Annons

Filter fastnat på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Polygrip, mejsel, skruvstycke funkade för mig.

1) Kläm fast optiken i skruvstycket.
2) sätt mejseln i sidan av filtret precis där glaset börjar.
3) Banka till mejseln med polygripen.
3b) Om du har tur flyger glaset ur
3c) Ta tryckluften och blås bort glasbitarna (blunda medans)
4) Ta polygripen och bänd av ringen och plocka ut den.
 
Antar att det händer fler än mig, men efter att ha tappat kameran (i en väska) i ett hårt golv har jag ett polfilter som blivit skevt och fastnat i mitt EF-S 17-55. Läste denna tråden igår och lyckades åtminstone få av den yttre ringen och det trasiga glaset i polfiltret. Nu har jag bara den inre ringen kvar. Skall testa fler tips idag, men eftersom det blev lite väl mycket som tigersågen igår och eftersom frontlinsen nu känns väldigt nära alla försök att få loss ringen så valde jag att sova en natt först.

/Ola
 

Bilagor

  • IMG_3730_L.jpg
    IMG_3730_L.jpg
    13.1 KB · Visningar: 913
Senast ändrad:
Ett preventivt tips är att lägga en liten aning vax i gängen innan man skruvar ihop.
Själv använder jag gammaldags bilvax, men vilken sort som helst borde fungera.
Olja avdunstar med tiden, och fett ger fläckar, men vax är rena evighetssmörjmedlet i såna här sammanhang.
 
Ett preventivt tips är att lägga en liten aning vax i gängen innan man skruvar ihop.
Själv använder jag gammaldags bilvax, men vilken sort som helst borde fungera.
Olja avdunstar med tiden, och fett ger fläckar, men vax är rena evighetssmörjmedlet i såna här sammanhang.

Hej !

Dra inte fast så hårt, utan löst, sätt sen en bit eltejp för att låsa filtret.

//MW
 
Det blev inte så mycket funderat utan lite mer våld. Jag fortsatte på temat jag börjat med och använde en rörtång för att knäcka den inte allt för starka aluminiumringen. Gängerna på objektivet klarade sig och jag är nöjd. Förutom att jag lagt pengar på burköppnaren som inte fungerade till detta. Men den kan kanske bli en present till svärmor :) Nu skall jag fotografera igen.

/Ola
 

Bilagor

  • IMG_3756_L.JPG
    IMG_3756_L.JPG
    72.5 KB · Visningar: 881
Har precis köpt ett begagnat objektiv som ankom med ett uv filter monterat, provade allt jag kunde komma på för att ta av det och överlämnade sedan till en vän som gjorde likaledes. Alla försök var fruktlösa. Gick då in här och läste alla utmärkta förslag och fastnade för Gunte Leiswalls lampsladd som lät logiskt och bra. Fungerade perfekt ..tack Gunte xx
 
PERKELE!

Här sitter jag med ett filter som vägrar släppa mitt objektiv.

Glaset och gängan den sitter fast med, de lossnade utan problem med själva filtergängan (yttre) vill inte släppa oavsett vad jag än gör.

Har inte vågat klippa sönder den (än), men får jag inte loss den imorgon så är det ajössen för den skiten och aldrig mer ett onödigt UV-filter på objektiven därefter!
 
Bilmekanikerns klassiska knep för att lossa bromsrör från bromsok rekommenderas dock INTE.
Jag tänker alltså på att värma med gassvetsen...
 
Hade ett pol filter som jag slarvigt skruvat på lite snett och sen dragit åt allt för mycket. Omöjligt att få grepp kring och den yttre delen snurrade bara. Eftersom det är ett plastigt skitobjektiv så vågade jag inte dra allt för mycket. Men testade med en vanlig elkabel och utan ansträngning alls lossade filtret. Väldigt bra tips!
 
Om du lägger ett ur bredvid, och har frontlinsen upp skall du vrida åt samma håll som visarna snurrar.

Hur skruvar du ur en skruv? Skulle tro att minst 99% av alla gängor här i världen är högergängade, dvs du skruvar i medsols och ur motsols, d.v.s åt höger för att skruva i och åt vänster för att skruva ur. Vill inte vara någon besserwisser men kunde inte låta bli att kommentera eftersom det är är rätt viktigt att veta vilket håll man ska skruva åt liksom.

Man lär ju aldrig kunna lossa ett filter om man drar medsols...

/Tomas
 
Ett par små bitar dubbelhäftande tejp funkar bra. Den ena sidan av tejpen fäster bra i filtret och den andra fäster bra i fingrarna. Gäller att fästa det kant i kant med filtergängan.
 
ANNONS