** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Serietagning

Har kört serietagning på flygande fågel men får inte till bildkvaliten.
Ljuset har räckt till för ISO 100-500. Vid10bps blir bilderna väldigt brusiga, vid 4 bps betydligt bättre men inte bra. Kör på AF prioritet och kameran tar underbara bilder utom vid ovanstående förhållande.
70/300SSM G har använts,
Ska testa vidare men tar tacksamt emot kloka synpunkter, kanske det finns flera som har upplevt detta

Sven-Olof
 
[SPEKULATION]
Kanske att utläsningen av sensorn introducerar brus som blir värre vid högre utläsningshastighet.
[/SPEKULATION]
 
Körde du jpg- eller råformat? Tänker att den kanske inte hinner med att brusreducera jpg lika bra i höga farter ...
 
Körde du jpg- eller råformat? Tänker att den kanske inte hinner med att brusreducera jpg lika bra i höga farter ...

Underligt fenomen, men min tanke var precis aom din Afe, fast i så fall att brusreduceringen stängs av helt och hållet i så fall för att processorn ska hinna med annat.

Eller så enkelt att förutsättningarna ändrats, kanske solen gått i moln och mörkare fåglar kom fram medan du ställde om kameran till högre serietagningshastighet :).

Vid mina högst begränsade test i bra ljus fick jag fina bilder med snabb serietagning (jpeg), fast utan riktig skärpa då avståndet var ganska stort och jag inte hade något teleobjektiv, men brusigt var det inte. (Kameran numera nedpackat inför försäljning och har inget objektiv så jag kan testa nu).


/Mats
 
Tack....

För synpunkter.
Ska pröva med 6 eller 10 mbit bildstorlek i stället för 24 mbit.
Jag tror att det minneskort jag har klarar 85 mbit/sekund, det var det snabbaste Scandinavian hade att sälja.
Tar man 10 bps med 24 mbit som jag gjort så kanske det blir problem.
Får sova på saken....

// Sven-Olof
 
Kanske läge att montera kameran på stativ och bränna av ett par serier på samma motiv med olika serietagningshastighet i jgeg resp raw och detaljgranska resultatet :)
 
Förresten. ISO 100-500 ska inte bli nåt brus i oavsett brusreducering i jpeg eller inte.

Skumt. Det där "bruset" kanske är nåt annat som liknar brus. Vad vet jag dock inte.

Minneskortet kan det rimligen inte vara heller.
Bilderna skrivs ju inte direkt in-line till kortet, utan lagras i buffertminnet tills bilden är helt klar och sedan därifrån till kortet. Om kortet inte hinner med så fylls bufferten upp och när den är full så pausar kameran.

/Mats
 
Har startat en sidotråd som heter Sony/Kamera utveckling och framgång, märker själv vad svårt det är att inte undvika pratet om nu A77 II skall överleva eller göra för att överleva, finns liknelser med A mount tråden kan tyckas, men denna tråd menar jag lite bredare spekulationer, och inte förbjudet att nämna andra märken som jag tycker har stor betydelse även för Sony´s eventuella framgångar.

//Bengt.
 
Cyber har kampanj på A77II -2000 hus och -3000 med 2,8 kit
Hus 9290kr det måste vara bra pris så här tidigt.......
 
Cyber har kampanj på A77II -2000 hus och -3000 med 2,8 kit
Hus 9290kr det måste vara bra pris så här tidigt.......

Ja, ruskigt bra pris för en väldigt bra kamera.
Undrar dock om det hjälper. (Det går ju inte att sälja den för 7500 kr ens enligt min erfarenhet.)

Först hade de "midsommar-rabatt" 15 %, sedan detta -2000 kr för huset som det stod "gäller endast idag fram till 24.00" och sen visar det sig att det var lögn då det visst gäller efteråt också.

Verkar lite desperat. Undrar vad som ligger bakom, de kanske har "kommit på nåt" och är oroliga. Dessutom lite klantigt, för på prisjakt visas priset som 11290 hos Cyberphoto och när man går dit så är det en liten extraruta med rabatten. Skulle varit fiffigare att sänka priset till 9290 istället så att det syns på prisjämförelsesiterna.


