Annons

Äntligen Nikon D800

Sauron

Aktiv medlem
...

sauron: jag ser ett blått vågigt mönster på jackan, är det det du menar?
Ja - det är det mönstret jag menar. Det syns faktiskt tydligare på andra delar av jackan, jag klippte ut exemplet lite slarvigt i all hast. Jag kan inte hitta någon annan förklaring än att det är moiremönster från jacktyget.

Nu var fotot taget i starkt solsken med reflekterande snö runtomkring så det var goda förutsättningar för skarp bild.

/R
 

akterspegel

Aktiv medlem
Var ute med båten idag och det bar sig inte bättre än att jag slog kameran i taket på ett så olyckligt sätt att jag lyckades knäcka det övre displayfönstret..
Går dom att köpa lösa och byta själv med lite god vilja?
 

afe

Aktiv medlem
Var ute med båten idag och det bar sig inte bättre än att jag slog kameran i taket på ett så olyckligt sätt att jag lyckades knäcka det övre displayfönstret..
Går dom att köpa lösa och byta själv med lite god vilja?
Troligen inte - jag misstänker att det är svårt att få det tätt.
 

David Svenblad

Ny medlem
Hej!
Har inte följt utvecklingen på närma håll och ha nu en fråga som kanske har behandlats utförligt tidigare i tråden, ber om ursäkt isf.

Hur har det gått med "grön/gul tonen" på lcd skärmarna?
Framkommit någon lösning på "problemet"?
 

phool

Aktiv medlem
Nån som har en aning om det finns ett sätt att kontrollera om hur man kan få en "sen" D800?
Eller hur man kan undvika ett tidigt exemplar, finns det några tips och tricks genom att se det via serienumret t.e.x? En bekant ska köpa och jag vill gärna se till så att det blir rätt från början, slippa fokusproblemet t.e.x.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Nån som har en aning om det finns ett sätt att kontrollera om hur man kan få en "sen" D800?
Eller hur man kan undvika ett tidigt exemplar, finns det några tips och tricks genom att se det via serienumret t.e.x? En bekant ska köpa och jag vill gärna se till så att det blir rätt från början, slippa fokusproblemet t.e.x.
Tror att man först och främst ska undvika dom stora kedjorna, det finns massor av returnerade exemplar av ovannämnda kamera som är i omlopp för att hitta dumskallen som dom kan lura......Prova att gå till en mindre handlare (gärna nån du känner väl) och kräv att ett helt nytt exemplar blir skickat. Se till att få titta på kameran direkt vid leverans ofta kan du se på kartong/handböcker/fläckar på kameran om den varit i "omlopp" good luck................... P.s trist av Nikon att släppa en kamera som var "halvfärdig", nu är dom inte enda boven många som köpt FUJI X-T1 har fått blindgångare som lämnats tillbaka och en del kommer säkert att hamna i "omloppsbana"...........................................
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
P.s trist av Nikon att släppa en kamera som var "halvfärdig", nu är dom inte enda boven många som köpt FUJI X-T1 har fått blindgångare som lämnats tillbaka och en del kommer säkert att hamna i "omloppsbana"...........................................
D800 var väl ganska befriad från barnsjukdomar? Eller hade jag tur, kanske?
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Kraftigt grönstick/blåstick i bilderna samt att kameran "hängde" sig var andra problem..............men det mesta ska tydligen vara åtgärdat på senare exemplar. Efterfrågan var enorm i början så kvalitetskontrollen var nog inte den bästa..............idag säljs det inte så många.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kraftigt grönstick/blåstick i bilderna samt att kameran "hängde" sig var andra problem..............men det mesta ska tydligen vara åtgärdat på senare exemplar. Efterfrågan var enorm i början så kvalitetskontrollen var nog inte den bästa..............idag säljs det inte så många.
Ok! Jag har en tidig version, inga problem. Ingen jag känner har det heller, utom Palle, då:)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Bortsett från left ficus issue har jag inte hört så mycket om problem med D800 /E. Angående färgstick på skärmen. Har läst om det men ingen jag känner till som haft det. Är själv inne på min tredje D800 /E och färgstick på skärmen har jag inte noterat på någon av de tre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bortsett från left ficus issue har jag inte hört så mycket om problem med D800 /E. Angående färgstick på skärmen. Har läst om det men ingen jag känner till som haft det. Är själv inne på min tredje D800 /E och färgstick på skärmen har jag inte noterat på någon av de tre.
Det är väl folk som stirrat för mycket på äldre skärmar och sedan blir sura för att det inte ser likadant ut. Jag tycker knappast att skärmen på min D700 är särdeles neutral, men den drar väl kanske mer åt andra hållet. Och frågan är om det egentligen spelar någon roll med tanke på hur varierande ljusförhållandena är när man tittar på den. Ibland får man ju vara glad om man ser något alls när solen steker. Sedan köper man nog knappast en D800 för att köra jpeg, så problemet känns icke-existerande även om det existerar, om jag säger så.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ok, det är vid JPEG det uppstår. För mig ett ickeproblem oavsett. De flesta sätter väl vitbalansen i Lightroom eller ACR
 

leffep

Aktiv medlem
Har inte haft några problem med båda mina tidiga D800 / D800E förutom lite hängning efter tagen bild ibland, och det problemet finns fortfarande kvar på dom senaste på en del exemplar, iallafall på min två månader gammal D800E.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Nikon D800E är för mig den minst problematiska kameran jag köpt.
Left focus uppdagas vid speciella tillfällen när jag har kameran på stativ och tar vinkelbilder porträttbilder och kör ned AF punkten då låser det sig ibland men då behöver jag bara starta om kameran så är det bra igen.
Ser framemot en ny fireware som möjligen gör något positivt så som man kan se hos Canon då och då.

Med vänlig hälsning. /Lennart Edlund
 

PMD

Aktiv medlem
Ok! Jag har en tidig version, inga problem. Ingen jag känner har det heller, utom Palle, då:)
Det går inte att ta reda på omfattningen av sådana problem genom att fråga sina bekanta. :)

Faktum är att vi inte kan veta omfattningen alls eftersom Nikon inte publicerar sådana siffror. Vi kan bara konstatera att problem har funnits.
 
ANNONS