** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken Sony RX100 ska jag välja?

Trevliga vanliga bilder som gemene man/kvinna tar, och inte kan man eller gissa sig till vilken sensor storlek det är som ligger bakom bilderna.
 
Nog finns det en skillnad (och då jämför jag bara med MFT). Men den är inte så påtaglig. Man märker det nog mest själv. Jag tänker mest på det när jag redigerar bilden, får känslan av att jag fått mer detaljer o.s.v. om jag använt OM. Nån gång, om jag orkar, ska jag försöka ta samma bild med båda kamerorna.

Många pixlar på liten yta kanske inte är så dumt ändå! Det bästa för mig är att den är så lätt att hantera (alla tycker inte det - vet) och fr.a. lätt att ha med sig. Har tagit med den när jag gått och handlat, när jag postat brev, gått och klippt mig... Sällan jag gör det med större kamera.
 
Tycker det är lite varierande kvalitet ändå.
Kan ju bidra med några. Inga mästerverk, men som sagt, det är snaps bara för att fånga den spirande grönskan här i Blöteborg;

Visa bilaga 174446

Visa bilaga 174451

Blöteborgs nya landmärke som håller på att färdigställas;

Visa bilaga 174449

Ute i Skärgården;

Visa bilaga 174447

Visa bilaga 174448

Här tycker jag man ser att det är OK upplösning med OK skärpa och detaljer, om man bara vill ta snapshots på det man ser runt omkring sig så känns det acceptabelt. Däremot bilden i inlägget under, vallgraven, vet jag inte om du har beskurit mycket? Där faller fotot sönder rätt snabbt om man zoomar in lite.
 
Tycker det är lite varierande kvalitet ändå.


Här tycker jag man ser att det är OK upplösning med OK skärpa och detaljer, om man bara vill ta snapshots på det man ser runt omkring sig så känns det acceptabelt. Däremot bilden i inlägget under, vallgraven, vet jag inte om du har beskurit mycket? Där faller fotot sönder rätt snabbt om man zoomar in lite.
Sanningen är att jag har inte detaljstuderat den bilden och nej, jag har inte (vad jag kan dra mig till minnes) beskurit några bilder. Att bilden med vallgraven faller sönder, kan jag däremot inte se, men jag har inte detaljstuderat den bilden, det är som sagt bara snaps, Jpeg direkt ur kameran inställd i auto-mode.
 
Senast ändrad:
och inte kan man eller gissa sig till vilken sensor storlek det är som ligger bakom bilderna.
Nej, så är det. Som tidigare sagts så är jag av den uppfattningen att denna lilla kamera tar förbluffande bra bilder. Om utfallit inte blir tillfredsställande, handlar det snarare om handhavandefel och det kan ju knappast kameran belastas för 😂😉.
 
Vad är gröna nybörjarläget? Auto? Jag tvivlar ju på att det ändrar närgränsen lika lite som det där scene-modet gör det.

Tony Klart det är så. Fast nu ser jag faktiskt inte att den här kameran har begränsningar annat än det som följer av liten sensor och fast objektiv. Hade närgränsen angetts som normalt hade jag inte haft några klagomål alls. Har nu fått lära mig att det är vanligt att ange närgränsen från frontlinsen när det gäller kompakter och småkameror öht. Det visste jag inte.

Man kommer faktiskt hyfsat när vid minsta brännvidd. Men då får man ju också ta de förvrängning som följer med 24mm (eq). Förresten är det super att brännvidden visas med värden motsvarande FF. Tror inte jag nånsin skulle ha lärt mig att tänka i de verkliga brännvidderna. Med MFT som jag använder annars är det ju lätt med en crop factor på 2.

Gjorde ett litet test. En tändare är ungefär stor som en normalväxt kantarell. Men jag vill fota minde svampar än så.
Jag tycker RX100 tar förvånansvärt bra bilder på nära håll. Här är rapsblomman cirka 5 cm framför linsen. Gröna läget på ratten och en tulpan visas uppe i vänstra hörnet. Oredigerad bild. Vad mer kan man önska? Vill man ta makrobilder specifikt finns det ju annan utrustning. ;)
001-DSC06450.jpg
ISO 125 10,4 mm f/5,6 1/800s DSC-RX100 MkI
 
Nog finns det en skillnad (och då jämför jag bara med MFT). Men den är inte så påtaglig. Man märker det nog mest själv. Jag tänker mest på det när jag redigerar bilden, får känslan av att jag fått mer detaljer o.s.v. om jag använt OM. Nån gång, om jag orkar, ska jag försöka ta samma bild med båda kamerorna.

