Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är det tydligen sagt: "No outsourcing of best Sony sensors"

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror att du syftar på A350 specifikt, men den typen av Live View-teknik kom först i Olympus E-330 ett par år tidigare.
Ja det kan säkert stämma även om jag faktiskt inte vet om den tekniska lösningen i sig är identisk (jag tycker än idag att den var lite yxig med sin spak som ställde om speglar och mörkade OVF-sökaren) men min poäng var att den tekniken är fullständigt överspelad idag även om Sony släppte ett antal nya kameror efter det med samma teknik. De första Sony-kamerorna som hade den var A300 och A350 och de kom 2008. Det enda som skiljde dessa var sensorupplösningen i övrigt var de helt lika.

Det jag reagerade över var när Bengt drog upp de här gamla grejorna i den här tråden. Jag förstod faktiskt inte poängen med det.

Den här gamla tråden har väl vaknat igen mest p.g.a. Nikons nya modell och hur man ska tolka vad som eventuellt hänt på sensorfronten med den modellen. Den frågan är väl mer intressant idag än det här kan jag tycka och den är ju dessutom inte OT.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det kan säkert stämma även om jag faktiskt inte vet om den tekniska lösningen i sig är identisk (jag tycker än idag att den var lite yxig med sin spak som ställde om speglar och mörkade OVF-sökaren) men min poäng var att den tekniken är fullständigt överspelad idag även om Sony släppte ett antal nya kameror efter det med samma teknik. De första Sony-kamerorna som hade den var A300 och A350 och de kom 2008. Det enda som skiljde dessa var sensorupplösningen i övrigt var de helt lika.

Det jag reagerade över var när Bengt drog upp de här gamla grejorna i den här tråden. Jag förstod faktiskt inte poängen med det.

Den här gamla tråden har väl vaknat igen mest p.g.a. Nikons nya modell och hur man ska tolka vad som eventuellt hänt på sensorfronten med den modellen. Den frågan är väl mer intressant idag än det här kan jag tycka och den är ju dessutom inte OT.
Poängen med A550 var att den klarade 4bps i LiveView, en billigt plastig amatörkamera, alltså i sådant måtte tidig med en finurlig lösning, Som exempel Canon MKIV också klarar 4bps i Live View, så gjorde A550 det för länge sedan, Sony hade en annan lösning än vad Olympus hade.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur skiljde sig Olympus E-330 och Sony A350 åt i det avseendet (Live View med spegeln nere alltså)?
Det var Gunnar som hade koll på det där, han nämnde vissa skillnader när samma sak kom upp vid ett annat tillfälle, A350 kom från trilling serien med A200,A300. A550 var en nyare variant som märkligt nog var kvickare än efterträdaren A580. A550 klarade 4bps genom Live View, A580 stannade vid 2bps. Olympus E-330 mins jag inge data i från.
 

afe

Aktiv medlem
Jag undrar fortfarande hur det skulle vara vara bevisat att Sony inte säljer sina bästa sensorer vidare (för att återgå till ämnet). Sensorerna i A9 och A7R II är förvisso jäkligt bra, men inte bäst för alla. Det kan ju mycket väl visa sig att sensorn som sitter i D850 är bättre i vissa avseenden än dessa sensorer, trots att den inte innehåller samma teknik (vilket den förstås inte kan eller ska göra) - innebär det att det ändå är en "sämre" sensor än "Sonys bästa"? Om sensorn i fråga ger bäst bilder, är den då ändå i Sonys "B-klass" för att den inte har samma stacking som i A9 eller A7R II?

Hur definierar man Sonys bästa sensor?
 

Bengf

Aktiv medlem
Enligt Martin så liknar sensorn A9 eller hur den presterar mera åt 1DX och D5. Första A7R och D800 är väldigt lika när man kollar på DX0 med skillnad vid Bas-iso där D800 är lite högre. A7RII blev annorlunda genom i stort sett samma DR vid iso 12800 som D810 vid iso 6400. men D810 maxar DR vid Iso 64.

Är det Max DR 14,8 man helst vill ha då blir D810 den bästa sensorn för dom som önskar så, D850 kommer väl snart mera utvärdering och kanske blir en blandning mellan D5, A9 och D810.
 

iSolen.se

Guest
Enligt Martin så liknar sensorn A9 eller hur den presterar mera åt 1DX och D5. Första A7R och D800 är väldigt lika när man kollar på DX0 med skillnad vid Bas-iso där D800 är lite högre. A7RII blev annorlunda genom i stort sett samma DR vid iso 12800 som D810 vid iso 6400. men D810 maxar DR vid Iso 64.

