Annons

Att köpa en Sony A6000 - inte så lätt alla gånger

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, A6000 är en alldeles ypperlig kamera - i synnerhet med tanke på priset! Det finns bra objektiv till den; 35/1,8 OSS och 50/1,8 OSS är båda mycket bra (fast på min 50:a har stabiliseringen slutat fungera). Jag har också en 20/2,8 som fungerar utmärkt för mina behov, men den är förstås inte så ljusstark.

Jag tänkte mig ett Zeiss Batis 85 till att börja med. Det funkar väl bra trots att det är till fullformat
 
Jag tänkte mig ett Zeiss Batis 85 till att börja med. Det funkar väl bra trots att det är till fullformat

Ja, det fungerar utan några som helst problem (samma mekaniska och elektroniska fattning).

Däremot så får du en effekt motsvarande en 1,5 ggr längre brännvidd och 1,5 ggr ljussvagare bländare.

Du får dessutom en lite onödigt dyr, stor och tung optik (en stor del av glasmassan som inte används) jämfört med om den gjorts i E-variant istället för FE.

Men som sagt, rent tekniskt och praktiskt så går det alldeles utmärkt (även om det är bra att känna till nackdelarna med ovan punkter innan ditt köp - är du OK med det så är det bara att slå till).
 
Ja, det fungerar utan några som helst problem (samma mekaniska och elektroniska fattning).

Däremot så får du en effekt motsvarande en 1,5 ggr längre brännvidd och 1,5 ggr ljussvagare bländare.

Du får dessutom en lite onödigt dyr, stor och tung optik (en stor del av glasmassan som inte används) jämfört med om den gjorts i E-variant istället för FE.

Men som sagt, rent tekniskt och praktiskt så går det alldeles utmärkt (även om det är bra att känna till nackdelarna med ovan punkter innan ditt köp - är du OK med det så är det bara att slå till).

Det var ju i o f s det TS ville ha - motsv 127mm. Att få bl 2,7 är svårt att undvika utan att köpa 85/1,4.
 
Ja, det fungerar utan några som helst problem (samma mekaniska och elektroniska fattning).

Däremot så får du en effekt motsvarande en 1,5 ggr längre brännvidd och 1,5 ggr ljussvagare bländare.

Du får dessutom en lite onödigt dyr, stor och tung optik (en stor del av glasmassan som inte används) jämfört med om den gjorts i E-variant istället för FE.

Men som sagt, rent tekniskt och praktiskt så går det alldeles utmärkt (även om det är bra att känna till nackdelarna med ovan punkter innan ditt köp - är du OK med det så är det bara att slå till).

Jag verkligen hoppas att det kommer några objektiv åtminstone från ZEISS om inte från SONY för APS-C i nära framtiden.
 
Jag verkligen hoppas att det kommer några objektiv åtminstone från ZEISS om inte från SONY för APS-C i nära framtiden.

Det gör jag med.

Jag tänkte jag skulle ha Sonyn och det eventuella objektivet till Thailandsresan jag ska göra i januari 2017.

Speciellt då den brännvidd jag är ute efter.
 
Appropå Zeiss är min mening att, bortsett från kompatibilitet, skall alla objektiv utvärderas utifrån deras egenskaper, inte namn.

Bortsett från detta bör man fråga sig vad Zeiss är idag. Zeiss nu är inte riktigt samma Zeiss som det företag som gjorde Hasselbladsobjektiven. Det finns fortfarande dessa "äkta" Zeiss kvar, Zeiss från Oberkocken, i deras cine serie för filmning och hamnar då i 100.000kronorsklassen. Annars är ju Zeiss idag:
1. SonyZeiss - tillverkad av Sony och i varje fall godkänd av Zeiss
2. "Made by Zeiss" t ex ukrainska Hartblei som gör objektiven men uppfyllt Zeiss krav
3. Zeiss. Tillverkade åt Zeiss av en tredjepart, som t ex Cosina, i Japan. Dit faller nästan alla Zeissobjektiv för kameror med Zeissnamnet. Innebär detta något över Cosinas egna objektiv? Är det "bättre" än Nikon/Canon/olympus mm?
 
Senast ändrad:
Vad menar du med "bara manuel AF"?

Jag har kikat på Loxia också, men den väger ju mer trots mindre ljusstyrka.

Ha, det där blev knasigt av mig! Det skulle stått "bara manuell fokus". Sorry! :)

De finns inte heller i den brännvidd som du önskar.

Däremot hade jag gärna sett att Zeiss släppt fler objektiv för APS-C med AF (dvs Loxia-serien).

Inte för att det är "Zeiss" (är själv inte det minsta varumärkesfixerad, och kan snarare tycka att det är ett lite överreklamerat namn/brand som klistras på för mycket saker tillverkade av andra, precis som "Leica" eller ibland "Hasselblad"), utan för att jag gärna sett fler APS-C-optimerade objektiv med AF.
 
Ha, det där blev knasigt av mig! Det skulle stått "bara manuell fokus". Sorry! :)

De finns inte heller i den brännvidd som du önskar.

Däremot hade jag gärna sett att Zeiss släppt fler objektiv för APS-C med AF (dvs Loxia-serien).

Inte för att det är "Zeiss" (är själv inte det minsta varumärkesfixerad, och kan snarare tycka att det är ett lite överreklamerat namn/brand som klistras på för mycket saker tillverkade av andra, precis som "Leica" eller ibland "Hasselblad"), utan för att jag gärna sett fler APS-C-optimerade objektiv med AF.

Är inte LOXIA gjord för FF?
TOUIT är gjord för E-mount APS-C, men idag finns det bara 3 objektiv i serien...
 
Är inte LOXIA gjord för FF?
TOUIT är gjord för E-mount APS-C, men idag finns det bara 3 objektiv i serien...

Stämmer!

Fel igen... (Fullt upp i veckan, första veckan på nytt konsultuppdrag, samt köpt ny bostad).

Det var Touit jag menade naturligtvis. Skulle vara kul om det kom fler objektiv i den serien, eller om andra tillverkare ville släppa nya APS-C-optimerade objektiv med AF.
 
Jag har svängt om lite (kanske)

Att köra med 85 kanske isolerar mig till ett svävt omfång.

Jag har sneglat lite på Sonys egna 70-200/4 men är lite till bildkvaliteten.
Jag återkommer alltid till RX100 III: ans fina optik som referens.

Jag är väldigt kluven.

Blir det bra bilder med Sony´s 70-200/4 (att jämföras med det Zeiss-objektiv som sitter i RX100 III)?

Jag är inte främmande för att blända ner.
 
ANNONS