Annons

Hasselblad X1D-50c - Den första spegellösa mellanformatskameran

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Det har som bekant(?) ryktats om/hoppats på en spegellös mellanformatkamera från såväl Hasselblad som Sony (och från Canon också för den delen). Idag publicerar SonyAlphaRumors bilder på Hasselblad X1D-50c. Den beteckningen får ju en att undra om det bara är ett påhittat rykte... :)

Den uppges innehålla en 44x33 mm 50 Mp CMOS-sensor från Sony.
Förvånatsvärt lågt prissatt (i mellanförmatsvärlden).

http://www.sonyalpharumors.com/first-image-new-hasselblad-system-camera-sony-sensor/

Det har ju i och för sig funnits bakstycken från Phase One tidigare till Alpa (ej Alpha). :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Och naturligtvis, Samsung uppgav för 5 år sedan:

Samsung: “We have the technology to develop a medium format cameras but we are not going to do that”

På denna site finns bilder på vad som uppges vara prototyper för Samsung digitala mellanformatskameror::

http://photorumors.com/2011/07/22/samsung-we-have-the-technology-to-develop-a-medium-format-cameras-but-we-are-not-going-to-do-that/

(Hämtat från en intervju på PetaPixel)


Likaså rykten från Fujifilm förstås, om såväl digitala fullromats- som mellanformatkameror.

2016-01-26 "Fujifilm Planning to Launch a Medium Format Digital Camera, Report Says".

"Fujifilm recently revealed that it has been researching and testing medium format sensors, but said at the time that it “is not planning to launch a medium format camera.”

But a new report is now contradicting that public statement: Fujifilm is reportedly planning to shake up the camera world by launching its own interchangeable-lens medium format digital camera.

Fuji Rumors writes that it got this information directly from a “top trusted Japanese source.” The source states that a digital medium format Fujifilm camera has already gotten the green light from company management, so it’s already in development."

http://petapixel.com/2016/01/26/fujifilm-planning-to-launch-a-medium-format-digital-camera-report-says/

Kan bli intressant det här!
(Även om jag inte har råd med någonting sådant här just för egen del).
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Rent designmässigt gillar jag frontvyn av kameran och dess anspelning på det historiska arvet från 500C. Sedan blir det ju lite lustigt med sidovyn som ser ut som en Hasselblad SWC utan magasin.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den riktiga revolotionen blir om det finns focus peaking och adapters till Contax 645 och Bronica ETRS och SQ kommer då kan man få billiga bra objektiv med döda fattningar billigt och då kan digitalt mellanformat bli för avancerade amatörer. Som det är nu är bakstyckena med hus så dyra att man bara har råd med gamla sensorer och då lockar småbild. Detta kan kanske rädda MF där små serier blivit mindre i takt med ökad användning av småbild.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja så var då hemligheten läckt. Hasselblad kommer med pompa och trumpeter presentera kameran i morgon klockan 14.
Jag har känt till kameran sedan länge. Fast provat den har jag inte fått göra.
Sensorn är den bekanta 50C från Sony.

I övrigt får jag väl låta bli att läcka före kl. 14 i morgon.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns förstås en fördel till - avsaknad av spegel gör kameran lättare att handhålla då den tyngre spegeln orsakar vibrationer då den fälls upp. Detta har gjort att ststiv och spegeluppfällning varit vanligt. Detta bekymmer torde vara borta.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De senare kamerorna har ju haft ett läge där spegeln fälls upp först och bilden tas sedan.
Att fota direkt där spegeln slagit upp och bilden tas skakade till rejält.
Vi får hoppas att Hasselblad får framgång med denna satsningen. De behöver få upp volymen på antalet kameror. Detsamma gäller alla andra som är inom mellanformatsmarknaden. Får de upp efterfrågan på 50 MP sensorn så kommer den bli mycket billigare och de slipper betala som för en 5D för sensorn.
Då kan de sänka priserna ytterligare och göra mellanformat mer tillgängligt för oss alla.
Redan nu har Hasselblad mycket intresse för den nya kameran.
Nu gäller det att de har tillräcklig kapacitet att bygga ihop alla dessa kameror som byggs för hand i Göteborg.
De har redan en lång kö pöå H6D kameror som beror på jordbävningen i Japan.
Så vill man sammanfatta läget går det bättre för Hasselblad än det gjort på mycket länge.
Detta beror till stor del på Hasseblads nya ägare samt på en Perry Oostings som en otroligt
duktig VD.
Utan dessa två förändringar hade nog inte Hasselblad överlevt 2016.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag tycker det här verkar vettigt (om än inte så billigt). Det här är inte någon gammal utgången Sonykamera med bling, utan en helt egen kamera som tydligt anspelar på Hasselblads arv (både 500c och SWC). Jag hoppas att det går bra!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker det här verkar vettigt (om än inte så billigt). Det här är inte någon gammal utgången Sonykamera med bling, utan en helt egen kamera som tydligt anspelar på Hasselblads arv (både 500c och SWC). Jag hoppas att det går bra!
Förr eller senare kommer jag få låna en kamera och testa. Väntar forffarande på att på testa en H6D. För tillfället har de knappt kameror så de kan ge säljarna för att visa kunderna.
Hasselblad har för tillfället mycket god vind i seglen.
Till en mycket stor del har vi Perry Oostings att tacka för detta. Han är en Vd som lyckats ingjuta slälvförtroende och nytt liv i gamla Hasselblad.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Roligt att det går bra för Hasselblad nu. Att jag är svensk i största allmänhet och göteborgare i synnerhet har självfallet inte färgat mina glasögon ett endaste dugg. :)

