Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högdagervarning i sökaren i EOS R5/R6, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Går det att ställa in högdagervarning i sökaren på EOS R5/R6 vid stillbildsfotografering? I filmläget finns ”Zebrainställningar” men jag har inte hittat motsvarande funktion för stillbild.

Jag använder ofta live-histogram i sökaren, men visst vore det bra att få en förvarning om utfrätta högdagrar också. Att man kan få högdagervarning i redan tagna bilder har jag full koll på.

Berätta gärna var live-zebrafunktionen för stillbild ligger gömd, om den finns. 🙏
 
Det är förmodligen för att när det gäller video kan du inte ändra slutartid och bländare under pågående filmning, utan att det märks. Men tar du stillbilder kan du lätt ändra till nästa bild, om du vill.
 
Ja, det håller jag med om. Jag bara gissade varför de inte har med funktionen i det sammanhanget, trots att den bevisligen finns i kameran.
Kanske tradition - "brukar" finnas för video?
 
Jag har fått intrycket att kameratillverkare ofta har separata team för olika funktionella delar av kameror, och att de inte alltid kommunicerar så mycket med varandra som man skulle önska.
 
ANNONS