Annons

Lightroom 6

Jag är rädd att det inte kommer att stanna med uppgraderingskostnaden för programmet för egen del. Jag uppgraderade från 4 till 6 vilket gjort Lr så segt att en ny dator eller att göra en större datoruppgradering också verkar bli nödvändigt. Alternativet är att gå tillbaka till fyran även om jag gillar det ovala markeringsverktyget som faktiskt var den enda positiva skillnaden mellan 4 och 6.
 
Uppgradering från Lightroom 6 till CC

Uppgraderade i våras till Ligtroom 6 och bestämde mig nu för att hoppa på tåget med CC prenumeration.
Prenumererade nu på "Adobe CC för foto" häromdagen.

Installationen av Photoshop till CC versionen gick bra, förutom att mina tillägg ex. NIX behöver ominstalleras, men det löser sig nog när jag kommer dit.

Problemet är med Lightroom som inte verka ha uppdaterats alls:

Uppe i vänstra hörnet står det fortfarande "Ligtroom 6" det borde stå "Ligtroom CC".
Likaså om jag går in vid Efects så skulle i CC versionen det finnas "Dehze" funktionen men den är inte där.

Fick ett tips på Adobs forum om att logga ut från CC och logga in i på nytt för att kunna fixa till problemet, men detta fungerade inte heller.

Någon som stött på detta problem eller vet vad som löser det?

MVH Bosse
 
Jag är ingen vän av prenumerationer eller moln i någon form. Men jag tror att en orsak till övergången i Adobes fall är inkomstbortfallet mellan versionerna. Programmen i hela Creative Suite är så pass mogna att allt fler hoppar över uppgradering till varje ny version, det finns inte tillräckliga skäl längre om verktygen redan klarar det som önskas och då blir det naturligtvis en nedgång i kassaflödet för Adobe. Genom prenumerationen kommer inkomsterna regelbundet.

Jag köpte en uppgradering till LR6 och den fungerar helt klanderfritt på min Mac! Men framtiden får utvisa om Adobe blir något alternativ. Om allt blir CC är det godnatt Adobe för min del. Jag kan fortsätta med de program som jag köpt, det är bara låta bli att köpa någon ny kamera!

Vad gäller prenumerationstjänsterna, så har du helt rätt och det här insåg antivirusföretagen för flera år sedan och nu är det dags för resten drakarna att hänga på. Misstänker att Microsoft hoppar på det här tåget också, så småningom...

Jag har testat ACDSee Pro 8 ganska intensivt under mina sista semesterdagar och trots att programmet lider av en hel del problem med krascher och hängningar, så valde jag igår att köpa det istället för att uppgradera från Lightroom 5.7 till Lightroom 6 eller CC.

Hade det funnits något riktigt bra Linuxalternativ till ACDSee och Lightroom, så hade jag med stor sannolikhet suttit med det idag, men där befinner vi oss inte ännu - åtminstone inte för min del.
 
Vad gäller prenumerationstjänsterna, så har du helt rätt och det här insåg antivirusföretagen för flera år sedan och nu är det dags för resten drakarna att hänga på. Misstänker att Microsoft hoppar på det här tåget också, så småningom...

Jag har testat ACDSee Pro 8 ganska intensivt under mina sista semesterdagar och trots att programmet lider av en hel del problem med krascher och hängningar, så valde jag igår att köpa det istället för att uppgradera från Lightroom 5.7 till Lightroom 6 eller CC.

Hade det funnits något riktigt bra Linuxalternativ till ACDSee och Lightroom, så hade jag med stor sannolikhet suttit med det idag, men där befinner vi oss inte ännu - åtminstone inte för min del.

Nu kör jag iofs inte Linux längre så jag kan inte uttala mig om detta alternativ;

http://www.darktable.org
 
Det vara litet! Min är 105 GB. Raderar aldrig mina. Som flera säger, lagring är ju billigt....
Nä, radera 1:1 previews gör jag inte sålänge det finns plats kvar på hårdisken där LR-arkivet är lagrat. Den ligger på en helt separat HD. Bildarkivet ligger på en annan HD.

