Annons

Byta till splitsökare på 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad121105

Aktiv medlem
Tack för infon, Lennart! Har varit inne på Focusingscreens hemsida och kollat, men jag vet inte om det är jag som är blind eller om jag missuppfattat dig. Av de sex skivor till 5D MkII som listas så verkar det ju vara snittbild eller mikroprisma som kan väljas, ser inte att någon av dem erbjuder båda delarna. Har du lust att kolla vilken skiva du köpte?

Skall sanningen fram känner jag mig tveksam inför att utföra den här typen av kamerakirurgi på egen hand (särskilt om det skulle visa sig att finjustering krävs) trots Focusingscreens steg-för-steg i bilder. Inte för att båda mina händer är utrustade med fem stycken tummar, men jag ser hellre att det i så fall utförs av någon som kan finmekanik bättre än jag. Vet du om det exempelvis skulle vara möjligt att få en Canon-verkstad att fixa det?
 

Photocon

Aktiv medlem
Tack för infon, Lennart! Har varit inne på Focusingscreens hemsida och kollat, men jag vet inte om det är jag som är blind eller om jag missuppfattat dig. Av de sex skivor till 5D MkII som listas så verkar det ju vara snittbild eller mikroprisma som kan väljas, ser inte att någon av dem erbjuder båda delarna. Har du lust att kolla vilken skiva du köpte?

Skall sanningen fram känner jag mig tveksam inför att utföra den här typen av kamerakirurgi på egen hand (särskilt om det skulle visa sig att finjustering krävs) trots Focusingscreens steg-för-steg i bilder. Inte för att båda mina händer är utrustade med fem stycken tummar, men jag ser hellre att det i så fall utförs av någon som kan finmekanik bättre än jag. Vet du om det exempelvis skulle vara möjligt att få en Canon-verkstad att fixa det?
Ec-B. Det ser ut som den enbart har snittbild, men det finns de facto en tunn (den innersta ringen) ring med microprismor på den. Den fungerar i alla fall så på mitt exemplar. I huvudsak var jag dock ute efter snittbild så jag blev glatt överraskad. Dessutom går denna skiva helt att anpassa med kamerans setup så att rätt exponering sker. Min skiva är gjord från en original Canon Ec

Det är lättare än du tror att montera. var bara försiktig med dammet. Följer med så många små hjälpmedel.
 

TH-56

Aktiv medlem
Pentax K-7 verkar alla ha glömt,men det är ju vanligt bland Nikon och Canonfolk.
Har den själv med aldrig använt filmfunktionen,men enligt insatta så är resultatet mycket bra,bl.a 30 b/s på alla upplösningar och inbyggt antiskak.
K-x är billigare och har samma videoenhet som K-7.
 

avslutad121105

Aktiv medlem
Återigen tack för infon, Lennart. Ska ta mig ytterligare en funderare för säkerhets skull, och det tycks ju som om det finns tid för det med tanke på hur tillgången på 5D II:eek:r ser ut just nu. ;-)
 

wfrank

Aktiv medlem
Väcker liv i denna mycket intressanta tråd. Leif, hur gick det sen?

Jag har precis inhandlat en 5DMkII då det inte gick att motstå i Rajalas specialdrive igår. Ang. objektiv så ska jag komplettera med ett antal fasta. Har blivit intresserad av 2st Samyang (16/2.8 och 85/1.4) och ett Zeiss (50/1.4). Plånboken tål knappast att allt köps på en gång men alla dessa har som möjligen bekant bara MF så snittbild måste inhandlas.

De finns både med kryss och streck. Har någon erfaranhet hur krysset fungerar i praktiken? Det ser rörigt ut men jag ställer ofta kameran på högkant och inbillar mig att det kan vara en hjälp. Mikroprisma hade jag på en gammal analog systemkamera och såg aldrig vitsen med dom, jag lärde mig iaf inte bedöma skärpan på något vettigt sätt. Men kanske 5DMkII's större sökare gör dom användbara?

Lennart, Focusingscreens verkar prisvärda. Köpte du med eller utan grid (/rutmönstret) - eller kan man sätta på sådant i 5D ändå - precis som i 7D?