/Mats
 
I Norge har Sony sänkt priset på objektiv med 15% över hela sortimentet (även E mount).
Enligt säljaren hade proppen gått ur marknaden och försäljningen har minskat med 30% över hela sortimentet; bara Fuji sålde ok tydligen.

Så det är inte bara ett Sony-problem.
 
Det är lite märkligt tycker jag, det brukar väl annars vara en kraftig uppgång av kameraförsäljning precis innan semestern.

Jag trodde jag gjorde en bra affär, men nu börjar jag också bli desperat. Borde ha lyssnat på mig själv ;-). Nu är det ju ingen här som är intresserad av en A77II, så det här kan inte räknas som annonsering i forumet, men vad tror ni? Finns det nån chans att sälja den här kameran alls, eller ska man återgå och fynda billiga A-objektiv och fortsätta med systemet?

Znutts tes om att allt går att sälja bara man sätter rätt pris stämmer inte.Häromdagen frågades i en annan tråd om pris på en A700 o h då såldes en på Tradera för 2500 kr. Skevt.

Om en sprillans A77 II inte går att sälja för 7300 kr så måste det vara nåt alldeles fel på marknaden. Lägre än så här går jag inte, då behåller jag den Får väl hoppas på att jag haft käpprätt fel och att Sony kommer att satsa vidare stort på A-mount systemet. Verkar inte så, men vissa är ju övertygande om det.

/Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
Det är lite märkligt tycker jag, det brukar väl annars vara en kraftig uppgång av kameraförsäljning precis innan semestern.

Jag trodde jag gjorde en bra affär, men nu börjar jag också bli desperat. Borde ha lyssnat på mig själv ;-). Nu är det ju ingen här som är intresserad av en A77II, så det här kan inte räknas som annonsering i forumet, men vad tror ni? Finns det nån chans att sälja den här kameran alls, eller ska man återgå och fynda billiga A-objektiv och fortsätta med systemet?

Znutts tes om att allt går att sälja bara man sätter rätt pris stämmer inte.Häromdagen frågades i en annan tråd om pris på en A700 o h då såldes en på Tradera för 2500 kr. Skevt.

Om en sprillans A77 II inte går att sälja för 7300 kr så måste det vara nåt alldeles fel på marknaden. Lägre än så här går jag inte, då behåller jag den Får väl hoppas på att jag haft käpprätt fel och att Sony kommer att satsa vidare stort på A-mount systemet. Verkar inte så, men vissa är ju övertygande om det.

/Mats
Mats....................behåll kameran, du kommer nog ALLTID att hitta fel på vilken kamera du än köper! Den perfekta allsidiga kameran finns INTE och kommer ALDRIG att finnas, allting handlar om att kompromissa och ta saker för vad det är. När det gäller bildkvalitet tycker jag att dom flesta kameror idag levererar likartade bilder, OK vissa brusar betydligt mindre men dom flesta tar sina bilder i någorlunda bra ljus så det saknar betydelse. Jag funderar själv på en A77 II men..........jag vill nog se ett antal bilder först som visar att den levererar MYCKET bättre bilder än A77 och dessutom är befriad från ev barnsjukdommar (pallar inte med sånt efter fiaskot med Nikon D800)...........
 
Senast redigerad av en moderator:
Znutts tes om att allt går att sälja bara man sätter rätt pris stämmer inte.Häromdagen frågades i en annan tråd om pris på en A700 o h då såldes en på Tradera för 2500 kr. Skevt.

Om en sprillans A77 II inte går att sälja för 7300 kr så måste det vara nåt alldeles fel på marknaden. Lägre än så här går jag inte, då behåller jag den Får väl hoppas på att jag haft käpprätt fel och att Sony kommer att satsa vidare stort på A-mount systemet. Verkar inte så, men vissa är ju övertygande om det.

/Mats

?
Då är du för dyr :), sänker du ytterligare blir den såld förr eller senare. Tror att du också har förespråkat hur det funkar med efterfrågan-tillgång för A99 ny hos säljare innan....