/Stefan

Har samma problem, min previewdatabas tar 60 Gb på min bärbaras SSD vilket är för mycket. LR-katalogen ligger på den bärbara. Alla bilder på separata USB-diskar.
Kan jag bara flytta hela filen, Lightroom Catalog Previews.lrdata, till den externa disken? Men då kommer den ju inte hittas av Lightroom. Eller var i programmet ändrar jag inställningen (hittar inte det). Och kan den då använda de gamla previewa så den inte behöver skapa allt nytt. Jag slänger 1:1 visningar efter en dag men behåller halvstora tumnaglar i evighet för att kunna se dessa även när inte den hårddisken bilderna ligger på är ansluten (har bilderna på flera olika HD). Hur mycket sämre kapacitet blir det att ha previews på en USB3-disk och previews och klatalog på skilda enheter (katalog i datorn)?
 
Har samma problem, min previewdatabas tar 60 Gb på min bärbaras SSD vilket är för mycket. LR-katalogen ligger på den bärbara. Alla bilder på separata USB-diskar.
Kan jag bara flytta hela filen, Lightroom Catalog Previews.lrdata, till den externa disken? Men då kommer den ju inte hittas av Lightroom. Eller var i programmet ändrar jag inställningen (hittar inte det). Och kan den då använda de gamla previewa så den inte behöver skapa allt nytt. Jag slänger 1:1 visningar efter en dag men behåller halvstora tumnaglar i evighet för att kunna se dessa även när inte den hårddisken bilderna ligger på är ansluten (har bilderna på flera olika HD). Hur mycket sämre kapacitet blir det att ha previews på en USB3-disk och previews och klatalog på skilda enheter (katalog i datorn)?

Previews-mappen måste ligga i samma mapp som katalogen. Var den befinner sig kvittar, men det blir ju slöare i biblioteksdelen. Har du inte 1:1 preeviews blir det ä'nnu slöare då den måste generera preview när du kollar i 1:1. I framkallningsmodulen används inte previews på samma sätt.
Köpte mig en SSD igår och la in OS, LR och alla previews i den. Funkar kalas.
 
Men då kommer den ju inte hittas av Lightroom. Eller var i programmet ändrar jag inställningen (hittar inte det). Och kan den då använda de gamla previewa så den inte behöver skapa allt nytt.

Du kan flytta hela strukturen, mappen där lrcat-filen ligger och dess undermappar till USB-disken.

Sedan dubbelklickar du bara lrcat-filen på USB-disken så kommer Lightroom att öpnna den katalogen och använda de previews som nu ligger på USB-disken. LR "kommer ihåg" detta och nästa gång du startar LR så öppnar den default katalogen på USB-disken.

Alternativt kan du öppna en katalog genom Arkiv - Öppna katalog inne i LR.

Prestandamässigt, vet ej, det är nog bara att prova och se.
 
Du kan flytta hela strukturen, mappen där lrcat-filen ligger och dess undermappar till USB-disken.

Sedan dubbelklickar du bara lrcat-filen på USB-disken så kommer Lightroom att öpnna den katalogen och använda de previews som nu ligger på USB-disken. LR "kommer ihåg" detta och nästa gång du startar LR så öppnar den default katalogen på USB-disken.

Alternativt kan du öppna en katalog genom Arkiv - Öppna katalog inne i LR.

Prestandamässigt, vet ej, det är nog bara att prova och se.

OK men man måste flytta både katalog och previews till den externa disken? Det går inte att separera dessa två filer? Risken är ju rätt stor att det blir trögare då jag har SSD på hårddisken i datorn och vanlig USB3-WD My PAssport Ultra i den externa.
Ett alternativ är ju att göra tumnaglarna mindre för att minska filen, de är nu 1440 px. 1:1 vill jag dock fortsätta att kasta redan efter en dag. Annars växer filen ofantligt.
 
Ja, tyvärr finns det ingen inställning som gör att du kan lägga previews på en annan plats än direkt under lrcat-filen.

Jag har allt på SSD, en extra SSD i min stationära dator. Miin preview är för närvarnade 14 GB så det är lugnt men har man en bärbar dator så blir det lätt problem med utrymmet.

Jag tycker du kan prova att köra från USB-disken, kolla hur prestanda upplevs. Det är ju många som jobbar så just för att få en helt portabel lösning.
 
ANNONS