Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Risken är mindre eftersom spegeln är mer dämpad och stativfästet stadigare.

Men risken att du upptäcker skakningsoskärpan när du kollar på skärmen är större eftersom 100 procents visning innebär större förstoring (att du tittar med kraftigare lupp) jämfört med ex 5D Mark III.
jag tänkte närmast på den skakningsoskärpa som uppstår pga fumlig fotograf

min bildskärm blir ju inte större för att jag tittar på en bild med fler MP utan jag tänker mig att jag isf fortsätter att redigera bilden i det visningsläge där hela bilden syns på skärmytan, jag tycker att jag ser helheten bättre då än att hålla på o zooma in i detaljer, jag brukar inte pixelpeepa på 100% eller vad det nu kallas för nåt....

bara frågan just nu om man skall vänta en bit in på 2016 och se om någon 5D Mk IV eller 6D Mk II är på väg från Canon, det som isf skulle kunna göra dem till ett ännu mer intressant alternativ är om en uppgradering oxå skulle innehålla en ny sensor där Canon lyckats förbättra det dynamiska omfånget jmf med idag. Ev att det skulle vara mer värt för mig än fler MP.

OBS! INTE dra igång ett nytt "Krig" nu ang Canons DR, tycker det är så skönt att det tycks råda vapenvila på den fronten just nu. ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jag tänkte närmast på den skakningsoskärpa som uppstår pga fumlig fotograf
Mindre risk än med 5D Mark III.


min bildskärm blir ju inte större för att jag tittar på en bild med fler MP utan jag tänker mig att jag isf fortsätter att redigera bilden i det visningsläge där hela bilden syns på skärmytan, jag tycker att jag ser helheten bättre då än att hålla på o zooma in i detaljer, jag brukar inte pixelpeepa på 100% eller vad det nu kallas för nåt....
Klokt. Många tenderar att bedöma bildkvaliteten vid 100 procents visning. Men då blir det fel när man jämför kameror med olika upplösning. Men ska jämföra i lika storlek, för det är mest likt hur bilderna används i praktiken.
bara frågan just nu om man skall vänta en bit in på 2016 och se om någon 5D Mk IV eller 6D Mk II är på väg från Canon, det som isf skulle kunna göra dem till ett ännu mer intressant alternativ är om en uppgradering oxå skulle innehålla en ny sensor där Canon lyckats förbättra det dynamiska omfånget jmf med idag. Ev att det skulle vara mer värt för mig än fler MP.
5D Mark IV kommer högst troligt ha mer ny teknik än 5DS. En ny generation. 5Ds är samma generation som 5D3.

Canons högste fotochef har sagt att Canon beslutat att använda sensorer med a/D-omvandlare på sensorchipet. Det ger större dynamiskt omfång.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Mindre risk än med 5D Mark III.




Klokt. Många tenderar att bedöma bildkvaliteten vid 100 procents visning. Men då blir det fel när man jämför kameror med olika upplösning. Men ska jämföra i lika storlek, för det är mest likt hur bilderna används i praktiken.


5D Mark IV kommer högst troligt ha mer ny teknik än 5DS. En ny generation. 5Ds är samma generation som 5D3.

Canons högste fotochef har sagt att Canon beslutat att använda sensorer med a/D-omvandlare på sensorchipet. Det ger större dynamiskt omfång.
hrm.....han råkade inte nämna något om när.......
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Risken är mindre eftersom spegeln är mer dämpad och stativfästet stadigare.

Men risken att du upptäcker skakningsoskärpan när du kollar på skärmen är större eftersom 100 procents visning innebär större förstoring (att du tittar med kraftigare lupp) jämfört med ex 5D Mark III.
Med tidigare kameror 5D kameror hade jag ingen möjlighet att höja slutarhastigheten över den gamla regeln. Det vill säga 50 mm 1/50 sek osv. Nu kan jag det.
Eftersom när jag fotar som igår typ en karneval så blir det allt mellan dansande människor ena sekunden och ett porträtt i nästa.
Då kör jag hellre på snabbare tider. Det rör sig inte enbart om vad jag kan hålla still utan också mycket på hur det jag fotar rör sig. Så nu när jag har möjligheten så skruvar jag upp tiden ett steg. Det ger mig fler keepers.
Så jag har kameran inställd på att dubbla tiden. 1/50 blir alltså en 1/100.

Vad gäller damen med soppan hade jag just innan fotat ungar som dansade breakdance och kört på slutarprioritet 1/500 del och glömt kvar inställnngen när jag fotade henne.
Så miss av mig där.

Annars är jag inte ett dugg rädd för mer skakningsosärpa med 5Ds R. Det är samma som med andra kameror. Syns bara mer vid 1:1 på grund av upplösningen.
Fast i en utskrift gör det ingen skillnad. Som du säger är det precis som för alla andra kameror.
 

mmakr

Aktiv medlem
rörelseoskärpa 5dsr

Är 5dsr bilden riktigt skarp tagen med bra objektiv och helt fri från rörelseoskärpa är möjligheten att beskära bilden och ändå ha en detaljrik bild på t.ex 18 megapixlar i många fall värdefull . Bra IS är för mig en större hjälp än tidigare och något man bör tänka på när man väljer sina objektiv. En lätt rörelseoskärpa förstör ofta bildintrycket både vid utskrift samt när man tittar på bilden på en större riktigt högupplöst skärm. Vill man att ens bilder skall se bra ut även i framtiden bör man kanske sikta på en bildkvalite som ser bra ut på en sk. 5K skärm. Jag tror att estetiken när det gäller foto kan komma att att utvecklas mot mer detaljer och större bilder när förutsättningarna nu finns. Skall bilden betraktas på en IPAD eller skrivas ut på en A4 då har storleken på bildfilen ringa betydelse. Mvh Åke
 
ANNONS