andra tagit.
Polfilter är en variant. Att ställa in kameran på "vivid" är en annan. Sen finns det väl ingen begränsning för vad man kan göra i PS.
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Polfilter är en variant. Att ställa in kameran på "vivid" är en annan. Sen finns det väl ingen begränsning för vad man kan göra i PS.
Köpte gråfilter häromdan, det fanns en variant som var tonad över halva filtret och transparent över andra halvan. Tänkte det kanske var just för att få starkare färg på himlen. Men tänkte också att då måste horisonten ligga mitt i bilden för det är där toningen försvinner.

Dock var det en mjuk övergång mellan det tonade och transparenta fältet så det kanske blir bra även om horisonten inte ligger i mitten av bilden? Ska iaf. köpa ett sådant filter nästa gång och testa vad resultatet blir. Det verkar gå att göra mycket spännande effekter med det filtret.
 

perost

Aktiv medlem
Köpte gråfilter häromdan, det fanns en variant som var tonad över halva filtret och transparent över andra halvan. Tänkte det kanske var just för att få starkare färg på himlen. Men tänkte också att då måste horisonten ligga mitt i bilden för det är där toningen försvinner.
Graderade gråfilter används främst för att jämna ut ljus-skillnaden mellan himlen och resten av motivet, eftersom himlen oftast är väldigt ljus och lätt blir överexponerad annars. Med dagens digitala kameror så är det dock inte lika viktigt som det var på filmtiden, eftersom man ofta kan göra samma sak i t.ex. Lightroom. Vissa kör dock fortfarande på riktiga filter, men då oftast fyrkantiga filter som t.ex. Lee. De cirkulära skruvfiltren är ju rätt så begränsade när det gäller graderade filter, eftersom man sällan vill ha horisonten mitt i bilden.

Som andra redan sagt så skulle jag rekommendera att du skaffar ett polariseringsfilter istället om du inte redan har ett. Ett polariseringsfilter filtrerar bort reflekterat ljus, vilket t.ex. kan göra himlen blåare och vatten mindre reflektivt. Se t.ex. Wikipedia för lite exempel.
 

eskil23

Aktiv medlem
Köpte gråfilter häromdan, det fanns en variant som var tonad över halva filtret och transparent över andra halvan. Tänkte det kanske var just för att få starkare färg på himlen. Men tänkte också att då måste horisonten ligga mitt i bilden för det är där toningen försvinner.

Dock var det en mjuk övergång mellan det tonade och transparenta fältet så det kanske blir bra även om horisonten inte ligger i mitten av bilden? Ska iaf. köpa ett sådant filter nästa gång och testa vad resultatet blir. Det verkar gå att göra mycket spännande effekter med det filtret.
Ett neutralt tonat gråfilter gör ena halvan av bilden mörkare. Eftersom övergången är mjuk så spelar det inte så stor roll att horisonten inte är jämn eller inte hamnar i mitten av bilden. Det funkar bäst om det är lite moln på himlen. Är himlen helt klar eller lite disig fungerar ett tonat blått filter bättre, i synnerhet om du vill ha verkligt blå himel.
 

lumor_

Aktiv medlem
Om du fotar en klar dag, står med solen i ryggen och fotograferar ett solbelyst motiv så blir himlen väldigt blå utan något filter.
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Graderade gråfilter används främst för att jämna ut ljus-skillnaden mellan himlen och resten av motivet, eftersom himlen oftast är väldigt ljus och lätt blir överexponerad annars. Med dagens digitala kameror så är det dock inte lika viktigt som det var på filmtiden, eftersom man ofta kan göra samma sak i t.ex. Lightroom. Vissa kör dock fortfarande på riktiga filter, men då oftast fyrkantiga filter som t.ex. Lee. De cirkulära skruvfiltren är ju rätt så begränsade när det gäller graderade filter, eftersom man sällan vill ha horisonten mitt i bilden.

Som andra redan sagt så skulle jag rekommendera att du skaffar ett polariseringsfilter istället om du inte redan har ett. Ett polariseringsfilter filtrerar bort reflekterat ljus, vilket t.ex. kan göra himlen blåare och vatten mindre reflektivt. Se t.ex. Wikipedia för lite exempel.
Ett polariseringsfilter står högt på inköpslistan också. Har tänkt om nu och köper ett sånt före ett graderat gråfilter.
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Vad använder du för programvaror?
Inga alls. När jag tidigare fotade med min lilla kompaktkamera redigerade jag ofta bilderna i Photoshop och liknande efteråt för att få till mer skärpa, snygga effekter och finare färger. När jag nu köpt mig en systemkameran så vill jag lära mig ta perfekta bilder direkt i kameran.

