Annons

Ändra FX till DX

Produkter
(logga in för att koppla)

GreenSpeed

Ny medlem
Efter att ha läst följande text om Nikon D810:

"Det tar sig uttryck i bland annat en förbättrad seriebildtagning med upp till 5 bilder/s i FX-läge (fullformat) och upp till 7 bilder/s i DX-läge (APS-C-format). Utan batterigrepp stannar hastigheten på 6 bilder/s i DX-läge."

Undrar jag om man alltså kan ändra sensorstorlek från FX till DX i D850, kan man göra det på alla Nikons fullformatskameror? Eller har jag kanske fattat texten helt fel?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vissa

Det är bara på vissa kameror det går att beskära automatiskt i kamera (Vilket ju är detsamma som att använda dx på en fx-kamera).
 

zosma

Aktiv medlem
Nu ändrar man inte sensor storleken, utan använder en mindre del av sensor. I 810 i dx läge, så blir bilderna 15 mpix istället för 36.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Efter att ha läst följande text om Nikon D810:

"Det tar sig uttryck i bland annat en förbättrad seriebildtagning med upp till 5 bilder/s i FX-läge (fullformat) och upp till 7 bilder/s i DX-läge (APS-C-format). Utan batterigrepp stannar hastigheten på 6 bilder/s i DX-läge."

Undrar jag om man alltså kan ändra sensorstorlek från FX till DX i D850, kan man göra det på alla Nikons fullformatskameror? Eller har jag kanske fattat texten helt fel?
Alla Nikons FX-kameror har en inställning för bildområde (i kameramenyn) där du till att börja med kan välja om "Automatisk DX-beskärning" skall vara på eller av. Är den på så känner kameran av när ett DX-objektiv används och beskär då sensorytan till motsvarande aps-c-format). Väljer du "Av" så använder kameran hela sensorn oavsett objektiv.

Utöver inställningen ovan kan du manuellt välja bildområde och har då alternativen FX (hela sensorn), 1,2X (20x30 mm), DX, (16x24 mm, dvs aps-c) eller 5:4 (24x30 mm).

(beskrivningen ovan utgår från min D3s, det kan vara marginellt annorlunda i D810)

MVH
/martin

PS, har du fått tag i en D850 så vill jag gärna testköra den :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fanns det verkligen på de äldre fullformatarna?
Både fanns och finns fortfarande i D3 (dubbelkollade just så ingen tagit bort funktionen utan att jag märkt det :) Men 1,2X-läget kom ett par år senare (D3s har det, inte D3).

Någon äldre digital småbildskamera från Nikon än D3 är svår att hitta :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Då kan man också använda sig av crop factor på en FX kamera?
Jovisst. Just med D800 och D810 har det ju varit en väg att få lite snabbare serietagning. Och faktiskt i D7100 och D7200 också, där man kan beskära 1,3x ytterligare från aps-c och vinna lite i hastighet i kameran.

Allmänt sett så använder du ju beskärningsfaktor också när du beskär en bild i efterbearbetningen. Att göra det direkt i kameran (som att ställa en D810 i DX-läge) är bara en genväg.
 

AWid

Aktiv medlem
......Att göra det direkt i kameran (som att ställa en D810 i DX-läge) är bara en genväg.
Men lite farlig:) När min D800 var ny testade jag vid några tillfällen. "Beskärningen" markeras bara av en tunn ram i sökaren . Naturligtvis glömde jag att återställa kameran till "FF" ett par gånger utan att märka det. Resultatet blev att motiven blev både skalperade och "kapade jäms med fotknölarna". Inte så kul faktiskt. Det borde vara en tydligare maskning i sökaren när man beskär direkt på sensorn. Så om det inte är hastigheten man är ute efter så avstå från denna "finess". Det är enklare att beskära i efterhand och resultatet blir detsamma.
 

pechblande

Aktiv medlem
Men lite farlig:) När min D800 var ny testade jag vid några tillfällen. "Beskärningen" markeras bara av en tunn ram i sökaren . Naturligtvis glömde jag att återställa kameran till "FF" ett par gånger utan att märka det. Resultatet blev att motiven blev både skalperade och "kapade jäms med fotknölarna". Inte så kul faktiskt. Det borde vara en tydligare maskning i sökaren när man beskär direkt på sensorn. Så om det inte är hastigheten man är ute efter så avstå från denna "finess". Det är enklare att beskära i efterhand och resultatet blir detsamma.

Håller med om att det är farligt, men det finns något sätt att få området utanför DX-ytan att bli utgråat när man är i crop-läge, har för mig att det hade med AF-point illumination att göra (har dessvärre inte kameran här så kan inte kolla just nu). Dock en rätt kass genväg som borde finnas som separat inställning.

Vad jag tyckte var värre var att kameran "gissade fel" på ett par av mina tredjepartsobjektiv (bla Sigma 70-200 2,8) och ställde in tvingat Dx-läge när den någon gång råkade stå på auto (vilket var fullkomligt idiotiskt att ha den på då det enda DX-objektiv jag har är en gammal 18-50 2,8 som ändå alltid sitter på D90:an) - inte helt lyckat...
 

hansen

Aktiv medlem
Men lite farlig:) När min D800 var ny testade jag vid några tillfällen. "Beskärningen" markeras bara av en tunn ram i sökaren . Naturligtvis glömde jag att återställa kameran till "FF" ett par gånger utan att märka det. Resultatet blev att motiven blev både skalperade och "kapade jäms med fotknölarna". Inte så kul faktiskt. Det borde vara en tydligare maskning i sökaren när man beskär direkt på sensorn. Så om det inte är hastigheten man är ute efter så avstå från denna "finess". Det är enklare att beskära i efterhand och resultatet blir detsamma.
Det går att ställa in så att den bortskurna ytan dimmas. Inställningen finns på ett rätt ologiskt ställe, autofokusillumination som nämns ovan låter bekant.
 

AWid

Aktiv medlem
Det går att ställa in så att den bortskurna ytan dimmas. Inställningen finns på ett rätt ologiskt ställe, autofokusillumination som nämns ovan låter bekant.
Ja just det:) Om man ställer AF-punktbelysning (a5) i "Off" gråas området utanför valt bildområde ut. Det tog tid att leta reda på den inställningen. Jag vet att när kameran kom ut klagade en del på att denna möjlighet inte fanns. Förmodligen har det kommit till i samband med i någon av uppdateringarna och därför hamnat på ett så underligt ställe i menyerna. Kanske trots allt är användbart om man behöver öka farten på serietagningen eller börjar få ont om plats på minneskorten.
Tack för tipset.
 
ANNONS