Annons

Skärpa??

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte se någon besvärande skakoskärpa i bilden. Mjukdelar med kort skärpedjup blir ungefär så här. Åtmonstone inga problem för en print om bilden f.ö. varit intressant.

Håller f.ö. med Hr. Risedal om att stativ är en utmärkt hjälp här, liveview fokusering med 10x förstoring sätter skärpan perfekt där du vill ha den.

Stråt - eller vad det nu är - ser ut att vara i bra fokus på bortre delen men lite sämre i förgrunden vilket rimmar ok med några mm's skärpedjup. 100% crop.
 

Bilagor

  • 00img3962 crop.jpg
    00img3962 crop.jpg
    37.7 KB · Visningar: 229
Andvänd stativ samt minst F/22 som krävs för perfekta macrobilder på blommor osv.
När jag lärde mig det så blev mina macrobilder betydligt bättre.
 
Menar att han ska sänka ISO och minska bländaren 2 steg ca (till typ 16). Tiden densamma.

Eller ännu hellre F/22 för med stativ kan han kanske tåla tiden 1/60 del...

Men hur får du ihop det där?
Minska ljuskänsligheten med två steg, samtidigt som du minskar ljusinsläppet två steg. Då måste ju tiden förlängas fyra steg för samma exponering.


Petter ...
 
Jag förstår inte heller Wilhelm? Dumt att förvirra TS.

Till TS: använd stativ och fjärr/själv-utlösare, bländare 16 och uppåt, liveview och manuell fokus vid 100 % inzoomning på skärmen (innan bilden tas). Testa det ;)

Jag väntar med spänning på Wilhelms förklaring... (jag tror han menade att stativ möjliggör liten bländare och lågt ISO. Fast han skrev ju "...tiden den samma...")
 
Sry, tankevurpa appropå ISO. My bad.

Edit, kameran tål väl ca ISO800 (åt ANDRA hållet mot vad jag skrev alltså) utan nämnvärda defekter ang. brus för normal bildanvändning så ett steg går att vinna (dvs F/11) iaf.

Hade samma kamera för några år sedan och tyckte 800 var ok, 1600 började bli lätt besvärande.

I övrigt vidhåller jag att skakoskärpa inte är problemet, är det också fel?
 
Senast ändrad:
Ingenstans ser jag riktig pixelskärpa och detta tror jag är beroende av att fotografen har vajat fram och tillbaka eller skakat lite, 1/125sek är för lång tid utan stativ med tanke på brännvidd och utsnitt.
 
Ta F/22 och den slutartid som krävs jag brukar ibland få ha 30 sekunder.
Med stativ + orörligt föremål så fungerar det perfekt.
Prova och se resultatet
 
Jag kan iofs tycka att riktigt kort skärpedjup också kan funka på blommor - men då måste skärpan läggas på något som "ger upplevd skärpa", inte bara på luddiga mjukdelar. Här är några exempel för några veckor sen. Förutsättningarna kan verka väldigt olika, ett EF 85/1.8 på 5DMkII, låga ISO och snabba slutartider. Men skärpedjupet är ungefär detsamma som på TS' bild, alltså några mm upp till kanske 1cm.

Bergianska: http://wilhelmfrank.wordpress.com/ (temporär site)
 
Jag kan iofs tycka att riktigt kort skärpedjup också kan funka på blommor - men då måste skärpan läggas på något som "ger upplevd skärpa", inte bara på luddiga mjukdelar. Här är några exempel för några veckor sen. Förutsättningarna kan verka väldigt olika, ett EF 85/1.8 på 5DMkII, låga ISO och snabba slutartider. Men skärpedjupet är ungefär detsamma som på TS' bild, alltså några mm upp till kanske 1cm.

Bergianska: http://wilhelmfrank.wordpress.com/ (temporär site)

Snygga bilder!

Men även TS bild har ju skärpa där den syns/framhävs (nämligen på dammluddet, inte på andra luddiga mjukdelar). Fast det var nog inte avsiktligt i TS bild.

Petter ...
 
Tack för alla svaren och tipsen. Ska försöka mixtra lite och återkomma med en annan bild så småningom. Jag hade inte några speciella tankar med bilden utan tog några bilder på en orchidee som jag hade hemm bara för att testa. Ville sedan höra vad ni tyckte om skärpan.

Som sagt tack för tipsen...

"amatörmacrofotografen;)"
 
ANNONS