Jättetack för alla erfarenheter kring detta.
 

avslutad121105

Aktiv medlem
För min del föll valet efter lite velande fram och tillbaka på Canons egen matta skiva, EG-S. Dels av kostnadsskäl, men också därför att jag inte riktigt kunde skaka av mig oron inför hur jag skulle uppleva en snittbild/mikroprisma mitt i sökaren som kanske skulle störa mig.

Jag kör 5DMkII tillsammans med tre fasta Zeiss-gluggar - 35/2, 50/2 och 100/2. EG-S-skivan har definitivt underlättat, men skall sanningen fram så upplever jag ändå manuell fokusering lite knepig ibland, mycket beroende på motiv och fokuseringsavstånd. Med träning har jag blivit bättre på MF, men ibland är det som sagt knepigt och måste bara skärpan sitta rätt blir det att hala fram stativet och köra liveview. Å andra sidan blir man då rikligt belönad av Zeiss-optiken! :)
 

Jimfear

Aktiv medlem
Mikroprisma hade jag på en gammal analog systemkamera och såg aldrig vitsen med dom, jag lärde mig iaf inte bedöma skärpan på något vettigt sätt. Men kanske 5DMkII's större sökare gör dom användbara?

Mikroprisma fungerar bäst med snabba objektiv, efter ca f/2-2.8 minskar effekten kraftigt och det blir mer smidigt med snittbild enligt min mening. Men om du sätter ett snabbt objektiv på en kamera med mikroprisma lär du snabbt förstå vitsen med dem, ännu har jag inte sett något som överträffar mikroprismasökare och ett 50mm f/1.2. Jag upplever det som att det nästan blixtrar till då bilden kommer i fokus, verkligen "snap in focus" som man skulle säga på brittiska.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför canon inte har någon egen mattskiva med mikroprisma eller snittbild?
Varför anser de att det räcker med EG-S?
 

Photocon

Aktiv medlem
Lennart, Focusingscreens verkar prisvärda. Köpte du med eller utan grid (/rutmönstret) - eller kan man sätta på sådant i 5D ändå - precis som i 7D?
Jättetack för alla erfarenheter kring detta.
Jag köpte utan och är faktiskt glad för det i efterhand. Ju renare sökare dessbättre, tycker jag. Men vilken skiva du än väljer så är det lättare att montera en sådan i 5DMKII än i en 7D. Se bara till att hålla dammfritt och ha på dig de små gummitutorna som medföljer för att undvika fingeravtryck.

Jag har haft stor glädje av min och tack vare att typen är definierad i 5DMKII:s setup (menyn för val av skiva) behöver man inte göra några andra kompenseringar. Kameran exponerar precis som med medföljande standardskiva.

MVH//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför canon inte har någon egen mattskiva med mikroprisma eller snittbild?
Varför anser de att det räcker med EG-S?
Finns eller i alla fall fanns visst till exempelvis 1DsMKII. Sara upplyste ju dessutom om att det är ur sådana skivor som Focusing Screen slipar ned kanterna till att passa 5DMkII.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det vore intressant att höra med någon som har gedigen erfarenhet av att fokusera manuellt med DSLRkameror. Jag gissar att det är hopplöst, jag nästan omöjligt att i längden fokusera exakt med stor bländaröppning. Exempelvis Canons 135/2L borde vara i princip omöjlig att fokusera helt exakt med f2, och på svagt rörliga objekt (porträttmodeller) dessutom.
Visst ger träning färdighet, men hur vettigt är det egentligen?
 

Jimfear

Aktiv medlem
Jag kan avlägga rapport om ca tre och en halv månad då jag återvänt till Sverige efter en längre vistelse i Rom med en digital kamera och endast manuella objektiv. Förutom att sökaren på en APS-C kamera är tragiskt liten jämfört med en manuell analog kamera skall det nog inte vara så mycket skillnader i handhavandet om man har bytt till en fokusskiva gjord för manuell fokus.
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag kör 5DMkII tillsammans med tre fasta Zeiss-gluggar - 35/2, 50/2 och 100/2. EG-S-skivan har definitivt underlättat, men skall sanningen fram så upplever jag ändå manuell fokusering lite knepig ibland, mycket beroende på motiv och fokuseringsavstånd. Med träning har jag blivit bättre på MF, men ibland är det som sagt knepigt och måste bara skärpan sitta rätt blir det att hala fram stativet och köra liveview. Å andra sidan blir man då rikligt belönad av Zeiss-optiken! :)
Ok. Då får jag hoppas att snittbilden gör saken enklare. Utnyttjar du AFconfirm på något sätt när du fokuserar manuellt? Det finns en paralell tråd här om Samyang (som jag avser köpa) kring detta. Jag har nämligen tänkt att göra som du, köra på fasta med MF ett tag. Tack för input.

