Annons

Resa med stora objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ufologen

Aktiv medlem
Hej!

Ska förmodligen åka på en resa som innefattar två olika flygbolag. SAS och United Airlines. Efter mångt och mycket letande på SAS hemsida hittade jag till slut en chat (som de hade dolt extremt bra). Ville veta vad extra bagagevikt i cabinen kostar utöver de 8 godkända kg man får ha. Svaret var att man inte fick ha mer utan att resten skulle checkas in. Han skrev också något om plusbiljett så fick man ha två bagage men då är väl antagligen biljetterna dubbelt så dyra? När det gäller United Airlines blir man inte ens klok på vad den godkända vikten för handbagage är. Det verkar som det är ok med nästan vad som helst bara väskorna håller måttet. Här finns för övrigt också måttet på en extra mindre väska för ex. laptop med. Frågan är om en mindre ryggsäck skulle vara godkänd för det? eller hur stor får t ex en handväska vara och vad är viktgränsen på en sådan eftersom de godkänns utanför vikten för en kabinväska.
Jag har läst att dessa frågor bollats i tidigare trådar och många tycks ha kommit igenom med grejjer på 15-16 kg som handbagage men nästan alla skriver om dyra ryggsäckar av olika slag och som knappast skulle rymma ett 500mm och ett 100-400mm objektiv samt kamerahuset. Denna kombination i en kabinväska med godkända mått även för de billigare flygbolagen vägde 9,8 kg om jag minns rätt i skrivande stund. Kanske borde ha lite bubbelplast i för att klara eventuella stötar. Hade egentligen velat ha med mig åtminstone ett macroobjektiv till och eventuellt en laptop på flyget. Kan de verkligen varaså kinkiga att de på sas säger att det är stopp för drygt 2 kg exra med batterier och batteriladdare?. Ett alternativ är kanske 500mm och kamerahuset i kabinväska och 100-400mm samt lapotop i en mindre ryggsäck. Det borde ju inte ta mer plats än att en sådan ryggsäck kunde läggas under stolen?. en del har pratat om västar och fickor men det är ju knappast ett alternativ för de två objektiv jag ser som viktigast. Möjligen kunde man ju stoppa med macroobkjektivet i någon ficka. Vad tror ni?
Någon som har erfarenhet av liknande med United airlines och SAS?
Vad är det egentligen som kan hända att man får betala en extra flygstol för ett par kilo? eller att de tvingar en att skicka ett av objektiven som det är i vanliga bagaget?.
Tacksam för svar
M.v.h.
Peter
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej,
jag har visserligen inget särskillt stort objektiv, men jag har ofta rest med den utrustning jag har. Kamerahus, ett flertal objektiv, däribland 70-200, och kringutrustning såsom blixt, laddare etc. Allt packat i en ryggsäck som kanske inte är stor, men som mycket väl ser ut att kunna väga ganska mycket.

Jag har aldrig råkat ut för att någon kontrollerar vare sig mått eller vikt på min ryggsäck. Och då har jag samtidigt haft fler handbagage. Min erfarenhet är alltså att de inte alls är särskillt kinkiga. Nu vet jag inte riktigt hur stor en väska med ett 500mm objektiv i skulle vara så kanske jag kommit undan med att mina väskor varit av "lagom" storlek.

Vad jag har hört kan hända om man har för mycket är att en eller flera delar av ditt handbagage (hela väskor alltså, inte enskilda objekt i väskorna) checkas in med övrigt bagage från gaten. Hur exakt det går till vet jag inte då jag aldrig sett det hända.

Annars så brukar nämnas alternativet att sätta objektiv på kameran och hänga den runt halsen. Då är den inte längre handbagage utan lösöre (eller vad det nu kan tänkas kallas i flygtermer), alltså i samma kategori som armbandsur, mobiltelefon eller dylikt. Hur allvarligt menat detta tips är vågar jag inte svara på, och jag kan tänka mig att de tittar lite snett på dig om du kommer med ett 500mm monterat.