Är det Max DR 14,8 man helst vill ha då blir D810 den bästa sensorn för dom som önskar så, D850 kommer väl snart mera utvärdering och kanske blir en blandning mellan D5, A9 och D810.
Vad jag läst är DR mest likt D810, inte D5 eller A9. Aningen bättre på högre ISO men för mig som ligger på ISO800 och nedåt kan räkna med samma DR-prestanda som D810 men högre upplösning förstås.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo klart över 14 i DR kan jag tro med D850 vid Iso 64, Diskussionerna har varit lite som att det är svårt att samtidigt ha höga bps, ( 46mp med 7-9bps kräver kraft med 14 bit ) hög iso prestanda, och högt DR, en förklaring till D5:ans lägre DR som man läst några gånger. Så tittar man på 1DXII DR 13,5, 14bps och bra hög iso. Tror nog att D850 är ännu bättre än D810 vid högre iso, det spurs väl fram över vid ytterligare tester.
 

tormig

Aktiv medlem
Hur definierar man Sonys bästa sensor?
Och vilken Sony pratar vi om? Sony som gör kameror eller Sony som gör halvledare. Kan ju vara så att Sony som gör kameror inte säljer sin bästa sensor till andra lika lite som halvledarfabrikanten Sony får sälja Nikons bästa sensor till andra.
 

Bengf

Aktiv medlem
Undrar om det inte är ännu viktigare för Sony att kunna sälja Sensorer som det ser ut nu, Dyrare modeller som kommer ut mera sällan, tidigare under den stora kompakteran hade Canon ofta Sony sensorer i sina små ixus modeller som sålde bra, det var ju en stor marknad innan telefonerna tog över den biten.
 

PMD

Aktiv medlem
Undrar om det inte är ännu viktigare för Sony att kunna sälja Sensorer som det ser ut nu, Dyrare modeller som kommer ut mera sällan, tidigare under den stora kompakteran hade Canon ofta Sony sensorer i sina små ixus modeller som sålde bra, det var ju en stor marknad innan telefonerna tog över den biten.
Hur stor del av intäkterna för Sony Corporation kommer från Sony Imaging Products & Solutions respektive Sony Semiconductors? Svaret på den frågan kan ge en antydan om hur viktiga de båda affärsverksamheterna är för moderbolaget.

(Med reservation för att jag kanske inte kommer ihåg namnet på de båda divisionerna/dotterbolagen helt rätt).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det ligger till med två bolag, dom säljer väl en del för övervaknings system bland annat, kanske har olika separata avdelningar. Sony blir man aldrig riktigt klok på hur dom resonerar, tillverkar XQD kort men har det inte i A9, fast dom säljer sådana till Nikon, varför gör dom så, A9 hade behövt ett snabbare kort, tar ju över minuten till kortet innan man kan köra vidare, förmodar att med D850 märker man ingen fördröjning.
 

martinot

Aktiv medlem
Det kan väl fortfarande stämma. Nikon designar ny sensor och Sony bygger den = OK. Sony designar ny sensor och behåller den själv = troligt.
Enligt Sonys sensor produktsida så finns inte deras 42 Mp sensor till försäljning (och den finns bara i A7R2). Den sensorn var ju ändå mest trolig att hamna i D810 uppföljaren, om det hade kommit en för ett år sedan eller så.

http://www.sony-semicon.co.jp/products_en/IS/sensor2/products/index.html
"Sony designar ny sensor och behåller den själv = troligt."

Det beror på vad du syftar på med "Sony".

Dvs. om du avser "Sony Semiconductor Solutions Corporation" eller "Sony Imaging Products and Solutions Corp."

De sensorer som du länkar till är de som Sony Semiconductor Solutions Corporation själva tagit fram. De säljs alla på den öppna marknaden (till alla som vill betala för de).

Sedan så tillverkar de, och hjälper till att designa, sensorer som är unika kundanpassade sensorer på beställning av stora kunder. Dessa säljs (normalt) inte på den öppna marknaden, då designen tagits fram av (eller åtminstone betalats av) dessa kunder, och som därmed äger rättigheterna till de.

Exempel på sådana kunder är tex. just tidigare nämnda Nikon och Sony Imaging Products and Solutions Corp. Deras egna beställda/egenutvecklade sensorer säljs alltså inte på den öppna marknaden.

Detta till skillnad från den lista som du länkat till ovan som är det sortiment som Sony Semiconductor Solutions Corporation själva tagit fram och säljer som "hyllvaruprodukter".

Tyvärr så är det många Sony-fanatiker (främst internationella som SAR, men även svenska som här på Fs )som helt blandar ihop detta. De klarar tydligen inte av att skilja på dessa olika fall, och på de olika Sony-bolagen, och dess roller.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo det stämmer väl väldigt väl fortfarande. Enligt Imaging Resources Review av A7r II så skrev de då: "The Sony Alpha A7R II began shipping in August 2015".

Så för det första: Det är hela två år sedan A7r II började skeppas. Nu pratar Nikon om en kamera som de inte ens vet när den kommer varken lanseras eller skeppas.
Ålder har inget med saken att göra.

Det handlar om vilket bolag som beställt/designat sensorerna, och därmed äger rättigheterna till de.

Nikon och Sony Imaging Products and Solutions Corp är designers/beställare/kunder, och sedan är det Sony Semiconductor Solutions Corporation som är tillverkare/chipfabrik/leverantör.
 

martinot

Aktiv medlem
Vem bryr sig? Nikon, ensamma eller tillsammans med någon, skräddarsyr ett chip (som råkar vara en sensor) som sedan produceras av någon kiselsmedja (som kanske är Sony Semiconductor Solutions).