Givetvis går det alltid att få bilderna bättre efteråt i datorn, men undviker just nu ändå program för efterredigering så jag istället anstränger mig hårdare när jag tar fotona. Tror helt enkelt att jag lär mig fota bättre på det viset.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När jag nu köpt mig en systemkameran så vill jag lära mig ta perfekta bilder direkt i kameran.
Det finns inga perfekta bilder.
I så fall skulle man bara behöva ta en bild o resten är onödiga.
Att göra så mycket man kan i fotograferingen är en god grund men det är sällan det räcker hela vägen.
Man skall fotografera så att man är nöjd o göra sitt bästa.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Eftersom du kan Photoshop så vet du säkert om Hue/Saturation, Selective Color, Gradient Tool osv ?? Där kan du göra mycket med vilka färger som helst !
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Eftersom du kan Photoshop så vet du säkert om Hue/Saturation, Selective Color, Gradient Tool osv ?? Där kan du göra mycket med vilka färger som helst !
Har gjort dom mest fantastiska himlarna i Photoshop, syftet nu är att lära mig få till samma resultat utan Photoshop. Hur gjorde fotografera innan dom hade Photoshop? Har läst att man använda olika slags filmer för att få till färgeffekter samt även olika filter.

Vill lära mig den gamla tekniken fast med en digitalkamera. Ungefär som att slå gräsmattan med en lie när det ändå finns gräsklippare idag. Vem vet vad lite mer insikt i grunderna kan lära en? Verkar säkert onödigt och dumt för många, men vill ändå veta.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vill lära mig den gamla tekniken fast med en digitalkamera. Ungefär som att slå gräsmattan med en lie när det ändå finns gräsklippare idag. Vem vet vad lite mer insikt i grunderna kan lära en? Verkar säkert onödigt och dumt för många, men vill ändå veta.
Den bild som kameran registrerar är så långt bort från något som du skulle vilja visa att det får du aldrig se. Det du ser efter att bilden är tagen på din kameras skärm är alltså en kraftigt bearbetad bild. Du kan ändra på utseendet på den bilden genom att ändra inställningarna i din kamera, precis på samma sätt som du kan ändra på bilden senare i Photoshop. Det år alltså inte att komma tillbaka till lien, även om du vill.

Sedan kan du naturligtvis använda dig av de förslag som dykt upp i denna tråd, till exempel med polarisationsfilter.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske skall förtydliga mig.
En digital sensor är EN digital sensor.
För att få den att bete sig som en VISS film så får man allt lov o antingen pilla med färgfilter eller skruva på kanalerna eller lägga på filter i tex PS.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Inga alls. När jag tidigare fotade med min lilla kompaktkamera redigerade jag ofta bilderna i Photoshop och liknande efteråt för att få till mer skärpa, snygga effekter och finare färger. När jag nu köpt mig en systemkameran så vill jag lära mig ta perfekta bilder direkt i kameran.

Givetvis går det alltid att få bilderna bättre efteråt i datorn, men undviker just nu ändå program för efterredigering så jag istället anstränger mig hårdare när jag tar fotona. Tror helt enkelt att jag lär mig fota bättre på det viset.
Att du inte bara nöjer dig med att bemästra kameran i manuellt läge i alla situationer? Då gör du det optimala för att ta en "perfekt bild" exponeringsmässigt och avviker inte från gamla skolan. Sen är det bara att gilla läget. Sensorn är digital och levererar en bildfil som MÅSTE behandlas, hur icke-retro det än känns. Antigen via kameran (jpg) eller råbehandling av dig. Och faktum är att du lär dig mer och går djupare in i fotografiets värld om du väljer att göra det själv. Och i en bra råkonverterare lär du också känna kamerans sensor och dess egenskaper och hur högt/lågt du kan exponera i vissa situationer. Lär känna ljuset, lär känna kameran, bildbehandla. Tre grundregler...
 

stefohl

Aktiv medlem
Sensorn är digital och levererar en bildfil som MÅSTE behandlas, hur icke-retro det än känns. Antigen via kameran (jpg) eller råbehandling av dig. Och faktum är att du lär dig mer och går djupare in i fotografiets värld om du väljer att göra det själv.
Mycket bättre svar än mitt, men grundmeningen är densamma.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
ANNONS