/P
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Gör som jag.
Prioritera det största objektivet + hus + småsaker..

Jag använde i många år den första versionen av Lowepro 600AW för 500mmf4 + 1,4x + HUS .. + massa andra småsaker.

100-400 och 70-200 eller vilka det nu var fick åka i det vanliga bagaget i var sina matchande Loweproväskor..

Väl framme på destinationen så knäppte jag bara på extraväskorna och vips så bar jag allt på ryggen.

Observera att den nyare Lowepro 600AW mkII INTE klarar måtten för hanbagage rent volymmässigt, då den blivit större.

/N
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fstop
Tilopa går precis som handbagage.
Den stora ICUn borde svälja ett 500 och 100-400.
Tyvärr tycker jag inte att bärsystemet är jättebra.
Tyget ger heller inget regnskydd.

Sen har Fstop Satori. Men då måste du checka in säcken nedpackad i en resväska och sedan ta ICUerna som handbagage.
 

Josef430

Aktiv medlem
Trist men man måste chansa

Tyvärr är det ju så att ska man åka ut i världen för att fota djur och natur, så blir vikten på handbagaget lätt över 15kg. 2 kamerahus, normalzoom, 70-200 + 500/4 + laddare och alla kablar. Det är väl en vanlig sammansättning och då blir det för tungt. Olika flygbolag har olika regler. Jag åker gärna med KLM och de godkänner 12kg, men som du nämnde har SAS gränsen 8kg. I många länder är 5kg vad man accepterar på inrikesflyg, det måste man också ha koll på. Det har hänt att jag fått väga handbagaget och har då fått kalla tillbaka den incheckade väskan och fått flytta över en del saker för att minska vikten. Jag har också använt fotoväst, det finns modeller med väldigt stora fickor, där kamerahus och objektiv går ner. Då får man plocka tillbaka allt i ryggsäcken när man kommit ombord på planet, för det går inte att sätta sig ner.
Jag har inte sett att man kan köpa sig rätten till tyngre handbagage utan att köpa sig en businessklassbiljett, då godkänner man oftast ett eller två tyngre bagage i kabinen.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Småsaker tar du i fickorna på de kläder du har på dig..
I själva handbagaget så har man INGET mer än kamerahus (det viktigaste) stora linsen + typ en converter. Om inte väskan är för tung i sig så går det kalas inom 8kg.
Så jag ser inte problemet så länge du inte har som jag ett gammalt och blytungt 600mm.. :/
/N
 

Sabud

Aktiv medlem
Förstår att många får problem med vikten på sina foto-ryggor, där ligger ju allt de äger;) Själv tar jag bara med husen, optik och laddare / batterier /minnen i handbagaget. Det representerar 90% av utrustningsvärdet och befriade från motljusskydd blir det lättpackat.

/Stephan
 

Ufologen

Aktiv medlem
Lite tråkigt att det verkar handla om hur petiga de olika bolagen är eller hur mycket tur man har. Känns ju inte vidare roligt att behöva oroa sig över det. Många pratar om diverse ryggsäckar men jag tror inte jag har lust/råd att investera i en sådan och de verkar som sagt ofta svårt med måttet. Väskan jag har är en ordinär Cabinväska i plast som verkar väga 2,8 kg. I den får jag precis in 500mm objektivet och kamera samt 100-400mm objektivet men då blir det som sagt 2 kg för tungt. Bara 500mm och kamerahuset kanske fungerar men kan nog ändå hamna något kilo över. 100-400mm funderar jag som sagt på om man kanskeför säkerhets skull kan ta med i en liten ryggsäck. Sen får manväl chansa på om macrot håller i vanliga bagaget. Alternativt då hänga kameran med macrot på halsen för att hänga på 100-400 objektivet på halsen känns inte heller som ett alternativ och definitivt inte 500mm.
Ingen som har någon erfarenhet av American Airlines? har inte lyckats hitta något alls om vikt där och det vore ju lite knäppt om det då plötsligt baraär 5 kg när det är dags att flyga vidare.
 