Är det jätteviktigt att veta vilka som har konstruerat och vilka det är som producerar processorn i t.ex. din mobiltelefon?
Exakt!

Det Nikon nu till sist lyckats få till är en bakbelyst sensor med förra generationens teknik. Men det är väl trots allt bättre än vad Canon lyckats med för vad jag vet har de inte släppt sin första bakbelysta FF-sensor än.

[ snip på en massa "tenikrunkande" ]

"Sensorn i både A7r II och D850 är "yesterdays news""

"Den stackade teknik vi ser i A9 är dessutom 1.0."

"Många har ekat tidigare att det inte spelar så stor roll med bakbelysning med dagens låga packningsgrad på FF-sensorerna och det må så vara men den stora grejen är ju att bakbelysningen just gör det möjligt"
Fokusera inte så mycket på "tenknikrunkandet" i enskilda halvldedarchips, utan jämför istället hur kamerorna som helhet fungerar och levererar i verkligheten.

Om chipen går på "blah" istället för "blah Bleh" spelar ju i sig ingen som helst roll för oss fotografer. Det är ju hur kamerorna fungerar praktiskt och hur väl de lyckas leverera kvalitetsbilder som är det ända viktiga som räknas i slutändan.
 

martinot

Aktiv medlem
Sony blir man aldrig riktigt klok på hur dom resonerar, tillverkar XQD kort men har det inte i A9, fast dom säljer sådana till Nikon, varför gör dom så, A9 hade behövt ett snabbare kort, tar ju över minuten till kortet innan man kan köra vidare, förmodar att med D850 märker man ingen fördröjning.
XQD är en produkt som Nikon utvecklat tillsammans med Sony och SanDisk.

Varför som Sonys kamerabolag inte använder denna av Sony delvis utvecklade tekniken i sina produkter?

Svaret är att Sony är ett ett typiskt japanskt stort kongleromorat, och denna jättekoncern består av en massa olika, ofta väldigt självständiga, divisioner och dotterbolag.

Men jag håller med dig om att XQD-korten, verkar vara riktigt bra och trevliga att använda (av det jag sett och läst), och borde rent praktiskt passat ganska väl in i en annars så högpresterande och lyckad kamera som A9 faktiskt är i övrigt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja frågan om varför inte XQD korten hamnar i A9 undras det över i dom flesta tester som A9 passerar, samarbete med Nikon kan nog även betyda att man säkrar sig över en stabil kund att leverera till och att Nikon då är delaktig på olika sätt i processen/tillverkning av korten genom överenskommet avtal.

Jag vet inte alls om Nikon har haft gamla avtal med tex sandisk eller liknande, eller kanske Canon jobbar med dom nya C-fast och är delaktig där på något vis. Om Volvo skall säljas i China så vill dom även bygga dom i China, det jobbas nog på flera plan när samarbete skall utvecklas och förhoppningsvis kan vinsterna fördelas så att flera blir nöjda.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
"Sony designar ny sensor och behåller den själv = troligt."

Det beror på vad du syftar på med "Sony".

Dvs. om du avser "Sony Semiconductor Solutions Corporation" eller "Sony Imaging Products and Solutions Corp."

De sensorer som du länkar till är de som Sony Semiconductor Solutions Corporation själva tagit fram. De säljs alla på den öppna marknaden (till alla som vill betala för de).

Sedan så tillverkar de, och hjälper till att designa, sensorer som är unika kundanpassade sensorer på beställning av stora kunder. Dessa säljs (normalt) inte på den öppna marknaden, då designen tagits fram av (eller åtminstone betalats av) dessa kunder, och som därmed äger rättigheterna till de.

Exempel på sådana kunder är tex. just tidigare nämnda Nikon och Sony Imaging Products and Solutions Corp. Deras egna beställda/egenutvecklade sensorer säljs alltså inte på den öppna marknaden.

Detta till skillnad från den lista som du länkat till ovan som är det sortiment som Sony Semiconductor Solutions Corporation själva tagit fram och säljer som "hyllvaruprodukter".

Tyvärr så är det många Sony-fanatiker (främst internationella som SAR, men även svenska som här på Fs )som helt blandar ihop detta. De klarar tydligen inte av att skilja på dessa olika fall, och på de olika Sony-bolagen, och dess roller.

Absolut, jag håller med. Det är ju precis det som tråden handlar om "no outsourcing..."
Sony imaging säger i den konstiga intervjun att deras beställda sensorer inte kommer att säljas till andra, vilket är en självklarhet, men måste förklaras eftersom folk tänker att sony bara är ett bolag.

Det säger väl sig självt att sony semiconductor inte har samma frihet att designa och sälja FF sensorer som de vill längre.. Jag tror inte att "hyllvaruprodukten" 50 Mp sensorn som sitter i Fuji GFX 50S (och Hasselblads nya spegellösa?) hade funnits på listan om sony hade planer på MF i framtiden (eller också är det precis det som kommer hända, men den dagen kommer inga vidareutvecklade MF sensorer att säljas till Fuji. History repeats itself ;-) OBS smiley.
 
ANNONS