Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till Canon 50D?

Bojan88

Aktiv medlem
Tjena allihopa!

Jag tänkte köpa mig en ny glugg för fotografering av landskap / kvällshimlar med effektfulla moln, och kandidaterna just nu är:

Tamron AF 17-50 f/2.8

och

Samyang 14mm f/2.8

Jag kanske ska nämna mina andra gluggar

35-80mm f/4-5.6
70-300mm f/4-5.6
Jag har även en 50mm f/1.8 på G, men inte inköpt ännu! :)

Vad säger ni? det är i den prisklassen jag tänkt handla (ca 2000 kr Begagnat).
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Tjena allihopa!

Jag tänkte köpa mig en ny glugg för fotografering av landskap / kvällshimlar med effektfulla moln, och kandidaterna just nu är:

Tamron AF 17-50 f/2.8

och

Samyang 14mm f/2.8

Jag kanske ska nämna mina andra gluggar

35-80mm f/4-5.6
70-300mm f/4-5.6
Jag har även en 50mm f/1.8 på G, men inte inköpt ännu! :)

Vad säger ni? det är i den prisklassen jag tänkt handla (ca 2000 kr Begagnat).
Tamronobjektivet blir ju ett trevligt komplement till dina övriga objektiv, Samyangen blir ju mer nischad. Har personlig erfarenhet av Tamronen både med och utan VC och det är riktigt bra optik. Du får inte premiumkänslan som 17-55 2.8 och inte heller alls samma AF-pestanda, men skarpt som tusan och 2.8 över hela omfånget är riktigt smidigt! Har ingen erfarenhet av Samyangen dock, så där får någon annan lämna input :)
 

Bojan88

Aktiv medlem
Det jag reakerar på är att det verkar råda stora skillnader mellan exemplaren, då vissa har problem med skärpan, och vissa har superb skärpa hos Tamronen.. Känns osäkert att köpa begagnat då?!
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Det jag reakerar på är att det verkar råda stora skillnader mellan exemplaren, då vissa har problem med skärpan, och vissa har superb skärpa hos Tamronen.. Känns osäkert att köpa begagnat då?!
Om du ska köpa beg. ska du absolut se till att få testa det ordentligt. Du kan ju också kolla över typ Scandinavian Photo som säljer en del beg. med 6 månaders garanti vilket ger lite högre säkerhet. De skärpeavvikelser jag hört om har först och främst handlat om att objektivet fram/bakfokuserar och med tanke på att Samyangen saknar AF så är det kanske inte hela världen i en jämförelse?
 

Bojan88

Aktiv medlem
Jag var in på Scandinavian Photo och kikade, men inget 17-50 begagnat vad jag kunde se!

Ja, vi får se, jag inväntar någon som har erfarenhet av Samyang'en sålänge! :)
 
ANNONS