Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Hittade en funktion i premier för att ändra "framerate" som var väldigt snygg den hette frame blend, verkar ta datakraft som fn men det resultatet ser nästintill perfekt ut.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
För er som följer teveserien House så kan det vara spännande att se säsongsavslutningen i mitten av maj av flera anledningar. Hela avsnittet är inspelat med Canons 5D.

House är ju en stor och påkostad produktion och spelas normalt in på film. Är det rent av största produktionen hittills för 5D?

Regissören Greg Yaitanes:

@Drdiagnostic: How was the quality as compared 2 the traditional camera used in shooting?
GY: i loved it and feel it’s the future. cameras that can give you these looks

@MVRamunno: What is the difference in how it looks on a TV screen compared to a regular camera?
Greg Yaitanes: richer. shallow focus pulls the actors faces to forground [sic]


Spännande tycker jag och fortsätter vänta på Nikon.

http://philipbloom.co.uk/2010/04/10/house-season-finale-shot-entirely-with-canon-5dmkii/
 

StaffanW

Aktiv medlem
För er som följer teveserien House så kan det vara spännande att se säsongsavslutningen i mitten av maj av flera anledningar. Hela avsnittet är inspelat med Canons 5D.

House är ju en stor och påkostad produktion och spelas normalt in på film. Är det rent av största produktionen hittills för 5D?

Regissören Greg Yaitanes:

@Drdiagnostic: How was the quality as compared 2 the traditional camera used in shooting?
GY: i loved it and feel it’s the future. cameras that can give you these looks

@MVRamunno: What is the difference in how it looks on a TV screen compared to a regular camera?
Greg Yaitanes: richer. shallow focus pulls the actors faces to forground [sic]


Spännande tycker jag och fortsätter vänta på Nikon.

http://philipbloom.co.uk/2010/04/10/house-season-finale-shot-entirely-with-canon-5dmkii/
Riktigt kul.
Intressant att dom funderat på 7D också, då den väl har en mer utvecklad film-funktion, men ändå valde 5D för bildkvaliténs skull (kort skärpedjup).

Undrar annars varför dom använde 24 fps. Visst, mer filmkänsla, men man kan ju tycka att 30fps skulle passa bättre då det är en amerikansk TV-produktion..
 

DavidBerg

Aktiv medlem
House går på TV4 i Sverige. För närvarande är det uppehåll och man börjar inte sända nya avsnitt förrän i höst. Jag vet dock inte vilket avsnitt/säsong TV4 är på men tidigast i höst hur som helst.
 

dudek53

Aktiv medlem
snygga kameraglidningar

Gör din egen kamerasläde! Detta koncept är jäkligt spännande!
Jag gjorde en egen "dolly" fast med ett räls och med en platta med glid. Resultatet är ett väldigt portabelt system, perfekt för tex bröllopsfilmningar eller och mindre produktioner, musikvideos och liknande.
Jag är inte först med att göra det här men tänkte dela med mig om någon skulle finna ett intresse av att göra en egen.

Hur du gör och vilka komponenter som behövs finns att läsa om här

http://findout.blogg.se

Mycket nöje!

Daniel
 

dudek53

Aktiv medlem
flyt på redigeringen äntligen! Premiere

Flyt på filerna i premiere pro
Detta är det enda sätt jag fått det att funka med originalfilerna utan att behöva konvertera till cineform, Dnxhd, mpeg streamclip eller liknande. Slutresultatet är lossless eftersom det är originalfilerna som används. Riktigt bra och väl värt att lära sig om man vill hålla på med videoeditering och bibehålla högsta kvalité.
Detta är för alla med PC. Funkar t o m på pentium 4 om man nu kör på en sån.

http://findout.blogg.se/2010/april/u...miere-pro.html

Jag gjorde en filminstruktion som förenklar hela saken betydligt. Länkar till nödvändig programvara och script finns på min blogg ovan.

filmen http://screenr.com/JiW

mvh

Daniel
 

davidbicho

Aktiv medlem
Hur använder man proxys i Final Cut? Förmodar att det är hysteriskt självklart, och står säkert skrivet med gigantiska bokstäver på sidorna 5-900 i manualen, samt på fyra miljarder webbsidor när man googlar på det - men si jag måste ha någonslags filter i ögonen och hjärnan, för jag kan inte hitta det...

Eftersom det till och med finns ett ProRes-format som heter Proxy så känns det på nivån "bocka i första rutan när du exporterar din film för att byta ut proxyarna till fetare grejjer"...

Men som sagt... Nått virus i ögat.
 

dudek53

Aktiv medlem
bra fråga!
Jag vet att polaren jobbar med pro res i final cut pro som tydligen är ett så gott som lossless format. Det innebär att han konverterar filerna innan användning så då är det inte längre originalfilen men så nära man kan komma iallafall.

/en som aldrig jobbat med mac
 

davidbicho

Aktiv medlem
bra fråga!
Jag vet att polaren jobbar med pro res i final cut pro som tydligen är ett så gott som lossless format. Det innebär att han konverterar filerna innan användning så då är det inte längre originalfilen men så nära man kan komma iallafall.

