Annons

5D mkII, 1D-serien - AF och justering av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fj69

Medlem
Jag ser att tråden återuppstått från de döda i ett ämne som intresserar mig. Lämnade själv in en 7d och 70-200/2.8L USM liksom 400/5.6L och fick prisuppgift motsvarande de av dig uppgivna. Frågade innan jag lämnade in vad det skulle kunna landa på hos RCC och man kunde inte uppge någon summa över huvud taget, inte ens mellan tumme och pekfinger utifrån antagandet att bara AF behövde finjusteras. Det var stört omöjligt hur mycket jag än fiskade. Jag måste säga att dessa summor var lite mer än väntat.

Nu till frågan, gjorde det någon nytta för dig? Själv lämnade jag in dem efter övervägandet att utrustningen borde leverera lite till.....

Så var det värt det?! (förutsatt att du fått dem åter)

Mvh

Fredrik
 

sb45

Aktiv medlem
Jag har testat lite nu men min 7D och 400/5,6 som jag fick justerat, det verkar helt okej nu, jag har försökt microjustera mitt 17-55 2,8 IS , ligger lite fel , men microjustera är helt hopplöst . blir det bra på 55 mm så blir det fel på 17 , så det stämmer det ni skrivit om microjustering på Zoomar hopplöst.. däremot har jag microjusterat mitt Macro 100 2,8 IS , och det verkar som jag lyckats med, jag har inte bestämt än om jag ska lämna in 17-55 2,8 is och 70-200 2,8 IS II verkar inte ligga så mycket fel märks klart mest på Bl.2,8 . retar mig på att Canon inte ställer upp gratis på objektiv som lämnat tillverkningen utan att vara okej mycket dålig reklam. Att jag ska betala 2500:- för AF justering på redan dyra objektiv. Kanske lite mitt eget fel att jag inte lämnade in dem under garantitiden, jag vaknade inte förrän jag blev medlem på Fotosidan och läste om alla problem med Autofocus ,därefter kollade jag mina objektiv och kamerahus , Katastrof, hoppas Canon generalagenten även läser på Fotosidan. Det ska väl inte vara nån skillnad var man köpt objektiven
det står CANON på dem.
Tack för alla bra tips
 
ANNONS