Annons

Olympus E-5 DSLR

Behöver lite hjälp! Hur får man av AF-hjälpbelysningen när man använder den inbyggda blixten?
Dvs. när blixten ger snabba förblixtar för att hjälpa autofokusen i dåligt ljus. Har letat i instruktionsboken och i menyn men gått bet.

Någon mera kunnig än jag som som vet?
 
Har några E-5:eek:r på Ebay under bevakning men samtidigt är jag lite velig... Ska man hålla fast vid 4/3 eller gå vidare med m4/3 OMD eller rent av Canon eller Nikon? Vad är ett rimligt pris för en andrahands E-5:a? Jag själv tycker att 7000.- känns som max pris?

Har idag en E-620 och jag är väl ute efter den förbättrade autofokusen och sökaren mm.

Hur har ni andra Olympusanvändare tänkt och gjort? Ska tillägga att jag har 12-60 + 11-22 + 50macro + 25pancake Olympus som objektivsamling.

/Lennart
 
@ljn3


Hade 620 ett par år, när E-5 kom köpte jag den, mkt nöjd!

Ville först ha ett redigt kompakt system, lättare få med i tex sidoväskan på MCn.
Men då E-5 kom och den visade sig ge såpass mkt bättre filer blev det svårt låta bli den...givetvis gillade jag dess rejäla bygge och stora sökare. Måste säga att E-5 har mkt trevligare AF än E-620; snabbare och säkrare, samt bättre i svagt ljus än 620:ans.

Jag lärde mig gilla dess format, inte mkt större än min gamla analoga EOS 600.
Tyckte mer och mer om den efter ett tag, och hade ju 620:an kvar för när en kompakt behövdes.

Sen gick displayen på 620:an sönder, nåt glapp i ledning så bilden försvinner oftare än den syns. Illa, och värre blev det när E-5 blev stulen i somras.

Nu är det E-M5 som används, och den ger en större förbättring bildmässigt vs E-5 än E-5 gav vs E-620, definitivt. Mkt renare filer, inga problem gå upp i ISO vid behov, klart högre dynamik och med m4/3 objektiven (iaf de 2 jag har) är AF riktigt snabb, och framförallt säker. Skärpan sitter klockrent, utom vid följande fokus av rörligt motiv vilket inte är OM-Ds livrätt...
Ja, följfokus tyckte jag inte E-5 var så bra på heller, men jag fotar sällan såna motiv...och har inget av Olympus SWD-objektiv heller. Med SWD-objektiv är nog AF på E-5 kanske snabbare än E-M5:ans AF (?)

Har köpt OM-D E-M5 med greppet, och formatet känns ändå inte för stort. Utan greppet blir det ju grymt smidig, när så önskas.
Tycker att min 14-54 II oprik sitter rätt ok på OM-D med MMF-3 adaptern, så skulle nog kunna tycka samma om 12-60, då den inte ärseles mt större än 14-54:an.

AF på OM-D med 14-54 (och med mina andra 4/3-objektiv) sitter perfekt via MMF adaptern, men det går ett hack långsammare än om man kör E-5 på Liveview, nån halv sekund extra tar det.
---------------------------------
Köpte nyss ett Sigma 150/2,8 macro HSM DG...det är skarpt som...men AF funkar inte alls på OM-D. Bara ett tips, ifall det skulle vara nåt du lurat på. Dock utmärkt AF på min E-620 (& även på E-500)


7000 för en (fräsch) E-5 är nog rätt ok, får du billigare bara så mkt trevliger...
Vilken annan kamera ger dess kombination av optiksystemets optiska standard, bra väderskydd och närmast okrossbara bygge?
Min åkte i backen en gång, monterad på stativ vilket dock placerats illa "i hastigheten", med displayen utfälld, men det blev inte annat än en liten aning glappt i displayens gångjärn. Tänkte skicka den på service mest för känslan att ha displayen sitta "som den skall" (displayen fungerade perfekt hela tiden efter denna fadäsen) och för att lättare kunna sälja den ifall nåt som en E-7 skulle dyka upp nån gång. Nu blev det ju inte så pga stöld.

Saknar E-5:an en del, den var verkligen skön att hantera och bygget så superrejält...kändes trygg som få andra (som inte kostar mer)

----------------------------------------------

Svårt tipsa andra om vad de ska välja...känner du 620 är 'nästan helt ok' bildmässigt? Köp en E-5, den är precis ett extra hack bättre + de andra fördelarna du själv nämnde, och lite till... och känns mkt bekväm att "komma in i " då mkt i menyer är likartat 620 etc.

Dina fina objektiv...ja, skulle nog inte själv känna mig jättesugen på annat märke med dem i väskan...oavsett om jag valde att gå in i m4/3 eller köpa en beggad E-5...
 
Senast ändrad:
Ja, pannkakan som har den lägsta bildkvalitén köpte jag till ett 420 hus som turistkamera och bilderna blev hyggliga.

/Lennart
 
Lennart, om du kan tänka dig släpa på en E-5, tycker jag att du skall överväga möjligheterna ett småbildhus ger. För ca 7000 kronor får du även i dag en begagnad D700 eller 5DMK2.

Objektivutbudet till småbild är stort som 43 inte kommer i närheten av.

Är du snapshotfotograf kanske m43 är attraktivare, medan småbild har "allt" för action och makro.

En E-5:a är säkert bra om du är nöjd med de brännvidder du har. Den kommer säkert ge glädje några år framöver.
 
Jag har själv E-3. E-5 skiljer sig ffa genom bättre lågpassfilter (12 vs 10mp är i sig inget), bättre brusegenskaper (inte natt och dag), mer högupplöst TFT, lite snabbare AF och imager AF. Skulle dock inte lägga pengarna emellan för E-5 med mina behov. Skillnaden i bildkvalitet mellan E-620 och E-5 torde vara mindre. Jag har även ägt E-30 men sålde den då huset var plastigare och knapparna svampigare.

Jag skulle ffa byta från E-620 till E-5 för den enormt mycket bättre sökaren, byggkvaliteten, vädertätningen, och responsen i knapparna snarare än bildkvaliteten. Steget upp i rena sensorprestanda blir större om man byter till en modernare kamera i ett annat system eller t ex OM-D. Däremot är prisvärdheten och kvaliteten i Olympus SHG och HG objektiven på begagnatmarknaden svår att överträffa. Har sett på recensioner av Pana 12-35/2,8 och den slås av 12-60/2,8-4,0 (och 14-54 har ungefär samma MTF så borde vara ungefär samma) som kan fås för 5000:- beg mot 11.500:- för Pana som bara finns ny. Likaså är Oly 50-200 fantastisk.
 
ANNONS