Thulin

Aktiv medlem
Från AA´s hemsida

http://www.aa.com/intl/portal/travelInformation/baggage/allowUsDom.jsp#

Under Overweight Bags så står det:

Carry-On

There is no weight limit for carry-on baggage, including personal items.

Kravet brukar vara att DU ska kunna lyfta upp väskan.

Själv så brukar det bli ca 15-17 Kg i handbagaget, sist så var det nog ca 15kg + en D800 med 16-35 i undervattenshus med en 230mm Domeport, funkade bra och inga klagåmål med TAP och SATA (Portugal)
 

joyn

Aktiv medlem
De brukar..

kunna vara himla kinkiga på storleken men jag har aldrig varit med om vägning.
Jag har heller aldrig blivit stoppad för att 2 handbagage. (Väska + datorrygga)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det är lite chansartat att ta med "för tunga" väskor ombord på de flesta flygbolag.
Intrycket är att det går bra, för det mesta.
Men det finns mer än en som faktiskt tvingats att betala för övervikt.
Alternativt checka in fotoutrustningen.

Så bara för att det går bra för vissa en gång. Så betyder det inte att det är garanterat att gå bra för dig.

Jag vet att en av Bildbyråns fotografer vid ett tillfälle haft problem. Vill minnas att det var med just SAS.

Mitt tips, är att om du ska flyga till USA.
Så har Brittish Airways väldigt generösa regler för "ombordbagage".
Du får ta med dig två väskor.
Dels ett "handbagage" som du ska lägga i den specifika hyllan ovanför din sittplats.
Så länge du orkar lyfta upp den själv, utan hjälp. Och den håller rätt mått. (Max 56*45*25 CM).
Så får den väga hur mycket som helst. (Jag har dubbelkollat att detta verkligen stämmer).
Ovanpå detta så får du ha ytterligare ett "mindre" handbagage/väska. Maxmått för denna är 45*36*25 CM. Vilket räcker för för en ryggsäck med dator och en del annat i.

När jag åkte till USA förra året (Mer Exakt Göteborg - London - Los Angeles).
Så var just BA i praktiken både billigast och snabbast.
Servicen var utmärkt, även i ekonomiklassen. (Som BA kallar för World Traveller).

Personligen tycker jag inte att det är värt risken att chansa på att det går bra.
(Speciellt som det i mitt fall bara skilde några hundralappar i kostnad för själva resan).
 

gavia

Aktiv medlem
Hej!

Ska förmodligen åka på en resa som innefattar två olika flygbolag. SAS och United Airlines. Efter mångt och mycket letande på SAS hemsida hittade jag till slut en chat (som de hade dolt extremt bra). Ville veta vad extra bagagevikt i cabinen kostar utöver de 8 godkända kg man får ha. Svaret var att man inte fick ha mer utan att resten skulle checkas in. Han skrev också något om plusbiljett så fick man ha två bagage men då är väl antagligen biljetterna dubbelt så dyra? När det gäller United Airlines blir man inte ens klok på vad den godkända vikten för handbagage är. Det verkar som det är ok med nästan vad som helst bara väskorna håller måttet. Här finns för övrigt också måttet på en extra mindre väska för ex. laptop med. Frågan är om en mindre ryggsäck skulle vara godkänd för det? eller hur stor får t ex en handväska vara och vad är viktgränsen på en sådan eftersom de godkänns utanför vikten för en kabinväska.
Jag har läst att dessa frågor bollats i tidigare trådar och många tycks ha kommit igenom med grejjer på 15-16 kg som handbagage men nästan alla skriver om dyra ryggsäckar av olika slag och som knappast skulle rymma ett 500mm och ett 100-400mm objektiv samt kamerahuset. Denna kombination i en kabinväska med godkända mått även för de billigare flygbolagen vägde 9,8 kg om jag minns rätt i skrivande stund. Kanske borde ha lite bubbelplast i för att klara eventuella stötar. Hade egentligen velat ha med mig åtminstone ett macroobjektiv till och eventuellt en laptop på flyget. Kan de verkligen varaså kinkiga att de på sas säger att det är stopp för drygt 2 kg exra med batterier och batteriladdare?. Ett alternativ är kanske 500mm och kamerahuset i kabinväska och 100-400mm samt lapotop i en mindre ryggsäck. Det borde ju inte ta mer plats än att en sådan ryggsäck kunde läggas under stolen?. en del har pratat om västar och fickor men det är ju knappast ett alternativ för de två objektiv jag ser som viktigast. Möjligen kunde man ju stoppa med macroobkjektivet i någon ficka. Vad tror ni?
Någon som har erfarenhet av liknande med United airlines och SAS?
Vad är det egentligen som kan hända att man får betala en extra flygstol för ett par kilo? eller att de tvingar en att skicka ett av objektiven som det är i vanliga bagaget?.
Tacksam för svar
M.v.h.
Peter
många bra synpunkter här, bla Danne som förordar BA vilket jag verkligen håller med om.
laptop, i princip alla flygbolag har numer en laptop utanför handbagaget. både viktmässigt o som item.
o hos dem (BA) precis som hos inhemska flygbolag i US så är nästan handbagaget obegränsat i vikt.