/en som aldrig jobbat med mac
Mm. ProRes finns i flera olika "upplösningar" där den fetaste varianten är 4:4:4 (http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_sampling) som slukar groteska mängder data. Den minsta varianten i ProRes-familjen heter Proxy och är grymt snyggt komprimerat, men rejält lossy. För mig låter själva codec-namngivningen "proxy" som att den är till för att tillfälligt ersätta filer i högre kvalitet på slutet. Men hur i hela friden görs detta? Var är bocken? När skall bocken klickas i? Vad har jag missat?
 

dudek53

Aktiv medlem
Jag tror den som heter 4.2.2 är den vanligast förekommande. Vad gäller proxymodellen för mac så har jag dålig koll.
En sida som har stenkoll på det där är www.cinema5d.com

Det verkar som om man jobbar med en lågupplöst prores proxy och sedan finns möjligheten att exportera i HQ prores. Exakt hur detta går till vet jag inte.
Bra att veta är att canon gjort en dedikerad plugin för just eos 5d mark2 som ska gå att använda till mac! Den är dessutom gratis. Googla så hittar du den.

lycka till

Daniel
 

davidbicho

Aktiv medlem
Jag tror den som heter 4.2.2 är den vanligast förekommande. Vad gäller proxymodellen för mac så har jag dålig koll.
En sida som har stenkoll på det där är www.cinema5d.com

Det verkar som om man jobbar med en lågupplöst prores proxy och sedan finns möjligheten att exportera i HQ prores. Exakt hur detta går till vet jag inte.
Bra att veta är att canon gjort en dedikerad plugin för just eos 5d mark2 som ska gå att använda till mac! Den är dessutom gratis. Googla så hittar du den.

lycka till

Daniel
Det är just "hur detta går till" jag inte kan hitta någonstans.

Den där dedikerade pluginnen har jag aldrig förstått vad som är the big fuzz om. Det enda den gör är att konvertera .h264 till prores 422. Det har man alltid gjort i t.ex mpeg streamclip eller direkt i final cuts Compressor. Fast om man inte vet hur man gör det, och har suttit direkt mot orginal-.mov-filerna har det förståss varit jobbigt. Fast frågan är om det inte hade varit mer effektivt från Canon att göra en instruktionsfilm hur man konverterar till ProRes 422 själv istället för att vara i händerna på ett script? Jaja.

Kan det kanske vara så att man måste ha Final Cut Server för att kunna använda proxies på riktigt? Huva.
 

dudek53

Aktiv medlem
Det måste gå att hitta svar nånstans :)

Det jobbigaste måste ändå vara att få till det med windows och premiere. Det är inte många som använder proxy utan de flesta konverterar nog i mpeg streamclip, cineform och liknande men nu när jag hittat ett sätt och fått det att funka så anser jag det vara det absolut bästa.
Snabbt och så nära originalet du kan komma. Vad mer kan man begära :)?

Daniel
 

drejjan

Aktiv medlem
Har en liten snabb fråga här. Ska troligtvis köpa en 5d mark II inom några månader, till stor del för att filma med. Tyvärr har jag inte tid att sitta och läsa igenom de 22 sidor som finns här i förhoppningen om att hitta svar på mina frågor, utan hoppas att någon som kanske hängt med, eller kan svaret, svarar snällt.

Det jag undrar över är:
Inställningar, så som ISO, slutartid och bländare. Är det automatiskt, eller väljer man bländare och ISO själv? Slutartiden är väl automatisk vad jag förstått, eftersom man filmar i 24, 25, 30 fps eller vad det nu är, eller?
Kan man ändra bländaren under filmningens gång?
Ställer den själv in ISO eller kan man välja Auto ISO på t.ex. 100-800 eller enbart ett fast värde, t.ex. 100 ?
Hur fungerar autofokus, väljer man en fokuspunkt då?

Hoppas någon orkar ta sig tid att svara på mina frågor, vore jätte snällt! =)
 

dudek53

Aktiv medlem
Har en liten snabb fråga här. Ska troligtvis köpa en 5d mark II inom några månader, till stor del för att filma med. Tyvärr har jag inte tid att sitta och läsa igenom de 22 sidor som finns här i förhoppningen om att hitta svar på mina frågor, utan hoppas att någon som kanske hängt med, eller kan svaret, svarar snällt.

Det jag undrar över är:
Inställningar, så som ISO, slutartid och bländare. Är det automatiskt, eller väljer man bländare och ISO själv? Slutartiden är väl automatisk vad jag förstått, eftersom man filmar i 24, 25, 30 fps eller vad det nu är, eller?
Kan man ändra bländaren under filmningens gång?
Ställer den själv in ISO eller kan man välja Auto ISO på t.ex. 100-800 eller enbart ett fast värde, t.ex. 100 ?
Hur fungerar autofokus, väljer man en fokuspunkt då?

Hoppas någon orkar ta sig tid att svara på mina frågor, vore jätte snällt! =)

Du kan välja allt själv däribland iso, slutare bländare etc. Du kan gör allt som går att göra för bild fast till film! Autofokus är ett skämt så det är manuellt som gäller.
FIlmning rules med den här kameran!
 

drejjan

Aktiv medlem
Du kan välja allt själv däribland iso, slutare bländare etc. Du kan gör allt som går att göra för bild fast till film! Autofokus är ett skämt så det är manuellt som gäller.
FIlmning rules med den här kameran!
Tack för ditt svar! =) Men är det som vid stillbild också, ju kortare slutartid desto (skarpare?) bättre bild blir det? Om du förstår vad jag menar. Eller är det någon masterOfDoom slutartid som är den ultimata? Kan man ändra bländartalet under tiden som man filmar? Visst, det kanske låter av rattandet, men det är mindre väsentligt.

Gjorde även en tråd om vilken kamera man ska satsa på vid film, samt frågor om filmning. finns i Canonkameror forumet!
 
ANNONS