Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan en Kodak DCS Pro 14n vara värd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleks_

Aktiv medlem
Jag har en gammal Kodakkamera hemma som ja kom över för ganska länge sedan, tänkte göra mig av med den men ja vet inte riktigt om de finns nån marknad för den och vad man isåfall kan ta för en sådan, va tror ni?
 
Den är nog inte värd något alls, kameran är frånkörd av nyare modeller för länge sedan.

Däremot kan kameran möjligen ha ett värde för en samlare som inte är intresserad av att använda kameran, utan av känslomässiga skäl vill ha en udda modell i sin samling. Sätt ut den på Tradera med utgångsbud 100 kr och se vad som händer, eller kanske bättre sätt ut den på internationella e-bay (större chans att där finns en intresserad samlare).
 
Vet ej själv, men ta en titt på ebay.com så ser du vad dem går för. Uppföljaren SLR/N går fortfarande för förhålandevis höga priser har jag för mig. Du får antaligen lite mer där jämfört med på Tradera är min gissning.
 
De är ju inte så vanliga så beg marknaden är extremt liten. Föreslår att du kollar e-bay eller söker efter amerikanska beg priser. Om jag minns rätt är det en kamera med fullformatssensor som var marknadsledande inom bildkvalitet en period. Den bör alltså betinga ett hyggligt värde - men eftersom det inte är Canon eller Nikon så är kunderna antagligen få. Har sett att säljare ibland lägger ut produkter "till salu" här på Fotosidan med förbehållet att de vill kolla intresset. Kanske en idé för att få pejl på om det finns köpare och ev värde?
 
Intressant intressant! =) ja alltså, kameran e ju helt ok när det kommer till studioplåtning, sen kan man ju inte skjuta under stolen med att den brusar på högre iso..
Men de e ju trots allt 14mp och standard F nikonfattning! =)
Kanske ska lägga ut en säljesannons ändå!
 
kollade ebay. Där ligger en som är uppe i 3.800..

Och en "Köp nu" för $4000

Det är ju larvigt. 4000$ för denna kamera.....Visserligen finfin bildkvalitet på låga iso men sedan???? 4000$ är ungefär 28 tusen!! Lägg sedan till frakt, tull, avsaknaden av garantier etc....Idioti!

D700:an kostar ju för tusan mindre. Har visserligen aningens lägre upplösning men ljusår bättre bildkvalitet på vilket som helst iso över basiso.

Kodaken har ännu ett triumfkort och det är avsaknaden av AA filter som gör underverk men ändå....4000$ för ett stycke historia
 
Jag kollade på eBay och det fanns ett antal. Föjl tex auktion 120467973339 som budet nu ligger på $US522 och ca 15 timmar kvar. Sedan finns det butiker som via eBay, tar vilka priser som helst med Buy now
Den här modellen har ett ganska bra samlarvärde och är kameran är i bra skick, då utan repor och liknande blir det inte mindre.
Sedan är det helt klart att den som köper en sådan här kamera, knappast gör det för att använda den, utan ser kameran som ett samlarobjekt, då det var en av de första digitala spegelreflexkamerorna, och värdet kommer att öka desto äldre den blir
 
Jag får rätta mig själv lite grann. Kameran presenterades 2002, 1-3 år senare än jag hade för mig. Fullformat sensor med 13,7 miljoner pixlar, Nikon-fattning. Hittar man programvaran till kameran, batterier och kan leva med en sämre display och något långsammare. Kameran är en F100 och det var ingen dålig kamera. Skit bara att du inte fråga mig först, jag hade köpt den på stubinen
 
Jag får rätta mig själv lite grann. Kameran presenterades 2002, 1-3 år senare än jag hade för mig. Fullformat sensor med 13,7 miljoner pixlar, Nikon-fattning. Hittar man programvaran till kameran, batterier och kan leva med en sämre display och något långsammare. Kameran är en F100 och det var ingen dålig kamera. Skit bara att du inte fråga mig först, jag hade köpt den på stubinen

dcs pro 14n är baserad på F80.
 
