Annons

Nikon D3100 - nu "officiell"

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap


Netonnet:
Åter i lager ca: 2010-10-01

Komplett:
Preliminärt datum

Dustinhome:
Beräknad leverans 2010-09-30


Så allt är väldigt osäkert exakt när den kommer, preliminära datum och cirka-datum.
 

Tell

Aktiv medlem
Rolling shuttern går ju att leva med, däremot går det inte att leva med autofokusen. Långsam, mycket fram och tillbaka, och i kombination med rolling shuttern så blir det bara bajs av allt. :\

Men av det man såg i Chase Jarvis rulle för D7000 så var ju rolling shuttern så gott som borta. Fast såklart, dom hade massa stabilisering och det har ju efterbehandlats, så det lär ju fortfarande finnas där, men dock inte speciellt mycket antagligen. Läste ju till och med nånstans att Nikon hade gjort nåt flashigt mumbo jumbo för att få ner det så aboslut mycket som möjligt.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Rolling shuttern går ju att leva med, däremot går det inte att leva med autofokusen. Långsam, mycket fram och tillbaka, och i kombination med rolling shuttern så blir det bara bajs av allt. :\

Men av det man såg i Chase Jarvis rulle för D7000 så var ju rolling shuttern så gott som borta. Fast såklart, dom hade massa stabilisering och det har ju efterbehandlats, så det lär ju fortfarande finnas där, men dock inte speciellt mycket antagligen. Läste ju till och med nånstans att Nikon hade gjort nåt flashigt mumbo jumbo för att få ner det så aboslut mycket som möjligt.
Många skulle nog säga tvärtom, dvs man kan definitivt leva utan autofokus men rolling shutter går inte att leva med. Men jag håller med om att autofokus i kombination med rolling shutter inte var nån höjdare.

Det har kommit ett klipp från D7000 taget under Photokina och som tur är så ser rolling shutter ut att vara under mycket bättre kontroll, även om man fortfarande ser den.
http://www.youtube.com/watch?v=cdyKwCFMm1s
 

Teodorian

Aktiv medlem
Här lite filmklipp från D3100

http://www.youtube.com/watch?v=0pOJ1eikUeQ&feature=channel
http://vimeo.com/15146964
http://www.theimagedepot.com/p1023898193

Med avseende på rolling shutter ser det helt horribelt dåligt ut tyvärr :-(

Det märktes inte mycket i Nikons reklamfilm tyckte jag, konstigt att det är så framträdande i dessa klipp.
Bara hoppas på att sensorn i D7000 inte delar samma problem...
Enligt Thom Hogan är det ett stort problem med rolling shutter på D3100. Däremot är stillbildskvaliteten bra:

"First, the D3100 sensor is clearly fabbed by someone other than Sony and represents an entirely new sensor entry. Nikon's claiming it's completely their design, so I'll run with that unless someone can show me otherwise. In terms of image quality, it's pretty darned good for still work. For instance, it's clearly better than the equivalent 14mp Sony sensor (in the NEX5 I've been testing). I'll have more to say on that soon when I reveal some testing I've done, but it's definitely a modest step forward from, say, the D5000/D90 sensor. The drawback? Video sucks. The rolling shutter problem in this sensor is about as bad as I've seen in a DSLR. So panning or moving objects tend to get the "leans" and back and forth panning is like looking into a bowl of Jello during an earthquake. That's a real shame, as the D3100 was looking pretty darned good in both features and performance until I discovered that."

http://www.bythom.com/
 

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Någon som köpt/provat den ?

Angående filmningen - nån fler som provat detta ?
borde på något sätt kunna bli bra tycker jag... med nån inställningar kanske ?

Vad tycker ni om både foto och film enligt egna erfarenheter?
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Någon som köpt/provat den ?

Angående filmningen - nån fler som provat detta ?
borde på något sätt kunna bli bra tycker jag... med nån inställningar kanske ?

Vad tycker ni om både foto och film enligt egna erfarenheter?
Finns gott om filmer ute nu och de flesta som testat den verkar vara överrens om att rolling shutter på D3100 är bland de värsta bland alla DSLR (precis som Thom skrev i Teodorians post ovan).

Den långsamma rolling shutter kommer knappast gå att ändra med nån inställning tyvärr.

Det behöver dock inte vara något jätteproblem, det får var och en själv bedöma utifrån hur man filmar. Men det ser ju inte bra ut när man inte ens kan använda Nikons hårt marknadsförda autofocus utan att bilden "vobblar"...
 

Tell

Aktiv medlem
Verkar lite märkligt om rolling shuttern är "bland de värsta bland alla DSLR". Etta lär ju iaf D90n ligga, o om nu D3100an är bland det värsta är den nog alltså inte så långt efter. Så då är frågan, vad tänkte Nikon med när dom knappt ens försökte göra nåt åt det?

Och vaaarför la dom inte in manuella kontroller också? Det lär ju inte vara så många rader kod som ska in för att få till det.. :\
 

Teodorian

Aktiv medlem
Verkar lite märkligt om rolling shuttern är "bland de värsta bland alla DSLR". Etta lär ju iaf D90n ligga, o om nu D3100an är bland det värsta är den nog alltså inte så långt efter. Så då är frågan, vad tänkte Nikon med när dom knappt ens försökte göra nåt åt det?

Och vaaarför la dom inte in manuella kontroller också? Det lär ju inte vara så många rader kod som ska in för att få till det.. :\
Det kallas produktdifferentiering:

http://wiki.neklu.com/index.php?title=Produktdifferentiering

Low end produkter har lägre kvalitet än dyrare. De som funderar på eller redan köpt D3100 och inte är riktigt nöjd skall lockas att köpa D7000.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Väldigt sant. Men de hade kanske kunnat hålla den "märkbart sämre" i stället för "sämst" - om nu så är fallet (?). Lite tidigt att uttala sig om det efter EN rapport dock.

Jag har inte en aning - har inte filmat med den. Kommer antagligen heller aldrig göra det.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Väldigt sant. Men de hade kanske kunnat hålla den "märkbart sämre" i stället för "sämst" - om nu så är fallet (?). Lite tidigt att uttala sig om det efter EN rapport dock.

Jag har inte en aning - har inte filmat med den. Kommer antagligen heller aldrig göra det.
Hur är bildkvaliteten jämfört med andra DX-modeller?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Mycket bra. Ganska tydlig "Nikon"-stämpel både vad det gäller färg och brus. Det skiljer kanske tiondelars Ev mellan D3100 och t.ex NEX5, och den är aningens renare än 550D, framför allt på lägre ISO. Ergonomin är väldigt tydligt Nikon också - vilken enligt mig är en klar fördel, eftersom jag trivs med deras placering på knappar och "tänk" bakom menyer osv.

Jag skulle dessutom våga mig på en gissning om att den faktiskt klarar höga ISO bättre än D300s, nu kan jag bara jämföra med D90 - men jag vet ju ganska väl hur dessa båda förhåller sig i förhållande till varandra.

Som vanligt är ju detta då med brasklappen att D300 är så mycket rappare att den hänger med bättre, och kanske redan har tagit två bilder medans D3100 fortfarande "jobbar på det". Att en kamera har jättebra hög-ISO-egenskaper hjälper ju inte om man inte kommer till skott, så att säga.

När jag är färdig med projektet som är igång just nu kanske det blir en mer komplett uppmätning och jämförelse, men jag vill gärna ha med D7000 och Pentax K5 då också. Så det får vänta tills en produktions-D7000 finns tillgänglig, de jag provat har båda varit "pre-samples" från produktion.
 
ANNONS