Mikroprisma fungerar bäst med snabba objektiv, efter ca f/2-2.8 minskar effekten kraftigt och det blir mer smidigt med snittbild enligt min mening. Men om du sätter ett snabbt objektiv på en kamera med mikroprisma lär du snabbt förstå vitsen med dem, ännu har jag inte sett något som överträffar mikroprismasökare och ett 50mm f/1.2. Jag upplever det som att det nästan blixtrar till då bilden kommer i fokus, verkligen "snap in focus" som man skulle säga på brittiska.
Låter glädjande. När jag använde analoga systemkameror hade jag inga snabba objektiv vilket förhoppningsvis föklarar varför jag inte såg vitsen :) Nu handlar det om en eller två 1.4:eek:r och en 2.8.

Jag köpte utan och är faktiskt glad för det i efterhand. Ju renare sökare dessbättre, tycker jag. Men vilken skiva du än väljer så är det lättare att montera en sådan i 5DMKII än i en 7D. Se bara till att hålla dammfritt och ha på dig de små gummitutorna som medföljer för att undvika fingeravtryck.

Jag har haft stor glädje av min och tack vare att typen är definierad i 5DMKII:s setup (menyn för val av skiva) behöver man inte göra några andra kompenseringar. Kameran exponerar precis som med medföljande standardskiva.
Tack L. Jag hade faktiskt hunnit tänka på vad du säger, att sökaren helst ska vara så ren som möjligt. Nu är ju 5D's sökare rätt ren från start med sina tätsittande få AF-punkter - jämfört med exvis 7D. Men grid verkar onödigt. En sak som jag tror jag kommer störa mig på är just att punkterna sitter så centralt på 5D, 7D är ju väldigt trevlig med sina många spridda punkter som enkelt byts med joystick för komposition - något jag gör jämt. Snittbilden är dessutom i mitten, och det kommer nog kräva lite teknik för omkomposition med stora bländare eftersom skärpedjupet är kort. På ett 85/1.4 handlar det om futtiga 10cm på 3 meters håll. Och då ska ju fokus ha satts ordentligt dessutom...

Tänk om det skulle finnas skivor med säg 5 snittbilder, en i mitten och sedan en dryga halvägs mot varje kant. Blir plåttrigt men å andra sidan bara när fokus inte sitter och väldigt kompositionsvänligt...
 

paddmannen

Aktiv medlem
Finns eller i alla fall fanns visst till exempelvis 1DsMKII. Sara upplyste ju dessutom om att det är ur sådana skivor som Focusing Screen slipar ned kanterna till att passa 5DMkII.
Jo, men vad är det som gör att det inte finns idag?
I forntiden var alla spegelreflexer utrustade med det där, varför anser canon att det inte behövs för manuell fokus idag?

Visst, nu finns live view som gör att man kan fokusera exakt manuellt, men det kan ju knappast sägas ersätta snittbild/mikroprisma.

En konspirationsteori kan vara att canon vill stävja användandet av manuella objektiv från andra tillverkare, typ zeiss, genom att göra det så svårt som möjligt att använda dem. AF-confirmation funkar ju tex inte med
"chip-lösa" objektiv trots att det inte finns några tekniska hinder.

Eller finns det någon annan anledning som gör att mikroprisma/snittbild ställer till det på moderna kameror.
(förutom spotmätningingen).
 

wfrank

Aktiv medlem
...
Eller finns det någon annan anledning som gör att mikroprisma/snittbild ställer till det på moderna kameror.
(förutom spotmätningingen).
Min teori kring saken är att AF under normala omständigheter ger bättre resultat - dessutom "oändligt" mycket snabbare. Mitt intresse för detta har främst dykt upp för att jag märker att de Canonkameror jag haft har svårare hitta fokus i dåligt ljus i kombination med snabba objektiv (där skärpan blir ännu viktigare pga det korta skärpedjupet). Och då är det vare sig fel på AF-kretsen eller objektiven, allt funkar fint i bra ljus alltså.

