Annons

Ska köpa Canon 5d MkII - rekommenderat objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
AF på 5DMkII är inte kass, men inte i klass med tex 7D - men eg. är den stora skillnaden FPS. Men förmår man man utnyttja den duger den fint för snabba förlopp också.

Video har inget med AF att göra (på de flesta DSLR:er). Så där gäller MF, precis som för de gamla storfilmarna med alla möjligheter till kort skärpedjup och annat.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Mkt glad över inköpet och har knappt hunnit bekanta mig med grejjerna. Två saker jag inser att jag måste lista ut:

- Jag provkörde objektivet i relativt mörk barmiljö igår och det tog ofta lång tid att hitta fokus för AF:en. Detta hade inget med ölintag att göra. :D
Grattis till kameran.

Jag tycker i och för sig att autofokusen i 5D klarar mörka miljöer hyggligt (definitivt bättre än 350D men inte lika bra som S90 med hjälpljus förstås), men det kan löna sig att tänka lite extra på hur du fokuserar.

Först och främst, kamerans autofokus behöver en tydlig kontrastskillnad (variation i ljushet) för att hitta fokus. Jämna ytor utan struktur är väldigt svårt, medan ett litet ljusblänk kan underlätta enormt.

Se också till så att du bara använder mittpunkten, den är säkrast (speciellt i svagt ljus). Autofokusen bör också vara i läge "One shot", då ger du autofokusen lite mer tid till att hitta rätt jämfört med läge "AI Servo".

I riktigt knepiga ljussituationer kan det faktiskt löna sig med "Live AF" i Live view läget, den fokuserar förvisso ganska långsamt men den fokuserar i gengäld rätt också i bäckmörker.
 
ANNONS