Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Flytta taggar

Produkter
(logga in för att koppla)

gdempa

Ny medlem
Har precis laddat in nya Photoshop med Bridge. Alla mina bilder ligger i Element och alla bilder är taggade.

Trodde i min enfalt att taggarna skulle finnas kvar även när jag öppnade dem i Bridge, men det tycks de inte göra.

Verkar rätt jobbigt att behöva tagga om tusentals bilder.

Nån som vet hur man ska göra?

Har precis laddat in nya Photoshop med Bridge. Alla mina bilder ligger i Element och alla bilder är taggade.

Trodde i min enfalt att taggarna skulle finnas kvar även när jag öppnade dem i Bridge, men det tycks de inte göra.

Vilken version av Elements?

File / Write Keyword Tag and Properties Info to Photos

(eller motsvarande om du har en svensk version)

Skulle vara spännande att se hur/vilka taggar några stora bildköpare använder. Även bildproducenter förståss!

Ex: Scanpix mfl (gärna taggar på Engelska).

Har ni sett/hittat några taggsamlingar?

Vilka taggar man använder eller ej är nog inte det viktigaste, utan att man lär sig dem man använder. Skulle kunna kompromissa bort en del personliga referenser, för att kunna ha ett mer standardicerat system.
Vilket förmodligen inte existerar än.

Risken med att hitta på egna "fiffiga" taggar, är att redan bearbetat material kommer sakna en tagg det borde haft. Man kommer på nya finurliga ledtrådar till bilder som tas, men glömmer/orkar inte/struntar i att kompletteringstagga det äldre materialet.

ANNONS
Götaplatsens Foto