Principen fortsätter dock, som Sten-Åke antar. Kamerans inställning kommer som förslag i råkonverteraren som Canon har (DPP).
På grund av tidshetsen för ykresfotograferna har det jobbats en hel del med att göra bättre jpeg direkt i kameran, så de kan skickas till bildbyrån bara några sekunder efter det att bilden togs. Dessa krav har lett till exempelvis funktionen automatisk ljuskorrigerare hos Canon (ALO). Lite mobiltelefonsinspirerad magi som appliceras på bilden.
Vad kan väl sen gå fel?
Vi får nog tacka alla stressade yrkesmän med hårda dead lines för våra allt bättre JPEG-bilder.
Jag tog för inte så länge sedan fram en JPEG från en gammal ARW-RAW från min gamla NEX 7 som nu är runt 10 år gammal och det som kom ur den kameran direkt ser med dagens ögon inte särskilt imponerande ut. Det är en stor skillnad på det som nu kommer ut ur min hyfsat nya A7 IV. Så Per har ju en klar poäng i att stilmallsparametrar från den tiden kanske trots allt inte räddade skivan.
Jag har labbat lite med Capture One 23 och dess "Auto Adjust" och testat den bl.a. på gamla reprofotade diabilder och jag är faktiskt lite imponerad. Till skillnad från DXO Photolab så funkar även skärpningen av bilderna vilket alltså inte funkar på reprofotade filmbaserade bilders korn. C1-funktionen försöker fixa följande:
White balance
Exposure (vad skillnaden är mot Brightness är vet jag inte)
Contrast
Brightness
HDR
Levels
Rotation
Keystone (vertikal restituering av exv. lutande fasader på byggnader)
Även DXO Photolab och PureRaw gör ju mycket smart idag (om man vill) med nya bilder som öppnas första gången.
Om det är en bildbyrå som du nämner så är dessutom sannolikheten stor att deras automatiska DAM-flöden polerar bilderna ytterligare men sport- och eventbilder idag är nog sällan bara bilderna utan de lever i en kontext av metadata också.
Många sport- och eventfotografer kör även Photo Mechanic Plus idag och med den programvaran som passar även företags-DAM som hand i handske så kan även medskickad IPTC/XMP-processmetadata även styra hur bilderna ska hanteras i DAM-flödena om man vill. PM är efter minst 20 år på marknaden väldigt optimerat för sport- och event-fotografers metadatabehov.
Bäst är ju om kamerorna är så bra att man åtminstone slipper lägga så mycket hand på de bilder som är tagna under hyfsade villkor. Personligen tycker jag dock inte att vi riktigt är där än. Nästan alla bilder jag tar tycker jag vinner på en liten sväng genom C1 eller Photolab.