Men en liten nostalgisk tår i ögat får man ju genom att tänka tillbaka på diverse besök och visningar i fabriken under Hasselblads glansdagar. Alla visade stolt vad just de gjorde. Att ligga i framkanten ger en speciell anda, och man såg deras entusiasm och glädje över detta. Alla ansträngde sig för att kunna fortsätta bibehålla känslan av "Vi är bäst". En mycket stark drivkraft, alla dras med, och man försöker hela tiden prestera sitt bästa. Kallas väl "flow" nu för tiden. Även vi som bara var besökare drogs med i den här stämningen, och kände stolthet över att var svensk i största allmänhet (svensk-fanboy skulle man väl säga nu för tiden) och göreborgare i synnerhet (specifikt Göteborgs-fanboy). :)

Kan den nye VD:n återupprätta denna känsla (som enligt vad Mats Alm skriver Perry Oosting verkar ha förutsättningar för) i kombination med vad som förhoppningsvis kommer att visa sig vara en bra produkt, så kan det mycket väl gå bra för Hasselblad igen. Av någon anledning fick jag ett spontant intryck av att denna X1D-50cl kommer att sälja mycket bra. Lite egendomligt med tanke på att jag aldrig haft något som helst intresse av att skaffa mig någon digital mellanformatkamera, inte minst pga de traditionellt astronomiska priserna. Men skickar man iväg dessa kameror ut i rymden så är det väl stilenligt...

Vet inte än riktigt varför, men det här är en kamera som jag skulle vilja ha! Förmodligen blivit knäpp på gamla dar (inget jag behöver tala om, det är ändå helt uppenbart tycker säkert somliga)...

Till sist, såg en infälld ratt på ovansidan. Underar hur den är tänkt att manövreras - är det en popup-ratt, som är låst i infällt läge? Nåväl, det blir väl klart inom bara en kort stund.


Edit: Korrigerat stavning.
.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men det var leaf shutter i objektiven - saknas kameraslutare? Då kan man glömma adapterade objektiv och då blit det ju ändå dyrt i det stora hela då man måste köpa Hasselbladsoptik.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vad jag tycker är framåttänkande av Hasselblad är att de haft ambitionen (och lyckats med) att klämma in en jättestor sensor i ett förvånansvärt litet och lätt kamerahus. Bara 725 g inkl. batteri! Och dessutom ett ganska stort sådant - 7,2V 3Ah. Sony har ju visat hur framgånsrikt konceptet 'Stor sensor - Liten kamera' är, med kameror som RX100, RX1 och A7. :)

Viktigt att observera är också att objektiven har centralslutare. Kameran är inte försedd med ridåslutare (skulle ha gjort den minst 5 mm tjockare), men det finns redan rykten om att en elektronisk slutare håller på att utvecklas i FW. Detta är nödvändigt ifall man ska kunna slänga på en massa andra objektiv pss som med Sonys A7:eek:r (och andra spegellösa).

