Annons

Nikon d3100 eller Nikon d90

Produkter
(logga in för att koppla)

Bostrom1

Aktiv medlem
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte varför jag sålde den. Tyckte om den väldigt mycket, men så såg jag att dom sålde d90 hus för 5000:- och så slängde jag iväg en annons på min d3000 och fick sålt den nästan omgående. Något som jag saknade på d3000 var att man inte kunde spela in. Men annars var det inget som jag saknade på den. Stor skillnad mellan d3100 och d90?
Får man fråga vart du såg att dom sålde d90 hus för 5000 kr? Lät lockande lite!
 

kekkegul

Ny medlem
Både D90 och D3100 kan spela in video. D3100 är nyare och har autofokus under inspelningen. Vad gäller skillnader så är det massor, tyvärr ;) .


  • D90 är lite större
  • D90: 12,3 megapixel vs. D3100: 14,2 megapixel
  • D90 har vad jag förstår AF-motor i huset så du får autofokus på äldre objektiv (osäker på denna punkt.)
  • D90 har bracketing funktion (tar flera bilder i följd med olika exponering, om du vill göra HDR-bilder i RAW-kvalité)
  • D90: ISO 100-6400 vs. D3100: ISO 100-12800
  • D90 har lite större sökare
  • D90 har film med AVI och 720p, D3100 har film med MOV, H.264 och 1080p.
  • D90 har pentaprisma vilket ger en ljusare sökare
  • D90 har en LCD med 920 000 bildpunkter mot D3100 med 230 000
  • D90 har en liten info display på ovansidan
  • D90 har dubbla "E-dials", kontrollhjul
Det bästa tipset är nog att du far på media markt eller liknande stormarknad med många kameror och känner på de olika modellerna. Om jag shoppade Nikon skulle jag nog välja D90 för fler yttre kontroller och dubbla kontrollhjul. D90 kostade ändå 10 000 när den var ny så det är en mycket kompetent kamera och 12 megapixel räcker och blir över.
Antar att E-dials/kontrollhjul är de två hjulen som finns vid höger tumme resp pekfinger. Är det bara d7000 som har dem av de "nya" modellerna? Har fotat lite då och då med en d80 och tror jag skulle störa mig väldigt mycket på att bara ha ett kontrollhjul. Någon som har bytt från en kamera med två kontrollhjul till en med bara ett som kan berätta hur det är?
 

AntY

Aktiv medlem
Gör ett försök på skillnaderna fast jag kör pentax och det kanske inte är samma lika på nikon.

Det är flera skillnader med två hjul, mest är det känslan (roligare -> bättre bilder). Jag hade en k-x tidigare med ett hjul och då använde jag mest Av och ibland Tv. När jag ville byta var jag tvungen att vrida programvalsratten. P var i det här fallet som grönt fast utan blixt och kontrollhjulet styrde bländaren.

Med min nya K-5 använder jag nästan uteslutande P. Nu ger främre kontrollhjul Tv-läge, bakre ger Av-läge och grön knapp ger P. Snabbt och smidigt att byta alltså.

Menyerna är också mycket snabbare att ta sig fram i, främre kontrollhjul för typ av inställning, bakre för vilken sida. Som en bonus kan man ställa in hur hjulen ska fungera, ex. på Tv-läget med slutare/EV-justering eller iso/slutare. Största fördelen är som sagt känslan (och detta är fullständigt subjektivt).
 

kekkegul

Ny medlem
Hopplöst. Det finns inget annat att säga.

D3100 och D5000 har bara ett hjul, D7000 och uppåt har två hjul.
Det är det jag misstänkte. Var helt inne på att skaffa en nikon, mest för att jag använt det tidigare. Men känner att detta kan vara avgörande för mitt val av kamera. Jag väljer hellre ett märke jag inte testat på tidigare (t.ex Canon) än skaffar en som inte har det jag vill. Vad jag förstår så är det inga större skillnader på Nikon resp Canon förutom detta med kontrollhjul. Resten av skillnaderna vänjer man sig vid efter ett tag misstänker jag.

Visst har Canons kameror i samma prisklass som d3100 och d5000 samma egenskaper + ett extra kontrollhjul? Är det något annan som jag bör veta när det gäller skillnader? Kommentarer om respektive märke som inte tillför något undanbedes. Vill inte skapa en VS-tråd.

Tack :)
 

AntY

Aktiv medlem
Canon 60D har på sätt och vis två kontrollhjul, det bakre är snurran runt "fyrvägsknappen" men då är D7000 bara 1000 peng dyrare. Det spelar nog större roll med den skiljande designen. Ännu större betydelse har nog menysystem, grepp och känsla.

Vad gäller billig Canon vs billig Nikon så noterade jag just att Nikon har kontrollhjul för tummen medan Canon har för pekfingret. Intressant. ;)
 

kekkegul

Ny medlem
Canon 60D har på sätt och vis två kontrollhjul, det bakre är snurran runt "fyrvägsknappen" men då är D7000 bara 1000 peng dyrare. Det spelar nog större roll med den skiljande designen. Ännu större betydelse har nog menysystem, grepp och känsla.

Vad gäller billig Canon vs billig Nikon så noterade jag just att Nikon har kontrollhjul för tummen medan Canon har för pekfingret. Intressant. ;)
Frågan är då om det är värt att gå upp från de relativt billiga d3100 och d5000 till en d7000 bara för att få en extra ratt? Kanske går att vänja sig med bara ett hjul och istället lägga pengar på objektiv. Får nog åka till en affär och klämma lite på respektive kameror för att se om jag saknar hjulet mycket.
 
ANNONS