Jag får rätta mig själv lite grann. Kameran presenterades 2002, 1-3 år senare än jag hade för mig. Fullformat sensor med 13,7 miljoner pixlar, Nikon-fattning. Hittar man programvaran till kameran, batterier och kan leva med en sämre display och något långsammare. Kameran är en F100 och det var ingen dålig kamera. Skit bara att du inte fråga mig först, jag hade köpt den på stubinen


Ja alltså, kameran e till salu och är inte såld så..? =)
 
Det framkon tidigare att kameran inte var värd något, och i så fall kunde jag betalat en viss summma för den. Jag har nog den senaste tiden överskridet mitt konto för betr inköp av både gammalt och nytt.
Mitt råd är att kolla igenom kameran, se om den fungera, hur batterierna är, ta några kort på kameran. Vill du lägga ut den på Tradera, se efter vad du kan få på eBay, och bestäm ett pris som du inte vill sälja den under(reservationspris)
Är du ute efter att få mest för den, använd dig av eBay. Det är bara att registrera dig där, antagligen även på Paypal. Om du skulle tycka att frakten från sverige till US (för att ta något land) är dyr, är det inga problem, det betalar köparen

Som sagt: kommer du fram till att du vill sälja kameran på Tradera el eBay, kan du kanske skicka mig ett email, så kan jag åtminstone vara med och bjuda på kameran
 
Alltså, rubricerad kamera är bra, men gjordes om 2004 med tillägget PRO Slr/n resp c (alltså c=canon och n=nikonfattning) och blev betydligt bättre i många avseenden vad gäller brus. De senare modellerna fungerar mycket bra upp till iso 320. Kameran saknar AA-filter vilket ger väldigt skarpa detaljrika bilder, men också brusigare,

Kameran är en batteriätare av bulemisk karaktär. På många sätt en ergonomisk katastrof, men resultaten vid high-keyfoto är enastående. Jpeg är inte att ens tänka på, men med senaste firmware och Kodaks egen rawkonverterare (senaste uppdatering) förlåter man gärna kameran dess lite udda karaktär.

Ägde en Pro slr (senaste modellen) med Canonfattning och den körde jämnt skägg minst med en canon 1DsMkII på lägre iso.

Den som ska köpa den här kameran bör tänka på att skaffa många extrabatterier, att nätdelen för batterilös drift finns med, manualen bifogad då många inställningar är lite krångliga att leta sig fram till (gäller speciellt de lägsta isovärdena 12, 25 och 50 som man bara hittar i en undermeny). Camera Raw räcker bra som konverterare, men Kodaks medföljande programvara hanterar i många fall bruset bättre.

En speciell finess som denna kamera var först med: Lens Optimize. Man ställde in sin glugg vid längsta avstånd resp kortaste och lagrade i kameraminnet. En föregångare till micro adjustment m a o.

Jag hade köpt kameran tvärt av OM den varit Pro Slr/n eller c, för jag saknar faktiskt den gamla häcken.
 
De här va ju en intressant vändning, den gick helt plötsligt från värdelös till värdefull =)

Men skynda dig...den kommer dråsa när det kommer en 24mp version av d700.

Jag har även hört (och sett) att denna kamera gör en hel del av jobbet när det gäller att få fram naturtrogna bilder direkt ur kameran, många andra kameror hade mycket större behöv av post-processing men med denna var det en annan femma.

Jag kommer vänta på att denna eller efterföljaren dråsar ännu mer i pris och sedan använda den just för möjligheten att köra på låga iso (om jag kan få tag i en) som är svårt med dagens kameror.

Och AA-filtrena tar bort ungefär 30% av en kameras upplösning...så det ger att du kan betrakta denna snarare som en ca 18-20mp kamera än som en 14mp kamera.
 
Ja de e ju just det, enda anledningen till att släppa den skulle isåfall vara för att delfinansiera en ny kamera, typ D300 eller dyl...
Men att sälja till USA vettetusan, känns inte så lockande direkt, föredrar personliga affärer med tanke på allt man läser och ser...
Ska fundera lite till..men som sagt, kameran finns ju om nån ändå känner sig manad att buda...=)
 
ANNONS