Annons

Nikon D3100 - nu "officiell"

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Alltså AF finns i exakt alla kameror som finns att köpa utom ett par riktiga specialare.

Grejen är att AF styr en motor som fokuserar objektivet. Antingen sitter motorn i kamerahuset eller i objektivet. Vissa av objektiven har inbyggd motor och vissa av kamerahusen har inbyggd motor.

Kamerahus med inbyggd motor får AF med alla objektiv, både AF och AF-S. Kameror utan motor får bara AF med AF-S objektiv. D3100 ger AF med sammanlagt ungefär 80 olika objektiv så du har att välja på. Kit-objektivet är av AF-S typ.

Hela min poäng är att du måste tänka på vilka objektiv du köper så du inte får ett utan motor. Många lite äldre macro-objektiv och teleobjektiv saknar motor.

God jul!
 

Tell

Aktiv medlem
Det känns dumt att krångla till det för damen. Köp en D3100 och var nöjd!
O om du senare ska köpa ett objektiv så räcker det med att kolla att det står "AF-S" och inte "AF" i namnet. Fast om du ändå är osäker så är det bara surfa in här igen o langa en ny fråga. :)
 

Juliiastrom

Ny medlem
Hej ny här på forumet, och letat efter info om minnes kort till D3100.
jag har köpt mej en D3100 igår,
satt i ett gammalt minneskort att börja med och nu sitter jag och letar efter ett som är i rätt prisklass.

Läste på nätet att det ska vara ett klass 6 kort för att kunna filma HD, stämmer det?
vad har ni köpt för minnes kort som funkar bra?

har titta lite på det här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=448587

har fått bra betyg på den här sidan kan det funka?

http://www.techpowerup.com/reviews/AData/T...ries_16GB_SDHC/
 

Juliiastrom

Ny medlem
Jag brukar hålla mig till Sandisk.
Tyvärr så är det så att min budget inte är så bra,
har sparat mina sista slantar på att få den här kameran.

enligt en som har lämnat omdöme om 16GB kortet så funkar det att filma i HD
med en Canon EOS 550D

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=371744

undrar om det är snabbt nog för att filma med det kortet i en D3100 med?
och om det är bra kort eller bara skräp?

eller om någon har erfarenhet av något annat budgetkort?
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Du kanske ska nöja dig med 8gb så har du råd med ett bra kort. (till att börja med)

Krånglar kortet så krånglar ju hela kameran känns det som. Inte säkert att det gör det men....

Jag använder 8gb istället för 16gb som jag först köpte till min videokamera (full hd).
Det fina med det är ju att jag backuppar filmen på en dual layer dvd som då är 8gb.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det bör fungera bra.

Tänk bara på att faktiskt jämföra bildkvaliten med 720p-varianterna. Precis som med de allra flesta andra DSLR-kameror är skillnaden i stort sett obefintlig. Verklig upplösning på bilden ligger nånstans runt 1300pixlar på bredden, vilket stämmer bra med 720p. Full HD är bara en uppskalning av samma format, men tjänar ju på att fler bitar allokeras för samma bild-del > man får mindre komprimeringsartefakter.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Det beror helt på kameran och datamängd.

På min videokamera blir det 42min på 8Gb. Då kör jag högsta kvalitet full hd.
 
ANNONS