Annons

Vilken 50 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

NG_David

Ny medlem
Går i planerna att införskaffa mig ett 50mm F/1.4. Problemet är dock att jag inte vet vilken av följande två alternativ jag ska välja:
Sony 50mm F/1.4 eller Sigma 50mm F/1.4 EX DG HSM.

Sigman är till måtten lite större men detta är inget problem, det jag främst undrar över är hur bild kvalitén är på dessa, från F/1.4 och uppåt.

Om man håller sig till Sverige är priset på båda snarlika men om man köper från UK eller Hong kong blir sony´n mycket billigare.

Vilken skulle ni rekommendera?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Går i planerna att införskaffa mig ett 50mm F/1.4. Problemet är dock att jag inte vet vilken av följande två alternativ jag ska välja:
Sony 50mm F/1.4 eller Sigma 50mm F/1.4 EX DG HSM.

Sigman är till måtten lite större men detta är inget problem, det jag främst undrar över är hur bild kvalitén är på dessa, från F/1.4 och uppåt.

Om man håller sig till Sverige är priset på båda snarlika men om man köper från UK eller Hong kong blir sony´n mycket billigare.

Vilken skulle ni rekommendera?
Oavsett vilket du väljer är det ett väldigt bra objektiv att ha sin arsenal.

Jag har ett Sony 50/1,4 och är kalasnöjd. Tycker det är skarpt och ger mycket fina bilder och det är väldigt kompakt och lätt.

Vet att många dissar detta Sony-objektiv och säger att det är dåligt, men det är inte min erfarenhet. Sigman sägs ska vara skarpare vid full öppning, så det är väl helt enkelt ett aningen bättre objektiv. Jag har ingen erfarenhet av det, men är som sagt mycket nöjd med Sony.

Det här var väl inte mycket till hjälp .-), men jag lägger in röst på Sony för att det är smidigare och lättare och dessutom billigare och jag tycker det presterar mycket bra.


/Mats
 

interior

Aktiv medlem
Går i planerna att införskaffa mig ett 50mm F/1.4. Problemet är dock att jag inte vet vilken av följande två alternativ jag ska välja:
Sony 50mm F/1.4 eller Sigma 50mm F/1.4 EX DG HSM.

Sigman är till måtten lite större men detta är inget problem, det jag främst undrar över är hur bild kvalitén är på dessa, från F/1.4 och uppåt.

Om man håller sig till Sverige är priset på båda snarlika men om man köper från UK eller Hong kong blir sony´n mycket billigare.

Vilken skulle ni rekommendera?
Jag trodde aldrig jag skulle rekomendera ett Sigmaobjektiv, men.............

Sigma 50mm/1,4 ger extremt fin bakgrundsoskärpa, är skarpt från 1,4 - åtminstone i mitten.

Det är alltså svårt att få enhetliga tips från olika fotografer. Tycke och smak.

Jag skulle köpt Signa.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag valde Sigmas just för den snygga oskärpans skull. Ångrar mig inte! En helt annan sak än med vanliga 50:eek:r. Har du aps-c-sensor så kommer bilderna upplevas som om de vore FF, och har du FF kommer bilderna upplevas som mellanformat! Sen är den både skarp på full bländare och har låg vinjettering. Det man får ta med den är att den är stor. Antagligen också lite mer flares vid motljus.

Sony:n är däremot lite bättre när man bländar ner till full skärpa, typ F8. Den ger också mer intressanta oskärpecirklar om man gillar att laborera med makro/märbild. Lättare att packa ner också.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag valde Sigmas just för den snygga oskärpans skull. Ångrar mig inte! En helt annan sak än med vanliga 50:eek:r. Har du aps-c-sensor så kommer bilderna upplevas som om de vore FF, och har du FF kommer bilderna upplevas som mellanformat! Sen är den både skarp på full bländare och har låg vinjettering. Det man får ta med den är att den är stor. Antagligen också lite mer flares vid motljus.

Sony:n är däremot lite bättre när man bländar ner till full skärpa, typ F8. Den ger också mer intressanta oskärpecirklar om man gillar att laborera med makro/märbild. Lättare att packa ner också.
Va fasiken! Om det där du säger om Sigmans grymhet låter det väldigt lockande.

Är det alltså så stor skillnad? jag har som sagt Sony 50/1,4 och tycker det är mycket bra, men om det verkligen är något alldeles extra med sigmaobjektivet är det kanske läge att byta. Det här är ju ändå ett objektivsegment som är ganska överkompliga i pris och mitt Sony 50 är också relativt lättsålt förmodar jag. Hmmm, Dyxum verkar ju ge samma intryck.

Var kan jag hitta bilder tagna med Sigmaobjektivet?


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Har också Sigmas 50mm/f1,4 och rekommenderar den varmt...visst det är en rejäl klump men om storleken och vikten inte är avgörande och man tänkt att uteslutande fotar på dom stora bländarna med objektivet så är Sigman svårslagen när det gäller skärpa/oskärpa.

Dpreviews test av Sigma 50mm/f1,4 :

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/

och deras test av Sony 50mm/f1,4 :

http://www.dpreview.com/lensreviews/sony_50_1p4_m15/
Intressant. Ska läsa i lugn och ro sedan, men snubblade på en mening i testet av Sigma.

"for Maxxum & Sony Alpha Mount. (*Auto Focus only if body supports HSM)"

Alltså, stödjer inte ALLA hus HSM och SSM? Är det nån skillnad mellan Sonys och Sigmas ultraljudsmotor? Jag hade ett Sigma 150-500 med HSM och vad jag kunde märka fungerade det exakt som SSM på mitt 70-300 t.ex.