jag har en 200-400 4,0 som nästan är i storlek som 500 4,0.
den har jag i sin väska på axeln mest för att den inte går ned tillsammans med resten av grejerna jag har på resa. jag är fågelskådare så jag har även handkikare o tubkikare med mig. ännu värre!!!

har dock varit med om på Landvetter en gång, att de vägt min Think tank handbagage väska, 17kilo var inte populärt.
men lite ompackning till min FOTOVÄST ( som kan rymma flera hus, batterier, objektiv av kortare modell etc etc) så vägde bara väskan 11kg. innan security var grejerna tlllbaka i väskan. ...
så fotoväst med stora fickor på insidan är bra när man flyger....
har frågat flera ggr om jag kan få checka in mitt objektiv, samtidigt jag talar om vad det kostar. då är de inte så sugna på det längre.
då är det helt plötsligt helt ok att ha flera handbagage.
Med vänlig hälsning peter berglin
 

Kiboko

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla inlägg, men har ett tipps.
Ha en jacka med stora fickor. Lägg batterier och eventuellt laddare och små saker i fickorna.

Jag har rest med många saker, allt från stora videokameror till flera hus, blixtar, datorer, objektiv upp till 70-200 (dock aldrig ett 500 mm) ... och bara tvingats väga en gång! Orsaken då var förmodligen att en av mina resväskor vägde mer än de 23 kg som var tillåtet. (Klantigt, att inte väga den först ...) Som tur var hade jag reskamrater min fru och dotter ... deras handbagage fylldes med objektiv och annat.

Ett 500 har det egen rem? Sätt annars en Black Rapid på den och bär den löst. Det fungerade en gång för länge sedan när jag bar en stereo (bergsprängare löst i handen) ... när den låg i en väska fick jag inte ta med den?
 

iSolen.se

Guest
Laddare, kablar, extrabatterier checkar man in, de är ju inte stötkänsliga eller stöldbegärliga.

Om du ändå får problem så hänger du den tyngsta utrustningen (ett hus plus objektiv) på axeln så kommer ryggsäcken ner i vikt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Aldrig att jag hade checkat in laddaren. Väskor kommer bort då o då. Brukar dyka upp ett par veckor senare men då är man redan hemma.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är inte beroende av stativ. O skulle jag varit det så finns det väl alltid en kvarttumsskruv oo ett snöre eller en tygpåse med makaroner.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag fick mitt handbagage vägt för inte så länge sedan. Med vilket jag bara vill säga att risken är liten, men den är verkligen inte noll.
Däremot kan det mycket väl löna sig i längden att chansa och betala om man ramlar dit, än att konsekvent köpa sig rätten till mer vikt.
 
ANNONS