Men i värsta fall så är precisionen i snittprisman för dålig också (dvs toleranserna - eller som en del här skulle säga "minor variations pga handhavande") blir lika stora eller större än vad AF systemet ger. Sammantaget så kan alltså 21 miljoner pixlar ställa högre krav än vad ett bra ögat i kombination med snittbilden kan ge. Säg att någon futtig mm "fel" på fokusratten flyttar ett centimeterkort skärpeplan 5 cm - och snittbilden ser fortfarande ut som den är i fokus.

Men läser man här låter det ju som det finns hopp om att snittbild faktiskt är användbar. Det är mitt huvudspår just nu iaf.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Min teori kring saken är att AF under normala omständigheter ger bättre resultat - dessutom "oändligt" mycket snabbare.
Ja, det stämmer säkert. Men canon är den tillverkare som har störst sortiment av i princip allt, attiraljer som ofta bara intresserar en liten minoritet.
Sett i det perspektivet, vad finns det för anledning att sluta tillverka en liten glasbit och tvinga folk köpa piratversioner på nätet?
 

Jimfear

Aktiv medlem
Ja, det stämmer säkert. Men canon är den tillverkare som har störst sortiment av i princip allt, attiraljer som ofta bara intresserar en liten minoritet.
Sett i det perspektivet, vad finns det för anledning att sluta tillverka en liten glasbit och tvinga folk köpa piratversioner på nätet?
Original fokusskivor för MF finns inte heller till Pentax eller vad jag vet Nikon, och dessa borde ju om någon tillhandahålla ett sådant hjälpmedel då de är bakåtkompatibla långt ner i den manuella tiden vad gäller objektiv. Jag tror att det helt enkelt är för att man inte har ekonomiskt intresse i att folk använder äldre objektiv, vilket potentiellt skulle kunna inkräkta på försäljningen av nya AF objektiv.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Original fokusskivor för MF finns inte heller till Pentax eller vad jag vet Nikon, och dessa borde ju om någon tillhandahålla ett sådant hjälpmedel då de är bakåtkompatibla långt ner i den manuella tiden vad gäller objektiv. Jag tror att det helt enkelt är för att man inte har ekonomiskt intresse i att folk använder äldre objektiv, vilket potentiellt skulle kunna inkräkta på försäljningen av nya AF objektiv.
Fast ändå finns den helmatta skivan. Canon ger kunderna vad de vill ha - nästan...
 

avslutad121105

Aktiv medlem
Ok. Då får jag hoppas att snittbilden gör saken enklare. Utnyttjar du AFconfirm på något sätt när du fokuserar manuellt? Det finns en paralell tråd här om Samyang (som jag avser köpa) kring detta. Jag har nämligen tänkt att göra som du, köra på fasta med MF ett tag. Tack för input.
Nej, ingen AF-confirm för min del. Min sätt att tänka här kan väl sammanfattas med att om jag nu tagit steget till manuell optik så vore det väl tusan om jag likt förbaskat skulle överlåta fokuseringen till kameran. Nu behöver jag inte oroa mig för feljusterade hus och objektiv. Blir det suddigt i slutänden är orsaken mina grumliga ögon och inte Canons slarv med kvalitetskontroll. Det senarenämnda har jag haft problem med tidigare och det vill jag inte uppleva igen.

"Gröna pricken" verkar dock ligga hyfsat till på min 5DMkII, så måste det gå fort och optimal skärpa på rätt ställe inte är ett absolut krav så känns det som om AF confirm går att ta till om det kniper. Men då mitt fotograferande mest består av våta betongväggar och trasiga parkbänkar (...) så har jag all tid i världen att sköta om fokuseringen alldeles själv! ;-)
 

Dez

Aktiv medlem
Varför inte både och? Dvs en snittbild (diagonal, förstås) omgiven av microprisma. Nr 5 hos den firman jag länkade till.
Är diagonal bättre? Jag har horisontell snittbild plus microprismor i min Canon A-1, och ibland är det ju svårt att hitta någon lodrät linje att fokusera mot.
 
ANNONS