/Mats
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har själv Canon, men vad gäller klassiska planar konstruktioner är de väs lika oberoende av märke. Lite mindre skillnader finns mellan Nikon, Canon, Pentax & Sony men alla är optimerade för att prestera bäst några steg nefbländat då det också blir väldigt skarpt från hörn till hörn. Fungerar väldigt bra som allround gluggar även i starkt solljus. Sigman skiljer sig. Den har ett gjutet asfäriskt linselement (bäst är slipat). Billigare hybrid asfäriska linselement är mer för att kunna skriva "aspherical" i namnet. Detta innebär att den är optimerad att användas nära full glugg och är mycket skarpare där än planarobjektiven. Inte fullt lika skarp vid bl 5,6-8 dock. Notera dock att i starkt ljus med hög kontrast kan den lättare få kromatisk abberation f u givetvis longitudinell kromatisk abberation. Skall du ha en allround 50a välj Sony. Vill du fota nära full glugg som porträttoptik eller i sämre ljus är Sigman dock avsevärt bättre. Tillägger extremt fin oskärpa. Mycket mjukare och renare än Canons 50/1,4 i varje fall. Därför sålde jag Canons och köpte Sigmas 50a.
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Intressant. Ska läsa i lugn och ro sedan, men snubblade på en mening i testet av Sigma.

"for Maxxum & Sony Alpha Mount. (*Auto Focus only if body supports HSM)"

Alltså, stödjer inte ALLA hus HSM och SSM? Är det nån skillnad mellan Sonys och Sigmas ultraljudsmotor? Jag hade ett Sigma 150-500 med HSM och vad jag kunde märka fungerade det exakt som SSM på mitt 70-300 t.ex.


/Mats
Det finns vissa gamla analoga Minolta hus som inte stödjer SSM, dvs inget att bry sig om.
 

NG_David

Ny medlem
. Vill du fota nära full glugg som porträttoptik eller i sämre ljus är Sigman dock avsevärt bättre. Tillägger extremt fin oskärpa. Mycket mjukare och renare än Canons 50/1,4 i varje fall. Därför sålde jag Canons och köpte Sigmas 50a.
ja, detta är den primär användningsområdet jag hade tänkt mig, Det enda som fattas nu är att få känns på dessa två och jämföra hur de känns. Men Sigman känns mycket intressant. Jag får helt enkelt återkomma när jag fattat mitt beslut samt givetvis någon bild också ;-)

Tack för alla snabba och bra svar!
 

Grimmer

Aktiv medlem
Va fasiken! Om det där du säger om Sigmans grymhet låter det väldigt lockande.

Är det alltså så stor skillnad? jag har som sagt Sony 50/1,4 och tycker det är mycket bra, men om det verkligen är något alldeles extra med sigmaobjektivet är det kanske läge att byta. Det här är ju ändå ett objektivsegment som är ganska överkompliga i pris och mitt Sony 50 är också relativt lättsålt förmodar jag. Hmmm, Dyxum verkar ju ge samma intryck.

Var kan jag hitta bilder tagna med Sigmaobjektivet?

/Mats
Jag brukar hänvisa till en bild jag tog i somras på ett par mjölkkannor. Den bilden är minimalt behandlad och tagen med A850 med F1.4. Har även en bild på valpen på F3.5 som är representativ. Oroliga grenar är helt utsläckta och glittret syns som prickar. Dessa hade blivit mer distinkta med Sonys variant.
Grejen är att om bakgrunden är minsta orolig så känns skärpedjupet större än vad det är. Eftersom Sigmat är så mjukt i oskärpan så släcker det ut all orolighet och bilden får en mellanformatskänsla.

Mjölkkannor
Valpen
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag brukar hänvisa till en bild jag tog i somras på ett par mjölkkannor. Den bilden är minimalt behandlad och tagen med A850 med F1.4. Har även en bild på valpen på F3.5 som är representativ. Oroliga grenar är helt utsläckta och glittret syns som prickar. Dessa hade blivit mer distinkta med Sonys variant.
Grejen är att om bakgrunden är minsta orolig så känns skärpedjupet större än vad det är. Eftersom Sigmat är så mjukt i oskärpan så släcker det ut all orolighet och bilden får en mellanformatskänsla.

Mjölkkannor
Valpen
Hmmm, ska fundera på detta.

Som sagt, jag är nöjd med min Sony 50/1,4, fast den är lite nyckfull. Tycker det är skarpt, men ibland kan bokehn bli rätt ful och andra gånger hur fin som helst. Om inte annat är det ju supersmidigt att hantera och att ha med sig.

Det här tog jag alldeles nyss för att prova. Ser ju för dj-igt ut i bakgrunden!, men som sagt har andra bilder där det blir väldigt snyggt. (Svårt att hantera skärpedjup på personer med lång näsa :) ).

bästis-bokeh.jpg


/Mats
 

Grimmer

Aktiv medlem
Sen beror ju oskärpan på vilken bländare man använder. Sigmat presterar bäst oskärpa på F2. Då försvinner en del coma och CA vilket på F1.4 rör till det något. Detta suddas iofs ut mera pga de större oskärpecirklarna.
Innan Sigmat hade jag ett Minolta 50 F1.7 som jag gillade skärpan på, men ogillade för kontrasten och motljusegenskaperna. Jag har provat Minolta 50 F1.4 och tyckte inte att det var nån större förbättring och misstänkte att Sonys inte skiljde sig så mycket. Därför tog jag Sigmat och har inte ångrat mig. Enda problemet är att minoltan slank med på ett bananskal medans Sigmat fyller upp en ordinarie plats i väskan.
 

interior

Aktiv medlem
Fick mitt Sigma 50mm igår - vilka bilder!!! Oskärpan är den snyggaste jag sett ( jo det är skarpt där det ska vara skarpt ). Denna krämmaskin kommer att bli en klassiker!
 
ANNONS