Många pixlar på liten yta kanske inte är så dumt ändå! Det bästa för mig är att den är så lätt att hantera (alla tycker inte det - vet) och fr.a. lätt att ha med sig. Har tagit med den när jag gått och handlat, när jag postat brev, gått och klippt mig... Sällan jag gör det med större kamera.

Precis, ville inte lämna den större kameran i bilen när jag snabbt behövde springa in på ICA, det kändes konstigt där med kameran på bröstet, som att där skall han visa upp sin kamera i den mindre staden, gick bättre när jag förr också hade en mindre Minolta High Matik någonting mins inte riktigt hela beteckningen, den kameran hade ju samma film storlek som dyrare större systemkameror. Förr i tiden hade många Yashica kompakta kameror som andra kamera, kända för att ge fina bilder, behövdes inte alltid stora system kameran för att ta några familje bilder i trädgården eller, ofta betydelsefulla minnes bilder helt enkelt.
 
Sanningen är att jag har inte detaljstuderat den bilden och nej, jag har inte (vad jag kan dra mig till minnes) beskurit några bilder. Att bilden med vallgraven faller sönder, kan jag däremot inte se, men jag har inte detaljstuderat den bilden, det är som sagt bara snaps, Jpeg direkt ur kameran inställd i auto-mode.
Kan bara hålla med, man ser något hyggligt fint, knäpper av några bilder, behöver inte vara tankar om att bilderna tas för något kungligt arkiv eller så.
 
Nej, så är det. Som tidigare sagts så är jag av den uppfattningen att denna lilla kamera tar förbluffande bra bilder. Om utfallit inte blir tillfredsställande, handlar det snarare om handhavandefel och det kan ju knappast kameran belastas för 😂😉.
Som gammal Minolta/Sony köpare så visst har det varit diskussioner om RX100 och utförandet, lite större knappar kunde kanske Sony pillat dit som exempel, Sony har alltid varit lite egensinniga av sig, ett främre rullhjul till A6XXX serien tex dröjde väl ända till 2023 innan det kom, lite sega med att förbättra stora skärmen med fullödig tryck kontroll över menyer var ett annat exempel. Själv så gräver jag aldrig i några menyer numera utom att enkelt bara ändra lite Iso plus tider, bländare.
 
Mina RX100 är en dröm handhavandemässigt jämfört med min Panasonic GM1 som är MFT och med ungefär samma storlek. Lite bättre bildkvalitet med GM1 men RX100 M7 har ju bra zoom så det är ändå den som alltid är med.
 
Jag tycker RX100 tar förvånansvärt bra bilder på nära håll. Här är rapsblomman cirka 5 cm framför linsen. Gröna läget på ratten och en tulpan visas uppe i vänstra hörnet. Oredigerad bild. Vad mer kan man önska? Vill man ta makrobilder specifikt finns det ju annan utrustning. ;)
Visa bilaga 174477
ISO 125 10,4 mm f/5,6 1/800s DSC-RX100 MkI

Det är en lång väg mellan bilden du visar och makro. Syftet för mig var aldrig makro, bara närbilder av relativt små saker.

Det finns annan utrustning för allting. Grejen här (för mig) var ju en liten kamera som fixar det jag behöver den till. Helt mitt eget fel att jag inte visste att närgränsen tydligen anges från frontlinsen på kompakter. Lurigt, men tydligen standard.
 
Nu har Raynoxen kommit. Tänkte visa hur stor skillnad det gör. Jag köpte alltså DCR-150. Kanske skulle ha valt DCR-250. Orkade inte riktigt sätta mig in i det där och försöka räkna ut vilken effekten skulle bli.

Här är bilderna jag tog förut, utan några hjälpmedel alltså.


8.8mm/24mm eq.
a.jpg

18.9mm/c:a 50mm eq
b.jpg

Och här med Raynox. Har ingen adapter än, så jag höll linsen framför ojektivet bara. Dåligt ljus, handhållet o.s.v., Men det kvittar väl för att visa "förstoringen".

50mm eq., DCR-150
DSC00001_DxO-E.jpg

70mm eq., DCR-150
DSC00002_DxO-E.jpg

Så man kan väl säga att jag kommer något närmare än med bara kameran, men vid trevligare brännvidder. Borde väl ha tagit en bild med med kortaste brännvidden också, men det känns inte så intressant, så hoppade över det..

Ingen vinjettering vad jag kunde se. Tyvärr fick jag ganska kraftig och oliksidig vinjettering på Olympus 12-40 som jag länge velat ha en Raynox till, något jag läst inte ska ske. Ack ja.
 
ANNONS