Finns inga uppgifter om de presenterade objektivens vikt, men man får ju ett visst intryck av denna genom att titta på hanteringen i videopresentationen - de måste vara lätta. För att lyckas med detta har de skippat de vanliga 1:2,8 "professionella" objektiven och i stället valt lite lägre ljusstyrkor. Vem de har följt i spåren här också behöver jag väl knappast nämna... :)

Apropå det, så hade många ställt den "obligatoriska" frågan (med tanke på tidigare samarbete när det gäller X-pan och objektivleveranser.): Är det Fujifilm som gör huset?
Svaret: Nej, konstruktion och produktion görs helt i Sverige.
Men objektiven då?
Inte heller där är Fujifilm involverad. De görs i Japan av Nitto, sa Oosting (första gången jag hört det namnet).

En annan karakteristik man kan se är att X1D-50c är en mycket asketisk design. Minimalt med knappar, och koncentration på grundläggande funktioner. Brukar väl vara Leicas signum.

Leica ja, deras S och SL-kameror verkar väl plötsligt inte så attraktiva längre. Men deras M-kameror lär dock knappast påverkas alls.

Fast jag undrar om inte denna lansering kommer att ge mest bekymmer för Canon och Nikon. Dessa verkar inte veta hur de ska göra med den här nya tekniken, och får alltmer stämpeln på sig av att halka efter mer och mer när det gäller den nya teknikens möjligheter. Nu räcker det inte längre med att bara lansera något spegellöst FF-system och säga - Här är vi, och eftersom vi är Canon/Nikon så är vi bäst! De kan ju aldrig riktigt bräcka en mellanformatskamera, oavsett hur "DSLR-lik" hantering deras (eventuella) kommande spegellösa FF-system kommer att ha.

Kanske i och för sig inte så konstigt att såväl Leica som Hasselblad är snabbare på att byta riktning när nya vindar blåser - dessa är ju mycket mindre företag.
.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Men det var leaf shutter i objektiven - saknas kameraslutare? Då kan man glömma adapterade objektiv och då blit det ju ändå dyrt i det stora hela då man måste köpa Hasselbladsoptik.
Nu har har vi inte sett några bilder än, men den stora anledningen till att välja Hasselblad är väl ändå att de brukar tillhandahållla bra optik. Många användare kommer dessutom säkert att använda den i studio och då ger centralslutare bättre blixtsynctider. Så att man inte kan använda adaptrar för andra billigare objektiv tror jag inte är så stort problem. Eventuellt skulle det kunna vara ett problem för de som skulle kunna tänka sig att använda kameran tillsammans med annan teknisk utrustning som t.ex. mikroskop.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu har har vi inte sett några bilder än, men den stora anledningen till att välja Hasselblad är väl ändå att de brukar tillhandahållla bra optik. Många användare kommer dessutom säkert att använda den i studio och då ger centralslutare bättre blixtsynctider. Så att man inte kan använda adaptrar för andra billigare objektiv tror jag inte är så stort problem. Eventuellt skulle det kunna vara ett problem för de som skulle kunna tänka sig att använda kameran tillsammans med annan teknisk utrustning som t.ex. mikroskop.
Skall man bredda användarkretsen bortom proffs är totalkostnaden inkl originalobjektiv ett stort hinder. Möjligheten att kunna använda andras objektiv ffa från döda fattningar (dessa går billigt idag) skulle nog ha breddat kretsen betydligt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Fast jag undrar om inte denna lansering kommer att ge mest bekymmer för Canon och Nikon. Dessa verkar inte veta hur de ska göra med den här nya tekniken, och får alltmer stämpeln på sig av att halka efter mer och mer när det gäller den nya teknikens möjligheter.
---
Detta kan tolkas som att jag har uppfattningen att "rena" spegellösa kameror i framtiden kommer att slå ut "tjockkamerorna". Vet att många har den uppfattningen, men däremot INTE jag. De spegellösa är redan bättre i en hel del avseenden än DSLR-kamerorna, men ML kommer ALDRIG att kunna slå ut tjockkamerorna i deras paradgrenar, som AF med långa teleobjektiv, och för vissa typer av snabbrörliga motiv.

Därför förutspår jag att nedgången i försäljningen av "tjockkameror" i och för sig kommer att fortsätta ett tag till, men inte fortsätta ner till noll utan senare plana ut och stabilisera sig på en lägre nivå (ifall det inte kommer att utvecklas nya marknader). Samt att spegellösa kameror kommer att fortsätta öka, åtminstone för vissa tillverkare. Som Hasselblad och Sony. :)
 
ANNONS