Ska jag köpa en beg kamere måste det löna sig med minst 2000, troligen mer beror på grundpris och ålder och av vem. Nytt är nytt och med garanti. Vissa är känsliga när det gäller andrahandsköp. Köpte ett 35/1,8 e-mount av en och han skulle hämta ett nytt kvitto för att det var garanti i 1-2 månader till. Men handlaren sa att garantin inte gäller i andra hand. Vilket jag har svårt att tro, men har ej lusläst lagen. Någon som vet?

Tror folk sätter gränsen på beg jmf med nytt. A700 är en bra kamera och 2500 kan folk ha men över 5000 börja det påverka ekonomin mer......
Tror många köpte en A77II när den kom och det gick köpa lite billigare här och där. Största åtgång är säkert med kit objektivet 2,8 som bara det är super bra.
 
Mats....................behåll kameran, du kommer nog ALLTID att hitta fel på vilken kamera du än köper! Den perfekta allsidiga kameran finns INTE och kommer ALDRIG att finnas, allting handlar om att kompromissa och ta saker för vad det är. När det gäller bildkvalitet tycker jag att dom flesta kameror idag levererar likartade bilder, OK vissa brusar betydligt mindre men dom flesta tar sina bilder i någorlunda bra ljus så det saknar betydelse. Jag funderar själv på en A77 II men..........jag vill nog se ett antal bilder först som visar att den levererar MYCKET bättre bilder än A77 och dessutom är befriad från ev barnsjukdommar (pallar inte med sånt efter fiaskot med Nikon D800)...........

Håller definitivt med. Behåll den och lär dig alla knep och handhavande....... Bilderna blir inte bättre med en annan kamera bara möjligen bildkvaliten....... A77II verkar ju ha snabb AF.
 
Men handlaren sa att garantin inte gäller i andra hand. Vilket jag har svårt att tro, men har ej lusläst lagen. Någon som vet?
En tillverkare kan ställa ut vilka garantier den vill, med vilka villkor som helst.

Konsumentköplagen reglerar affärer mellan en näringsidkare och någon som köper en vara av den näringsidkaren.
 
?
Då är du för dyr :), sänker du ytterligare blir den såld förr eller senare. Tror att du också har förespråkat hur det funkar med efterfrågan-tillgång för A99 ny hos säljare innan....

Ska jag köpa en beg kamere måste det löna sig med minst 2000, troligen mer beror på grundpris och ålder och av vem. Nytt är nytt och med garanti. Vissa är känsliga när det gäller andrahandsköp. Köpte ett 35/1,8 e-mount av en och han skulle hämta ett nytt kvitto för att det var garanti i 1-2 månader till. Men handlaren sa att garantin inte gäller i andra hand. Vilket jag har svårt att tro, men har ej lusläst lagen. Någon som vet?

Tror folk sätter gränsen på beg jmf med nytt. A700 är en bra kamera och 2500 kan folk ha men över 5000 börja det påverka ekonomin mer......
Tror många köpte en A77II när den kom och det gick köpa lite billigare här och där. Största åtgång är säkert med kit objektivet 2,8 som bara det är super bra.

Men det ÄR ju en ny kamera.
Ok ett par veckor gammal och har varit uppackad o h provad två dar, men i praktiken ny och med oricinalkvitto och fullständig garanti från Sony i två år och den ÄR inte bara 2000 kr billigare, utan 4000 kr billigare o h därmed även 2000 under det reapris som är tillfälligt under helgen.

Ok visst finns det en trygghet att direkt köpa från en handlare, men i te SÅ mycket. Det här är nåt annat, nåt rejält fel på marknaden just nu. Måste betyda att handlarna inte säljer heller.

/Mats
 
Men det ÄR ju en ny kamera. /Mats

På Tradera börjar man på en krona, då kommer buden. 70% av nypris kan du räkna med där, det hjälps inte att kameran är splitt ny. Som att köra ut en bil ur en bilhall, den dyraste metern är den sträcka som går över tröskeln på väg ut. :)

Du måste bestämma dig, sysslar du med investeringar eller fotografering? Som andra har sagt, behåll kameran och ha kul med den! Skit i det evigt grönare gräset på andra sidan. :)
 
ANNONS